Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa viettää joulua oman mieleni mukaan ikinä (ilman että joku pahoittaa mielensä)?

Vierailija
09.11.2020 |

Olen 46v ja voitaneen sanoa, etten ole jouluihminen. Olen kuitenkin muutaman kerran mieheni kanssa laittanut sukujoulun meillä ja monia kertoja raahautunut vanhemmilleni jouluksi (se on heillä ykköstoive, että lapset perheineen tulevat heille vaikka ovat jo 75v). Olen tasan kaksi kertaa saanut olla kuten itse haluan, 17v lähdin kavereiden kanssa Ruotsiin laskettelemaan ja 24v sinkkuna vanhemmat lähtivät reissuun ja sain olla yksin kotona.
Tänä vuonna päätimme koronatilanteen takia lähteä jouluksi Lappiin. Vanhemmat ovat tästä nyt niin loukkaantuneita, etteivät vastaa viesteihini. En jaksa ymmärtää. Veljelläni on pienet lapset ja olin varma, ettei vanhempiani kiinnosta minun tekemiseni, kunhan saavat viettää joulun pienten kanssa. Nyt kuitenkin veljeni oli tehnyt saman suunnitelman koronan takia kuin minä - eivät hekään halua viedä rauhalliselle korona-alueelle 75-vuotiaille mahdollisesti tautia pääkaupunkiseudulta.
Vanhempieni mielensäpahoittamisella saavutettiin jo tavoitteensa, nyt on minulla sitten syyllinen olo. AAARGGH. Ja joka vuosi sama paini sisälläni.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta hassu perustelu että ette halua viedä mahdollisesti viedä koronaa pääkaupunkiseudulta vanhemmillenne mutta silti olette lähdössä reissuun!? Eli muilla ei ole niin väliä vaikka teiltä taudin saisivatkin? Jos tuota käytät perusteluna niin pitäisi olla myös johdonmukainen ja jäädä kotiin viettämään joulua ettei tartuta ketään.

Kenelle muille? Ei ole tarkoitus tavata ketään, ei käydä ravintoloissa, ei kaupoissa ei niin missään sisätiloissa.

Vierailija
102/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka joulu ihmettelen tätä samaa. Miten aikuiset ihmiset ei saa sanottua vanhemmilleen, että ei tulla jouluksi.

Meillä on aina oltu joulu omassa kodissa, jo silloin kun oltiin vielä miehen kanssa kaksin. Mihinkään ei lähdetä, se on tehty selväksi alusta asti. Ei ole tarvinnut jouluja stressata koskaan.

On sanottu, eikä mennä. Kyse olikin siitä, että miksi siitä pitää pahoittaa mielensä? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatilanteen takia jouluksi lappiin? Eikö lapissa ole jo tarpeeksi koronaa ilman että tekin sitä sinne vielä viette lisää? :D Vai haluatteko siis saada koronan itsellenne? Siellä sitä nimittäin on :D

Ajetaan omalla autolla mökille viikon eväät mukana. Käydään hiihtämässä. Ihan samoin tehtiin viime keväänä eikä ketään tavattu missään, ladulla tuli muutama ihminen vastaan. Sisätiloissa ei käyty. En pitäisi kovin vastuuttomana toimintana vs. asumaan mummulaan riskiryhmäläisten luokse.

Todella vastuutonta toimintaa lähteä Lappiin.

Kyllä sä et kerkiät Koronaa jo levittää matkanvarrelle. Vai meinasitteko ajaa Etelä-Suomesta Lappiin pysähtymättä kertaakaan edes vessaan?

Vai hankeenko meinasitte käydä kusemassa ja paskomassa, kylmässä ja sateessa?

Vierailija
104/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on syyllinen olo!

Siinähän se ongelma on.

Älä syyllisty siitä, että joku pahoittaa mielensä siitä, että elät niin kuin haluat

Vierailija
105/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka joulu ihmettelen tätä samaa. Miten aikuiset ihmiset ei saa sanottua vanhemmilleen, että ei tulla jouluksi.

Meillä on aina oltu joulu omassa kodissa, jo silloin kun oltiin vielä miehen kanssa kaksin. Mihinkään ei lähdetä, se on tehty selväksi alusta asti. Ei ole tarvinnut jouluja stressata koskaan.

On sanottu, eikä mennä. Kyse olikin siitä, että miksi siitä pitää pahoittaa mielensä? ap

Kysy mieluummin, että miksi saat syyllisen olon?

Vierailija
106/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatilanteen takia jouluksi lappiin? Eikö lapissa ole jo tarpeeksi koronaa ilman että tekin sitä sinne vielä viette lisää? :D Vai haluatteko siis saada koronan itsellenne? Siellä sitä nimittäin on :D

Ajetaan omalla autolla mökille viikon eväät mukana. Käydään hiihtämässä. Ihan samoin tehtiin viime keväänä eikä ketään tavattu missään, ladulla tuli muutama ihminen vastaan. Sisätiloissa ei käyty. En pitäisi kovin vastuuttomana toimintana vs. asumaan mummulaan riskiryhmäläisten luokse.

Kyllä sä et kerkiät Koronaa jo levittää matkanvarrelle. Vai meinasitteko ajaa Etelä-Suomesta Lappiin pysähtymättä kertaakaan edes vessaan?

Maski kasvoille ja käsipesu. Ei ne vessatauot ole yhtään sen vaarallisempia kuin kaupassa käyminen kilometrin päässä kotoa.

Vierailija
107/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt "pientä" ylireagointia? Et ole itse käynyt puoleen vuoteen muussa kuin kotivessassasi?

Vierailija
108/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma itsellä.

Olen 40 v mies ja toisin kuin ap, olen jouluihminen. Yhtään joulua en ole kotoa pois muuttamisen jälkeen (n. 18 vuotta sitten) saanut viettää omassa rauhassa. 

Jouluaatto vaimon vanhempien luona

Joulupäivä vaimon vanhempien luona (asuvat sen verran kaukana, että siellä ollaan sitten pakostakin 2 päivää).

Tapaninpäivä omien vanhempieni luona

ja sitten saakin mennä taas töihin ja joulu on mennyt ohi ilman, että olisi ollut yhtään sekuntia omassa kodissa ja saanut nauttia omasta joulutunnelmasta. Tapaninpäivänä saa illalla kello 21 ehkä tunnin tai kaksi istua rauhassa kotona, mutta siihen se jääkin, koska yleensä menen 27. päivä takaisin töihin.

Olen ehdottanut jo monesti vaimolle, että eikö voitaisi olla jouluna vain kotona, mutta hänen vanhempansa suuttuisivat kuulemma tulisesti, jos ainoa tytär ei tulisi jouluna kotiin.

24.12

klo 07.00 lähdetään ajamaan vaimon vanhempien luokse, jos vaimo ei ole aamupäivää töissä. Klo 15 ollaan siellä, syödään riisipuurot, mennään hautausmaalle ja klo 18 kauhealla kiireellä ruokailu, jotta vaimon veljen lapset ehtivät klo 19 avaamaan lahjat. Näin on kuulemma tehty aina ja tullaan aina tekemään. Jos vaimo on aaton aamupäivän töissä niin päästään hirveällä kiireellä lähtemään vasta klo 12 ja ollaan juuri ja juuri ilman taukoja kello 19.30 perillä ja suoraan joulupöytään.

25.12

Yleensä tämä menee siihen, että vaimon vanhemmat päivittelevät, että "ettehän te nyt vielä voi lähteä", "olkaa nyt vielä pari tuntia", "kai te nyt odotatte, että syödään ennenkuin lähdette". 90% kerroista päätämme sitten, että jäämme vielä yhdeksi yöksi, koska kello on jo niin paljon. 2 kertaa olemme ruoan jälkeen lähteneet klo 17 ajamaan kotiin ja olemme olleet yöllä kl 24-01 kotona aivan poikki ajamisesta. 

26.12

aamulla olisi mieluisinta lähteä niin aikaisin kuin mahdollista ajamaan, mutta sekin venyy aina pari tuntia kun pitää syödä vielä riisipuuroa, ottakaa nyt siitä kinkkua mukaan jne. Jos klo 9 pääsemme lähtemään niin hyvä. Sitten ajamme suoraan omien vanhempieni luokse ja olemme siellä joskus klo 16-17-18. Ruoka, seurustelut ja sieltäkään ei voi tietysti heti lähteä vaan se venyy sinne klo 21-22-23 paikkeille. Sitten kun on vihdoinkin klo 22.45 kotona ja haluaisi nauttia joulusta niin pitääkin mennä nukkumaan, koska huomenna on taas työpäivä.

Hyvää joulua.

Miksi suostut tähän?

Vierailija
109/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikuisuusongelma ovatko lapset aikuisten tarpeita varten. Vastaus on, etteivät taatusti ole.

Se, että olet mennyt mistä aita on matalin ja välttänyt konfliktit vanhempiesi kanssa suostumalla heidän tahtoonsa pahentaa syyllisyyttäsi nyt  entisestään.

