Miksei ihmiset ota influenssarokotusta?
Periaatteessa mua ei haittaa se, että joku sairastuu ja saa influenssan, mutta se haittaa, että sitten julkisen sektorin on maksettava ne sairaalalaskut, kun nuo sairastuneet tarvitsee muutakin kuin kuumaa juomaa ja Buranaa.
Jos jokainen joutuisi itse maksamaan sen todellisen sairaalamaksun, siis hoito yksityisellä, varmaan rokotteet tulisi otettua.
Miksi Suomessa saa olla vapaamatkustaja, julkinen sektori hoitaa, jos ei itse huolehdi omista asioistaan?
Me kaikki maksetaan sitten noiden vapaamatkustajien hoidot, ei kyllä innosta yhtään!!
Jos ottaa rokotuksen, saattaa silti sairastua, mutta tauti tulee yleensä silloin lievempänä ja säästyy jälkitaudeilta.
Sama Tamiflun kanssa, sitä ei haluta sairastuneille antaa, muka se ei auta, vaikka todellisuudessa siitä on valtava apu. Nimenomaan jälkitaudeilta välttyy.
Ihmisiä käsketään oleen vaan kotona sairastamassa, vaikka oikeasti pitäisi antaa Tamiflu kuuri...vaan kun senkin taas julkinen sektori maksaa, eihä siihen Suomessa ole varaa, mutta sairaalahoitoon on?
Perus tehohoitovrk on n. 5000 e ja siitä ylösp. sillä jaettas jo monta Tamiflu lääkettä.
Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä on tällä hetkellä hoidossa seitsemän sikainfluenssapotilasta.
Infektioylilääkäri Markku Broas kertoo Iltalehdelle, että viime perjantaina sikainfluenssapotilaita oli vielä neljä. Heistä yksi oli keuhko-osastolla, yksi sisätautien osastolla, yksi lastentautien osastolla ja yksi teho-osastolla.
Viikonloppuna hoitoon otettujen määrä kuitenkin kaksinkertaistui. Maanantaina sairastuneita oli hoidossa seitsemän.
- Epidemia on Lapissa alkanut etelää myöhemmin. Helsingin ja Oulun seudulla oli aika aktiivista jo 3-4 viikkoa sitten, Broas toteaa.
Hän uskoo, että Lapin osalta eletään nyt epidemian huippua. Ajallisesti kausi-influenssa lienee etenemisensä keskivaiheilla.
- Ensimmäiset tapaukset löydettiin kuukausi sitten. Yleensä keskivaiheilla tämä lähtee laantumaan, mutta vielä on vaikeaa ennustaa varmuudella.
Hiihtoloma vaikuttanut leviämiseen
Tapaukset menevät kausi-influenssan piikkiin, mutta ne ovat Broasin mukaan sikainfluenssan virustyypin aiheuttamia. Kenelläkään tartunnan saaneista ei ole välitöntä hengenvaaraa, vaikka yhtä hoidetaankin teho-osastolla.
Broas uskoo hiihtolomien vaikuttaneen taudin leviämiseen Lapissa. Etelämpää lomailemaan tullut väki on tuonut tautia mukanaan.
- Olemme ilmeisesti viimeisiä alueita Suomessa, minne tämä on levinnyt.
Iltalehti kertoi helmikuun puolivälissä sikainfluenssan tappaneen ainakin kuusi ihmistä tänä talvena. Tauti voi olla hengenvaarallinen perusterveellekin ihmiselle.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:05"]
Taitaa taas rokotteet jäädä hyllylle ja pitää saada hysteria liikkeelle.
[/quote]
Kyllä ne ainakin meidän paikkakunnalla on loppu
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:44"]
Julkisella hoidetaan myös alkkikset, narkkarit, tupakoitsijat.. lista on loputon. Mihin vetää raja?
Ja kyllä, muutkin maksavat veroja kuin vain rokotteen ottaneet joten yhtäläinen oikeus kaikilla on saada terveydenhuoltoa.
[/quote]
Noilla mainitsemillasi ryhmillä on joku sairaus/ongelma päihteiden kanssa tjms. ja silloin hoidetaan, mutta niillä jotka ei ota rokotetta, ei suinkaan ole sama tilanne, vai mikä sairaus niillä on?
[/quote]entä valittu ylipainoisuus? Kyllä sekin lisää riskejä ja hoitokustannuksia.
Thln mukaan suomessa on oikein n. 50 ihmistä maanlaajuisesti tämän "epidemian" aikana sairastunut sikainfluenssaan. :)
Olen sairastanut influenssan täysin normaalisti. Korkea kuume ja palautuminen kesti pidempään, mitä normi nuhissa ja muissa, mutta ei mitään vakavempaa. Immuunijärjestelmäni on taas pikkuisen tehokkaampi, en missään nimessä ota rokotetta sellaisia tauteja vastaan, joista perusterveen kroppa selviää vaivatta. Ihan turhaa hysterisointia ja rokotteiden pakkotuputusta taas. Lääkeyhtiöt kiittää.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:45"]
Entä sitten ne viime sikarokotteen aiheuttamat narkolepsiat? Niitäkö ei sieppaa maksaa?
