Rv 30 ja lapsi 1100g - miten muilla?
Kävin ihan perus tarkastuksessa maanantaina ja sieltä lähetettiin ultraan, koska terkkarin mielestä neuvolassa kohtuni tuntui pieneltä. Erikoislääkäri tutki sairaalassa ja ultrasi. Ultran painoarvio oli 1100g , joka lääkärin katsoessa käyriä oli hänen mielestään liian vähän.
Millaisia painoarvioita muut odottavat äidit ovat saaneet näillä raskausviikoilla? Erikoislääkäri antoi seuranta-ajan, mutta ei enempää infoa esim. miten itse voisin tilannetta parantaa. Onko täällä jollakin tietoa miten sikiön kasvuun voi vaikuttaa?
Kommentit (21)
Mulla kanssa RV 30 ja tiistaina kävin ultrassa, paino arvio 1400g. Kasvukäyrän alapuolella kuulema sekin mutta ei vielä lääkäri ollut huolissaan!
Mulla kanssa RV 30 ja tiistaina kävin ultrassa, paino arvio 1400g. Kasvukäyrän alapuolella kuulema sekin mutta ei vielä lääkäri ollut huolissaan!
Omakohtainen kokemus muutama rv enemmän: painoarvio vajaa 1500g, istukassa vikaa ja sektioon. Vauva painoi arviota vähemmän.
http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-30/
Tuohon sivuun minä aina vertailin, vaikka TIEDÄN, jokainen vauva on yksilö jne :D
Mutta omani taisi painaa noilla viikoilla rv30
Oma mahani oli koko raskauden pieni, ei ikinä saavuttanut sf-käyrän alinta käyrää edes, ei edes rv41+3 :D... Mutta silti sieltä syntyi rv41+5 neljäkiloinen poikavauva.. Kyllä mekin mahan koon takia painokontrolleissa ravattiin, mutta ei painoarvioista kukaan sitten kyllä ikinä sanonut että olisi huolissaan, mutta ei ollut kyllä tarvettakaan :)
Mutta kyllä ne lääkärit varmasti pitävät sinusta ja vauvastasi huolen, koita olla stressaamatta, stressi ei tee hyvää sinulle eikä lapselle :)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:32"]Todella pikkuinen on. Etkö saanut tietoa, mistä voisi johtua? Eipä siihen kasvuun mitään ihmekonsteja ole, ikävä kyllä.
[/quote]
Ei sanonut mitään mistä voisi johtua. Oma arvaukseni on, että olisiko mun stressillä jotain asian kanssa tekemistä? Nyt olen todella huolissani kun luin mitä teille muille on annettu arvioita. Lapsi liikkuu hyvin eikä mulla ole ollut mitään pahempia vaivoja, joten tämä tuli täytenä yllätyksenä.
Toivon lisää muiden kokemuksia asian suhteen.
-ap
Tuosta osviittaa mittoihin:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01044
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:32"]Todella pikkuinen on. Etkö saanut tietoa, mistä voisi johtua? Eipä siihen kasvuun mitään ihmekonsteja ole, ikävä kyllä.
[/quote]
Ei sanonut mitään mistä voisi johtua. Oma arvaukseni on, että olisiko mun stressillä jotain asian kanssa tekemistä? Nyt olen todella huolissani kun luin mitä teille muille on annettu arvioita. Lapsi liikkuu hyvin eikä mulla ole ollut mitään pahempia vaivoja, joten tämä tuli täytenä yllätyksenä.
Toivon lisää muiden kokemuksia asian suhteen.
-ap
[/quote]
Älä nyt hyvä ihminen itseäsi syyllistä. Jos tilanne kerta sallii, niin raskautta seurataan niin pitkään, kun vauva voi hyvin. Ja jos kasvu hidastuu entisestään, niin kyllä täällä osataan pienetkin hoitaa. Seuranta on ihan sitä varten,että toistaiseksi ei ole hälyttävää, ja vauvan on parempi olla masussa. Parhaassa tapauksessa saa olla masussa loppuun asti.
Lapseni syntyi rv 30 ja painoi 1500 g
Nyt kun kävin noita linkkejä katsomassa (vau.fi ja tuo taulukko jossa rv ja syntymäpainot) en oikein enää osaa sanoa mitään. Noiden mukaan 1100 ei pitäisi olla mikään kamalan huono paino. Mutta kun luen mitä muille on sanottu tuntuu, että syytä on huoleen. Mikähän mahtaa olla se käyrä jota nuo sairaalan äitipolin lääkärit käyttävät?
