**Lokakuisten keskiviikko**
Kommentit (25)
Minäkin olen noussut kuuden jälkeen, esikoinen ois kyllä antanut nukkua ja jäikin miehen kanssa nukkumaan, mutta kun minun pitää herätä töihin. :( Eilen piti oikein laskea, että vielä olisi 8 kokonaista viikkoa jäljellä ja sit tämän viikon päivät. Eihän se kauan ole, mutta kuitenkin. Minä kun olen näitä ihan viimeisiä lokakuisia, niin ei lomat heti ala. En kyllä haluais silti sairaslomallekkaan jäädä, kynnys niin korkea. No onneks nyt ei mikään remppaa, paitsi toi selkä välillä.
Mulla on tänään neuvolalääkäri, saas nähä mitä siellä sanotaan. Tekis mieli kysyä sukupuolta, mutta kun se on erilääkäri, niin ei taida uskaltaa. Silti tutulta samalta neuvolalääkäriltä oisin kyllä kysyny. Mutta katotaan nyt vielä.
Meidän pitäisi myös hankkia tuplat? Minkälaisia te muut ootta ajatelleet? Mää en nyt oikein tiedä, että mitkä hommais. Kuitenki esikoinen on vasta 1 ½ vuotta, kun vauva syntyy, niin taitaa olla aika ehdottomat. Ja me ei oikein päästä mihinkään kotoa, jos ei ole vaunuja. Huutonetistä olen käyny kattomassa aika useasti, mutta sielläkin hinnat tahtoo nousta korkeaks.
Mutta jatkan töitä. Aurinkoista keskiviikkoa lokakuisille!! :)
Tervetuloa kaikki uudet, ihana saada teitä mukaan :)
Meidän tarjous asunnosta ei mennyt läpi. Sieltä tuli vastatarjous joka oli törkeän korkea, lähes alkuperäinen summa. Tehtiin sitten uusi tarjous, tähän iltaan asti voimassa. Jospa ne jo taipuisi myymään että päästäisi muuttamaan!
Minulla oli eilen synnytystapa-arvio. Siis sen piti alunperin olla se, ja vasta viikolla 36. Sain sen sitten itse siirrettyä aikaisemmaksi koska halusin jutella lääkärille. En oikein luota kätilöihin kun heistä on kovasti huonoja kokemuksia.
Siinä ennen sen lääkärin vastaanottoa kätilö haastatteli minua, ja sain nähdä mitä se pelkopolin kätilö oli minusta kirjoittanut silloin pari kk sitten.
Pahoitin todella mieleni, sillä se pp-kätilö oli kirjoittanut siihen aivan ihme juttuja, kuten tällä tavalla isolla että MIKÄÄN TAPA EI OLE SYNNYTTÄJÄN MIELESTÄ HYVÄ TAPA SYNNYTTÄÄ. Enkä todellakaan ole sanonut noin, enkä todellakaan ole tuota mieltä!
Sitten kun pääsin sinne lääkärin vastaanotolle, niin purskahdin itkuun ja itkin sille lääkärille ainakin tunnin että miten kaikki tuntuu niin pahalle ja että välillä tuntuu sille että en halua koko lasta enää. Ilmeisesti kaikki stressi, pelko, ahdistus ja väsymys purkautui sitten kaikki kerralla!
Se lääkäri oli aivan ihana nainen, lohdutteli ja lupasi hoitaa minua tämän raskauden loppuun saakka. Hän myös sanoi, että hän ei pakota minua alateitse synnyttämään, varataan uusi aika ja katsotaan tilannetta ja varataan aika leikkuriin jos siltä tosiaan tuntuu. Tuntui kuin kivi olisi pudonnut sydämeltä!
Hän myös ultrasi vielä ja antoi painoarvion, 1270 gr (eilen viikkoja 30+2) ja lähettää minut jollekin kasvuspesialistille (olikohan se aika viikolla 33, en muista?) koska vauvan masu oli liian laiha verrattuna muuhun TYTTÖÖN. Varmisti sitten vielä, että siellä tosiaan köllöttää tyttö :)
Mukava kokemus, vaikka vähän hävettää että itkin silmät päästäni sille lääkärirassukalle. Viimeinkin tuntui sille että joku ottaa pelkoni ihan tosissaan eikä mieti päässään että " hemmetti, kustannuksia..." .
Viimeinkin ihmisarvoista hoitoa!
Eilen illalla sain viimein syötyä hyvin pitkästä aikaa, ja nukuin viime yön kuin tukki. Minulla on varmaan aika tavalla univelkaa kun olen öisin nähnyt painajaisia ja herännyt murehtimaan sitä synnytystä.
Tänään lähden sitten shoppailemaan vauvalle vaaleanpunaisia hörselöitä :)
-lupicaia ja pikku-tyttö 30+3
Voi että, Lupicaia! Ikävä kuulla, että nimenomaan pelkopolilla ei suhtauduttu pelkotiloihisi asiallisesti!! Olipa hienoa, että nyt löysit mukavan lääkärin! Ja hyvä että sait syötyä ja nukuttua hyvin. Myös se piristää mieltä varmaan kummasti.
