Miksi rinnastatte tukistamisen/huudon väkivaltaan
Miksi tukistaminen on mielestänne muka verrattavissa siihen, että löisin lasta turpaan, tai äänen korottaminen lapselle tekisi niin kamalat traumat,että lapsi pelkää minua loppuikänsä?
Tänään taas näki sen, että nykyään ei lapsille uskalleta tehdä enää mitään asioita selväksi. : Olin tänään bussilla liikenteessä ja takanani istui lapsi äitinsä kanssa. Lapsi kitisi ja huusi koko ajan ja potki penkkiäni. Vilkaisin välillä taakseni vähän vihaisesti ja yritin saada äitiä komentamaan lastaan. Äiti sanoi lapselleen mitä epäuskottavimmalla äänellä, että "älä mattiteppo viitsi riehua.." EI NE KAKARAT USKO TUOMMOSTA LÄSSYNLÄÄ-ÄÄNENSÄVYÄ!! Jois olisi minun lapsestani kyse, häpeäisin silmät päästäni jos edellä olevan pitäisi kääntyä puoleeni ja "pyytää" kasvattamaan lastani.
Tukistamisesta sitäkin, että miksi se koetaan muka arjen helpotuksena "kasvattaa lapsia pelolla". pskan marjat! Jos lapsi on hysteerinen, ei usko, eikä rauhotu, eikä kuuntele, niin et sinä a. normi äänensävyllä saa aloillesi b. tukistaminen, tai käsistä kiinni ottaminen saisi ainakin lapsen huomion, että nyt pitää oikeasti olla kunnolla. Ja ei, en todellakaan tukistaisi vuoden vanhaa muksua. Ja kyllä, se olisi se viimeinen huomautus. Tukistaminenkaan ei ole mikään "revin hiukset päästä" vaan pieni nopea tukistus ja sitten irti, että se ottaa vähän kipeää melko lailla vain sen takia kun lapsi riehuu ja heiluu. Jos on aikuisella yhtään järkeä päässä, niin se on todellakin vain viimeinen keino ja ei mikään hakkausyritys!! Ja tämä ei tee minusta huonoa/pahaa ihmistä, tai heikkoa vanhempaa.
Kommentit (78)
Minua on kuritettu lapsena ja olen tyytyväinen. Ne parin kerran tukistukset on selitetty ja vanhemmat sanoivat joka päivä rakastavansa, ruokapöydässä keskusteltiin ja oltiin reissailemassa aina koko perhe, pidimme hauskaa ja aina olen voinut vanhemmilleni puhua. Kuulostaako teistä kamalalta lapsuudelta. Ei minusta ainakaan. Luulen, että te jotka olette kaikkea tuollaista vastaan, olette saaneet remmistä tai teiltä on tukkoja lähteneet päästä tai vanhemmat ovat olleet agressiivisia tai muuten pelottavia.
Ennemmin lähden reissuun hyvin käyttäytyvien lasten kanssa, kuin sellaisten joita en voi komentaa/kurittaa koska minulla ei ole auktoriteettia.
Miksi sivuutatte kun yritän selittää tarkemmin pointtiani. Kukaan ei tuntunut huomaavan 65,66 ja 68 että ne on juuri niitä mitä yritin saada ymmärtämään. Aloitusviestini on hurjan kuuloinen, mutta jos heti tyrmäätte ja tuomitsette niin ette ole sen parempia keskustelijoita. Lukekaa kaikki viestit ja yrittäkää saada ne pointit yhteen. En ikinä löisi lastani enkä puhuisi tälle huutamalla. Lukekaa tarkemmin ja valittakaa sitten kuinka paha ihminen olen. -ap-
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:12"]
Useasti sanotaan, että lapsen on hyvä nähdä vanhempiensa tunteita
Mutta vanhemman suuttumustako lapsi ei saa nähdä esimerkiksi voimakkaan huutamisen ja komentamisen muodossa? Sekö pitää lakaista maton alle?