[/quote]
Liittyy tähän asiaan miten?
[/quote]
Mietipä sitä iltapuhteeksi, ellet tosiaan keksi miten se asiaan liittyy.
[/quote]
Tai sitten sun kannattaisi miettiä, kenties? Kausi-influenssarokote ei ole sama asia kuin tuo mainitsemasi rokote.
[/quote] Voiskohan kyse olla luotosta viranomaisiin? Aattelepa ite. Ihan omillas aivoillas.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:45"]
Entä sitten ne viime sikarokotteen aiheuttamat narkolepsiat? Niitäkö ei sieppaa maksaa?
[/quote]
Liittyy tähän asiaan miten?
[/quote]
Mietipä sitä iltapuhteeksi, ellet tosiaan keksi miten se asiaan liittyy.
[/quote]
Tai sitten sun kannattaisi miettiä, kenties? Kausi-influenssarokote ei ole sama asia kuin tuo mainitsemasi rokote.
[/quote] Voiskohan kyse olla luotosta viranomaisiin? Aattelepa ite. Ihan omillas aivoillas.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:12"]
En ole kertaakaan ottanut rokotetta ja vaikka ympärillä ja samassa taloudessakin on influenssaa ollut (huom. rokotuksesta huolimatta, lääkärin vahvistama), en ole sitä kertaakaan saanut. En yleensäkään ole ikinä kipeänä ja jos olisin, maksan sairastumiseni lähinnä itse, koska olen yrittäjä.
[/quote]
Kuinka maksat todelliset sairaalamaksut itse?
[/quote] Miksi joutuisin sairaalaan?
kerran olen rokotteen ottanut ja mistä sitten johtuikaan niin tulin niiiin sairaaksi etten toista kertaa tiedä. ei kiitos rokotetta ja olen pysynyt terveenä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:20"]Thln mukaan suomessa on oikein n. 50 ihmistä maanlaajuisesti tämän "epidemian" aikana sairastunut sikainfluenssaan. :)
[/quote]
Joista valtaosa on käynyt tällä palstalla kertomassa sairastuneensa tähän influenssaan. Ja vielä tutkitusti. ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:12"]
En ole kertaakaan ottanut rokotetta ja vaikka ympärillä ja samassa taloudessakin on influenssaa ollut (huom. rokotuksesta huolimatta, lääkärin vahvistama), en ole sitä kertaakaan saanut. En yleensäkään ole ikinä kipeänä ja jos olisin, maksan sairastumiseni lähinnä itse, koska olen yrittäjä.
[/quote]
[/quote]
Mitä sairaalamaksut?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:22"]
Olen sairastanut influenssan täysin normaalisti. Korkea kuume ja palautuminen kesti pidempään, mitä normi nuhissa ja muissa, mutta ei mitään vakavempaa. Immuunijärjestelmäni on taas pikkuisen tehokkaampi, en missään nimessä ota rokotetta sellaisia tauteja vastaan, joista perusterveen kroppa selviää vaivatta. Ihan turhaa hysterisointia ja rokotteiden pakkotuputusta taas. Lääkeyhtiöt kiittää.
[/quote]
Kuka on tuputtanut. Syksyllä oli lehdessä ihan normi-ilmoitus, että riskiryhmille rokote ilmaiseks ja heidän perheilleen. Eli kävin hakemassa itselleni ilmaiseksi samalla, kun hain astmalapselle. Missään en ole nähnyt hysterisointia, vaikka palstamammat sitä jatkuvasti hokee.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:20"]Thln mukaan suomessa on oikein n. 50 ihmistä maanlaajuisesti tämän "epidemian" aikana sairastunut sikainfluenssaan. :)
[/quote]
Joista valtaosa on käynyt tällä palstalla kertomassa sairastuneensa tähän influenssaan. Ja vielä tutkitusti. ;)
[/quote]
Ja täällä ovat kertoneet, että ovat ottaneet piikin ja ovat olleet sen jälkeen kipeämpiä kuin koskaan ennen
En ota ylimääräisiä rokotuksia. En ole myöskään ikinä sairastanut inffluenssaa...tai edes flunssaa useimpina vuosina. Sen sijaan rokotuksista on tullut huono olo jälkikäteen yms.