Itse kanssa jännään, että missä vaiheessa alan pelkäämään synnytystä enemmän. Joskus jo kauan ennen raskautta pohdin ja pelkäsin sitä. Kauhea vauvakuume on ollut aina, mutta myös iso pelko synnytystä kohtaan. Nimenomaan sen pitkäkestoista kipua kohtaan. Nyt raskauden aikana on enemmän alkanut pohtimaan sitä, että toivottavasti vauvan kannalta kaikki sujuu hyvin. Itse asiassa en ole vielä paljoa pohtinut ja yritänkin olla mahdollisimman pitkään niin etten mieti asioita enempää. Tiettyihin asioihin tietty hyvä perehtyä etukäteen mutt ne ehtii vielä. Pikkuhiljaa hyvää tulee!
Jokos kaikilla on sellainen olotila, että vauva on kääntynyt oikeaan asentoon? Tai oletteko tunteneet että vauva on välillä ollut jo pää alaspäin?
Mulla ei oo sellaista tuntemusta vielä ollut. Poitsu potkii vallan tuonne alamasuun ja etenkin eilen potkut tuntuivat tosi alhaalla tuolla jossakin. Kun menen nukkumaan tai joskus muulloinkin potkut tuntuvat suht sivuilla, mutta kuitenkin aika alhaalla. Ihan sivuttainkaan vauveli ei mielestäni ole ollut. Vaikkakaan varma en tietty voi olla. Mulla kun kuitenkin ainakin joitakin liikkeitä vaimentaa tuo etuseinämässä oleva istukka. Ja mahtaakohan se vaikuttaa myös siihen, että hän ei mahdu kääntymään niin helposti ympäri?
Mulla kanssa vielä kaksi kuukautta töitä. Tavallaan se vaikuttaa NIIIN pitkältä ajalta, mutt toisaalta töiden kannalta hyvin lyhyeltä. Kaikenlaista hommaa kyllä riittää ennen kuin voin hyvällä omallatunnolla jäädä pois töistä.
Muistaako joku muuten (oli jossakin vauva-keskustelussa puhetta) / mitkä ovat omat kokemukset siitä, että mikä on se hyvä rintapumppu?
Jaahas, täytyypi tällä erää lopetella. Aurinkoista päivää kaikille!
Peggy-75 ja pikkupoju 26+1
Ihana ilma näyttäisi taas ulkona olevan. Ihmeen hyvin olen kestänyt nää helteet, vaikka välillä olo onkin ollut sietämätön. Eilen rannalla lilluttelin ja uin lasten kanssa viileässä merivedessä. Se oli aika luksusta :).
Onkos muut kärsineet tuosta turvotuksesta? Mä huomaan öisin että sormet on semmoiset pökkelöt ja NENÄ on turvoksissa! Onneksi nämä ei vielä ole sellaisia päivävaivoja.
Oi että! Olin eilen katsomassa kaverin vauvaa joka syntyi maanantai aamuna. Ihana pieni tyttö (3100g). Ja mua pyydettiin kummiksikin. Olin tosi otettu. Tämä suloinen pienokainen on sitten ensinmäinen kummilapseni :)
Ja maanantaina oli neuvola. Mullahan oli viime neuvolassa paino pompannu yli nejä kiloa ylöspäin. Huh huh. Onneksi nyt oli tullut vain puoli kiloa neljän viikon aikana. Kaikki muutkin arvot oli kohdallaan. Vauva oli liikkuvaisella päällä ja sydänäänet kuulu hienosti.
Poika oli pää alaspäin ja muutenkin kuulema oikean kokoinen vesseli.
Onnneksi sait Lupicaia itsellesi mielenrauhan. Kauheeta varmaan joutua vetvomaan asioita kun pelottaa ja mitään varmaa tietoa ei anneta. Onneksi sulle sattui mukavan kuuloinen lääkäri!!!
Nytpä toivottelen hyvät keskiviikot kaikille! Voikaa hyvin!
Mamseli rv 28+3
Eli Pegylle suosittelen suurella sydämmellä Avent Isis rintapumppua. Kahen lapsen kokemuksella ja paljon käyttöä tarvinneena tiedän sen (omasta ja monen muun mielestä) olevan paras!
Helppo käyttää, pehmeä, ei satu ollenkaan ja todella tehokas!
Siivouspäivä kun mies pitkästä aikaa viettää viikolla vapaapäivää. Poika koko aamun käärinyt mattoja ja kuskannut lelujaan ulos..Ihana pikku apulainen <3
Vitsit, että mulla on huono olla...Maha on varmaan 70% päivästä ihan koppura ja kipeä :/ Alkaa voimat loppumaan jos tää jatkuu tämmöisenä lokakuulle saakka..
Ollaan tässä mietitty että peruttais ensi viikon kesälomareissu Vaasaan kun olen ihan puhki jo pienestä kävelystä :( Jonnekin mennään kyllä, mutta ihan vaan päiväseltään :)
Onkohan kellään tietoa kun varattiin puhelimitse hotellihuone meille kahdeksi yöksi muttei olla maksettu vielä että joudutaanko jotain maksamaan silti jos perutaan koko homma?
