Miksei ihmiset ota influenssarokotusta?
Periaatteessa mua ei haittaa se, että joku sairastuu ja saa influenssan, mutta se haittaa, että sitten julkisen sektorin on maksettava ne sairaalalaskut, kun nuo sairastuneet tarvitsee muutakin kuin kuumaa juomaa ja Buranaa.
Jos jokainen joutuisi itse maksamaan sen todellisen sairaalamaksun, siis hoito yksityisellä, varmaan rokotteet tulisi otettua.
Miksi Suomessa saa olla vapaamatkustaja, julkinen sektori hoitaa, jos ei itse huolehdi omista asioistaan?
Me kaikki maksetaan sitten noiden vapaamatkustajien hoidot, ei kyllä innosta yhtään!!
Jos ottaa rokotuksen, saattaa silti sairastua, mutta tauti tulee yleensä silloin lievempänä ja säästyy jälkitaudeilta.
Sama Tamiflun kanssa, sitä ei haluta sairastuneille antaa, muka se ei auta, vaikka todellisuudessa siitä on valtava apu. Nimenomaan jälkitaudeilta välttyy.
Ihmisiä käsketään oleen vaan kotona sairastamassa, vaikka oikeasti pitäisi antaa Tamiflu kuuri...vaan kun senkin taas julkinen sektori maksaa, eihä siihen Suomessa ole varaa, mutta sairaalahoitoon on?
Perus tehohoitovrk on n. 5000 e ja siitä ylösp. sillä jaettas jo monta Tamiflu lääkettä.
Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä on tällä hetkellä hoidossa seitsemän sikainfluenssapotilasta.
Infektioylilääkäri Markku Broas kertoo Iltalehdelle, että viime perjantaina sikainfluenssapotilaita oli vielä neljä. Heistä yksi oli keuhko-osastolla, yksi sisätautien osastolla, yksi lastentautien osastolla ja yksi teho-osastolla.
Viikonloppuna hoitoon otettujen määrä kuitenkin kaksinkertaistui. Maanantaina sairastuneita oli hoidossa seitsemän.
- Epidemia on Lapissa alkanut etelää myöhemmin. Helsingin ja Oulun seudulla oli aika aktiivista jo 3-4 viikkoa sitten, Broas toteaa.
Hän uskoo, että Lapin osalta eletään nyt epidemian huippua. Ajallisesti kausi-influenssa lienee etenemisensä keskivaiheilla.
- Ensimmäiset tapaukset löydettiin kuukausi sitten. Yleensä keskivaiheilla tämä lähtee laantumaan, mutta vielä on vaikeaa ennustaa varmuudella.
Hiihtoloma vaikuttanut leviämiseen
Tapaukset menevät kausi-influenssan piikkiin, mutta ne ovat Broasin mukaan sikainfluenssan virustyypin aiheuttamia. Kenelläkään tartunnan saaneista ei ole välitöntä hengenvaaraa, vaikka yhtä hoidetaankin teho-osastolla.
Broas uskoo hiihtolomien vaikuttaneen taudin leviämiseen Lapissa. Etelämpää lomailemaan tullut väki on tuonut tautia mukanaan.
- Olemme ilmeisesti viimeisiä alueita Suomessa, minne tämä on levinnyt.
Iltalehti kertoi helmikuun puolivälissä sikainfluenssan tappaneen ainakin kuusi ihmistä tänä talvena. Tauti voi olla hengenvaarallinen perusterveellekin ihmiselle.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:56"]
Jos kuuluu riskiryhmään niin silloin se on ok. Tämä influenssa ei ole kovin paha eikä siitä tule kovaa jälkitautia.
[/quote]
Tällä hetkellä riskiryhmiin kuulumaton lähiomaiseni kamppailee hengestään sairaalassa sikainfluenssan vuoksi. Surettaa lukea sinun mielipidettäsi. Minulla ei ollut koko asiaan minkäänlaista mielipidettä viikko sitten. Otin toki rokotuksen aikaisemmin "työsuhde-etuna".
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:09"]
Koska jos joka vuosi ottaa sen "ylimääräisen" rokotteen, niin kyllä siitä tulee vuosien mittaan rokotteen mukana aika paljon kaikkia ylimääräisiä lisäaineita elimistöä kuormittamaan. Sivuvaikutuksista kun ei voi olla varma. THL ei ole turhan aktiivinen tiedottamisen suhteen, joten minulla on oikeus suhtautua skeptisesti ja olla ottamatta rokote. En myöskään kuulu mihinkään riskiryhmään.
[/quote]
Ihmisiä kuolee auto-onnettomuuksissa enemmän. Miksi lietsoa hysteriaa, jos yksi tai kaksi ihmistä on joutunut sairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:01"]
Miten minä en koskaan kuullutkaan mistään influenssarokotuksista esim. joskus 90-luvulla ja myöhemminkään? Milloin näitä alettiin jakaa kaikille ja milloin ne muuttuivat elintärkeiksi?
[/quote]
Minä olen kuullut ja olen ottanut rokotteen jo 90-luvulta. Mutta kuulunkin riskiryhmään
Hah hah! Onpas epätoivoinen yritys lietsoa hysteriaa. Sanotaanko niin että maaperä ei ole enää kovin suotuisaa enää näille aiheille.
Haluavat lintsata töistä tai ovat paksitanilaisa ja luuevat, että rokotteella steriloidaan ihmisiä (ohis, oli siis sielllä ne poliorokotteen pelkääjät)
Koska jos joka vuosi ottaa sen "ylimääräisen" rokotteen, niin kyllä siitä tulee vuosien mittaan rokotteen mukana aika paljon kaikkia ylimääräisiä lisäaineita elimistöä kuormittamaan. Sivuvaikutuksista kun ei voi olla varma. THL ei ole turhan aktiivinen tiedottamisen suhteen, joten minulla on oikeus suhtautua skeptisesti ja olla ottamatta rokote. En myöskään kuulu mihinkään riskiryhmään.