Mitäs, jos vain kestät tilanteen. Opettelet siihen, miten vanhempasi ovat vaativia ja vie aikansa ennen kuin he tottuvat uuteen ajatukseen uusista tavoista viettää joulua. He eivät sinne kuole siksi, että olette muualla joulun 2020.

Kaiken pitää ihmissuhteissa perustua vapaaehtoisuuteen ja rakkauteen, joten mistään rakkaudesta ei teidän vanhempien kohdalla ole. He toimivat teitä lapsia kohtaan itsekkäästi ja väärin.

Te ette ole hylkäämässä heitä, vaan elätte ihan tavallista aikuisten ihmisten elämää. Voitte käydä tervehtimässä heitä sitten, kun korona on ohitse. Myös yhteydet toimivat, joten aattona voi rupatella puhelimessa. 

Tässä rupesi tökkimään vain tuo ensimmäinen lause.

Ja juu, lapset eivät ole vanhempien tarpeita varten.  Mutta ovatko vanhemmat lasten tarpeita varten?  Haloo?

Mihin mä laitan lapset hoitoon nyt kun tuli tämmönen tilanne?  Äitiiiii...!

Kuka tulis takaamaan meille lainan?  Isiiiiii....!

Nyt tarvin äkkiä tonnin rahaa, tuli tämmönen lasku, isiiii...!

Herranjumala, ajoin auton ojaan!  Mikäs se isän numero olikaan......

Äiti, meidän Jenniina haluais balettikouluun, mutta mulla ei ole varaa maksaa sitä, tota.....

En aja tällä sitä asiaa, että pitäisi suostua vanhempien toiveisiin joulunvietosta, se nyt ei ole kummoinenkaan asia jokaisen itsensä ratkaista.  Vain tuo viestin ensimmäinen lause laittoi miettimään asiaa noin yleisesti.  

Vierailija
110/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 vuotta tanssinut a opin pillin mukaan joulujutuissa.

Saa nähdä, miten käy tänä vuonna.

Viime vuonna siivosin ja etsin tavaroita dementikon jäljiltä.

Pelottaa😔

Vierailija
111/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmat ovat jo noinkin iäkkäitä, tuskin tarvitsee enää monta joulua hyppiä ja pomppia heidän mielensä mukaan.

Sitten surraan, kun ei toimittu niin kuin sydän sanoo.

Miksi käytöstavat, vuorottelu ja toisten tarpeiden huomioiminen eivät koske iäkkäitä ihmisiä?

Vierailija
112/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen tilanne että lapsi on jakanut joulun mun ja isänsä kodeissa. Hän on aattoiltaan mun luona ja pyhät isällään. Joskus tuntui hiukan ikävältä menettää hänet aattoiltana.

Sitten keksin että se ei ole päivästä kiinni. Otetaan jouluilo irti jo aatonaattona saunomisineen. Kaikessa rauhassa herätään aattoaamuun, kuusi on jo koristettu eikä mitään kiirettä aaton suorittamiseen. Se on vain itsestä ja asenteesta kiinni. Omalla fiiliksellä voi pilata lapsensa joulun, tai tehdä siitä rennon ja hyväntuulisen. Päivästä viis, yhdessäolo on tärkeämpää kuin mitkään palvotut joulun rituaalit.

Vierailija
113/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä taas nuoret pian valittavat siitä, että vanhukset tuhlaavat rahat itseensä eivätkä ajattele jälkikasvunsa perintöä.

Vierailija
114/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aihe.

Isäni joutui hoivakotiin tänä vuonna, joten äidilläni on ensimmäistä kertaa yksinäinen joulu. Kutsuisin äidin meille jouluksi, mutta mieheni vastustaa ajatusta; häntä ahdistaa ajatus viettää aatto tai joulupäivä anoppinsa kanssa. Olen siis kahden tulen välissä; nyt ainoana toivonliekkinä on, että äitini matkustaisi veljeni luokse 500 km päähän joulun viettoon. Veli on hänet sinne kutsunut, mutta miten vaikeaa se lähteminen tuntuu olevan äidille. Kun ei ole ikinä ollut Jouluna muualla kuin kotipiirissä!

Miehesi on mäntti. Missä muuten hänen vanhempansa ovat jouluna? Ei todellakaan jätetä vanhusta yksin noin suuren elämänmuutoksen kanssa. Minä ainakin kutsun leski-isäni jouluksi meille, oli koronatilanne mikä tahansa. Kaamea edes ajatella, että istuisi yksin kotona joku Saarioisten lanttulaatikko ruokana, kun meillä notkuu pöydät.