Kaippa se on alettava siivoamaan, huomenna onkin aamulla se lääkärineuvola. Toivottavasti on mukava lääkäri joka ottaa mun vaivat tosissaan.
Hyvä Lupicaia kun sait asian painamaan mielestä. On tosi tärkeetä että tuntee itsensä tärkeäksi siinä lekurin penkillä.
Mukavaa päivää ja Fiikunallekin pikaista paranemista duhasta ;)
Camelot 27+6
Mulla oli tänään se toinen lääkärintarkastus (rv 26+6) ja hyvin meni. Kaikki oli ok, kohdunsuu ei ole auennut ja kohdunkaulaa jäljellä hyvän matkaa, eli ei tarvitse jatkaa sairaslomaa.....JEEEE, olen aivan innoissani että pääsen töihin en vkolla, koska kotona on tappavan tylsää, ja aika menee todella hitaasti, kun avomies ja kaikki kaveritkin ovat päivisin töissä...
Ikävä tuo pelkopoli-juttu :( Minä otin myös puheeksi tuon synnytysasian ja sanoin että mulla on pieniä pelkoja vauvan mahtumisesta (mun työkaverille kun tapahtui Jorvissa se hurja juttu tässä kuukausi takaperin).....lääkäri (vaikkakin vastavalmistunut) oli oikein mukava nainen, varmaan mua nuorempi, ja sanoi että otetaan ihmeessä asia tapetille sitten viimeisellä käynnillä, katsotaan lantion tilanne ja tehdään se synnytystapa-arvio....
Mitä tulee painoon, olihan se noussut taas en 734 g vkossa, eli nyt olisi tullut 11,8 kiloa lisää....jännä miten eri tavalla terkkarit suhtautuvat painoon. Mun oma th sanoi painosta, ei mitenkään ikävästi kylläkään, mutta tämä th ei ollut moksiskaan, sanoi että kyllä se sitten imettäessä lähtee :) Ja että kesällä varsinkin tuppaa tulemaan sitä painoa enemmmän, kuumuus turvottaa. Että oli helpottunut olo.
En pitänyt kauheasti sisätutkimuksesta, onko muista tuntunut että mahaa " murjotaan" ....siis tuntui aika ikävältä tämä kohdun kokeilu vatsan päältä, ja kohdunkaulan kokeilukin...mulla ei ole ollut koskaan mitään gyniskäyntejä vastaan, onko se vaan sitten sitä että ei haluaisi että kukaan ronkkii mahaa, tai muutenkaan....pelkää että vauvaan sattuu.
Ihmettelin vähän tuota sykettä, on ollut aiemmin 145-147 ja nyt oli 130-140..mistä tällainen vauvan sykkeen hidastuminen voi johtua..?
Joku tuolla puhui vauvan asennosta....ei ole kyllä hajuakaan miten päin se siellä on :) Potkuja (nyrkkeilyä?) tuntuu niin paljon ihan joka puolelle, että ei ota selvää...:)
Onko muuten muita, jotka eivät tiedä sukupuolta etukäteen??? Me ei haluttu ottaa selville, koska mies ei halunnut...hänen mielestään kun ei joululahjojakaan avata ennen aikojaan :) :) Miten olette asiaan suhtautuneet? Mua välillä harmittaa kun en tiedä, olisi niin kiva ostella kaikkea tilpehööriä....vaatteita ei viitsi tolkutomasti ostaa kun kaikki pitää olla niin neutraalin väristä. Mutta poikaa meille odotetaan, siis kaikki puhuu pojasta ja olettaa että se on poika :)
Mukavaa vkon jatkoa kaikille lokiksille, lähden nauttimaan näistä viimeisistä " loma" päivistä :)
Dirah rv 26+6
Ihanaa, kun sain nukkua koko yön yhtä vessareissua lukuunottamatta:) Illalla melkein jo " pelotti" ryhtyä nukkumaan, koska ne yövalvomiset eivät oo kovin kivoja kuiteskaan :( No, onneks ees välillä saa nukkua koko yön ihan rauhassa. Ja nyt ei ollut niin kuumakaan. Ei vetänyt suontakaan eli kaikki meni " perfect" :D
Meillä vaunuja eilen kovasti testailtiin, kun siskon 4 vuotias tyttö niitä täällä sisällä työnteli ja nukutti niissä nallea ;) Ehdotti kyllä, että oltaisiin laitettu pikkuveli (2 vee) niihin nukkumaan, heh heh :D:D
Dirah kyseli tuntuuko nuo lääkärikäynnit " inhottavilta" niin oma kokemukseni on, että ei! Mulla on ollut vain YKSI lääkärikäynti tämän raskauden aikana (rv28)ja silloin lääkäri ei " murjonut" vatsaa (ennemminkin terkkari sitä aina painelee ilkeesti) ja ihan nätisti vaan kokeili kohdunsuuta ja that´s it.
