Eikö ketään muuta ahdista Ukrainan tilanne?
Ei pitäisi varmaan seurata uutisia kun ahdistaa ajatus sodasta ja sen mahdollisista seurauksista Suomelle.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:15"]
Voi se Venäjä vielä joku päivä miehittää Suomenkin. Mutta se ei välttämättä tarkoita mitään sotaa, jos vain kiltisti alistumme siihen. Ja mitä muuta siinä oikein voikaan tehdä kuin alistua jos näin tapahtuisi? Ei Suomella ole resursseja lähteä sotimaan Venäjää vastaan, kun apua tuskin paljon tulisi rajojen ulkopuoleltakaan. Mutta ei Venäjä vielä ole Suomea miehittänyt, vielä on siis toivoa. Nyt kannattaisi Suomenkin herätä pikkuhiljaa ajattelemaan tämän Ukrainan kriisin myötä, ettemme olisi itsekin pian vastaavassa tilanteessa. Ei pidä olla liian hyväuskoinen Venäjän suhteen.
[/quote]
Ja sinä luulet, että jos Venäjä miehittää Suomen, me saamme ihan rauhassa täällä asustella kodeissamme ja käydä kesämökeillämme ja pyörittää yrityksiämme ja opettaa demokratian ihanteita lapsille koulussa ja harrastaa nk. vapaata tiedonvälistystä?
Ne suomalaiset, jotka jäi Neuvostoliiton puolelle viime sodissa, lähes kaikki kyyditettiin Siperiaan.
Ne suomalaiset, jotka oli esim. USAssa siirtolaisina ja uskoi kommunismiin, myi Amerikassa kaiken, osti työkaluja ja lähti rakentamaan Neuvostoliittoa. Miten heidän kävi? Amerikkalaiset kuokat ja aurat otettiin heiltä pois. Annettiin käteen joku puunuija ja tyrkättiin Siperiaan.
Tämä pistää miettimään.
[/quote]
Niin. Paha mennä sanomaan. Nyt elämme kuitenkin 2000-lukua, vaikka ei sekään tietenkään takaa hyvää kohtelua. Kaikki on mahdollista. Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä herätä miettimään mitä voitaisiin tehdä että vältyttäisiin miehitykseltä.
[/quote]
Kuules, kyllä ne ihmiset silloin 30-40-luvulla ajatteli elävänsä ihan 1900-luvulla. EI he olisi ikinä uskoneet, että sellainen olisi ollut mahdollista, hyvänen aika sentään NYKYAIKANA.
Samoin monet Saksan juutalaiset, kun kuulivat huhuja keskitysleireistä, eivät uskoneet niitä. Eihän nyt sellaista voi tapahtua NYKYAIKANA.
2000-luku ei ole yhtään sen kummempi NYKYAIKA kuin 1900-lukukaan.
[/quote]
No se on kyllä totta että se alkaa olla jo vähän semmonen klisee kun sanotaan että "miten vielä 2000-luvulla voi sitä ja tätä" jne... Itsekin joskus miettinyt samaa. Varmaan kaikkina aikoina on ajateltu samoin. Mutta kummasti niitä sotia on aina ollut ja on vielä nykyäänkin. Meille se vain tuntuu vieraalta kun olemme vielä toistaiseksi niin rauhassa saaneet olla. Eihän siitä ole kuin 100 vuotta kun suomalaisetkin sotivat ja sitä ennen elettiin milloin Venäjän ja milloin Ruotsin vallan alla ja vainoissa... liekö tämä rauha ikuista on? Epäilen.
[/quote]
Jatkan vielä sen verran ettei kuitenkaan kannata ottaa sellaista asennetta että peli on menetetty ja nyt vain odotetaan milloin se karhu tulee. Suomen tulee tehdä kaikki mitä tehtävissä on jotta miehitykseltä/sodilta/vainoilta/vapauden menettämiseltä vältytään. Toivoa on ja hyviä välejä Venäjän kanssa tulee toki yrittää pitää yllä mutta liian sinisilmäinen ei saa olla missään nimessä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:11"]
Muistan, kun rautaesirippu murtui ja tuli niitä ensimmäisiä bussilasteja venäläisiä turisteja Itä-Suomeen. Heitä haastateltiin televisiossa.
Eräs nuori mies, jota oli haastateltu ohjelman lopuksi, sanoi, että turha teidän suomalaisten on olla niin olevinanne. Kyllä me tiedämme, että Suomi on ollut osa Venäjää. Se on ollut ennen meidän ja tulee vielä olemaan meidän, siitä voitte olla varma.
Siitä asti olen pelännyt.
