Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa viettää joulua oman mieleni mukaan ikinä (ilman että joku pahoittaa mielensä)?

Vierailija
09.11.2020 |

Olen 46v ja voitaneen sanoa, etten ole jouluihminen. Olen kuitenkin muutaman kerran mieheni kanssa laittanut sukujoulun meillä ja monia kertoja raahautunut vanhemmilleni jouluksi (se on heillä ykköstoive, että lapset perheineen tulevat heille vaikka ovat jo 75v). Olen tasan kaksi kertaa saanut olla kuten itse haluan, 17v lähdin kavereiden kanssa Ruotsiin laskettelemaan ja 24v sinkkuna vanhemmat lähtivät reissuun ja sain olla yksin kotona.
Tänä vuonna päätimme koronatilanteen takia lähteä jouluksi Lappiin. Vanhemmat ovat tästä nyt niin loukkaantuneita, etteivät vastaa viesteihini. En jaksa ymmärtää. Veljelläni on pienet lapset ja olin varma, ettei vanhempiani kiinnosta minun tekemiseni, kunhan saavat viettää joulun pienten kanssa. Nyt kuitenkin veljeni oli tehnyt saman suunnitelman koronan takia kuin minä - eivät hekään halua viedä rauhalliselle korona-alueelle 75-vuotiaille mahdollisesti tautia pääkaupunkiseudulta.
Vanhempieni mielensäpahoittamisella saavutettiin jo tavoitteensa, nyt on minulla sitten syyllinen olo. AAARGGH. Ja joka vuosi sama paini sisälläni.

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se on meilläkin, vanhusten mielen mukaan pitäisi hyppiä ja pomppia milloin minnekin. Jos ei tehdä niin kuin käsky käy, se on tahallista vanhuksien mielen pahoittamista, väheksymistä, kaltoinkohtelua ja milloin mitäkin. Olisikin edes lyhyt välimatka, mutta satojen kilometrien ajamista tietää. Myöskään koronan takia tapaamisten vähentäminen ei käy päinsä. He eivät mitään koronaa pelkää. Tässäkin kyse tietysti vain heistä.

Vierailija
2/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen päättää itse asioistaan. Tee niin kuin haluat, muita ei tarvitse miellyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas vanhukset mököttää pöyristyneinä, kun ilmoitin ettei tänä jouluna todellakaan vedetä niillä samoilla perinteillä kuin viimeiset lähes 80 vuotta on vedetty. On näköjään liikaa pyydetty että YHDEN kerran tehtäisiin jotain muuta.  Mutta ehei, mutku minäminäminä sanoo vanhukset tähän.

Vierailija
4/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt vaan alkako ainakaan perumaan suunnitelmianne. Olette kuin ette olisikaan, ihan tavallisesti ja jätätte kiukuttelut noteeraamatta. Kyllä ne siitä tokeentuvat aikanaan. Nyt keksit itsellesi jotain muuta puuhaa ja ajateltavaa.

Vierailija
5/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, voit tehdä mitä haluat. Ehkä se olisi kannattanut tehdä jo aiemminkin.

Mutta koronan takia tehty muutos on itse asiassa oikea ja arvostettava päätös, mistä vanhusten pitäisi olla kiitollisia eikä suuttua.

Vierailija
6/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, voit tehdä mitä haluat. Ehkä se olisi kannattanut tehdä jo aiemminkin.

Mutta koronan takia tehty muutos on itse asiassa oikea ja arvostettava päätös, mistä vanhusten pitäisi olla kiitollisia eikä suuttua.

No näinhän se on, mutta kun jokainen puhelu vanhempieni kanssa menee tätä rataa: "ootteko tänne tulossa viikonloppuna?" ""no eihän me tän koronan takia voida". "hmph, määmää, nyyh voih, valivali".

Vierailija
7/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minä saan joka toinen joulu olla töissä.

Vierailija
8/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä syy tehdä toisin.

Vierailija
9/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin miettinyt, että miksei muka saisi pahoittaa mieltä siitä ettei anneta olla yksin jos haluaa.

Vierailija
10/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuusongelma ovatko lapset aikuisten tarpeita varten. Vastaus on, etteivät taatusti ole.

Se, että olet mennyt mistä aita on matalin ja välttänyt konfliktit vanhempiesi kanssa suostumalla heidän tahtoonsa pahentaa syyllisyyttäsi nyt  entisestään.

Mitäs, jos vain kestät tilanteen. Opettelet siihen, miten vanhempasi ovat vaativia ja vie aikansa ennen kuin he tottuvat uuteen ajatukseen uusista tavoista viettää joulua. He eivät sinne kuole siksi, että olette muualla joulun 2020.

Kaiken pitää ihmissuhteissa perustua vapaaehtoisuuteen ja rakkauteen, joten mistään rakkaudesta ei teidän vanhempien kohdalla ole. He toimivat teitä lapsia kohtaan itsekkäästi ja väärin.

Te ette ole hylkäämässä heitä, vaan elätte ihan tavallista aikuisten ihmisten elämää. Voitte käydä tervehtimässä heitä sitten, kun korona on ohitse. Myös yhteydet toimivat, joten aattona voi rupatella puhelimessa. 