Mutta esim. siellä 4D ultrassa niin lääkäri paineli kyllä tosi hurjasti masua eikä se tunnu kyllä ollenkaan kivalta, tuntuu että pikkuinen menee ihan lyttyyn :) No, kyllähän nuo tietävät mistä voi painella.
Hitsi, nyt en yhtään muista mitä piti kirjoitella....arrghhh......Jotain kysymyksiä siellä oli, joihin piti vastaamani, mutta pää lyö nyt ihan tyhjää..
(.) Poika on edelleen hyvin hyvin vilkkaalla tuulella masussa:) Ja edelleen samaisessa asennossa eli sillain " L-mallisesti" luultavimmin: jalkapohjat oikeella, peppu tuossa päällä/vasemmalla ja pää alhaalla. Eilen isännän kanssa illalla naureskeltiin, kun laitoin käden vauvan jalkapohjia vasten niin alkoi tuuppimaan tosi lujaa peppuaan ylöspäin, heh:)
Ei ole hoitopöydästä vieläkään soiteltu eli toimitusaika on aika pitkä näköjään...mutta kuten eilen sanoin, eihän sillä mikään hoppu ole.
Täällä on taas aurinkoinen päivä tulossa. Isännällä enää 2 päivää töitä ja sitten hänellä alkaa LOMA-odottaa ihan innoissaan kuten minäkin!!
Palailen myöhemmin, kun en nyt muista mitä piti kirjotella...
Aurinkoista keskiviikkoa!
Terv. Je_Ni & Pikku-Isäntä 30+3
Supistellu nyt tosi ahkerasta toista päivää.No kuului asiaan kai koska ei satu ,tuntuu vain inhottavalta paineelta.
Nurmikonleikkuuseen pitäis lähtä kun jäi eilen kesken.Lapsetkin menee jo pitkin seiniä..
Lupicialle? Jaksuja tuon synnytysasian kanssa,tiedän kai mitä mietit.Ei ole helppoa.
No nyt sinne pihalle nauttimaan vielä kesäpäivistä :)
Wades & Natika 28+
Sokerirasituksesta selvitty ja vieläpä hengissä ;) Vähän meinas yökötys olo tulla välillä, mutta meni onneksi ohitte. Labratäti ei ollu hirmu innokas kommentoimaan tuloksia, mutta jos nyt ite ymmärsin arvoista jotain niin ei niissä pitäs olla mitään vikaa, päinvastoin oikein hyvät lukemat.
Muistaako joku ne raja-arvot??
Dirah! Mekään ei tiedetä lapsen sukupuolta ja vaikka ultra onki ens kuussa niin oon vähän aatellu että en etes kysys...on se niin jännää vaan mennä synnyttämään kun tulos on ihan " yllätys" . Esikoisestakaan ei tietty ihan varmaski, tosin lääkäri oli epäilly että tyttö tulis (niinku tuliki) mutta itellä oli vahva poikaolo. No, se siitä poika olosta :) Nyt on samaten poikaolo, mutta saa nähä sitte lokakuussa kuka se sieltä ulos putkahtaa. Mutta ehtii niitä vaatteita ostaa sitte jälkeenpäinki- ainaki meillä isukki oli tohkeissaan ja kävi ostamassa ihan ite vauvalle lisää vaatetta. Pienimmät vaatteet on kuitenki beigejä/valkosia pääasiassa.
Ja uskosin, että se vauvan sykkeen lasku on ihan normaalia. Koska laskeehan se kokoajan aikuisikään mennessäki- harvalla aikuisella on syke enää 160 :) (jos en nyt ihan väärässä ole??)
Ja riippuu niin paljon siitä että onko vauva rauhassa vai heiluuko se siellä.
(.) Meijän masukki on tainnu kääntyä pää alaspäin- tai sitte vaihtoehtosesti pylly alaspäin. Mutta jokatapauksessa ei oo enää poikittain. Illalla painelin tosta ihan ylämahasta, niin pikkunen siellä jollaki kokoajan tyrkki vastaan :) Mua vaan nauratti ku oli niin hassun tuntonen, ku toinen aina vastas äitin tönäisyihin. Ja oli ihan teräviä vastauksia, liekö potkas pienillä jalkasillaan vastaan.
Unet on katkonaisia niinku muillaki. Ja veskis saa juosta väh. 3 kertaa yössä.
Nyt vähän lähen lepäämään, jos jaksas sitte jotain touhutaki..
Jääsydän rv 26+1
Pelkopoli oli tosiaan vähän hassu, siitä taisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä! Miksi sitä ei ole tehty kunnolla jos se kerran on olemassa? Siinähän menee arvoisat verorahat ihan hukkaan! Varmasti 99% pelkääjien peloista häviäisi kun saisi asiallista kohtelua ja jutustella mukavia sen yhden kerran, nähdä salit jne. Se säästäisi aika tavalla verorahoja kun selviäisi yhdellä käynnillä eikä sitä sektioita sitten tarvittaisi tehdä, ymmärtääkseni se on se kallein mihin niitä arvoisia veroeuroja tärvääntyy.