[/quote]
Suuttumista voi näyttää muutenkin kuin raivoamalla ja tukistamalla. Tunteita saa ja pitää näyttää, mutta ei käsiksi käymällä eikä karjumalla. Kukaan ei ole kieltämässä komentamista tai suuttumista, ainoastaan sitä, ettei osaa hillitä käytöstään siinä vaiheessa kun tekee mieli käydä käsiksi tai raivota kurkku suorana.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:12"]
Useasti sanotaan, että lapsen on hyvä nähdä vanhempiensa tunteita
Mutta vanhemman suuttumustako lapsi ei saa nähdä esimerkiksi voimakkaan huutamisen ja komentamisen muodossa? Sekö pitää lakaista maton alle?
[/quote]
Suuttumista voi näyttää muutenkin kuin raivoamalla ja tukistamalla. Tunteita saa ja pitää näyttää, mutta ei käsiksi käymällä eikä karjumalla. Kukaan ei ole kieltämässä komentamista tai suuttumista, ainoastaan sitä, ettei osaa hillitä käytöstään siinä vaiheessa kun tekee mieli käydä käsiksi tai raivota kurkku suorana.
[/quote]
Tuollaisiin on turha sanoa mitään kun ei tunnu ymmärrys riittävän. KUKAAN ei ole hakkaamassa tai karjumassa naama punaisena.
Lukisit kaikki viestit ennenkuin sanot että äänen korottaminen on sama asia kuin huudan suoraa huutoa lapselle. tässä 65 kirjoituksesta pätkä "Huutaminen ei tarkoita naamapunaisena karjumista, vaan jos lapset riitelee huutaa tms. Silloin esim ääntä korottaen "Nyt riittää!" " ja sen jälkeen jutellaan ja saadaan tilanne raukeamaan asiallisesti. Tämä on se pointti.
Ne haistattelevat ja hakkaavat koululaiset tekee vain sen mitä niille on kotona opetettu.
Napsauttelu ja muu "pikku kurittaminen" on vain auktoriteetin puutetta. Kun kasvattaa viisaasti heti vauvasta alkaen, ei myöhemmin tarvi kärsiä huonosti käyttäytyvästä lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:08"]
Ne haistattelevat ja hakkaavat koululaiset tekee vain sen mitä niille on kotona opetettu.
Napsauttelu ja muu "pikku kurittaminen" on vain auktoriteetin puutetta. Kun kasvattaa viisaasti heti vauvasta alkaen, ei myöhemmin tarvi kärsiä huonosti käyttäytyvästä lapsesta.
[/quote]
Ja kun lapsi on pitkähermoinen tasaluonteinen perussuomalainen, ongelmia tuskin tulee. Toisaalta jos yrität kasvattaa samoilla metodeilla lyhytpinnaista, temperamenttista keskimääräistä älykkäämpää lasta, saatat huomata tiettyjä ongelmia. Lapset tulevat yleensä vanhempiinsa, ja niinpä rauhallisilla viilipyttyvanhemmilla on usein samanlaisia lapsia. Sama pätee kiukuttelijoihin. Huvittavaa on se, että nämä sitten antavat toisilleen kasvatusvinkkejä. Vähän sama kuin NHL-kiekkoilija opastaisi yritysjohtajaa kahvinkeitossa. Pointless.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:08"]
[/quote]
Ja kun lapsi on pitkähermoinen tasaluonteinen perussuomalainen, ongelmia tuskin tulee. Toisaalta jos yrität kasvattaa samoilla metodeilla lyhytpinnaista, temperamenttista keskimääräistä älykkäämpää lasta, saatat huomata tiettyjä ongelmia. Lapset tulevat yleensä vanhempiinsa, ja niinpä rauhallisilla viilipyttyvanhemmilla on usein samanlaisia lapsia. Sama pätee kiukuttelijoihin. Huvittavaa on se, että nämä sitten antavat toisilleen kasvatusvinkkejä. Vähän sama kuin NHL-kiekkoilija opastaisi yritysjohtajaa kahvinkeitossa. Pointless.
