**Lokakuisten keskiviikko**
Kommentit (25)
Siitä sykkeestä.. Mulle sanottiin viimeksi neuvolassa, kun kyselin sykkeestä (aiemmin oli ollut 145-150 yleensä ja nyt oli 130), että riippuu vireystasosta. Alhainen syke saattaa olla esim. vauvan nukkuessa. Alussa doplerilla kuunneltaessa ei meinannut ensin löytyä sydämenääniä kunnolla ja kohta kun löytyi, nousi sykekin ja typy alkoi liikkumaan.
Kysyin Kelalta äitiysrahojen käsittelyvaiheessa arvioitua käsittelyaikaa ja mulle sanottiin n. 4-5 vkoa. Lopulta kesti vähän alle kuukauden. Lapsilisää ei ole vielä myönnetty vaan se on käsittelyssä, mutta siihen liittyy jotain selvittelyä siitä, kun olen tullut ulkomailta. Äitiyspakkaus pitäisi tulla n. viikon sisällä. Odotan innolla!
Viikolla 31+1 mennään
No, nyt pakko lähtee kauppaan ja palailen asiaa illalla.. AAAKKK ku ottaa päähän, meni ainaki vartti kun kirjoitin!!
Ekaksi noihin kysymyksiin / muita kommentteja :)
EHKÄISYKSI meillä on nyt jo päätetty yksmielisesti hormonikierukka. Haluan varman ja pitkäaikaisen ehkäisyn. Lapsilukumme on varmaankin täynnä, mutta koska ikää vasta 26, niin en todellakaan uskalla sterilisaatioon. Aion laitatuttaa tuon kierukan heti jälkitarkastuksessa.
VAUVAN TAVARAT / VAATTEET: Minä en oo laittanu vielä mitään valmiiksi! Ä-pakkaus on kerran katseltu läpi ja muutkin vaatteet odottaa vielä pahvilaatikossa vaatehuoneessa. Minä en pese koskaan uusia vaatteita ennen käyttöä (paitsi pussilakanat yms voimakkaasti haisevat). Eikä oo kyllä tullu vauvoille mitään iho-ongelmia koskaan. Vaunut ja kaukalo hommataan lokakuussa, nuo vaatteet ajattelin katella ja laittaa valmiiksi joskus syyskuussa. Tutteja kattelin tänään (jostain ihmeen syystä vaaleansinisiä??!) mutta en vielä ostanu. Pinnasänkyki on vielä kuopuksen käytössä.
VAUVAN ASENTO lienee nyt pää alaspäin. Potkut tuntuu ylempänä ja käsien hennommat liikkeet alempana.
SOKERIRASITUKSEN raja-arvot muuten on ensinnäkin paikkakuntakohtaisia ja toiseksi riippuavat siitä, otetaanko näytteet suonesta vai sormen päästä. Minulla esim oli korkeemmat raja-arvot kuin ketsupin (? muistinkohan oikein??) laittamat.
VAUVAN SYKE vaihtelee paljonkin ja se aika, mitä neuvolassa kuunnellaan, ei kerro totuutta. Sen huomaa vasta, kun makaa käyrällä. Esim meidän vauvalla se vaihteli 20min aikana 135 ja 165 välillä.
NUKKUMINEN sujuu vielä ihmeen hyvin. Aamuyöllä tuntuu uni olevan rikkonaisempaa, mutta yleensä nukun alkuyöstä 4-5 tuntia kuin tukki.
Nyt pakko lähtee ruuan laittoon.. Omaan napaan ei siis mitään uutta.
Ihan vaan nopeesti kommentoin ennen nukuumaanmenoa.
Mulla on aika vahva tunne, että vauva olisi jo pää alaspäin. Potkut tuntuu ylävatsalla ja kyljissä. Kummalla puolella vaihtelee, välillä ihan selvästi vauva kääntää kylkeä ja potkut siityvät toiselle puolelle. Alapäässä vihloo ja jomottaa aika ajoin aika rankastikin ja olen päätellyt, että ehkä (toivottavasti!) pikkuinen siellä tunkee jo päätään kohti uloskäyntiä:)
DIRAH: me ei tiedetä vauvan sukupuolta. Esikoisestakaan ei tiedetty, ihan hyvin maltan mieleni lokakuulle asti. Se on aina ihana yllätys kumpi tulee:)
PEGGYlle mäkin suosittelen ehdottomasti Avent Isis-pumppua. Ehkä hieman muita kalliimpi, mutta joka sentin arvoinen! Helppo ja kevyt käyttää.
CAMELOT, luulisin että onnistuu se hotellihuoneen peruminen. Itse ainakin olen perunut (taisi olla kyllä ulkomaille) jo tehdyn varauksen, hotellin nettisivuilla sanottiin, että kolme vrk ennen saa perua ilman kuluja. Onnistui ihan sähköpostilla.
Nyt unten maille, huomenna lisää.
L28+6
Kyllä on taas kuuma... ei paljoo maanantaiset ukkoskuurot ilmaa raikastaneet.
Kiva, että Miannin ja Nazun vauvoilla kaikki oli hyvin:)
Mua ihmetyttää, et missä se äippärahapäätös viipyy, paperit vein kelaan joskus kesäkuun puolessa välissä, pakkauksen sain jo 27.6. Täytyy varmaan sinne soitella, jos ei ala kuulumaan muutaman viikon sisällä.
Jännä huomata, et miten monella teillä on kotona pieni taapero:), mietitte tuplien ostoo jne.. Ittellä oli samanlainen tilanne ekan ja tokan lapsen kans. Nyt sitten tavallaan ihan erilainen tilanne, isommat ovat päivät koulussa ja olen vauvan kans kaksistaan kotona. Mut kyllähän ne sitten osansa vaatii koulupäivän jälkeen.
(.) mitähän uutta, kovasti siellä muljutaan ja välillä työntää itteesä tosi ylös ja tekee mun olon entistä vaikeemmaks. Vasen lonkka on ruennut vihlottelee ja varsinkin jos nukkuu vasemmalla kyljellä niin on tosi vaikee päästä yöllisille vessareissuille. Maanantaina olis neuvola, täytyy pyytää lähete kilpirauhaskokeisiin. Mullahan on kaksi viimesintä raskautta " laukaisseet" kilpirauhasen liikatoiminnan, joka on tosin sitten noin vuoden lääkityksellä parantanut. Alkuraskaudessa kävin kokeissa.
Kovastihan se on vauva mielessä kokoajan ja oikeesti, kun se voi jo kahden kuukauden kuluttua olla maailmassa:) Ajattelee kaksi kuukautta taaksepäin..toukokuun loppu..sehän oli just mutta entes ne kaksi kuukautta eteenpäin niin huh huh.
Tänään pesin viimeset vaatteet äippäpakkauksesta. Nyt on oikeestaan kaikki vaatteet+vaunut+turvakaukalo pesty. Pitäis vaan se pinnasänky ostaa, saa nyt nähä, et löytääkö sen käytettynä vai sitten edullisen uuden. Ja sitten on vielä pitkälista ostettavaa mm. tutit, pullot, rasvat, vaipat yms..
Mutta joo, hiki tulee tässä istuessa.
Jaksuja kaikille tasapuolisesti!
myttynen 29+5