Rintapumpusta: Minulla on sellainen käsikäyttöinen. Olisiko Ainu? Alussa koski ihan... vietävästi! Ja ranne kipeytyi kun joutui pumppaamaan vähän väliä. Eli sellaista en ostaisi toiste!
LUPICAIA:
Pelkopoli oli tosiaan vähän hassu, siitä taisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä! Miksi sitä ei ole tehty kunnolla jos se kerran on olemassa? Siinähän menee arvoisat verorahat ihan hukkaan! Varmasti 99% pelkääjien peloista häviäisi kun saisi asiallista kohtelua ja jutustella mukavia sen yhden kerran, nähdä salit jne. Se säästäisi aika tavalla verorahoja kun selviäisi yhdellä käynnillä eikä sitä sektioita sitten tarvittaisi tehdä, ymmärtääkseni se on se kallein mihin niitä arvoisia veroeuroja tärvääntyy.
Tuota, toivoisin nyt ettet tätä ihan totuutena rupea levittämään vaan mietit vielä vähän enemmän että mikä meni pieleen. Puhut aika ajattelemattomasti. Synnytyspelkoon on lukuisia eri syitä, kuten pelkotiloihin yleensäkin, ja on hyvin vähättelevää sanoa, että 99% peloista häviäisi jos saisi jutustella mukavia kerran! Sinullahan itsellä oli tuo yksi käyntikerta ja puhuit sen jälkeen, että kokemus vain pahensi kaikkea. Niin se usein menee: vaikka kuinka mukavasti puhuttaisiin, niin ensimmäinen kosketus pelon kohteeseen voi hyvinkin vain syventää pelkoa.
Useimmat potilaat saavat terveydenhuoltosysteemissä ylipäänsä asiallista kohtelua. Sinun kohtelusta en tietenkään osaa sanoa mitään kun en ole ollut paikalla, mutta oman potilaana saamani kokemuksen mukaan (ja myös sen perusteella mitä olen ehtinyt kokea ammattilaisena), " vikaa" on useimmiten myös potilaassa jos kohtelu on epäasiallista. Jos esimerkiksi olisit sanonut jotain edellisen kaltaista, niin hyvinkin voisit saada tämänkaltaisen vastakommentin kuin minulta nyt ja voisit kokea sen epäasiallisena kohteluna.
Varsinaisesti vikaa ei ole siis kummassakaan osapuolessa, mutta tulkintasi voi olla hyvin erilainen kuin toisen osapuolen. Esimerkiksi tuo kommentti papereissasi kuulostaa sellaiselta: jos kätilö on saanut puheistasi mielikuvan, että sinua pelottavat kaikki synnytystavat, niin hän on kirjoittanut että " mikään synnytystapa ei tunnu hyvältä" . Sinä taas tulkitset, että hän kritisoi sinua vastahakoisena asiakkaana. En tietenkään tiedä onko näin tapahtunut, mutta tämä on yksi vaihtoehto.
Pelkopolin henkilökunta on ammattilaista ja heidän tulee ymmärtää pelkotiloja ja erilaisia reaktioita niihin. Jos todella tuntee tulleensa kohdelluksi epäasiallisesti, niin siitä onkin aiheen puhua asianomaisten kanssa tai jättää valitus ellei vastakaikua tule.
Hyvä kuitenkin että olit saanut lääkäriltä mieleistäsi ja hyvältä tuntuvaa kohtelua. Kokemuksestasi pelkopolilla olisi varmasti syytä tehdä vielä selontekoa ainakin itsellesi, ehkä myös pelkopolille, jotta voivat ottaa sisäisesti itse kantaa kokemukseesi. Sillä voin vakuuttaa, että ei sitä pelkopolia turhaan tai " puoliksi" pyöritetä, vaan kyllä siellä pyritään kaikki asiat tekemään kunnolla. Ikävää että sait huonon kokemuksen.
Mutta ei tässä muuta tällä erää, halusin vaan kommentoida tähän asiaan.
Coe rv 27+3
Aina kun avaan sivut, pino on jo ihan mahtava - itsekin herään ennen seitsemää töhin, mutta tuntuu, että pitää ensin vähän painaa duunia ennen kuin voi " palkita" itsensä sukeltamalla tänne...
(.) Itselläni ei paljon uutta, paitsi että alkaa ahdistaa tämä valtaisa koko ja tuntuu, että aika kuluu tosi hitaasti. En osaa tarkkaan sanoa, miten päin vauva yleensä hengailee, mutta jotenkin sivuttain kai. Navan vasemmalle puolelle tulee usein sellainen iso kohouma, jonka epäilen olevan peppu, ja oikeassa nivusessa tuntuu sellaista pientä liikettä, eli ehkä kädet on siellä ?!? Näin pää olisi siis enempi alhaalla kuin ylhäällä.
Joku kyseli SOKERIRASITUKSEN RAJA-ARVOISTA. Sattuvat olemaan tuossa kun itse sain maanantaina tulokset, eli 0-arvon pitäisi olla alle 5,1; 1h jälkeen alle 10; 2h jälkeen alle 8,7.