[/quote]
Lyhytpinnaista, keskimääräistä älykkäämpää ja mitäsenytoli lasta nyt kasvattaisin vielä vähemmän ap:n mainitsemilla metodeilla. En usko, enkä ole nähnyt käytännössäkään että sellainen kasvatus toimii yhtään minkäänlaisen lapsen kohdalla. Sen sijaan kurittamatta kasvatetut ovat niitä, jotka osaavat käyttäytyä ja joiden komentamiseen riittää pelkkä tiukka äänensävy ja keskustelu asiasta. Sinä voit napsautella lapsiasi jos haluat, mutta älä ihmettele jos heillä tulee ongelmia mm. käytöstapojen ja kanssaihmisten kohtelun suhteen. Toki voi olla ettei tule, mutta se ei ole yhtä todennäköistä.
Kun minä tukistan lastani, niin se on ihan äärimmäisen viimeinen keino, silloin lapsi on tehnyt jotain todella pahaa ja vaarallista, ei mitään pientä kiukuttelua tai huutoa, huutoon ei mikään tukistelu auta. Vaan tukistaminen on se keino kun mikään sanominen, estäminen, istuminen viereen ja silmiin katsoen rauhallisesti sanottuna järkipuheet ei vaan auta. Mun lapset on pääsääntöisesti hyvin kilttejä ja rauhallisiakin, eivät ihan päättömästi riehu koko aikaa, mutta kyllä joskus on tilanteita kun mikään ei auta, rangaistus on pakko antaa. Jos esimerkiksi toinen tekee kaksosveljelle todella tahallaan kovaa kipeää, ihan vaarallisesti niin että huonolla tuurilla voisi henki lähteä, tai tekee saman kissalle, kuristaa kurkusta ja retuuttaa ym.
Mun lapset ovat tarpeen vaatiessa todella jääräpäisiä, kun sille päälle sattuvat, eivät anna periksi vaikka miten selittelisi. Ensin sanotaan normaalilla äänellä muutaman kerran, sitten ääntä korottamalla muutaman kerran, sitten estetään muutaman kerran, ja sitten jos vielä näyttää että lapsi jatkaa vaan pahantekoa, silloin tukistetaan. Lapsi tietää kyllä pahaa tehdessää koko ajan, että jos jatkaa, rangaistus lopulta tulee.
Meillä lapset saavat ihan vapaasti näyttää myös negatiiviset tunteet, sanotaan sitten että ymmärretään että kiukuttaa, mutta aina ei saa tahtoaan läpi ym. normaalia kasvatusta. Ei se mene niin että jos lapsi vähän kiukuttelee niin heti hyökätään hiuksiin kiinni, tai itse huudetaan pää punaisena.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:53"]
Miksi tukistaminen on mielestänne muka verrattavissa siihen, että löisin lasta turpaan, tai äänen korottaminen lapselle tekisi niin kamalat traumat,että lapsi pelkää minua loppuikänsä?
Tänään taas näki sen, että nykyään ei lapsille uskalleta tehdä enää mitään asioita selväksi. : Olin tänään bussilla liikenteessä ja takanani istui lapsi äitinsä kanssa. Lapsi kitisi ja huusi koko ajan ja potki penkkiäni. Vilkaisin välillä taakseni vähän vihaisesti ja yritin saada äitiä komentamaan lastaan. Äiti sanoi lapselleen mitä epäuskottavimmalla äänellä, että "älä mattiteppo viitsi riehua.." EI NE KAKARAT USKO TUOMMOSTA LÄSSYNLÄÄ-ÄÄNENSÄVYÄ!! Jois olisi minun lapsestani kyse, häpeäisin silmät päästäni jos edellä olevan pitäisi kääntyä puoleeni ja "pyytää" kasvattamaan lastani.
