Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gradusta tuli kolmonen, tähtäsin neloseen. Harmittaa kamalasti.

Vierailija
03.03.2014 |

Arvosana ja palaute olivat täysin oikeutettuja, ja itsekin tunnistin puutteet, joista sain miinusta. Kuitenkin olen aina reagoinut ohjaajan palautteeseen ja tehnyt parannusyrityksiä niiden pohjalta. Ohjaajan palaute oli loppujen lopuksi aika hyvää (ennen tarkastusta).

Eniten harmittaa siksi, että aloin matkan varrella tykätä gradun tekemisestä ja haaveilla tutkijan työstä. Nyt on niin luuseri olo kuin olla voi. Valmistun työttömäksi alalle, jolle on vaikea työllistyä ja nyt vielä paskoilla papereilla. No joo, paperit on muuten ihan hyvät, mutta tuo gradu...

Voisko joku piristää jotenkin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähh, mun pahin pelko tämä. En voisi millään hyväksyä alle 4 gradustani, ahdistaa ajatuskin. Eli ymmärrän sua hyvin. En osaa sanoa mitään tsemppaavaa, sillä kuten sanottu, olisin itsekin pettynyt :/. Ehkä pitäis osata löysätä vähän hattua, ja miettiä onko se gradu nyt NIIN tärkeä. 

Vierailija
2/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kukaan koskaan töitä hakiessa kysynyt gradun arvosanaa.

Itse sain 4:n ja harmittaa kun ohjaaja halusi, että saan hyvä arvosanan ja sitä piti nysvätä ja parantaa kuukausitolkulla. Ennemmin olisin halunnut valmistua nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tutkijanurasi tuohon gradun kolmoseen tyssää. Saattaa toki tyssätä muihin asioihin - ei ihan helpolla nuo paikat irtoa. Valitettavasti.

Vierailija
4/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä gradusta saa numeroarvosanat??

Mutta eihän tuo torppaa jatko-opintoja. Ainakin meillä on mahdollista "osoittaa kykenevyytensä" tekemällä uusi, olikohan noin 30 sivuinen ohjeiden mukainen kirjoitustyö jos on saanut gradusta alemman arvosanan kuin M.

Itse palautin graduni umpisurkeana, ja ärsytti kyllä että arvostelussa puututtiin sellaisiin asioihin, mitä ohjaaja oli väen vängällä sinne halunnut. Arvosana olisi ehkä ollut korkeampi ilman niitä, koska muista asioista ei tullut yhtä lailla haukkuja. Mutta huono työhän se silti oli :D

Eikä sitä arvosanaa kysellä. Gradulla ei ole mitään väliä enää sitten kun se on hyväksytty :) Onnea valmistumisesta!

Vierailija
5/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:40"]

[/quote]

Ei ainakaan Suomessa... 

Vierailija
6/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni suurimmassa osassa yliopistoista saa nykyään numerot. Kolmosella pitäisi periaatteessa kyllä päästä jatko-opintoihin, mutta en luulisin, että kovan karsinnan vuoksi etusijalle pääsee paremmilla suorituksilla.

ap

Vierailija
7/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin vain ikionnellinen, jos tuo gradu tuosta valmistuisi vaikka itsekseen ja saisin kolmosen! Gradu on roikkunut jo mooooooonta vuotta. Ei vain ole motivaatiota.

Vierailija
8/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:49"]

Tietääkseni suurimmassa osassa yliopistoista saa nykyään numerot. Kolmosella pitäisi periaatteessa kyllä päästä jatko-opintoihin, mutta en luulisin, että kovan karsinnan vuoksi etusijalle pääsee paremmilla suorituksilla.

ap

[/quote]

Noinko huonosti siellä yliopistossa opitaan kirjoittamaan?

Vierailija
9/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kandi arvostellaan numeroin 1-5. Opiskelen biologiaa Itä-Suomen yliopistossa. Luulisin tämän koskevan graduakin.