Lupicaialle jaksua ja hyvä, että alkaa helpottaa. Olen kuitenkin samaa mieltä coen kanssa siitä, että ihmiset on yleensäkin taipuvaisia vetämään hätäisiä johtopäätöksiä palvelun laadusta yhden kokemuksen perusteella. Mutta ei siitä sen enempää.
Nauttikaa kesäpäivästä, ketkä voitte! _katselee kaihoisasti toimiston ikkunasta ulos lokinkakan läpi_
Ketsup + " Into" 29+2
Huh kun on kuuma! Mä makailen sängyllä bikinit päällä kun esikoinen on päikkäreillä. Aika irvokas näky tällainen valas bikineissä :(
Yöllä nukkumiset on vähän mitä sattuu kun suonta vetää ja hikoiluttaa kaiken muun mukavan ohella.
Ajatukset täälläkin koko ajan vauvassa, kuuluu kai nyt jo asiaan. Toisaalta kauhea syyllisyys päällä kun meidän 1v 3 kk esikoinenkin on niin vauva vielä ja tarvitsisi kaiken huomion.
Täälläkin supistelee oikeastaan jatkuvasti, mutta täällä tulevassa kulttuuripääkaupungissa on aika nihkeästi lääkäripalveluja saatavilla. Neuvolan täti sanoo " seurataan" , oli tilanne mikä hyvänsä. Itsekin terveydenhuoltoalan ihmisenä ihmettelen että tähän mennessä (RV 29) en ole päässyt kertaakaan lääkärille. Kesäaika tai joku muu, mutta " ei terve äiti tarvitse lääkärikäyntiä..." .
Tosiaan, tuplien osto täälläkin edessä. Netistä jos tilaisi niin toimitusaika on jopa 8 vk... Ensin oli ajatuksissa Brio Twinetet, mutta vaatimustaso (ja HINTA) kohoaa päivä päivältä. Ja mies on kauhuissaan!
T. Ninni (RV 29 tasan)
Jännä juttu tosiaan nuo lääkärikäynnit. Kun kävin Kätilöopistolla rakenneultrassa, ultraaja oli lähes kauhuissaan kun en ollut käynyt vielä lääkärissa. No en ollut käynyt siksi, kun terkkari sanoi että aikoja on todella vähän eikä siellä tehdä oikeastaan muuta kuin varmistetaan raskaus.
Kävin noin kk sitten ylimääräisellä lääkäriajalla supistusten vuoksi, mutta muutoin en minäkään olisi vielä lääkärillä käynyt. Neuvolan ja myös tuon tutkineen tk-lääkärin mukaan se on ihan tavallista, mutta sitten tuo Kätilöopiston kätilö tuntui olevan aika kaukana siitä käsityksestä (kokenut, vanhempi kätilö oli). Eli onkohan terveydenhoidon resurssit arkipäivässä huonommat kuin synnytyssairaaloissa tiedostetaan? Siitähän syntyy herkästi väärää syyllistämistä, kätilö kysyy miksi et käynyt ja potilas sanoo että en saanut aikaa.
No, enpäs tiedä miten tilanne on todellisuudessa, mutta ei ilmeisesti ole vain tämän meidän alueellisen terveyskeskuksen ongelma tuo lääkäriaikojen vähyys.
Me ei muuten hankita tuplia vaan SISARISTUIN. Sekin on vielä ostamatta, kaupoista ei enää saa joten pitää bongata nettihuutokaupoista. Siellä niitä on kyllä näkynyt ihan useinkin. Lapsilla ikäeroa tulee olemaan 1v7kk, esikoistyttö sen verran pieni ja matkat joita vaunuilla kuljemme sen verran lyhyitä että en viitsi uhrata rahaa tuplayhdistelmiin. Varmaankin sitten kun kakkonenkin on sen vajaan vuoden niin tulee hankittua jotkut tuplarattaat, ehkä sitten ensi vuonna kesällä - tosin silloinhan pärjääkin jo matkarattailla...
Coe
Kaikki muuten ok, mutta pissassa oli sokeria ja joudun jo toistamiseen sokerirasitukseen. Ekassa oli paastoverensokeri koholla ja olen sen jälkeen mittaillut sokereita kotona, arvot ollut ihan ok. Huomenna menen kuitenkin aamulla juomaan sitä litkua toistamiseen yök. Minulle ei ole tullut paino yhtään lisää päinvastoin on lähtöpaino tippunut reilun neljä kiloa. Nyt oli tullut 72g viikossa lisää. Lähtöpainoa on kyllä ollut jo ihan tarpeeksi. Vauva oli pää alaspäin ja kohtu kasvaa ihan yläkäyrällä, niinkuin esikoistakin odottaessa.
Me käytiin maanantaina ostamassa tytön huoneeseen uusi lipasto, niin saadaan sitten hoitopöydän lipasto siirtää meidän makuuhuoneeseen. Pääsee sitten pikkuhiljaa pesemään vauvanvaatteita ja laittamaan laatikoihin. Meidän ei tarvitse tehdä suurempia hankintoja, kun on esikoisen jäljiltä kaikki melkein tallella. Turvakaukalo ostetaan varmaan viikonloppuna, kun se ollaan esikoisen jälkeen myyty pois.