Vierailija
11/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä harmitella mielessä, että vanhemmilla on asiasta hieman paha mieli. Kannattaa kuitenkin laittaa painoarvoa sanalle hieman. Pienet pettymykset ja pahat mielet kuuluvat elämään. Tämä on vähän samanlaista mielipahaa kuin se, ettei pieni lapsi saa kaupasta tikkaria mukaansa. Jos ajattelee näin, ei tunnu itsestä enää lainkaan niin pahalta. Ei siis ole enää mitään

syytä tuntea syyllisyyttä siitä, ettei antanut tikkaria vanhemmille.

Vierailija
12/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat ovat jo noinkin iäkkäitä, tuskin tarvitsee enää monta joulua hyppiä ja pomppia heidän mielensä mukaan.

Sitten surraan, kun ei toimittu niin kuin sydän sanoo.

Vierailija
13/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronatilanteen takia jouluksi lappiin? Eikö lapissa ole jo tarpeeksi koronaa ilman että tekin sitä sinne vielä viette lisää? :D Vai haluatteko siis saada koronan itsellenne? Siellä sitä nimittäin on :D

Vierailija
14/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaikuttaa muiden ihmisten mieliin. Teit niin tai näin aina joku voi pahoittaa mielensä. Voit vaikuttaa omaan asenteesi toisten mielenpahoitukseen. Kun ei välitä, niin pääsee helpolla.

Vierailija
15/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas ja koronan siivellä yksin joulun. Olen normaalisti reissannut satojen kilometrien päähän ja ulkomaille toisten tavoilla olemaan ja kerran en vienyt kuulemma tuliaisia lapsille tarpeeksi lahjojen ja jouluherkku kassillisen lisäksi yms tökeröä. Nyt saan syödä mitä haluan ja milloin haluan , kukaan ei napsauta telkkaria pois päältä ja käske ulos kun haluan katsella perinteisiä piirrettyjä ja saan laittaa oman laisia koristeita 🎄

Vierailija
16/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmat ovat jo noinkin iäkkäitä, tuskin tarvitsee enää monta joulua hyppiä ja pomppia heidän mielensä mukaan.

Omalla jaksamisellankin on rajansa. Monet käyvät töissä ja asuvat satojen kilometrien päässä isovanhemmista. Joulu menee autossa istuen ja flunssia vältellen, kun sukulaiset lähtevät liikelle, vaikka osa perheestä on sairaana. Onkos teillä ollut jo tämän syksyn noroa tai influenssaa... saati nyt sitten tämän joulun uutuutta koronaa.

Vierailija
17/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyppiminen voi kestää helposti 10-15 vuotta. Aloittaja on sitten 6-kymppinen, kun hän saa viettää joulun miten tahtoo. Olisinpa itsekin tajunnut heti alusta asti pistää stopin vanhempien vaatimuksille joulun ja muiden pyhäpäivien suhteen. Ensimmäisen oman äitienpäivänkin sain 45-vuotiaana, siihen asti mentiin muiden pillin mukaan.

Vierailija
18/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatilanteen takia jouluksi lappiin? Eikö lapissa ole jo tarpeeksi koronaa ilman että tekin sitä sinne vielä viette lisää? :D Vai haluatteko siis saada koronan itsellenne? Siellä sitä nimittäin on :D

Ajetaan omalla autolla mökille viikon eväät mukana. Käydään hiihtämässä. Ihan samoin tehtiin viime keväänä eikä ketään tavattu missään, ladulla tuli muutama ihminen vastaan. Sisätiloissa ei käyty. En pitäisi kovin vastuuttomana toimintana vs. asumaan mummulaan riskiryhmäläisten luokse.

Vierailija
19/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ap sinussa paljon samaa kuin itsessäni. Sun pitää opetella tekemään niin kuin itse haluat ja niinkuin sinusta hyvältä tuntuu. Olet jo sen ikäinen, että vanhemmat eivät voi sanella kaikkea. Heidän tulisi ymmärtää, että aikuisella lapsella on oma perhe ja omat tavat. Ei ole oikein aina vaatia tekemään jotain heidän pillinsä perusteella. Sinä voit opetella tekemään omia juttuja tuntematta syyllisyyttä.

On muuten THL:kin suositus, että joulua vietettäisiin vain samassa taloudessa asuvien kesken. Eli koronankaan takia yhteinen joulu riskiryhmäläisten kanssa ei ole viisas idea.

Oma lapseni alkaa kohta tekemään muuttoa kotoa pois. Yritän todellakin olla asettamatta jotain ehtoja sille, koska vanhempien luona on käytävä. Haluan ymmärtää sitä, että aikuinen ihminen haluaa joskus viettää joulun omassa kodissaan tai puolison vanhemmilla tai lähteä vaikka ulkomaille. Jos se minua harmittaa, nielen harmitukseni ja hankin itse oman elämän.

Vierailija
20/160 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sydän sanoo juuri sitä mitä iäkkäät vanhemmat sanovat?

Mulla on elossa molemmat vanhemmat, eronneet. Miehellä samoin, saman katon alla. Mulla on myös mummo ja miehellä iäkäs lapseton täti. Kaikki haluavat meidät aatoksi heidän joulupöytään. Eli mun sydän sanoo sitten viittä eri totuutta? Sori vaan, mutta meillä on tänäkin vuonna rento kotijoulu, johon kuka tahansa edellä mainituista saa osallistua, mutta ilman vaatimuksia ja pönötyksiä ja mielipahaa siitä, että lanttulaatikko on Saarioisten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän