Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 viikkoinen vauva viihtyy vain liikkuvassa sylissä

Vierailija
27.02.2014 |

Mikä avuksi kun 2,5kk vanha vauva on tyytyväinen vain liikkuvassa sylissä, siinäkin känisee välillä. Sitterissä (tärinätoiminto) viihtyy max 10min. Nukkuu vain lyhyitä pätkiä(15-30min) ja pojasta huomaa että unta ei tule tarpeeksi. Öisin nukkuu yhden 5tunnin pätkän +1-2 2tunnin pätkää. Näiden aikana heräilee myös mutta osaa jatkaa unia. Loppuyön ähertää ja nukkuu pikkupätkiä.

Päivisin syö n2tunnin välein. Paino noussut reilusti joten ei ole nälkäinen.

Yksityisellä Lastenlääkärillä käyty eilen. Ohjeeksi antoi :

syöttövälit vähintään 3tuntia. Kokeiltu ja viimeisen tunnin poika huutaa nälkää.

Käski laittaa omaan sänkyyn nukahtamaan vaikka itkisi. Kokeiltiin ja 20minuuttia kestin kuunnella huutoa ja oli pakko ottaa lapsi sängystä pois.

Lisäksi kielsi lapsen kantamisen. No kantaminen on ainoa keino jolla lapsi on edes välillä hiljaa.

Eteenpäin liikkuvussa vaunuissa nukkuu max30min sitten alkaa huuto. Autossa nukkui ennen, nyt huutaa puoli tuntia ja nukahtaa itkuun.

Olisiko jollain parempia vinkkejä kuin lääkärillä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesarilla kiinni isokokoiseen koiraan?

Vierailija
2/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä aikalailla samanlainen, paitsi että vauva on jo 9kk... Voin kertoa että on muuten pikkasen rankkaa. Vauva osaa jo seisoa ilman tukea, kontata ja kävellä tukea vasten, mutta silti viihtyy vain liikkuvassa sylissä. Samalla sekunnilla kun maahan laskee, alkaa armoton kiljuminen joka ei vaan lopu. Joskus TODELLA harvoin viihtyy lattialla, ja silloin harjoittelee noita taitojaan, mutta useimmiten konttaakin niin että huutaa samalla. Mitään "vikaa" ei ole todettu, eli ei johdu mistään kivuista tms. Toivottavasti teillä käy parempi tuuri, ja lapsi lopettaa pian...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää:

Tissille nukahtaa joskus mutta senkin lääkäri kielsi..

Vierailija
4/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa että itkee jotain muuta kuin nälkää. Vatsanpuruja? Suosittelen  vyöhyketerapiaa ja/tai vauvahierontaa noin pienelle. Röyhtäytätkö kunnolla? Onko refluksia? Vaihda d-vitamiini toiseen?

 

Mun kaverin lapsi oli vauvana samanlainen. Hänellä isompana valitettavasti aika paha adhd. En halua pelotella, mutta voi olla syynä levottomuuteen jo vauvalla. Tiukka rytmi auttoi hänellä hieman. Diagnoosin saa vasta n. kouluiässä. Ruokavalio ja lääkkeet hänellä nyt isompana auttaneet, mutta oli mahdottoman levoton ja vähäuninen lapsi. Hirveän rankkaa vanhemmille! Toivon, että sun lapsella olisi vain vatsanpuruja tai jotain muuta ohimenevää!

Vierailija
5/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huuhaata tuollainen syöttöväli. Noin pieni vauva tarvitsee maitoa silloin kun on nälkä ei silloin kun kello niin sanoo. Noin pieni tarvitsee myös syliä ja kantamista. Kokeile kantoliinaa. Noin pienen ei tarvitse vielä osata selviytyä yksin.

Vierailija
6/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottepa melkoisia neuvoja lääkäriltä saaneet. Minulla on kolme lasta, jotka kaikki olleet vauvoina aikalailla tuollaisia sekä uniensa, sylissä kanniskelutarpeensa että syömisensä suhteen. En ole pitänyt sitä epänormaalina. Millainen pikkuvauvan sitten kuuluisi olla? Ei normaalille pikkuvauvalle ole luontaista kököttää sitterissä tai  nukkua öitä läpeensä.

 

Itse olen vauvojani kantanut sylissä ja liinassa, nukkunut vieressä, imettänyt aina kun vauva haluaa (kolmen tunnin syöttöväli on ihan tosi vanhanaikainen ohje!), eli välillä jopa useita kertoja tunnissa jne. Terveitä, reippaita ja kaikinpuolin kunnollisia koululaisia ja kerholaisia ovat nykyään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:55"]

Ap lisää:

Tissille nukahtaa joskus mutta senkin lääkäri kielsi..

[/quote]

 

No huh huh... Siis tuo lääkärin kielto. Mun 2-vuotias(!!) nukahtaa vieläkin iltaisin tissille.

Vierailija
8/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, meillä oli kuopus juuri tuollainen. Mietittiin jo, että mikä lasta vaivaa, mutta mikään ei vaivannut. Hän on luonteeltaan sellainen, että kaipasi jo ihan pienenä paljon stimulaatiota, katselemista, koskettelemista. Lapsi vihasi sitä, että piti olla paikallaan ja tajuta, että hän on vielä niin pieni ettei pysty itse liikkumaan.

 

Meillä oli koko vauva-ajan koko olohuone täynnä yhtä ja toista tärisevää ja keinuvaa ja pomppivaa vekotinta, että lapsi olisi ollut edes tunnin hiljaa, mut vähän heikolla menestyksellä. Ainoa paikka missä lapsi oli onnellinen, oli sylissä pystyasennossa niin että näki minun olkapääni ylitse maisemia.  Lapsi on siis luonnostaan fyysisesti hyvin aktiivinen, sai jo varhain jalat alleen ja on sen jälkeen pomppinut, juossut ja tanssinut joka paikkaan + pälättää yöt ja päivät. Tuli vain mieleen tuosta teidän vauvan ähertämisestä, että voi olla että hänestäkin tulee sellainen, jolla koko ajan joko suu käy tai sitten käsi ja jalka vipattaa, jos hänet on jotenkin muuten saatu pysymään paikoillaan. Vaikka vauva-aika voi olla tällaisen lapsen kanssa tosi työläs, niin noista ominaisuuksista on lapselle muuten paljon iloa, koska tällainen lapsi oppii nopeasti.

 

Tsemppiä vaan, kyllä se joskus helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei saa kantaa 2,5kk ikäistä vauvaa?! jos syli on se paikka minnä vauva rauhoittuu, niksi häntä ei sitten saa kantaa sylissä? kuka ihmeen lääkäri antaa tuollaisia neuvoja?!

Vierailija
10/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä kivikaudelta olette kaivaneet tuon lääkärin?

 

Neuvo numero yksi nyt jokatapauksessa päivänselvästi on: UNOHDA kaikki mitä tuo oppinsa selvästi 60-luvulta perustava lääkäri sanoi.

Kuuntele itseäsi äitinä.

Poitsulle ruokaa aina kun on nälkä ja jos viihtyy liikkuvassa sylissä niin hyvä juttu. Tilanne helpottanee huomattavasti ennen teini-ikää olennaisesti.

Kantoliinat ja rintareput ym. käyttöön. Vauvan luontainen olotila luonnollisesti on kulkea äidin mukana ja olla hänessä kiinni ja saada samalla liikestimulatiota. Vauvan ei kuulukaan viihtyä yksin jossain sängyssä eristyksissä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 korjaa, että toiveissa oli edes varttitunnin hiljaisuus, ei tunnin. Varttikin oli kuitenkin liikaa vaadittu. ;)

Vierailija
12/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksin tyyppistä epäilin mutta lääkärin mukaan ei ole vaan kaikki johtuu ylensyönnistä..

Ilman d tippoja oltiin viikko, ei vaikutusta.pieree palhon, cuplatonista ei apua..

Vauva selvästi väsynyt muttei saa nukuttua.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksin tyyppistä epäilin mutta lääkärin mukaan ei ole vaan kaikki johtuu ylensyönnistä..

Ilman d tippoja oltiin viikko, ei vaikutusta.pieree palhon, cuplatonista ei apua..