Vierailija
10/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että itseäni harmitti kun sain huonon arvosanan gradusta monista syistä johtuen. Työelämässä sillä ei tosiaankaan ole mitään merkitystä ja tuskin edes sillä jatko-opintoihin hakemisella. Tsemppiä! Harmitus menee ohi.

Vierailija
11/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:49"]

ap

[/quote]

No ei ainakaan Helsingissä saa numeroita.

Vierailija
12/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä numerolla ei tämän jälkeen ole enää mitään merkitystä. 

Ei sitä numeroa kukaan kysele, töissä merkkaa sit muut asiat.... 

Vierailija
13/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:48"]

[/quote]

Ei ainakaan Suomessa... 

[/quote]

suurimmassa osassa Suomen yliopistoja saa nykyään gradusta numeroarvosanan, jos se arvostellaan ollenkaan arvosanalla eikä vain hyväksytty/hylätty periaatteella.

Ainakin Tampere, Turku, Jyväskylä ja Itä-Suomen yliopisto antavat nykyään numeroarvosanoja. Tunnen näistä jonkun verran Tampereen jatko-opiskelijoiden sisäänottoa, mutta sekin jo vaihtelee niin paljon yksiköittäin ja tohtoriohjelmittain, että on aika turha mennä sanomaan mitään. Jos haluat jatko-opiskelijaksi, mene puhumaan proffalle, mitä voisitt ehdä tilanteen parantamiseksi. Muuta kuin loistavan tutkimussuunnitelman.

Jos on sellainen tilanne, että haluaa tai tarvii tietyn arvosanan, se kannattaa sanoa ohjaajalle ihan suoraan. Näin ohjaaja voi sitten sanoa, mitä vähintään pitää tehdä, jotta sen arvosanan voi saada. minä keskustelen sellaistenohja ttavien kanssa, joilla ajattelen olevan jotain ambitiota, aina etukäteen että "tällä työllä olet nyt saamassa arvosanan x, jos onnistut parantamaan tuota ja tätä asiaa, voisit saada y. Mutta jos joku tuo vaan työn ja kysyy voiko jättää sen, vastaan vai siihen kysymykseen.

Vierailija
14/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:52"]

Itse olisin vain ikionnellinen, jos tuo gradu tuosta valmistuisi vaikka itsekseen ja saisin kolmosen! Gradu on roikkunut jo mooooooonta vuotta. Ei vain ole motivaatiota.

[/quote]

Peukuista päättelen, että minulla on kohtalotovereita ;) Lohdullista. t. numero 8

Vierailija
15/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain kyllä Turussa M:n gradusta, että ei täällä ainakaan joka paikassa saa numeroarvosanaa.

Vierailija
16/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapa taas olla, että amissit ovat mokanneet ja yrittävät peittää tökeröjä virheitään.

Parempi onni ensi kerralla!

Vierailija
17/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 8, kohtalotovereita riittää. Siitä minäkin haaveilen, että tulisi hyvä haltiatar ja taikoisi graduni valmiiksi, minulle riittäisi vaikka alin mahdollinen arvosana, kunhan sen penteleen vain saisi pois käsistään! Olen jo syvällä työelämän suossa, ja arvatkaa, riittääkö aikaa tai motivaatiota teoreettisten ongelmien kanssa nysväämiseen!

Vierailija
18/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:28"]

Arvosana ja palaute olivat täysin oikeutettuja, ja itsekin tunnistin puutteet, joista sain miinusta. Kuitenkin olen aina reagoinut ohjaajan palautteeseen ja tehnyt parannusyrityksiä niiden pohjalta. Ohjaajan palaute oli loppujen lopuksi aika hyvää (ennen tarkastusta).

Eniten harmittaa siksi, että aloin matkan varrella tykätä gradun tekemisestä ja haaveilla tutkijan työstä. Nyt on niin luuseri olo kuin olla voi. Valmistun työttömäksi alalle, jolle on vaikea työllistyä ja nyt vielä paskoilla papereilla. No joo, paperit on muuten ihan hyvät, mutta tuo gradu...

Voisko joku piristää jotenkin.

[/quote]Vitonen täytyy olla jos mielii tutkijaksi.

