Olisiko huono idea muuttaa Helsingistä Joensuuhun?
Olen käynyt siellä kerran, mieleen jäi auringonpaiste ja kuuma helle ja se, että ihmisiä oli melko vähän ja torilta sai ostettua karjalanpiirakoita. Nyt siellä olisi auki yksi kiinnostava työpaikka. Olen kuitenkin sen verran vanha ja lapsikin on, että en vain kattelemaan menisi, vaan kyllä sinne jäädäkseen menisin jo menisin.
Kommentit (87)
Talvella on melkein yhtä kylmä kuin lapissa, kesällä taas on Suomen lämpimimpiä paikkoja. Ja lunta ja loskapaskaa lokakuusta huhtikuuhun. Jos olet näihin valmis niin anna mennä vaan.
Joensuussa on kunnon talvi ja loistavat hiihtoladut alkavat lähes keskustasta. Siis ei ihan vielä, mutta luulisi parin kuukauden sisällä pääsevän hiihtämään.
Voi olla Helsingin jälkeen pienoinen shokki, mutta kyllä siihen tottuu.
Tuota neukkulamaisuutta on nyt yritetty saada pois kaavamuutoksilla ja rakennuskantaa uusimalla/kunnostamalla vanhaa. Paljon on remonttia meneillään vähän joka puolella.
Nätti kaupunki etenkin kesällä. Talvella myös, jos on lunta (yleensä aina on, viime talvi poikkeus). Luonto lähellä ja hyvät harrastusmahdollisuudet. Rauhallista ja turvallista. Opiskelijat tuovat eloa kaupunkiin.
Asumisen kannalta keskusta ei ehkä ole kaikkein viihtyisin. Kivempia paikkoja kävelymatkan päässä ovat Kanervala ja joen toisella puolella Penttilä ja Niinivaara.
Helsingissä on kaikki. Ajatteĺe lapsesi tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehtuurisesti ruma. Jopa neukkulamainen.
Aika valovuoden ero kun menee vaikkapa keskelle Joensuun toria ja katsoo ympärilleen ja vertaa samoja maisemia keskellä Kuopion toria. Jälkimmäisen eduksi.
Onhan se ainakin taloudellisesti edullisempi ratkaisu ja jos tosiaan tykkää siitä ettei ole niin paljon porukkaa (ei sitä kyllä ole Helsingissäkään mutta kaikkihan on suhteellista) niin sinne vaan sitten.
Olisi. Itse olen Joensuusta lähtöisin, enkä ymmärrä miksi sinne kukaan haluaisi muuttaa? Elämäni paras päivä oli, kun 19- vuotiaana pääsin muuttamaan sieltä pois. Nyt onkin tullut asuttua sitten Helsingissä jo yli 20 vuotta. Täällä elämä on minun mielestäni kaikin tavoin rikkaampaa ja parempaa. Suomessa en enää halua asua missään muualla.
Asuin Joensuussa kahdeksan vuotta kauan sitten. Kiva kaupunki ja kivoja ihmisiä, hirveä ilmasto.
Kyllä siellä kesällä kuuma on, sen viikon tai kaksi. Lopun ajan puhaltaa kylmä tuuli, ja talvella on koko ajan pimeää kuin valtameren pohjassa. Joensuu on kasvanut 30 vuodessa paljon, vähän liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika valovuoden ero kun menee vaikkapa keskelle Joensuun toria ja katsoo ympärilleen ja vertaa samoja maisemia keskellä Kuopion toria. Jälkimmäisen eduksi.
Vähän jo odottelinkin, milloin kuopiolaiset löytävät ketjun. ;)
Työkavereina muutamia joensuulaisia, en asu Joensuussa, eikä kyllä ole mairittekevaa kuvaa heistä. Suuta louskuttavat ja ovat uteliaita, myös osa kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Joensuussa kahdeksan vuotta kauan sitten. Kiva kaupunki ja kivoja ihmisiä, hirveä ilmasto.
Kyllä siellä kesällä kuuma on, sen viikon tai kaksi. Lopun ajan puhaltaa kylmä tuuli, ja talvella on koko ajan pimeää kuin valtameren pohjassa.
Missäpä ei, jos Suomessa pysytään?
Joensuu on kiva paikka, just sopivan kokoinen. Sopii luontoihmisell. Muista muuton jälkeen tsekata Kuhasalo (makkarat ja vaahtokarkit mukaan!), Repokallion ja Ylämyllyn hiihtoladut ja Taitokorttelin käsityöputiikit. Kesällä Vehkalahti, Koivuniemi, Aittaranta, ja Hietajärvi (joku tuontyyppinen, 10km keskustasta pohjoiseeo?) ehkä kirkkainvesisin järvi ikinä.
Asuin Joensuussa nuoruuteni, se oli mukava paikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuoden töiden takia Kuopiossa. Never again. Voipi olla tai voipi olla olemattakin -ihmisten kanssa ei vain voi tulla toimeen.
Joensuussa viihdyin maisterintutkinnon suorittamisen ajan. Mukava paikka mutta onhan se melko pieni (jotain 60-70 tuhatta asukasta).
Joensuu on henkisesti ahdistuneiden keskitysleiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuoden töiden takia Kuopiossa. Never again. Voipi olla tai voipi olla olemattakin -ihmisten kanssa ei vain voi tulla toimeen.
Joensuussa viihdyin maisterintutkinnon suorittamisen ajan. Mukava paikka mutta onhan se melko pieni (jotain 60-70 tuhatta asukasta).
Asuin itse Kuopiossa lapsena ja tykkäsin tosi paljon! Ihmiset puhuivat kivaa murretta, kauppahallista sai kalakukkoja, ja koulun kanssa hiihdettiin Puijon mäkimaastossa. Joskus ajeltiin ympäri kaupunkia ja käytiin ihmettelemässa Neulamäkeä, Rönön luksussaarta, mäkihyppytorneja, sitä kallioon kaiverrettua Rauhanniemen (?) kylpylää. Kerrostalokolmiomme parvekkeelta näki auringonlaskut Päijänteen yllä. Kuopio on kiva.
Itse muutin muutama vuosi takaperin stadista itä-suomeen ( kajaanin lähelle, ja vielä Kuopion seutu ).
En viihtynyt, huomaa kyllä miten itä-suomi on jäänyt kehityksessä jälkeen kun verrataan etelää ja länsirannikkoa.
Paljon alko ja mt ongelmaa idän alueella, työttömyys tapissa, kohtuu rasistista menoa ( Joensuu yksi suomen rasistisimmista ).
Kaupungit kohtuu mitäänsanomattomia, ei juurikaan sitä "menoa" ym ihmisvilinää.
Perus kotimöllöttäjäduunariperheitä paljon.
Ja minulle pahinta oli merisiluetin puuttuminen, pystymetsää joka ilmansuuntaan + ehkä joku snadi lätäkkö.
Nyt takaisin kotona stadissa, never again itä soomi !
Ps: kaikki suomen paikkakunnat on kivoja kesällä...
Jos sinulla on nyt vakivirka, on melkoinen riski irtisanoa se ja hypätä tuntemattomaan. Ainakin Joensuun työn tulisi olla valmiina varattuna sinulle. Tyhjän päälle kokeilemaan en lähtisi missään nimessä. Pikkukaupungeissa on pikkukaupungin hyvät ja huonot puolet.