Miten niin tuo mies on mäntti?

Mä en ottaisi ikinä appivanhemmista kumpaakaan enkä edes OMISTA vanhemmista kumpaakaan jouluksi meille. Katso kaikilla ei ole hyviä vanhempia. Sinulla on, kiva juttu, mutta muilla välttämättä ei. Ei kukaan halua kotiinsa vieraan tuntuista epämiellyttävää ihmistä jonka kanssa ei voi olla luonnollisesti ja normaali itsensä.

No onhan se mies mäntti, jos kerran se anoppi on ihan hyvä ihminen mutta ei silti saisi tulla tyttärelleen jouluksi.

Hyvin vanhaa ihmistä ei enää voi kyllä olettaakaan, että hän lähtisi matkustelemaan jonnekin kauas lastensa luo jouluksi.  Meillä äiti asuu ihan lähellä, mutta ei aina ole halunnut edes tulla meille jouluksi.  Vanha ihminen ei enää jaksa mitään kovin suurta hulabaloota, oma rauha on tärkeämpi.  Mutta kyllä hän meillä joinakin vuosina on ollut aattoillan, joku hakee ja kyytii sitten takaisin.  Nytkin jo kyselin, että tuletko, niin sanoi, että jos on hyvässä kunnossa, niin saattaa tullakin.  Yhdeksankymppisellä ihmisellä ei enää mikään ole niin varmaa.  Käymme sitten siellä jonakin päivänä joulukahveilla.  Tarjoomiset viedään itse.

Eihän vanha ihminen enää jaksa mitään jouluja toisille järjestellä.  

Ilmeisesti täällä kirjoittelee ne, joiden vanhemmat ja appivanhemmat on vielä hyväkuntoisia ja haluaisivat tarjota joulun jälkipolvilleen.  Voihan se olla niin, että kaksi seitsemänkymppistä ihmistä, jotka muutenkin on aina vain kahdestaan, kaipaisivat jouluna jotain muuta kuin edelleen vain toistensa seuraa.   Mutta ymmärrän toki pitkien välimatkojen aiheuttamat ongelmat.  

Vierailija
115/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma itsellä.

Olen 40 v mies ja toisin kuin ap, olen jouluihminen. Yhtään joulua en ole kotoa pois muuttamisen jälkeen (n. 18 vuotta sitten) saanut viettää omassa rauhassa. 

Jouluaatto vaimon vanhempien luona

Joulupäivä vaimon vanhempien luona (asuvat sen verran kaukana, että siellä ollaan sitten pakostakin 2 päivää).

Tapaninpäivä omien vanhempieni luona

ja sitten saakin mennä taas töihin ja joulu on mennyt ohi ilman, että olisi ollut yhtään sekuntia omassa kodissa ja saanut nauttia omasta joulutunnelmasta. Tapaninpäivänä saa illalla kello 21 ehkä tunnin tai kaksi istua rauhassa kotona, mutta siihen se jääkin, koska yleensä menen 27. päivä takaisin töihin.

Olen ehdottanut jo monesti vaimolle, että eikö voitaisi olla jouluna vain kotona, mutta hänen vanhempansa suuttuisivat kuulemma tulisesti, jos ainoa tytär ei tulisi jouluna kotiin.

24.12

klo 07.00 lähdetään ajamaan vaimon vanhempien luokse, jos vaimo ei ole aamupäivää töissä. Klo 15 ollaan siellä, syödään riisipuurot, mennään hautausmaalle ja klo 18 kauhealla kiireellä ruokailu, jotta vaimon veljen lapset ehtivät klo 19 avaamaan lahjat. Näin on kuulemma tehty aina ja tullaan aina tekemään. Jos vaimo on aaton aamupäivän töissä niin päästään hirveällä kiireellä lähtemään vasta klo 12 ja ollaan juuri ja juuri ilman taukoja kello 19.30 perillä ja suoraan joulupöytään.

25.12

Yleensä tämä menee siihen, että vaimon vanhemmat päivittelevät, että "ettehän te nyt vielä voi lähteä", "olkaa nyt vielä pari tuntia", "kai te nyt odotatte, että syödään ennenkuin lähdette". 90% kerroista päätämme sitten, että jäämme vielä yhdeksi yöksi, koska kello on jo niin paljon. 2 kertaa olemme ruoan jälkeen lähteneet klo 17 ajamaan kotiin ja olemme olleet yöllä kl 24-01 kotona aivan poikki ajamisesta. 