Vauva selvästi väsynyt muttei saa nukuttua.

Ap

Vierailija
14/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisinpa tähän niin, että vauvan ei tuossa iässä kuulu varsinaisesti viihtyä yhtään missään! Vauvallasi on tarpeita joihin sinä äitinä reagoit. Sinun vauvasi tuntuu pitävän läheisyyttä isossa arvossa, tarjoa hänelle siät! Luot sillä tavalla vauvallesi perusturvallisuuden tunteen joka myöhemmällä iällä on todella, TODELLA kullanarvoinen asia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta kuulostaa kun omat poikani vauvana. Vatsavaivoja luultavasti sinunkin vauvalla. Kanniskelu eri asennoissa auttaa. Meillä helpotti 3kk jälkeen ja alkoi päikkärit maistua. Muutenkin vilkkaita poikia jotka ei vauvanakaan jaksanut sitterissä tai istuvassa sylissä olla.

Vierailija
16/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih... missäköhän sen vauvan sitten pitäisi viihtyä, jos ei sylissä?

 

Tämänkin 'ongelman' kun taas esittäisi jollekin afrikkalaiselle äidille... vauva viihtyy sylissä ja haluaa, että sitä imetetään. Missä vika?

 

Hoh hoijaa.

 

Mitä meille länsimaiden ihmisille on tapahtunut...

Vierailija
17/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:23"]

vauva viihtyy sylissä ja haluaa, että sitä imetetään. Missä vika?

 

 

[/quote]

 

Ihan tässä 2000-luvun lääkäriopiskelijana voisin pikadiagnoosina sanoa, että vauvaasi vaivaa selvästikin vauvuus.

Vierailija
18/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - onko niitä muunlaisia vauvoja? Onneksi olkoon, olette saaneet vauvan. Minulla on ollut kolme tuollaista vauvaa. Heillä ei ole ollut allergioita eikä sairauksia, he ovat olleet vauvoja. Kyllä se sitten helpottaa, kun vauvasi lähtee liikkeelle. MInulla ei koskaan ole ollut sitterissa tai paikoillaan sylissä viihtyvää vauvaa. Aina ne ovat halunneet jotain vetkutusta, kunnes ovat itselleen osanneet actionia järjestää.

 

Myös yöunet kuulostaa normaaleilta, kun on se yksi 5h yhtäjaksoinen aika. On tosi tavallista, että päivällä ei tule noin pienellä vielä mitään yhtäjaksoista pätkä.

Vierailija
19/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:10"]

Refluksin tyyppistä epäilin mutta lääkärin mukaan ei ole vaan kaikki johtuu ylensyönnistä..

Ilman d tippoja oltiin viikko, ei vaikutusta.pieree palhon, cuplatonista ei apua..

 

Vauva selvästi väsynyt muttei saa nukuttua.

Ap

[/quote]

Vie vauva toiselle lääkärille, jos haluat varmuutta refluksista. Voi olla myös allergiaa, saa esim vatsakipuja maidosta. Menkää lastenlääkärille.

 

Vierailija
20/28 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vauva. Jotkut vauvat on tyytyväisiä ja syövät ja nukkuvat ja jotkut eivät.

Aamuyöstä sitä vaivaa vatsanpurut ja sen takia ei nuku joten joudut vielä sitä vähän aikaa kestämään ja sitten kun kiiteät aloitatte niin helpottaa. tai voit kokeilla auttaisiko cuplaton tai disflatyl tipat apteekista. Todennäkösesti ei.

 

Hommaa kantoliina, jos lapsi viihtyy sylissä niin iske siihen se. Anna ruokaa kun se haluaa äläkä nälkähuudata. Jos viihtyy yöllä paremmin kainalossa kun omassa sängyssä niin anna nukkua kainalossa.

 

viihdytä ja viihdytä.. sitä se ensimmäinen vuosi on ja sitten seuraavana vuonna kiellä ja kiellä ja vahdi ettei satuta itseään :) 

 

Meidän kuopus oli hankala vauva ja välillä oli hermot kireällä huonosti nukutun yön jälkeen mutta kyllä se siitä, positiivista ajattelua vaan. ei se ikuisesti ole vauva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme