"Unohdun" aina kaveriporukasta
Meillä on kaveriporukka, joiden jäsenten kanssa olen ollut ystävä eri pituisia aikoja. Oikeastaan porukka tuntee kauttani. Porukka pyörii erään harrastuksen ympärillä ja on eräänlainen "tiimi". Jäsenet aina hehkuttavat tiimiämme kuinka upea se on ja miten mahtavaa on, kun on tällainen tiimi.
Minut kuitenkin unohdetaan kutsua usein tiimin yhteisiin menoihin. Tai niistä ei edes kerrota. Olen säännöllisesti tuonut esiin, kuinka näistä pitäisi muistaa kertoa kaikille (samalla kun ilmoittaa yhdelle jäsenelle, ilmoittaisi koko porukan watsapp-kanavaan). Olen sanonut muutaman kerran jo aika tiukastikin, sen jälkeen muistavat ehkä kerran laittaa koko porukalle.
Harmittaa, koska tämä voisi olla tosi mukavaa. Nyt kuitenkin tuntuu, että minua pidetään mukana vain hyötymistarkoituksessa. Osaan todella montaa erikoistaitoa, joista on tiimiläisille todella isoa hyötyä. Usein myös minut jätetään suunnittelusta automaattisesti pois, vahvimmat persoonat vain ilmoittavat miten ovat tekemiset keskenään sumplineet ja jos ehdotan muuta, itselleni mukavampaa toimintatapaa niin käyttäydytään kuin olisin kovinkin hankala tai asian toisenlainen järjestäminen kaikille kivaksi olisi muka mahdotonta.
En enää oikein tiedä mitä tehdä. Tuntuu kuluttavalta ajatukselta, että pitäisi olla jatkuvasti huomauttamassa, ettei tule sivuutetuksi. En kuitenkaan halua jatkaa näinkään, olen oikeasti pahalla tuulella aina kun näitä epäoikeudenmukaisuuksia tehdään.
Eilenkin minut jätettiin yhteisestä menosta koronarajoitusten vuoksi pois hoitamaan muidenkin lapset. Sitten oli tehty fb-päivityksiä tapahtumasta miten mahtavaa oli jne. Ja kiitelty ja mainittu nimeltä kaikki muut paitsi minut, joka mahdollistin tämän kaikille, lähtökohtaisesti ilman lastenhoitamistakin.
Toisaalta tuntuu, että olenko pikkumainen. Mutta jotainhan tässä on pielessä kun on jatkuvasti paha mieli tähän porukkaan kuulumisesta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kirjoittanut tilanteesta aiemminkin? Kerroit että miehesi on tosi sosiaalinen ja sinä enemmän vetäytyvämpi
En ole kirjoittanut aiemmin. Minä olen meistä sosiaalisempi. Luulen ehkä eniten, että minua pidetään täysin itsestäänselvyytenä porukassa. Että minua voi kohdella vähän miten sattuu ja silti autan, joustan ja venyn.
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kirjoittanut tilanteesta aiemminkin? Kerroit että miehesi on tosi sosiaalinen ja sinä enemmän vetäytyvämpi
En ole kirjoittanut aiemmin. Minä olen meistä sosiaalisempi. Luulen ehkä eniten, että minua pidetään täysin itsestäänselvyytenä porukassa. Että minua voi kohdella vähän miten sattuu ja silti autan, joustan ja venyn.
Ystäväni on samanlainen. Hän on niin kiltti ja aikaansaava, että häntä käytetään koko ajan hyväksi. Eikä kukaan ole kiinnostunut mitä hänelle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on samanlainen. Hän on niin kiltti ja aikaansaava, että häntä käytetään koko ajan hyväksi. Eikä kukaan ole kiinnostunut mitä hänelle kuuluu.
Luulen että tämä osuu ongelman ytimeen. Minäkin tunnen tällaisia ihmisiä ja ikävä kyllä, monet ihmiset eivät ole kiinnostuneita heistä kuin hyötymismielessä. Tai periaatteessa ihan tykkäävät ja arvostavat, mutta sitä ei osoiteta mitenkään.
aloittaja kirjoitti:
Onpa taas kannustavia kommentteja.
Montaa asiaa voin olla, mutta tyhmä nyt en kuitenkaan varmasti ole.
Tiimi ei voi sille mitään, että koronarajoitukset ovat lajissa voimassa ja vain kilpailijat pääsevät kisoihin. Tämä on kuitenkin meille koko perheen harrastus ja esim. ilman minun panostani asiaan kukaan näistä tiimiläisistä ei voisi kilpailla. Ymmärtäisitte, jos kertoisin lajin, mitä en halua kertoa.
No tässä kannustetaan sinua puhumaan puolisollesi, joka on yksi sinun poisjättäjistäsi, ja provolta kuulostaa tuollainen, että "mies lähtiessään käskee siivota". Ei ole viisaan touhua olla tuollainen hyväksikäytetty kynnysmatto. Lakkaat mahdollistamasta sitä hommaa, sillä selvä. Avaimet tilanteen parantamiseksi ovat sinulla itselläsi, ei kannata perätä niitä muilta. Käy toimeen vain, it's up to you.
Kai olet puhunut jo miehesi kanssa tästä? Tämä on se pahin ongelma tässä ja jos on ihastunut vielä toiseen niin onpa kätevää kun hoidat ihastuksen lapset niin saavat yhteistä aikaa ja sinut varmistetaan näin pois paikalta.
Tiimin muilla jäsenillä ei ole merkitystä. Ongelma on puolisossa joka näyttää muillekin kuinka sinua saa kohdella.