[/quote]Me oltiin kylläkin monta sataa vuotta osa Ruotsia. Etkö pelkää, että hurrit haluavat omansa takaisin?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:15"]
Voi se Venäjä vielä joku päivä miehittää Suomenkin. Mutta se ei välttämättä tarkoita mitään sotaa, jos vain kiltisti alistumme siihen. Ja mitä muuta siinä oikein voikaan tehdä kuin alistua jos näin tapahtuisi? Ei Suomella ole resursseja lähteä sotimaan Venäjää vastaan, kun apua tuskin paljon tulisi rajojen ulkopuoleltakaan. Mutta ei Venäjä vielä ole Suomea miehittänyt, vielä on siis toivoa. Nyt kannattaisi Suomenkin herätä pikkuhiljaa ajattelemaan tämän Ukrainan kriisin myötä, ettemme olisi itsekin pian vastaavassa tilanteessa. Ei pidä olla liian hyväuskoinen Venäjän suhteen.
[/quote]
Ja sinä luulet, että jos Venäjä miehittää Suomen, me saamme ihan rauhassa täällä asustella kodeissamme ja käydä kesämökeillämme ja pyörittää yrityksiämme ja opettaa demokratian ihanteita lapsille koulussa ja harrastaa nk. vapaata tiedonvälistystä?
Ne suomalaiset, jotka jäi Neuvostoliiton puolelle viime sodissa, lähes kaikki kyyditettiin Siperiaan.
Ne suomalaiset, jotka oli esim. USAssa siirtolaisina ja uskoi kommunismiin, myi Amerikassa kaiken, osti työkaluja ja lähti rakentamaan Neuvostoliittoa. Miten heidän kävi? Amerikkalaiset kuokat ja aurat otettiin heiltä pois. Annettiin käteen joku puunuija ja tyrkättiin Siperiaan.
Tämä pistää miettimään.
[/quote]
Me oltiin kylläkin monta sataa vuotta osa Ruotsia. Etkö pelkää, että hurrit haluavat omansa takaisin?
[/quote]
Koska Ruotsi on viimeksi käynyt sotaa? 1808-1809. Siitä on yli 200 vuotta aikaa. Joten ei, en pelkää.
Venäjä sen sijaan haastaa riitaa tämän tästä.
Ruotsi on demokraattinen yhteiskunta, joka kunnioittaa muita valtioita, kansoja, näiden valtioiden rajoja. Voisinpa sanoa samaa Venäjästä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:35"]
Olen aika huolissani tilanteesta noin yleensä mutta jostain syystä tää Ukrainan tilanne ahdistaa mua ennen kaikkea niiden ukrainalaisten takia. Tähän voi kyllä vaikuttaa se, että mulla oli kerran pienoinen suhde ukrainalaisen solttupojan kanssa. Olen kyllä kieltämättä ajatellut häntä viime päivinä, olisi kiva tietää mitä hänelle kuuluu vaikkei se meidän suhde kovinkaan syvällinen (eikä pitkä) ollut.
[/quote]
Miksi joku laittoi mulle miinuspeukkua? :D
[/quote]
Koska kommentti on tyypillinen naisten kommentti: ei kiinnosta ennenkuin on levitellyt reisiä jonkun maan kansalaiselle. Sitten voi hieman katsoa sen oman napansa ulkopuolelle.
[/quote]
Joopa joo. Tiedoksesi, että tapasin tämän sotilaan työssäni eräässä YK-järjestössä kriisialueella ja minulla on maisterin tutkinto kansainvälisestä oikeudesta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:31"]
Olisikohan jokin ero siinä, onko kyseessä entinen osa Venäjää vai täysin itsenäinen maa? OMG...
[/quote]
Ukraina on täysin itsenäinen maa. Ollut 1920-luvulla, ollut 1990-luvulta.
Tunnetko lainkaan Suomen historiaa? Tiedätkö, missä asemassa Suomi oli 1809-1917? Tiedätkö, mitä Stalin kirjoitti päiväkirjaansa hyväksyessään Suomen itsenäisyyden 1917? Tiedätkö, millaisen sopimuksen Molotov teki Saksan kanssa myöhemmin Suomen osalta?
Monen venäläisen näkökulmasta Suomen asema ei ole ollenkaan sen kummallisempi kuin Ukrainan.
[/quote]
Pidän itseäni ihan sivistyneenä ihmisenä, mutta nyt jäi vaivaamaan: mitä se Stalin kirjoitti päiväkirjaansa vuonna 1917? En googlettamallakaan saanut tietää!