Seuraava kontrolli vajaan 3 viikon päästä mulla. Mitä jos se kasvu ei vaan lähde vauhtiin ja saa kiinni niitä käyriä? -ap
Jos tupakoit, se kannattaa viimeistään nyt lopettaa. Näin minua ohjeistettiin, vaikka en edes polta. -5
Tuo Pihkalan taulukko näyttää normaalin vaihteluvälin sikiöillä. Kohdallasi minimi olisi tuon 1305g, jonka alle vauvasi jää. Siksi seurantaa. Jos kasvua ei tule, vauva täytyy ottaa pois mahasta. Käsittääkseni lääkärit käyttävät kyseistä taulukkoa.
Esikoisesta rv30 sf-mitta 25cm, eka painoarvio on viikolta 31+6 ja se oli 1340g. Sen jälkeen ravasinkin äitiyspolilla tutkimuksissa ja lopulta synnytys käynnistettiin rv38 tuon pienen koon takia. Vauva oli hieman alle 2kg ja terve, heti sain rinnalle jne ja sairaalassa oltiin se 3pvää. Ja tosiaan mitään syytä ei koskaan ole löytynyt, sukuvika ilmeisesti kun molempien puolella on muitakin pieniä vauvoja (itse olen painanut syntyessä 15g enemmän).
Tällä toisella kertaa rv30 sf-mitta 27cm. Ainakin kaksi kertaa olen lähetteen saanut taas äitiyspolille mutta ei ne halua minua sinne, onneksi. Nyt vaan seuraillaan miten sf kasvaa ja toivottavasti saisin ihan luonnollisesti käynnistyneen ja muutenkin mahdollisimman luonnollisen synnytyksen :)
Ja tosiaan noi painoarviot heitti aina lekurin mukaan (esim kahden päivän sisällä kaksi ultraa) ja ultran painoarvio heitti myös siitä minkä kokoinen vauva syntyi. Puhun sadoista grammoista, mutta ei nyt kuitenkaan mistään älyttömistä lukemista. Osa lääkäreistä oli noissa painokontrolleissa huolissaan, osa taas selvästi sitä mieltä että ei syytä huoleen. Näin jälkikäteen on helppo sanoa että turhaan tuli huolehdittua, mutta hyvähän se on tutkia että istukka toimii jne.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:04"]Jos tupakoit, se kannattaa viimeistään nyt lopettaa. Näin minua ohjeistettiin, vaikka en edes polta. -5
[/quote]
En tupakoi enkä ole tupakoinut sitten teinivuosien muutamien sauhujen jälkeen...siitä aikaa jo sellaiset 15 vuotta. :) En myöskään ole käyttänyt alkoholia viimeiseen kolmeen vuoteen. Muita päihteitä en koskaan. -ap
Lisään vielä, että tämä on toinen raskaus. Esikoinen syntyi yliaikaisena ja oli yli 4kg. Me vanhemmat olemme aika pitkiä ja normaali BMI molemmilla. Suvussa vauvat syntyneet lähes kaikki täysillä raskausviikoilla ja paino ollut 3-4,5 kilon välillä. Siskoni syntyi keskosena rv 35 ja painoi 2,2kg. Joutui olemaan sairaalassa 3 viikkoa...mutta tuo siis 80-luvulla. Itse synnyin yliaikaisena ja olin hieman yli 4kg. -ap
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:04"]
Nyt kun kävin noita linkkejä katsomassa (vau.fi ja tuo taulukko jossa rv ja syntymäpainot) en oikein enää osaa sanoa mitään. Noiden mukaan 1100 ei pitäisi olla mikään kamalan huono paino. Mutta kun luen mitä muille on sanottu tuntuu, että syytä on huoleen. Mikähän mahtaa olla se käyrä jota nuo sairaalan äitipolin lääkärit käyttävät?
Seuraava kontrolli vajaan 3 viikon päästä mulla. Mitä jos se kasvu ei vaan lähde vauhtiin ja saa kiinni niitä käyriä? -ap
[/quote]
Vauvahan ei viimeisinä viikkoina enää kasva kauhesti, ei ole tilaa. Lapsi painaa rv 40 keskimäärin noin 3500g, joten kyllähän sellainen keskiverto lapsi on jo noin 2500g rv30. Noin 100g tulee viikossa vauvalle lisää kohdussa, jos kaikki on hyvin. Yleensä näitä pienikokoisia vauvoja seurataan, koska se on ensimmäinen oire, että jotain saattaa olla pielessä. Voi olla, että tulee normaali lapsi tai sitten on jotain ongelmaa. Mitä enemmän lapsi menee poissa käyriltä, sitä todennäköisempää yleensä on, että jotain ongelmaa on. Mutta no panic, lääkärit osaavat kyllä hoitaa tilanteen. Jos lapsi ei kasva kunnolla kohdussa, synnytys yleensä käynnistetään ennen laskettua aikaa.
Ja todellakin: Jos tupakoit, niin nyt on aivan viimeinen tilaisuus luopua siitä!!!