Keskustele sen ukkosi kanssa. Jod ei tajua ja mikään ei muutu niin eroa. Sittenhän se konkretisoituu näille muille mikä sinun panos oli.
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma ei loppujen lopuksi ole edes muissa tiimiläisissä vaan sinussa itsessäsi. Mitäpä jos lopetat auttamisen, joustamisen ja venymisen. Et ole enää kaikkien lapsenlikka, ja se yksi, joka ei koskaan pääse kilpailuun mukaan. Ja jos teidän tiimi siitä romahtaa, niin mitä väliä.
Ongelma nyt on selvästi sun puoliso. Ne vanhat kaverit voit jo unohtaa, ne ei ole sun kavereita. Ja lopeta heti se muiden lasten hoitaminen tyhjän takia.
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma ei loppujen lopuksi ole edes muissa tiimiläisissä vaan sinussa itsessäsi. Mitäpä jos lopetat auttamisen, joustamisen ja venymisen. Et ole enää kaikkien lapsenlikka, ja se yksi, joka ei koskaan pääse kilpailuun mukaan. Ja jos teidän tiimi siitä romahtaa, niin mitä väliä.
Siitäpähän saavat!
Olen kyllä pitänyt heitä ystävinäni. Mutta ehkä kyse ei sitten ole tahattomasta ajattelemattomuudesta ja unohduksista.
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Tiimi ei voi sille mitään, että koronarajoitukset ovat lajissa voimassa ja vain kilpailijat pääsevät kisoihin. Tämä on kuitenkin meille koko perheen harrastus ja esim. ilman minun panostani asiaan kukaan näistä tiimiläisistä ei voisi kilpailla. Ymmärtäisitte, jos kertoisin lajin, mitä en halua kertoa.
No tässä kannustetaan sinua puhumaan puolisollesi, joka on yksi sinun poisjättäjistäsi, ja provolta kuulostaa tuollainen, että "mies lähtiessään käskee siivota". Ei ole viisaan touhua olla tuollainen hyväksikäytetty kynnysmatto. Lakkaat mahdollistamasta sitä hommaa, sillä selvä. Avaimet tilanteen parantamiseksi ovat sinulla itselläsi, ei kannata perätä niitä muilta. Käy toimeen vain, it's up to you.
Tuo englannin viljely on niiiiin rasittavaa ja typerää.
Aloittajan tiimin ja miehen käytös on typerää kaikilla kielillä. Ymmärrän aloittajan ärtymyksen jos hän on yrittänyt puhua ongelmista ja saada muutosta aikaan turhaan. Sitten pitää varmaan lopettaa auttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Tuo englannin viljely on niiiiin rasittavaa ja typerää.
Muuten viesti oli kyllä täyttä asiaa, mutta pitipä päästä jostain iniseen.
Tämä on puolisosi ja sinun välinen ongelma, ei ryhmän ja sinun.
Ja mitä puolisosi on sanonut syyksi, että järjestää muiden kanssa juttuja, joista ei edes kerro sinulle? Ja nakittaa sinulle muiden lapsenvahtihommatkin? Miksei puolisosi jää itse lapsenvahdiksi?
Nyt ota itseäsi niskasta kiinni ja opettele vetämään rajoja. Ei vieraiden lasten hoitoa, ei harrastuksen mahdollistamista ihmisille jotka tuuppavat sinut ulos. Sinua kohdellaan tasan niin kuin annat kohdella.
Jos kerran tiimin toiminta ja harrastaminen ei onnistu ilman sinua, lopetat sitten avunannon. Ja miehesi laitat miettimään, mihin hänen käytöksensä on johtamassa.
Luultavasti aloittaja on "liian täydellinen" ja muut eivät kestä sitä. Tunnen aloittajan kaltaisen aina iloisen, auttavaisen, aikaansaavan ihmisen joka vielä tuntuu osaavan kaiken. Moni on suoraan sanonut, ettei halua hänen seuraansa, koska se saa tuntemaan olonsa niin vajaavaiseksi. Vaikka ystäväni ei tuokaan erinomaisuuttaan esiin vaan tsemppaa muita. Minä rakastan häntä kaikesta sydämestäni ja on ollut yllätys, että monet muut kokevat hänet jotenkin uhkana.
Puoliso voisi tsekata kenen joukoissa seisoo. Tsemppiä tilanteeseen!
Unohda nuo idiootit. Ne eivät ole aikaisi arvoisia. Mullakin on tommosia paskoja "ystäviä". Antakoot heidän ottaa yhteyttä, jos kiinnostaa.
Onko tämä tulkittavissa niin, että kyseiset kilpailijat tapaavat ja tekevät kaikkea kivaa yhdessä? Ei huoltojoukkoja kaivata mukaan ja huoltojoukkoihin sinä kuulut. Oman ilmoituksesi mukaan. Mikä on niin ihmwwllinen taito ettei muut ilman sua pårjää? Jos kyse ei ole rahasta, niin ompeletko kisapuvut tms?
Mutta tajuat kai lopulta itsekin, että et kuulu ydinporukkaan. Olet tarpeellinen, muttet kuulu kavereihin. Oma valintasi hyväksytkö tilanteen vai haluatko jatkuvasti pahoittaa mielesi (mistä?). Vai etsitkö toisen harrastusporukan.
Mitä koronarajoituksiin tulee, niin ne koskevat myös lapsia. Eipä tulisi mieleen altistaa omia muksuja (ja itseäni) muiden tautipesiä kaitsemalla. Tyhmäkö olet?