[/quote]
"Itsenäisyyden tunnustaminen - taktinen toimenpide
Suomen eduskunta hyväksyi 6.12.1917 P-E. Svinhufvud`in johtaman senaatin tekemän itsenäisyydenjulistuksen. Länsivallat eivät kuitenkaan suostuneet tunnustamaan Suomen itsenäisyyttä ilman Neuvosto-Venäjän tunnustusta. Suomessa asia koettiin kiusalliseksi, koska bolshevikit eivät olleet vielä kovin tukevasti vallassa ja tunnustamisesta olisi niinmuodoin voinut syntyä poliittiinen painolasti. Svinhufvud`in johtama valtuuskunta matkusti kuitenkin Pietariin ja sai joulukuun 31. päivänä 1917 kansankomissaarien neuvostolta asetuksen, jossa virallisesti tunnustettiin Suomen itsenäisyys. Allekirjoittajien joukossa olivat Lenin ja Stalin. Tunnustuksen takana oli ajatus, että Suomessa puhkeaisi vallankumous, jonka myötä Suomi liittyisi jälleen Neuvosto-Venäjään. Kyseessä oli siten puhtaasti taktinen toimenpide"
Olen ulkomaantoimittaja ja pukannut valtakunnalliseen välineeseen teille aiheesta viime viikot uutisia. Voin kertoa, että olette Suomen puolesta huolissanne melko turhaan. Ainoa riesa meidän kannaltamme on, että talouttamme haittaa tuon seuraukset Venäjän taloudelle. Mahdolliset EU:n kauppapakotteet olisivat jo isompi haitta.
Turvallisuusuhkaa tuosta EI ole meille. Natojäsenyyttä olen kannattanut aina, Venäjän takia.
Sen sijaan minua ahdistaa se, miten yksin Ukraina tuossa on jäänyt ja jää jatkossakin. Yhdysvallat, saati Saksa ja EU eivät riskeeraa Venäjäsuhteitaan edes 46 miljoonan ihmisen Ukrainan takia. Ja Putin tietää sen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:07"]
Ukrainalla ja Venäjällä on taloudellista riippuvutta keskenään, vanhoja maakaasukiistoja (Ukraina pölli kaasut putkista) ja varmasti monia muita rasitteita välillään, josta emme edes tiedä.
- -
Putin uhoaa ihan kuten suurvalloissa on tapana...
[/quote]
Noihin muihin viisauksiisi en edes jaksa ottaa kantaa, mutta
a) Suomella ja Venäjällä on myös oma historiansa ja omat kiistansa
b) Ai että kun suurvalloilla on tapana uhota sodalla ja miehittää naapurivaltioitaan, niin katsotaan vaan vierestä ja hys hys, vetäkää henkeä? Tiedätkö miten Hitler valtasi esim. Itävallan ennen toista maailmansotaa ja miksi kaikki vain katsoivat vierestä?
[/quote]
Suomella on kiista, ei Venäjällä. Venäjä ei voisi vähempää kiinnostaa joku Suomi. Ei venäläiset muistele jotain talvisotaa. Sillä ei ole mitään merkitystä venäläisille. Ainoastaan suomalaiset idiootit muistelee jotain talvisotaa ja Karjalan menetyksiä. Se on oikeastaan säälittävää.
Minua ahdistaa vielä enemmän tällaiset kommentit.
""Putin is doing the right thing. To get things done, you have to use brute force, like Stalin did," said Vladimir German, a 25-year-old Russian-speaking businessman from Estonia, referring to Russian's stance in the Crimea."
http://www.reuters.com/article/2014/03/03/us-ukraine-crisis-baltics-idUSBREA221J520140303
Ja tämä huolettaa myös:
"
Suomi-Venäjä-seuran puheenjohtaja Ukrainan tilanteesta: "Mikä tahansa maa olisi toiminut samoin kuin Venäjä"
Edelleen artikkeli jatkuu, että EU:n pitäisi tapahtumasta olla ihan hyshys, ettei vaan häiritä Venäjää. Ja Suomi ei ainakaan saa sanoa poikkipuolista sanaa. "Talvitie korostaa, että Ukrainan kriisissä pitäisi ennen kaikkea pyrkiä yhteistyöhön ja vuoropuheluun." Millä ihmeellä teet yhteistyötä tahon kanssa, joka ei pelaa samoilla pelisäännöillä ja tuntuu olevan täysin villi kortti?
