Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ihmiset ota influenssarokotusta?

Vierailija
03.03.2014 |

Periaatteessa mua ei haittaa se, että joku sairastuu ja saa influenssan, mutta se haittaa, että sitten julkisen sektorin on maksettava ne sairaalalaskut, kun nuo sairastuneet tarvitsee muutakin kuin kuumaa juomaa ja Buranaa.

Jos jokainen joutuisi itse maksamaan sen todellisen sairaalamaksun, siis hoito yksityisellä, varmaan rokotteet tulisi otettua.

Miksi Suomessa saa olla vapaamatkustaja, julkinen sektori hoitaa, jos ei itse huolehdi omista asioistaan?

Me kaikki maksetaan sitten noiden vapaamatkustajien hoidot, ei kyllä innosta yhtään!!

Jos ottaa rokotuksen, saattaa silti sairastua, mutta tauti tulee yleensä silloin lievempänä ja säästyy jälkitaudeilta.

Sama Tamiflun kanssa, sitä ei haluta sairastuneille antaa, muka se ei auta, vaikka todellisuudessa siitä on valtava apu. Nimenomaan jälkitaudeilta välttyy.

Ihmisiä käsketään oleen vaan kotona sairastamassa, vaikka oikeasti pitäisi antaa Tamiflu kuuri...vaan kun senkin taas julkinen sektori maksaa, eihä siihen Suomessa ole varaa, mutta sairaalahoitoon on?

Perus tehohoitovrk on n. 5000 e ja siitä ylösp. sillä jaettas jo monta Tamiflu lääkettä.

Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä on tällä hetkellä hoidossa seitsemän sikainfluenssapotilasta.

Infektioylilääkäri Markku Broas kertoo Iltalehdelle, että viime perjantaina sikainfluenssapotilaita oli vielä neljä. Heistä yksi oli keuhko-osastolla, yksi sisätautien osastolla, yksi lastentautien osastolla ja yksi teho-osastolla.

Viikonloppuna hoitoon otettujen määrä kuitenkin kaksinkertaistui. Maanantaina sairastuneita oli hoidossa seitsemän.

- Epidemia on Lapissa alkanut etelää myöhemmin. Helsingin ja Oulun seudulla oli aika aktiivista jo 3-4 viikkoa sitten, Broas toteaa.

Hän uskoo, että Lapin osalta eletään nyt epidemian huippua. Ajallisesti kausi-influenssa lienee etenemisensä keskivaiheilla.

- Ensimmäiset tapaukset löydettiin kuukausi sitten. Yleensä keskivaiheilla tämä lähtee laantumaan, mutta vielä on vaikeaa ennustaa varmuudella.

Hiihtoloma vaikuttanut leviämiseen

Tapaukset menevät kausi-influenssan piikkiin, mutta ne ovat Broasin mukaan sikainfluenssan virustyypin aiheuttamia. Kenelläkään tartunnan saaneista ei ole välitöntä hengenvaaraa, vaikka yhtä hoidetaankin teho-osastolla.

Broas uskoo hiihtolomien vaikuttaneen taudin leviämiseen Lapissa. Etelämpää lomailemaan tullut väki on tuonut tautia mukanaan.

- Olemme ilmeisesti viimeisiä alueita Suomessa, minne tämä on levinnyt.

Iltalehti kertoi helmikuun puolivälissä sikainfluenssan tappaneen ainakin kuusi ihmistä tänä talvena. Tauti voi olla hengenvaarallinen perusterveellekin ihmiselle.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella hoidetaan myös alkkikset, narkkarit, tupakoitsijat.. lista on loputon. Mihin vetää raja?

Ja kyllä, muutkin maksavat veroja kuin vain rokotteen ottaneet joten yhtäläinen oikeus kaikilla on saada terveydenhuoltoa. 

Vierailija
2/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten ne viime sikarokotteen aiheuttamat narkolepsiat? Niitäkö ei sieppaa maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:45"]

Entä sitten ne viime sikarokotteen aiheuttamat narkolepsiat? Niitäkö ei sieppaa maksaa?

[/quote]

Liittyy tähän asiaan miten?

Vierailija
4/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:44"]

Julkisella hoidetaan myös alkkikset, narkkarit, tupakoitsijat.. lista on loputon. Mihin vetää raja?

Ja kyllä, muutkin maksavat veroja kuin vain rokotteen ottaneet joten yhtäläinen oikeus kaikilla on saada terveydenhuoltoa. 

[/quote]

Noilla mainitsemillasi ryhmillä on joku sairaus/ongelma päihteiden kanssa tjms. ja silloin hoidetaan, mutta niillä jotka ei ota rokotetta, ei suinkaan ole sama tilanne, vai mikä sairaus niillä on?

Vierailija
5/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niihin ei kuule nyt oikein ole rahaa ja kun ne ihan itse valitsi, että ne ottaa sen turvallisen sikapiikin niin kuule ei se ole yhteiskunnan vika, että sairastuivat. Maksakoot itse vaan.

Vierailija
6/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:47"]

[/quote]

[/quote]

Mietipä sitä iltapuhteeksi, ellet tosiaan keksi miten se asiaan liittyy. 

Vierailija
7/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota, koska en halua. Olen kahdesti ottanut influenssarokotteen ja molempien jälkeen olen ollut ihan helvetin kipeä. En ottanut viime vuonna enkä tänä vuonna, enkä ole ole flunssaa sairastanut ollenkaan.

Vierailija
8/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se välinpitämättömyys, minä, minä, minä ja sosialismi juurikin on.

Vierailija
9/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:44"]

[/quote]

Noilla mainitsemillasi ryhmillä on joku sairaus/ongelma päihteiden kanssa tjms. ja silloin hoidetaan, mutta niillä jotka ei ota rokotetta, ei suinkaan ole sama tilanne, vai mikä sairaus niillä on?

[/quote]

Niin, itseaiheutettu sairaus. Tupakasta tulee usein keuhkosairauksia, alkoholista kärsii maksa. huumeista vähän kaikki.  

Itsehän sen aiheuttavat käyttämällä, joten eikö heidän mielestäsi tarvitse maksaa omaa hoitoaan?

Mutta onhan toi rokottomattomuus suurin synti.. :D

No esimerkiksi kananmuna-allergiaa kärsivät eivät voi ottaa rokotetta. Jos saivarrellaan.

Vierailija
10/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolme kertaa ottanut influenssarokotteen ja joka kerta sairastunut influenssaan, jonka vuoksi olen ollut pariinkin kertaan talvessa 3-5 viikkoa sairauslomalla (jälkitauteineen). Tänä vuonna en ole ottanut rokotetta eikä sairauspäiviä ole yhtään.

kenen pitäisi maksaa ne sairaalapäivät, jotka minä perusterve rokotettu aikuinen olen joutunut hoidettavana olemaan?

Vierailija
11/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuuluu riskiryhmään niin silloin se on ok. Tämä influenssa ei ole kovin paha eikä siitä tule kovaa jälkitautia. 

Vierailija
12/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tai sitten sun kannattaisi miettiä, kenties? Kausi-influenssarokote ei ole sama asia kuin tuo mainitsemasi rokote.

Vierailija
13/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieti ihan itse...

Lääkevahinkovakuutuspooli maksaa korvauksia. Vakuutuksen ostaneet lääkeyhtiöt määrittelivät korvauskatoksi 30 miljoonaa euroa. Kun se täyttyy, valtio jatkaa korvausten maksamista, mutta niiden taso säilyy ennallaan.

Vierailija
14/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]

Öhh... alkoholistit ja tupakoitsijat ovat itse aiheuttaneet maksakirroosinsa ja keuhkosyöpänsä. Influenssan aiheuttaa virus, joka ei valikoi uhriaan. Rokotus VOI vähentää tartuntavaaraa ja sairauden vakavuutta. Rokotteet eivät suojaa 100%:sesti ja niissä on omat riskinsä.

Vierailija
15/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne on loppu joka paikasta!!! Riskiryhmille varattu tietty määrä, jotka menee hukkaan, kun eivät ota niitä.

Mun mielestä jokainen saa ihan ite valita ottaako piikkejä vai ei. Influenssan voi hoitaa ihan kotonakin, ei siihen aina kummempia tarvita.

Vierailija
16/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:52"]

En ota, koska en halua. Olen kahdesti ottanut influenssarokotteen ja molempien jälkeen olen ollut ihan helvetin kipeä. En ottanut viime vuonna enkä tänä vuonna, enkä ole ole flunssaa sairastanut ollenkaan.

[/quote]

Kipeä miten...?

Vierailija
17/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tai sitten sun kannattaisi miettiä, kenties? Kausi-influenssarokote ei ole sama asia kuin tuo mainitsemasi rokote.

[/quote]

Ei ole ei, mutta siinä on ainesosia ko.rokotteesta. 

Miten paljon tätä yhditelmärokotetta onkaan tutkittu? Miten hyvin näiden rokotteiden miksaus toimii ja onko se täysin turvallinen?

Vierailija
18/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No esimerkiksi kananmuna-allergiaa kärsivät eivät voi ottaa rokotetta. Jos saivarrellaan.

[/quote]

Voiko kananmunalle allergiselle antaa influenssarokotteen?

Kanamunalle allerginen voidaan useimmiten rokottaa aivan normaalisti perinteisillä lihakseen pistettävillä rokotteilla. Valtaosalle ei tule oireita, vaikka rokote on valmistettu hedelmöitetyissä kananmunissa.

Pikkulapsi, joka saa iho- ja suolioireita kananmunasta, voidaan rokottaa ilman erityistoimenpiteitä. Etukäteen altistaminen tai testaaminen on tarpeetonta, vaikka lapsi ei olisi koskaan syönyt kananmunaa.

Kausi-influenssarokotetta suositellaan kaikille niille, joilla on riski saada vakava influenssa tai siihen liittyvä vaikea komplikaatio. Uusimman tutkimustiedon valossa voi rokotusta yksilöllisesti harkita kanamunalle allergisille, jotka ovat kananmunaa syötyään saaneet anafylaktisen reaktion. Tällöin rokotus annetaan sairaalan poliklinikalla ja huolehditaan riittävästä seuranta-ajasta.

Tarkemmat ohjeet kananmunalle allergisen rokottamisesta

Nenäsumutteena annosteltavaa Fluenz-influenssarokotetta ei anneta kananmunalle allergiselle. Tarkista nenäsumuterokotteen valmisteyhteenvedosta sen käyttöaiheet, vasta-aiheet ja varotoimet ennen kuin teet lääkemääräyksen tai annat tämän rokotteen.

Vierailija
19/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua narkolepsiaa 

Vierailija
20/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä siinä rokotteessa nyt kuitenkin ne molemmat on mukana, kausi ja H1N1....