Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, kysyttävää?
Kommentit (84)
Pyysit kysymyksiä, etkö siis uskalla vastata.
Olet siis mielisairauden perusteella.Yleensä diagnoosia ei hävetä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:02"]
Onnekas. Itse taistelen asiasta jo 3:tta vuotta eikä varmaan vieläkään hyväksyntää tule. Liian monta erilaista diagnoosia ;)
[/quote]
tasan pelkkää lusmuilua.
tuntemani 35vee työkyvyttömyyseläkkeellä oleva kyllä jaksaa matkustaa pitkin maailmaa mutta ei kykene töihin. En sitten tiedä mikä on eläkkeensä kun ehti olla n. 10 vuotta hyvin palkatussa työssä (4000e/kk) vai onko esim. rikkaat vanhemmat tai mies. Mutta matkustamiseen kyllä riittää voimia ja siitä nauttimiseen. Töitä ei kuitenkaan missään nimessä tämän yhteiskunnan mielestä voi tehdä. On niin herkka sielu. Nyyh.
Minäkin ihmettelen millä diagnooseilla saa heti ja ihan tappelematta tk.eläkkeen. Itse olen ollut vuosia täysin työkyvytön, kaikkien hoitavien psykiatrien mielestä olen sitä myös, myös minulle tehtyjen psyk. ja neuropsykologisten testien tulosten perusteella olen. Silti KELAsta tulee jatkuvasti pelkkiä hylkyjä. Minulla siis diagnooseina bipolarihäiriö, ADHD, yleistynyt ahdistushäiriö, sekä bulimia.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 14:31"]
Pääsitkö koskaan työelämään mukaan ennen eläköitymistäsi? Siis jouduitko kansaneläkkeelle vai saatko ihan kunnollista eläkettä?
[/quote]
Aika ihmeellistä, jos ei ole töissä ollut niin eläke noin "suuri" Mä olin töissä melkeen 30v. ennen sairaseläkettä ja saan vähemmän.
En päässyt. Saan siis pienen summan kansaneläkettä, ja työkyvyttömyyseläkettä joka tulee palkan mukaan. Eläkkeeni on silti pieni, n.1300e kuussa.
Olin sairaslomalla ensin, mutta määräaikaista sopimustani ei luonnollisesti uusittu enää sairastumisen jälkeen. Vuosia siihen meni, että eläkepäätös tuli. Ap.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:15"]
Minäkin ihmettelen millä diagnooseilla saa heti ja ihan tappelematta tk.eläkkeen. Itse olen ollut vuosia täysin työkyvytön, kaikkien hoitavien psykiatrien mielestä olen sitä myös, myös minulle tehtyjen psyk. ja neuropsykologisten testien tulosten perusteella olen. Silti KELAsta tulee jatkuvasti pelkkiä hylkyjä. Minulla siis diagnooseina bipolarihäiriö, ADHD, yleistynyt ahdistushäiriö, sekä bulimia.
[/quote]
Mitä hittoa? Nauran täällä kyllä ihan kippurassa, sormet kurkkuun niin on työkyvytön? Vähän ahdistaa ja sitten ei oikein jaksa keskittyä... Joopa joo.
Olen ollut töissä, sairastumisen jälkeen en. Ap.
Olet ollut töissä,mutta et päässyt työelämään, ei täsmää. Kuinka sait eläkkeen ilman tappelua?
Minunkaan ei tarvinnut tapella. En olisi millään halunnut eläkkeelle, mutta töitäkään en saanut, enkä olisi kyennytkään, mutten halunnut itsekään luopua toivosta, onhan eläkkeeni niin pieni. Alkuun minulle haettiin vain erimittaisia pätkiä kuntoutustukea, mutta kun lopulta lääkäri ehdotti pysyvän hakemista, niin myönnyin. Pääsee kai tältä pois jos kykenee.
Kelalta tuli myöntävä päätös jotain viikossa.
En edes tiedä oliko minulla virallisesti dg:tä kaikista oireistani jotka hankaloittavat normaalia elämää, en kertonut edes aina rehellisesti.