Vierailija
19/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:07"]

[/quote]

Ei ainakaan Suomessa... 

[/quote]

suurimmassa osassa Suomen yliopistoja saa nykyään gradusta numeroarvosanan, jos se arvostellaan ollenkaan arvosanalla eikä vain hyväksytty/hylätty periaatteella.

Ainakin Tampere, Turku, Jyväskylä ja Itä-Suomen yliopisto antavat nykyään numeroarvosanoja. Tunnen näistä jonkun verran Tampereen jatko-opiskelijoiden sisäänottoa, mutta sekin jo vaihtelee niin paljon yksiköittäin ja tohtoriohjelmittain, että on aika turha mennä sanomaan mitään. Jos haluat jatko-opiskelijaksi, mene puhumaan proffalle, mitä voisitt ehdä tilanteen parantamiseksi. Muuta kuin loistavan tutkimussuunnitelman.

Jos on sellainen tilanne, että haluaa tai tarvii tietyn arvosanan, se kannattaa sanoa ohjaajalle ihan suoraan. Näin ohjaaja voi sitten sanoa, mitä vähintään pitää tehdä, jotta sen arvosanan voi saada. minä keskustelen sellaistenohja ttavien kanssa, joilla ajattelen olevan jotain ambitiota, aina etukäteen että "tällä työllä olet nyt saamassa arvosanan x, jos onnistut parantamaan tuota ja tätä asiaa, voisit saada y. Mutta jos joku tuo vaan työn ja kysyy voiko jättää sen, vastaan vai siihen kysymykseen.

[/quote]

Joo. Meillä myös näin diplomitöiden suhteen. Keskustelimme sekä ohjaajan että tarkastavan professorin kanssa jo diplomityön aloituspalaverissa siitä, että olen valmis tekemään siihen paljon töitä tähtäimenäni arvosana 4 tai 5. Professori lupasi, että siinä vaiheessa, kun työ on palautuskunnossa hän voi vinkata asiasta, jos se arvosana on ehkä jäämässä niukin naukin kolmoseksi. Tietenkään mitään 2 tai selvää 3 hän ei olisi kuulemma käynyt korjauttamaan kiitettäväksi.

Loppujen lopuksi tällaisiakaan korjauksia ei tarvinnut tehdä.

Mutta tämä nyt ei pettynyttä AP:tä varmastikaan lohduttanut :( ! Anteeksi, ajattelin kuitenkin kertoa vinkiksi muille, joita tämä ehkä vielä voisi auttaa.

AP, olen varma, että harmitus haihtuu ajankanssa kun huomaat, että gradun arvosanaa ei varmaan kovin monessa paikassa kysellä? Itseäni suorastaan vähän hävettää "liian hyvä" tutkintotodistus.

Vierailija
20/21 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:07"]

[/quote]

Ei ainakaan Suomessa... 

[/quote]

[/quote]

Joo. Meillä myös näin diplomitöiden suhteen. Keskustelimme sekä ohjaajan että tarkastavan professorin kanssa jo diplomityön aloituspalaverissa siitä, että olen valmis tekemään siihen paljon töitä tähtäimenäni arvosana 4 tai 5. Professori lupasi, että siinä vaiheessa, kun työ on palautuskunnossa hän voi vinkata asiasta, jos se arvosana on ehkä jäämässä niukin naukin kolmoseksi. Tietenkään mitään 2 tai selvää 3 hän ei olisi kuulemma käynyt korjauttamaan kiitettäväksi.

Loppujen lopuksi tällaisiakaan korjauksia ei tarvinnut tehdä.

Mutta tämä nyt ei pettynyttä AP:tä varmastikaan lohduttanut :( ! Anteeksi, ajattelin kuitenkin kertoa vinkiksi muille, joita tämä ehkä vielä voisi auttaa.

AP, olen varma, että harmitus haihtuu ajankanssa kun huomaat, että gradun arvosanaa ei varmaan kovin monessa paikassa kysellä? Itseäni suorastaan vähän hävettää "liian hyvä" tutkintotodistus.