Lähdetään kohta tytön kanssa kaupunkiin. Tytölle laitetaan korvakorut nimipäivälahjaksi.
Kesäloma on lopuillaan ja maanantaina pitäisi lähteä töihin. Ei kyllä yhtään innostaisi. Töitä olisi sitten vielä kuusi viikkoa ennen äippäloman alkua.
Niina rv 28+5
Heti pitää kommentioida tuota lääkäriasiaa, ettei unohdu. Vaikka asumme pienessä kaupungissa, täällä näyttäisi olevan todella hyvä ja tehokas neuvolasysteemi. Nlassa käydään vkoilla 30 asti joka neljäs viikko, siitä lähtien joka 2. tai joka viikko - riippuen millaiseksi äiti olonsa tuntee. Lääkärikäynnit vkoilla 8 - 11, 26 ja 35 tai 36. Tähän lisäksi np- ja rakenneultrat vkoilla 12 ja 20. Joka kerta nlassa otetaan paino, hb, verenpaine, kuunneellaan sydänäänet, mitataan sf mitta ja jutellaan kaikesta, mistä halutaan ja vielä lopuksi katsotaan nla-kortista, mitä merkinnät tarkoittavat ja miten niitä seurataan.
On kyllä aivan mahtavaa palvelua! Ja aina pääsee käymään, jos olo tuntuu epävarmalta tai pelkää (esim. potkujen kanssa kuten mä kävin maanantaina). Lääkäriinkin pääsee ylimääräisiä kertoja, jos kokee, että olo sitä vaatii.
Ihanaa, mies tuli kotiin, se on ollut koko aamun hakemassa terassia varten tarvikkeita. Meille tulee sellaisesta tummasta puusta saunaterassi ja sen yhteyteen samasta tummasta puusta sellainen kylpy" palju" tai -tynnyri - miksi sitä nyt sanotaan. Jotain luksusta meidänkin talouteen! Paljuun ei taideta kuitenkaan enää tänä kesänä ehtiä, taitaa asennus mennä ensi kevääseen kun terassin ympärystä ei ole muuten vielä ehditty laittaa -se on vielä ihan täyttömaata eikä sinne viitsi sitä tynnyriä laittaa. Ajateltiin nostaa se tynnyri tavallaan irti maasta, pari porrasta ylemmäs ja hakea siihen sellaisia isoja kivenmurikoita ympärille vähän kuin kallion tapaisesti. Meillä tulee muutenkin kiveä eri muodoissa koko piha täyteen ja paljon vesiaiheita.
No joo taisimpa innostua vähän liikakin;)
Nyt pitää maksaa laskuja! Mukavaa päivänjtakoa lokamasuille!
Nazu ja kakkonen rv 30+3
Mulla onkin taas jäänny muutama päivä väliin,eilen illalla koitin käydä lukemassa muutamat pinot.Päivät vaan menee niin tajuttoman nopeesti ja koko ajan ois jos jonkin näköistä puuhaa.
Uusia ilmoittautuneita lokamasuja oli ainakin,eli tervetuloa minunkin puolesta!
Mukavaa oli myös lukea,että Miannilla ja Nazulla oli kaikki ok! tai siis teidän vauvoilla!
On kyllä tosi kurjaa,jos jää huono maku suuhun kun käy peloistansa puhumassa,Mutta onneksi Lupicaia tilanne korjaantui,kun kohdallesi sattui mukava ja ymmärtäväinen lääkäri.
Ihan tän raskauden alussa,terkka kyseli et onko mulla pelkoja tai muuta mistä haluaisin jutella.Kerroin sitte että yliaikaisuus ja jätti suuren vauvan synnyttäminen ahistaa vähän.Sano heti et pääsen loppuajasta polille puhumaan asiasta.Jotenki vaan tuntuu ettei mun pelot oo tosiaankaan sitä luokkaa,että tarttis missään käydä.Mutta kattellaan miten tilanteet kehittyy.
Mulla oli maanantaina neuvola.Kaikki oli muuten ok,mutta kun sanoin että on meinannu lähiaikoina supistella,niin ens viikolla joudunki sitte taas lääkärille ja kohdunsuu tarkistetaan.No toisaalta ihan kiva tietää missä mennään. rv 26 kohdunsuu oli jo pehmeä,vaikkei ollut yhtään supistellutkaan.
Meillä täällä kyllä lääkäri asiat pelaa todella hyvin.Neuvolalla käy joka tiistai lääkäri ja todellakin aika pienistäkin asioista pääsee lääkärille.Mää oon käynny jo 4 vai 5 kertaa.
Sukupuolesta oli myös puhetta.Meillä tämä on ensimmäinen kerta kun tiedetään tulokkaan sukupuoli.Kolmatta siis odotellaan.Musta tää on tosi kivaa,vauva tuntuu ehkä jotenki todellisemmalta.Tänään oli ensimmäinen kerta kun ostelin pojan värisiä vaatteita.En oo muuten kylläkään vaatteita tässä raskaudessa ostellut. Kerkesin viime kesänä raskaana ollessani ostella mukavasti vaatteita,jotka käy molemmille.(keskenmeno rv12).Vielä pitäis vähän jotain sinistä käydä hakemassa.On ne vaan niin ihania,meinaan pienet vaatteet.