Jokainen eläkettä hakenut tietää diagnoosinsa. Suurin osa hakee vuosia,useampaan kertaan, usean asiantuntijan työkyvyttömäksi toteamana, silti ei aina eläkettä myönnetä.Kuinka et tiedä omia diagnooseja?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 15:38"]
Jokainen eläkettä hakenut tietää diagnoosinsa. Suurin osa hakee vuosia,useampaan kertaan, usean asiantuntijan työkyvyttömäksi toteamana, silti ei aina eläkettä myönnetä.Kuinka et tiedä omia diagnooseja?
[/quote]
Oletko sinä työelämässä? Lukutaidossa parantamisen varaa ainakin.
Aika nihkeästi ap vastailee kysymyksiin. Ne mitä vastaili oli tyyliin "sain diagnoosin mutten kerro mikä". Vielä sekavampaa on tuo työelämän vastaus "olin töissä mutta en koskaan päässyt työelämään".
Eli, olitko ap koskaan töissä? Montako vuotta kerkesit olla työmarkkinoilla?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 14:59"]
Juuri näiden ihmisten takia muiden tulee olla töissä kohta 70+ vuotiaaksi. Kiitos todella paljon.
[/quote]
Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä. En voinut sille mitään, että sairastuin vuosia ennen eläkeikääni. Onneksi on sentään eläke, jonka ansiosta voin maksaa laskuni ja ruokani. Sinä olisit varmaan vienyt minut saunan taakse ja lopettanut, vai?
Miettiiköhän kukaan näistä työkyttömyyseläkeläisten inhoajista koskaan sitä, että osa on eläkkeellä siksi, että sairaus johtaa ennenaikaiseen kuolemaan?
Mä eläkeläisenä ymmärrän hyvin sen että herätän ärtymystä ja kateutta kun ei tarvitse käydä töissä ja silti jonkinlainen (tosin vaatimaton vaikka työeläkettä saankin) toimeentulo on taattu. Minun kanssani saa kuitenkin koska tahansa vaihtaa osia jos ottaa samalla päivittäiset kivut, liikuntakyvyttömyyden, lievän aivovaurion ja muun riemujuhlan.
Ei se diagnoosin kertominen tänne mitään auta, eläkepäätökseen vaikuttaa hakijan tausta (koulutus sekä työelämä ja selviytyminen siinä), sairastumiset, sairastelut, sairauden kesto, uusimiset, huononemiset, selviytyminen työssä/opiskeluissa sairauden kanssa, lääkärin lausunto jne. Ei kahta pintapuolisesti samanlaista tapausta voi verrata keskenään.
Vertailu, tuomitseminen ja kateuskin on helppoa mutta täysin hyödytöntä. Kannattaa ennemmin käsitellä niitä omia juttuja kuin siirtää oma kiukku täysin ulkopuolisen ihmisen kannettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 14:38"]
Jos olet pään takia eläkkeellä niin lopeta lusmuilu ja mene töihin.
[/quote]
miten kykenee töihin jos on esim pakko-oireinen häiriö?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:51"]Mä eläkeläisenä ymmärrän hyvin sen että herätän ärtymystä ja kateutta kun ei tarvitse käydä töissä ja silti jonkinlainen (tosin vaatimaton vaikka työeläkettä saankin) toimeentulo on taattu. Minun kanssani saa kuitenkin koska tahansa vaihtaa osia jos ottaa samalla päivittäiset kivut, liikuntakyvyttömyyden, lievän aivovaurion ja muun riemujuhlan.
[/quote]
Just. Täälläkin sairaseläkeläinen, joka mieluusti ois terve ja töissä. Hassua, että monikin ottaisi ruhtinaallisen(ironiaa..) eläkkeeni, mutta ei sairauttani ja sen seurannaisia. Esim. osin diagnoosista johtuva dissaus parisuhdemarkkinoilla ja lapsettomuus.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:33"]
Aika nihkeästi ap vastailee kysymyksiin. Ne mitä vastaili oli tyyliin "sain diagnoosin mutten kerro mikä". Vielä sekavampaa on tuo työelämän vastaus "olin töissä mutta en koskaan päässyt työelämään".
Eli, olitko ap koskaan töissä? Montako vuotta kerkesit olla työmarkkinoilla?
[/quote]
Aivan, eihän tuossa ole järkeä.Olin työelämässä,en päässyt työelämään. Ei pitäisi pyytää kysymyksiä,ellei halua vastata. Et kai ole masentunut,lievästi....
Nimeä nyt, kun suurin osa joutuu taistelemaan.