Mä olen ainakin tosi pettynyt. Viimevuodet, kun on Natosta ja muista puhuttu julkisuudessa, Suomen asiantuntijat vovat koko ajan vakuutelleet, että Venäjä on rauhanomainen valtio eikä uhkaa ketään eikä mitään. Millaisia nämä asiantuntijat oikein ovat?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:07"]
Ukrainalla ja Venäjällä on taloudellista riippuvutta keskenään, vanhoja maakaasukiistoja (Ukraina pölli kaasut putkista) ja varmasti monia muita rasitteita välillään, josta emme edes tiedä.
- -
Putin uhoaa ihan kuten suurvalloissa on tapana...
[/quote]
Noihin muihin viisauksiisi en edes jaksa ottaa kantaa, mutta
a) Suomella ja Venäjällä on myös oma historiansa ja omat kiistansa
b) Ai että kun suurvalloilla on tapana uhota sodalla ja miehittää naapurivaltioitaan, niin katsotaan vaan vierestä ja hys hys, vetäkää henkeä? Tiedätkö miten Hitler valtasi esim. Itävallan ennen toista maailmansotaa ja miksi kaikki vain katsoivat vierestä?
[/quote]
Suomella on kiista, ei Venäjällä. Venäjä ei voisi vähempää kiinnostaa joku Suomi. Ei venäläiset muistele jotain talvisotaa. Sillä ei ole mitään merkitystä venäläisille. Ainoastaan suomalaiset idiootit muistelee jotain talvisotaa ja Karjalan menetyksiä. Se on oikeastaan säälittävää.
[/quote]
No, jos talvisodalla ja Karjalalla ei ole mitään merkitystä venäläisille, niin voitaisiinko me saada korkojen kanssa takaisin ne sotakorvaukset ja Karjala ilman niitä venäläisiä, kiitos.
Ai että Suomen alueluovutusten ja niiden tappioiden, menetettyjen ihmishenkien, inhimillisen tuskan määrää mitä talvisota aiheutti - niiden muistelu olisi säälittävää? Miksi? Ei kai se talvisota isolle Venäjälle mitään ihmeellistä ollut, eikä ne sitä muistele, varmaankin siksi, koska Suomi jäi miehittämättä.
Mutta kyllä minun sukuni olisi mielellään pitänyt ne metsät, pellot, talot ja tavarat siellä Karjalassa ja Viipurin. Karjala oli Suomen vilja-aitta, Viipuri Helsingin jälkeen merkittävin kaupunki. Todella idioottimaista ja säälittävää jättää se huomiotta.
Ahdistaa ja todella. Vaikka venäjä ei tänne hyökkäisikään, niin onhan siellä krominkiiltoinen alueella esim. Lapsia jotka voivat joutua uhreiksi :(
Tiedän tilanteesta liian vähän pelätäkseni. Just olin 3 kk Thaimaassa ja Suomesta kyseltiin koko ajan miten ne mellakat, siellähän on melkein sota, pääseekö sieltä edes pois jne... Muutama katu oli suljettu ja ihmiset nukkui ulkona kaduilla, siinä ne hirveet mellakat. Jos uutisointi Krimiltä on yhtä luotettavaa siellä voi joko olla jo käynnissä täysi sota tai sitten ei oo tapahtunu yhtään mitään. Se vaan on niin nähty, että uutisiin ei voi luottaa, ne tehdään myyväksi, ei todenmukaisiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:48"]
Ajatelkaa mitä säästöjä tehty. Itärajalla lakkautuksia varuskunnissa.
Pitäskö muuttaa ihan muualle?
[/quote]On ihan fiksua käyttää vähäiset maanpuolustusrahat tarkasti. Mieluummin aseisiin kuin homeisiin seiniin. Nykyiset varuskunnat riittävät nykyisten varusmiesikäluokkien kouluttamiseen. Maanpuolustuksellista merkitystä ei varuskuntien määrällä tai sijainnilla ole.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:35"]
Olen aika huolissani tilanteesta noin yleensä mutta jostain syystä tää Ukrainan tilanne ahdistaa mua ennen kaikkea niiden ukrainalaisten takia. Tähän voi kyllä vaikuttaa se, että mulla oli kerran pienoinen suhde ukrainalaisen solttupojan kanssa. Olen kyllä kieltämättä ajatellut häntä viime päivinä, olisi kiva tietää mitä hänelle kuuluu vaikkei se meidän suhde kovinkaan syvällinen (eikä pitkä) ollut.
[/quote]
Miksi joku laittoi mulle miinuspeukkua? :D
[/quote]
Koska kommentti on tyypillinen naisten kommentti: ei kiinnosta ennenkuin on levitellyt reisiä jonkun maan kansalaiselle. Sitten voi hieman katsoa sen oman napansa ulkopuolelle.