Ei sitä vissiin noin vaan kävellä ottamaan. Käsittääkseni, minä perusterve keski-ikäinen vakityössä käyvä nainen en sitä saa, koska en kuulu mihinkään riskiryhmään.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:58"]
Kun ne on loppu joka paikasta!!! Riskiryhmille varattu tietty määrä, jotka menee hukkaan, kun eivät ota niitä.
Mun mielestä jokainen saa ihan ite valita ottaako piikkejä vai ei. Influenssan voi hoitaa ihan kotonakin, ei siihen aina kummempia tarvita.
[/quote]
Paitsi työnantaja maksaa (kunta, valtio, yksityinen) pitkistä sairauslomista.
Jos olet kunnalla esim. töissä, niin silloin me kaikki kuntalaiset maksamme kohonneina veroeuroina sinun saikkusi
[/quote]
NIh, no sen ku tuot rokotteen tänne, kun ne on loppu koko kaupungista! (Paitsi riskiryhmille)
Edelleen olen sitä mieltä, että jokaisen oma asia ottaako vai ei. Mikään ei takaa et koko sairastumista edes tapahtuu et on aika monta jossittelua nyt eurojen välissä. On sitä huonompiakin kulueriä.
p.s. olen opiskelija, eli ainoa kärsijä olen minä itse.
[/quote]
Juuri näin. Valinta on vapaa. Jos sairastuu, kun ei ole ottanut piikkiä,ei kannata sitten valittaa ja vetää draamaa siitä. Elämä on valintoja.
Ihmiset on kyllä ihmeen hysteerisiä. Jokainen valitsee itse riskinsä. Joku sukeltaa, vaikka nytkin on jo 3 sukeltajaa hukkunut. Toinen ei ota piikkiä, vaikka nyt on kuollut jo 7. Ihmisillä on oikeus tehdä tietoisia valintoja elämällään
[/quote]
Että mä en kestä näitä elämä on valintoja -ihmisiä. Oot niin rasittavan oloinen, et huh huh. Muistapa et jos lähdet lenkille ja valitset sen reitin missä rattijuoppo ajaa sun päälle, nin sekin oli yhdenlainen valintatilanne. Ei voi aina vetää heti selkeitä viivoja syy-seruaus-suhteisissa. Se kun voi olla monenlaisesta asiasta kiinni. Onko sekin valintaa, jos ottaa rokotuksen ja sairastuu siitä? Ja kuten on jo monta kerta sanottu, en voi saada rokotetta täällä, joten eiköhän tää ole tässä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
No vaikka tapaturma? Itse nyt kuitenkin kerroit tuosta jonka mustasin/alleviivasin, osaatko siis vastata siihen vai et?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
No vaikka tapaturma? Itse nyt kuitenkin kerroit tuosta jonka mustasin/alleviivasin, osaatko siis vastata siihen vai et?
[/quote]
En ole tuo, mutta olet kyllä harvinaisen idiootti.
Meillä voi mennä lähimpään apteekkiin ja siellä saa rokotteen $25.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo, mutta olet kyllä harvinaisen idiootti.
[/quote]
No niin varmaan olen, kun en tosiaan tajua, kuinka Suomessa joku joutuu maksamaan todelliset sairaalakustannukset itse?
Kerro sinä se mulle, kun kerran olet niin viisas, elä vain hauku.
Idiootti
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:58"]
Kun ne on loppu joka paikasta!!! Riskiryhmille varattu tietty määrä, jotka menee hukkaan, kun eivät ota niitä.
Mun mielestä jokainen saa ihan ite valita ottaako piikkejä vai ei. Influenssan voi hoitaa ihan kotonakin, ei siihen aina kummempia tarvita.
[/quote]
Paitsi työnantaja maksaa (kunta, valtio, yksityinen) pitkistä sairauslomista.
Jos olet kunnalla esim. töissä, niin silloin me kaikki kuntalaiset maksamme kohonneina veroeuroina sinun saikkusi
[/quote]
NIh, no sen ku tuot rokotteen tänne, kun ne on loppu koko kaupungista! (Paitsi riskiryhmille)
Edelleen olen sitä mieltä, että jokaisen oma asia ottaako vai ei. Mikään ei takaa et koko sairastumista edes tapahtuu et on aika monta jossittelua nyt eurojen välissä. On sitä huonompiakin kulueriä.
p.s. olen opiskelija, eli ainoa kärsijä olen minä itse.
[/quote]
Juuri näin. Valinta on vapaa. Jos sairastuu, kun ei ole ottanut piikkiä,ei kannata sitten valittaa ja vetää draamaa siitä. Elämä on valintoja.
Ihmiset on kyllä ihmeen hysteerisiä. Jokainen valitsee itse riskinsä. Joku sukeltaa, vaikka nytkin on jo 3 sukeltajaa hukkunut. Toinen ei ota piikkiä, vaikka nyt on kuollut jo 7. Ihmisillä on oikeus tehdä tietoisia valintoja elämällään