26.12

aamulla olisi mieluisinta lähteä niin aikaisin kuin mahdollista ajamaan, mutta sekin venyy aina pari tuntia kun pitää syödä vielä riisipuuroa, ottakaa nyt siitä kinkkua mukaan jne. Jos klo 9 pääsemme lähtemään niin hyvä. Sitten ajamme suoraan omien vanhempieni luokse ja olemme siellä joskus klo 16-17-18. Ruoka, seurustelut ja sieltäkään ei voi tietysti heti lähteä vaan se venyy sinne klo 21-22-23 paikkeille. Sitten kun on vihdoinkin klo 22.45 kotona ja haluaisi nauttia joulusta niin pitääkin mennä nukkumaan, koska huomenna on taas työpäivä.

Hyvää joulua.

Miksi suostut tähän?

Ihmettelen minäkin, ihan järjetön homma.   Ilmeisesti lapseton pariskunta.  Aivan hyvin voisi tehdä niin, että olisivat sen jouluaaton  (tai muuna joulupäivänä) siellä miehen vanhempien luona, sinnehän ei kovin pitkä matka tunnu olevan.  Vaimon vanhemmille voi hyvin sanoa, että ei lähdetä riskeeraamaan noin pitkää ajomatkaa ruuhkissa pimeässä ja väsyneinä.  Ja muutenkaan, miksi ne appivanhemmat sitä tytärtään ja tämän miestä väkisin haluavat juuri jouluna tavata, jos kerran siellä on vaimon veli lapsineen.  Käykää mieluummin kesäloman aikana, silloin on valoisaa ja aikaa riittää.

Onkohan tuo edes tottakaan, voi hyvin olla joku kirjoittanut vain sensaatiomielessä, miten hankalaksi voidaankaan joulunvietto tehdä.

Meillä ei mies suostuisi mitenkään tuollaiseen.  Enkä minä itsekään.  

Vierailija
116/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmat ovat jo noinkin iäkkäitä, tuskin tarvitsee enää monta joulua hyppiä ja pomppia heidän mielensä mukaan.

Sitten surraan, kun ei toimittu niin kuin sydän sanoo.

Miksi käytöstavat, vuorottelu ja toisten tarpeiden huomioiminen eivät koske iäkkäitä ihmisiä?

Käytöstavat riippuu ihan ihmisestä itsestään, ne opitaan jo nuorina tai sitten ei.  Ne pysyy kyllä samoina koko eliniän, ellei sairaus niitä vie.

Vuorotteluun ei kovin iäkkäillä ihmisillä ole enää aikaa.

Eikä toisten tarpeet enää kauheasti jaksa mietityttää, kun oma kunto on huono, ei jaksa mitään eikä kaikkea aina voi muistaa.

Vierailija
117/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outo ketju. Itse päätän, mitä haluan jouluna tehdä ihan sillä perusteella, mikä itseäni kiinnostaa.

Vierailija
118/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä ketju, stressi iski välittömästi. Olemme mieheni kanssa lapsettomia, molempien vanhemmat eronneita mutta elossa.

Kyläilypaikkoja on siis neljä, lisäksi osa odottaa kutsua meille.

Kerran erehdyin tekemään laatikot koko porukalle, nykyään niitä odotetaan vakiona....Vietän siis useamman vapaapäivän ennen joulua tekemällä lanttu- porkkana- ja imelletetyt perunalaatikot viiteen talouteen.

Ehdotin jo miehelle että huijataan lähtevämme vaikka Kanarialle, mutta sitten tuli korona ja pilasi tämänkin suunnitelman.

Ja kyllä, olen liian kiltti. Joulupyhät ajelemme ympäri maakuntaa vierailemassa kaikilla ja lepoa ei tule ollenkaan.

Vierailija
119/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta hassu perustelu että ette halua viedä mahdollisesti viedä koronaa pääkaupunkiseudulta vanhemmillenne mutta silti olette lähdössä reissuun!? Eli muilla ei ole niin väliä vaikka teiltä taudin saisivatkin? Jos tuota käytät perusteluna niin pitäisi olla myös johdonmukainen ja jäädä kotiin viettämään joulua ettei tartuta ketään.

Jos menee omalla autolla Lapin mökille, ulkoilee ja viettää aikaa pariskuntana, ei siinä kontaktit yhtään lisäänny kotonaoloon verrattuna.

Vierailija
120/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen aikuinen ihminen on vastuussa omista tunteistaan. Myös hän, joka pahoittaa mielensä. Sinä et ole vastuussa hänen tunteistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi