Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja anoreksiaa. Kysyttävää?
Kommentit (32)
Bipon perin isältä, äitiltä poistettu kilppari kokonaan.
Psykiatri hoitaa bipoa ja anoreksiaa, terveyskeskuslääkäri kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Psykiatri hoitaa bipoa ja anoreksiaa, terveyskeskuslääkäri kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Kilpparihommat kulkee juuri tyypillisesti suvuittain. Eli sikäli et ole saanut sitä todennäköisesti vain bipolääkkeistä. Sekin on mahdollista, mutta jos se vajaatoiminta siis on sulla huonossa hoidossa (kuten luvattoman usein on), niin se ei tue sun paranemistakaan...
Minkä ikäisenä sulla todettiin kilpparisairaus?
Lääkärit eivät ikävä kyllä näitä yhteyksiä näe, eivätkä niihin usko, koska kunnon tutkimusta asiasta on liian vähän. Se ei ole kenenkään intresseissä, koska tilanteen ratkaiseminenhan ei lupaa uuttaa (tuottavaa) lääkekeksintöä.
Lääkärit luottavat vain tutkittuun tietoon, joka on sääli silloin, jos jotain aivan ilmeistä tapahtuu silmiemme edessä, mutta sitä ei voi uskoa, koska siitä puuttuu tieteellinen rodistus. Jota taas ei tule, koska raha.
Potilaat (osa heistäkin vain) tietävät, että asiassa on enemmän, kuin päällepäin näyttää. Ja että lisää pitäisi tutkia.
Itse sain avun funktionaalisesta lääketieteestä (normi lääketiedettä, ei mitään homeopatiaa), he hoitavat ihmistä kokonaisvaltaisemmin ja suoliston kunto otetaan huomioon. Koska on melkein turha hoitaa lääkkeillä tai ruokavaliolla ihmistä, jos suolisto ei ole kunnossa.
12, 16 jne
Kuten näette, kilpirauhasesta on pakko puhua. Tälläkin aloittajalla oli se itsellään, että hänen äidillään (--> sukulaisen sairaus aina nostaa todennäköisyyttä, että sama on muillakin) Eli ollaan ihan asian ytimessä. Turha vain kysellä mieliruokia tai kauhistella vääristynyttä mielialaa, ei se ketään paranna!
Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin 26-vuotiaana kun aloin nukahtelemaan istualteen, palelin koko ajan (pidin pipoa ja kaulaliinaa myös sisätiloissa), en jaksanut tehdä mitään. Psykiatri määräsi ensin Sepramia "masennukseen". Tarkka työterveyslääkäri määräsi kilpparitesteihin. T4V oli 9.
Tää anorektinen bipo menee nyt nukkumaan kun lääkkeet alkaa vaikuttamaan. Kyselkää rauhassa. Vastailen sitten aamulla.
Sepram-kuvio on ihan tyypillinen harha-askel lääkäreiltä...
Hyvä, että työterveys osasi määrätä kilpparikokeet. Surkea ollut tuo t4v. Voi olla, että bipolääkkeet ovat olleet pahentamassa tilannetta, mutta juuri koska äidilläsikin on ollut kilpirauhaspngelmaa, veikkaanpa, että sulla on ollut se "piilevänä" jo lapsena.
Ihmettelen aina sitä, kun lääketiede haluaa väittää, ettei voi olla kilpirauhasvikaa, jos arvot on niin ja niin. Kun ensinnäkin ne viiterajat on asetettu niin, että viitteiden sisäpuolella muka terveinä ihmisinä onkin aina jonkinverran sairaita ja lisäksi ihmiset ovat hormonitarpeiltaan yksilöitä.
Miten voi lisäksi olla jollekin kilpirauhashormonille raja, jossa itse sairaus alkaa? Eikö se nimenomaan voi tulla hiipien, niin että ensin hormonia on vain vähän liian vähän, jolloin jotkin elimistön toiminnot alkavat kuitenkin jo häiriintyä, mutta vielä laboratoriotesteissä näyttää niin kuin kaikki olis ok.
Menee aikaa, lisää toimintoja "lakkaa", kun hormonimäärä aina vain vähän vähenee. Ihmisellä ei enää ole tarpeeksi kilpirauhashormonia, ja hän on jo sairas, mutta se ei näy kokeissa. Niin miten lääketiede voi tulla sanomaan, että ei, sinä et tarvitse hoitoa etkä apua kilpirauhasongelmaasi, hormonia ei puutu vielä riittävästi. Vaikka oireita jo olisi (monilla jo pilvin pimein!?)
Anteeksi avautuminen ketjussasi, mutta tilanne kilpirauhasen hoidon suhteen on Suomessa (ja maailmalla) niin absurdi, että naurattais, jollei itkettäis. Itse kun olin vailla oikeaa hoitoa pari vuosikymmentä, niin tiedän, mitä se on, kun oireita jo on, mutta oikeaa hoitoa ei saa.
Kiitos avautumisestasi :) Ei haittaa. Mun äiti on ollut tosi tarkka noista mun kilppariarvoista ja sen mielestä ne ei ole tarpeeksi hyvät (on sairaanhoitaja ja tietää jonkun verran näistä asioista). SEn tiedän, että 2suuntanen mulla on, sitä ei edes voi epäillä. Olen sairastanut psykoottisen masennuksen ja manian. Ollut sairaalassakin niiden takia.
Seuraavan kerran kilpparikokeet kesäkuussa. Kiitos asiallisista vastauksistanne :)
Hyvää yötä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 22:24"]
Sepram-kuvio on ihan tyypillinen harha-askel lääkäreiltä...
Hyvä, että työterveys osasi määrätä kilpparikokeet. Surkea ollut tuo t4v. Voi olla, että bipolääkkeet ovat olleet pahentamassa tilannetta, mutta juuri koska äidilläsikin on ollut kilpirauhaspngelmaa, veikkaanpa, että sulla on ollut se "piilevänä" jo lapsena.
Ihmettelen aina sitä, kun lääketiede haluaa väittää, ettei voi olla kilpirauhasvikaa, jos arvot on niin ja niin. Kun ensinnäkin ne viiterajat on asetettu niin, että viitteiden sisäpuolella muka terveinä ihmisinä onkin aina jonkinverran sairaita ja lisäksi ihmiset ovat hormonitarpeiltaan yksilöitä.
Miten voi lisäksi olla jollekin kilpirauhashormonille raja, jossa itse sairaus alkaa? Eikö se nimenomaan voi tulla hiipien, niin että ensin hormonia on vain vähän liian vähän, jolloin jotkin elimistön toiminnot alkavat kuitenkin jo häiriintyä, mutta vielä laboratoriotesteissä näyttää niin kuin kaikki olis ok.
Menee aikaa, lisää toimintoja "lakkaa", kun hormonimäärä aina vain vähän vähenee. Ihmisellä ei enää ole tarpeeksi kilpirauhashormonia, ja hän on jo sairas, mutta se ei näy kokeissa. Niin miten lääketiede voi tulla sanomaan, että ei, sinä et tarvitse hoitoa etkä apua kilpirauhasongelmaasi, hormonia ei puutu vielä riittävästi. Vaikka oireita jo olisi (monilla jo pilvin pimein!?)
Anteeksi avautuminen ketjussasi, mutta tilanne kilpirauhasen hoidon suhteen on Suomessa (ja maailmalla) niin absurdi, että naurattais, jollei itkettäis. Itse kun olin vailla oikeaa hoitoa pari vuosikymmentä, niin tiedän, mitä se on, kun oireita jo on, mutta oikeaa hoitoa ei saa.
[/quote]
Sinun pitäisi nostaa tätä aihetta enemmän esille, kun olet selvästi asialle vihkiytynyt. En tiedä itse riittävästi kilpparin ja muiden toimintojen yhteydestä, mutta tiedän sen, että itselläni gluteeniviljat aiheuttavat voimakkaita kilpirauhasen liikatoiminnan oireita. Uskon siis vakaasti suoliston kunnon olevan yhteydessä moniin sairauksiin - myös mielenterveyden häiriöihin.
Ap:lla myös sikiöaikainen ympäristö (äidiltä poistettu kilppari) on voinut vaikuttaa monella tavalla geenien ohjelmoitumiseen ja sitä kautta tämän hetkiseen oireistoon. Voi kumpa näitä yhteyksiä tutkittaisiin enemmän, ja lääkäritkin kiinnittäisivät huomiota potilaiden kokonaistilanteeseen, eivätkä vain kapean putken läpi näkyvään maisemaan!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 21:48"]
Anoreksia on kyllä mulla ihan psyykkistä alkuperää... alunperin se lähti ihan tyhmästä jutusta kun sain päähäni olevani lihava 12-vuotiaana.
[/quote]
Juu juu, niin se onkin, mutta tiesitkö, että kilpirauhashormonit vaikuttavat psyyken toimintaan? Aika monella kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla on ollut ennen hoitoa pakko-oireita, paniikkihäiriö, masennusta nyt totta kai ja myös anoreksiaa.