Tukistamisesta sitäkin, että miksi se koetaan muka arjen helpotuksena "kasvattaa lapsia pelolla". pskan marjat! Jos lapsi on hysteerinen, ei usko, eikä rauhotu, eikä kuuntele, niin et sinä a. normi äänensävyllä saa aloillesi b. tukistaminen, tai käsistä kiinni ottaminen saisi ainakin lapsen huomion, että nyt pitää oikeasti olla kunnolla. Ja ei, en todellakaan tukistaisi vuoden vanhaa muksua. Ja kyllä, se olisi se viimeinen huomautus. Tukistaminenkaan ei ole mikään "revin hiukset päästä" vaan pieni nopea tukistus ja sitten irti, että se ottaa vähän kipeää melko lailla vain sen takia kun lapsi riehuu ja heiluu. Jos on aikuisella yhtään järkeä päässä, niin se on todellakin vain viimeinen keino ja ei mikään hakkausyritys!! Ja tämä ei tee minusta huonoa/pahaa ihmistä, tai heikkoa vanhempaa.
[/quote]
Mä itse olen vielä alaikäinen, ja se tukistaminen ei saa mua yhtään kiltimmäksi. Se saa mut vaan pelokkaaksi. Että ei se hiuksista veteleminen auta.
[/quote]
Mä itse olen vielä alaikäinen, ja se tukistaminen ei saa mua yhtään kiltimmäksi. Se saa mut vaan pelokkaaksi. Että ei se hiuksista veteleminen auta.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:28"]
Mikään lapsen riehuminen ei ole niin vakavaa, että aikuisen olisi "pakko" satuttaa tai huutaa - se kielii enemmän aikuisen omasta maltista kuin lapsen käytöksestä.
[/quote]
Ystäväni 8v poika heitti juomalasin keittiön seinään ja toisen ystävän päätä kohti onneksi ei osunut. Eli näissä tapauksissa pitää vaan rauhallisesti sanoa, viitsitkö nyt lopettaa, älä heitä enää uutta lasia. Missään tapauksessa ei saa koskea lapseen ja ottaa lasia väkisin kädestä pois kun se voi sattua kun sitä kättä joudutaan vääntämään.
[/quote]
Hieman mustavalkoista ajattelua... On kai niitä välimuotojakin kuin raivopäänä huutaminen ja tukistaminen vs. rauhallisesti lässyttäminen. Jos minun lapseni käyttäytyvät huonosti, he joutuvat jäähylle (joka meillä ainakin toimii loistavasti) ja lisäksi voidaan määrätä esim. tärkeä tavara jäähylle eli pois käytöstä tietyksi aikaa (toimii vielä paremmin). Myös tabletilla pelaamisen kieltäminen on sellainen rangaistus että tuntuu. Rangaistuksia jaellessa puhutaan rauhallisesti mutta sellaisella äänensävyllä, josta lapsi ymmärtää että äiti on nyt hyvin, hyvin vihainen. Eikä ole ongelmia pahojaan tekevien lasten suhteen.
Mä en ole pienenä saanut tukkapöllyjä, luunappeja, ääntä ei ole korotettu, tms. Osaan erottaa oikean ja väärän, olen kohtelias ja kaikin puolin kunniallinen ja yhteiskuntakelpoinen kansalainen. En tunne katkeruutta yhtään mistään,
Ei sitä väkivaltaa tarvitse kunnon kansalaisten kasvattamiseen, ilmankin pärjää ;) Ja väkivalta menee helposti yli, jolloin lapsista saattaa todellakin tulla katkeroituneita ja traumatisoituneita. Sitä kun ei voi kauheasti ennustaa, kuinka kyseinen lapsi reagoi.
En mitenkään puolustele tukkapöllyjä enkä huutamista, mutta on se varmaan shokki kukkahattutädin (juu, huono termi, mutta ymmärtänette merkityksen) kasvattamalle lapselle joskus ns. oikeassa elämässä kun vastaan tulee huutava esimies tai kun puolisolla käämi käryää, ääni kovenee ja tavarat lentelee. Tuollainen ihminen helposti säikkyy varjoaankin, tai näin olen kuullut. Työpaikoilla pisimmälle pääsevät ne, jotka eivät ota huutoa henkilökohtaisesti. Viestintäähän sekin on, ja useimmille vain merkki siitä, että nyt ollaan tosissaan.
luunappeihin ja tukistuksiin eli väkivaltaan turvautuminen on henkistä laiskuutta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:28"]
Mikään lapsen riehuminen ei ole niin vakavaa, että aikuisen olisi "pakko" satuttaa tai huutaa - se kielii enemmän aikuisen omasta maltista kuin lapsen käytöksestä.
[/quote]
Ystäväni 8v poika heitti juomalasin keittiön seinään ja toisen ystävän päätä kohti onneksi ei osunut. Eli näissä tapauksissa pitää vaan rauhallisesti sanoa, viitsitkö nyt lopettaa, älä heitä enää uutta lasia. Missään tapauksessa ei saa koskea lapseen ja ottaa lasia väkisin kädestä pois kun se voi sattua kun sitä kättä joudutaan vääntämään.
[/quote]
Hieman mustavalkoista ajattelua... On kai niitä välimuotojakin kuin raivopäänä huutaminen ja tukistaminen vs. rauhallisesti lässyttäminen. Jos minun lapseni käyttäytyvät huonosti, he joutuvat jäähylle (joka meillä ainakin toimii loistavasti) ja lisäksi voidaan määrätä esim. tärkeä tavara jäähylle eli pois käytöstä tietyksi aikaa (toimii vielä paremmin). Myös tabletilla pelaamisen kieltäminen on sellainen rangaistus että tuntuu. Rangaistuksia jaellessa puhutaan rauhallisesti mutta sellaisella äänensävyllä, josta lapsi ymmärtää että äiti on nyt hyvin, hyvin vihainen. Eikä ole ongelmia pahojaan tekevien lasten suhteen.
[/quote]
No jos meillä alkaisi juomalasit lentämään niin kyllä minä nappaan sitä lasta kädestä kiinni ja väännän sen kupin irti sattui se lasta tai ei. Te voitte höpistä rauhallisella äänellä jäähyistä ja tableteista kun kupit lentelee pitkin seiniä.
Ei ole kupit lennelleet, mutta jos näin kävisi niin varmasti toimisin niin.
Tällaiset tukistajat ovat aina niitä ei ihan penaalin terävimpiä kyniä, nätisti sanottuna..heikkolahjaisia jopa...Heille maailma on mustavalkoinen ja lapsia kasvatetaan joko huutaen ja tukistamalla tai lässyttäen ja antamalla kaikessa periksi.
Suosittelisinkin teille luettavaksi jonkun hyvän kasvatusoppaan, tai no ei nyt liioitella, ette te mitään kirjoja lue, joku hyvä artikkeli, katsokaa vaikka googlesta...hakusanoina esim. miten kasvattaa lapsia ilman väkivaltaa? tms...
Minä olen onnistunut kasvattamaan kaksi lasta käyttämättä fyysistä tai henkistä väkivaltaa, vanhempani ovat kasvattaneet kolme lasta samoin, isovanhempani neljä lasta samoin. Fiksuja, empaattisia, hyvinkäyttäytyviä aikuisia on tullut.
Ns. heikomman aineksen keskuudessa tämä väkivallalla "kasvattaminen" on varmasti yleistä ja periytyy sukupolvelta toiselle, ja ymmärrän, että sitä on vaikea muuttaa, mutta toivon, että edes yrittäisitte. Lastenne takia...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 20:35"]
Minä olen onnistunut kasvattamaan kaksi lasta käyttämättä fyysistä tai henkistä väkivaltaa, vanhempani ovat kasvattaneet kolme lasta samoin, isovanhempani neljä lasta samoin. Fiksuja, empaattisia, hyvinkäyttäytyviä aikuisia on tullut.
[/quote]
Kova sinä ainakin olet itseäsi ja sukuasi kehumaan. Vähintään lisensiaatin paperit oltava kun olet ihan pystynyt lapsesi kasvattamaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:28"]
[/quote]