Sikiön kasvuun kohdussa vaikuttavat monet tekijät. Kasvun hidastumisessa usein syynä on jokin häiriö sikiön ravinnon ja hapen saannissa. Myös ympäristötekijöillä on oma vaikutuksensa kasvuun. Lisäksi kasvua voi häiritä jokin kromosomipoikkeavuus tai jokin tulehdus.
Äidistä johtuvat syyt
Tärkeimpänä äidistä johtuvana syynä on kohdun huono verenkierto. Tähän altistavat mm. pre-eklampsia, krooninen verenpainetauti, vaikea diabetes tai jokin verenkieron sairaus. Lääkitys ja krooniset keuhkosairaudet, kuten astma, voivat aiheuttaa pienikasvuisuutta, jonka vuoksi onkin tärkeää käydä kontrollissa lääkärillä mahdollisimman nopeasti raskauden toteamisen jälkeen. Mielellään jo raskautta suunniteltaessa. Äidin tupakointi ja alkoholin käyttö raskausaikana altistaa pienikasvuisuudelle. Lisäksi niukka ravinnonsaanti johtaa sikiön kasvun hidastumiseen.
Sikiöstä johtuvat syyt
Sikiöstä johtuvia syitä kasvun hidastumiselle ovat lähinnä eriasteiset epämuodostumat, sekä kromosomipoikkeavuudet. Myös jotkin tulehdukset, kuten Polio ja HIV aiheuttavat kasvun hidastumaa. Lisäksi sikiön aineenvaihdunnan sairaus voi johtaa pienikasvuisuuteen.
Istukasta johtuvat syyt
Istukalla on tärkeä rooli koko raskauden ajan, joten sen häiriöt vaikuttavat koko raskauden kulkuun yleensäkin. Kuitenkaan istukan häiriöt eivät aina johda sikiökuolemaan tai keskenmenoon. Yleisimpiä istukasta johtuvia syitä ovat epänormaali napanuora, monisikiöinen raskaus, toistuva vuoto istukasta ja jokin istukan epämuodostuma.
Niin ja ymmärrän kyllä tuon että tuli yllätyksenä (varsinkin jos edellinen on ollut isompi). Mä yllätyin myös kun alettiinkin yhtäkkiä huolehtia siitä kasvusta, neuvolassa ei ollut edes viitattu siihen suuntaan että olisi liian pieni. Äitiyspolille ohjattiin sen takia kun jouduin työterveyshuollon kautta ultraan ja siellä huolestuttiin koosta.
Niin siis esikoista odottaessa tosiaan oksensin läpi raskauden ja ei ollut kyllä vararavintoakaan varmaan, olin hoikassa kunnossa ja laihduttanut juuri 40kg raskautta edeltävän vuoden aikana. Sillä on voinut olla myös osuutensa tuohon pienipainoisuuteen mutta kyllä ne lääkärit on enemmän olleet kuitenkin perinnöllisyyden kannalla.
Tsemppiä AP:lle, toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin :)
17: Esim noilla vau:n ja kaksplussan raskausviikko-sivuilla sanotaan tuossa rv32 (eli siis rv31+) että sikiön paino olisi noin 1750g ja lisäksi kaksplussan sivuilla " Seuraavan kahdeksan viikon aikana lapsen paino nousee jopa kaksi kiloa. " eli voi kasvaa kyllä reilustikin vielä loppuraskaudessa. Ei noi nyt mitään lääketietellisiä julkaisuja ole mutta uskoisin että keskivertoraskauden mukaisia kuitenkin. Ja netistä kun vähän hakee niin yleensä tuossa raskausviikolla 32 se keskiverto paino on 1,5-2kg, eikä rv30 2,5kg kuten ilmeisesti arvailit.
http://www.kaksplus.fi/raskaus/raskaus-viikko-viikolta/raskausviikko-32
-14
No itsekin olen lukenut, että vauvat kasvavat lopussa kovalla vauhdilla, joten toivoa vielä on. Napanuora on kaikissa ultrissa (alkuraskaus, rakenne ja nyt tuo viimeisin) toiminut hyvin eli siellä ollaan nähty kaikki 3 suonta ja sen sisällä liikkeet normaalit. Rakenneultrassa ei todettu mitään poikkeavaa ja silloin kasvu oli ihan normaalia. Huolestuttaa kun ei tiedä mikä tämän hidastuman nyt aiheuttaa ja kun ei oikein tiedä mitä pitäisi itse asialle tehdä. Pitäisi olla stressaamatta, mutta vaikeaa kun pyörii mielessä kaikenlaiset kauhuskenaariot.
Kiitos kaikille täällä tuesta ja tiedosta! Palaan tänne päivityksen kanssa kun olen seuraavassa kontrollissa käynyt. -ap
rv 31+2 ja vauvan kokoarvio 2300g
Todella pikkuinen on. Etkö saanut tietoa, mistä voisi johtua? Eipä siihen kasvuun mitään ihmekonsteja ole, ikävä kyllä.