Masussa käy edelleen kova jytinä.Mutta selkeesti huomaa et tilaa taitaa jo nyt olla vähempi,koska muljumisia on melkein kaikki liikkeet.Vauva on jo pää alaspäin ja matalalla muutenkin.Sen kyllä huomaa näistä liitoskivuista! Iskias on vähän pahentunut.Välillä persposket ihan jumissa.Kävelyllä ei pysty käydä,kun heti alkaa supisteleen ja muutenkin oon jättäny kaikkein raskaimmat siivoushommat miehelle.
Esikoisen uimakoulua jäljellä vielä kaksi kertaa,sitten loppuu vähäksi aikaa päivittäinen kuskaaminen.Kunnes eskari alkaa! Kyllä tuntuu että kesä on todellakin menny vauhdilla ja kohta on tosiaan syksy ja meidän vauvat syntyy.Muistan kun vasta mentiin alkuviikkoja ja keskusteltiin alkuraskauden ultrista.Nyt alkaa 30 viikkoa häämöttää jo kovasti,moni on ohittanutkin sen.
Meillä onkin miehen kanssa tänää varmaan viimeinen hetki,kun saadaan olla kaksistaan ennen kuin vauva syntyy.Lapset lähtee mun vanhempien luokse yökylään.Täytyis tosiaan alkaa laittaan niille kamppeita,kun poika herää päikkäreiltä niin porukat tulee niitä hakemaan.
Ainaski mennään syömään ulos.Vesikielellä jo odotan. No joo poika heräs,täytyy mennä.Eka kysymys olikin jo että milloin mummi ja vaari tulee?
Päivänjatkoja!
Päivänsäde 29+3
Tuntuu olevan valtavasti neuvola-, sairaala, -ja kaupunkikohtaisia eroja. Esimerkiksi Espoossa ja Helsingissä asuvat ystäväni eivät olleet kuulleetkaan mistään seerumiseulonnasta (verikoe) niskapoimu-ultran yhteydessä....minä taas en puolestaan ole saanut mitään sikiön painoarviota neuvolakäyntien yhteydessä (tosin en tiedä millä vkolla biitä tehdään)....Tuusulassa asuva ystäväni taas ihmetteli, kun kerroin että neuvolassa oli katsottu ultralla heti ensimmäseillä käynnillä, että löytyy se alkio ja syke....valmiudet ja käytännöt tuntuvat olevan kovin erilaiset eri kunnissa..
Myös synnytyssairaaloissa tuntuu olevan valtavasti eroja...Jorvista olen kuullut paljon huonoa (varmaan sattunut sitten lähipiiriin niitä ikäviä juttuja), ja kättäristä ja naistenklinikasta sekä että, kuten myös Hyvinkäästä...kätilö kertoi mulle kun käytiin Hyvinkäällä tokassa ultrassa, että pääkaupunkiseudun sairaaloihin yrittää päästä mahdollisimman moni synnyttämään, ja se aiheuttaa välillä valtavia ruuhkia, resurssit eivät riitä ja palvelukin sen mukaista...menen siis hyvillä mielin " maaseutusairaalaan" ;) Kuulemma se lasten teho-osaston valmiuskin on ihan vastaava kuin Helsingissä, vaikka usein toisin luullaan...
Ja kätilöissä tuntuu olevan eroja kuin yöllä ja päivällä...täytyy vaan toivoa että sitetn synnytykseen osuu sellainen kätilö, jonka kanssa hommat pelaa...
tai ollaan kyllä heräilty jo puolitoista tuntia sitten...:(
kurjaa kun lapsi herää selvästi kesken unien mutta ei vaan enää saa millään nukahtamaan, sitten ollaan ihan väsyjä ja kiukkuisia..
masuun ei uutta.. tuttua ihanaa möyrintää!
maanantaina olisi neuvola, ihan kiva päästä tarkistamaan että kaikki ok.. oma terkkari vaan on lomalla niin saapi nähdä millainen tuo sijainen on..
ajatukset on kokoajan masussa ja vauvassa! alkaa olla sen verran lähellä jo tuo synnytys, ja kuitenkin masukin kokoajan vahvasti mukana menossa:)
yöllä jalat jatkaa kramppailua.
istuessa liikkeet tuntuu jo aika ylhäällä,luissa, vaikka masu onkin oikeasti tosi alhaalla,eikä siitä ylös nousekkaan.
pitäisi pikkuhiljaa ruveta katselemaan niitä tuplia,ettei sitten jää vauvan syntymän jälkeen hoidettavaksi, kun sitten on luonnollisesti kaikkea muutakin;)
no juuh... nyt lähdetäään aamupalalle.
heippa tytöt!
duhaided fiikuna ja mytty rv29 (!!!?) jo ;)