Palkkaako kukaan pienten lasten äitejä?
Kysyy hieman epätoivoinen kolmen pienen lapsen äiti, joka haluaisi pian palata työelämään taloushallinnon/hallinnon asiantuntijatehtäviin.
Kommentit (53)
Vähän vain sotii hallituksen äidit äkkiä töihin-kampanjaa se, että työnantajat eivät sitten ole valmiita palkkaamaan niitä äitejä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:48"]
Vähän vain sotii hallituksen äidit äkkiä töihin-kampanjaa se, että työnantajat eivät sitten ole valmiita palkkaamaan niitä äitejä.
[/quote]
Edelleen kysyn: Mistä työnantajat tietää teidän olevan äitejä???
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:48"]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän se viimeistään haastattelussa selviää? Vai pitäisikö valehdella?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:48"]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän se viimeistään haastattelussa selviää? Vai pitäisikö valehdella?
[/quote]
Miten helevetissä se selviää edes haastattelussa??? Työnantajat eivät saa kysyä mitään perhesuhteisiin liitttyvää ja jos kysyy, niin mikä pakko on vastata?
Useimmilla ammattialoilla on aika pienet piirit. Ennen haastattelua meillä ainakin kysellään muilta työntekijöiltä, tunteeko joku jonkun, ja aina joku tuntee. Sellainen asia kuin lapset nyt ei vaan jää pimentoon, koska se on iso ja tärkeä asia jokaisen elämässä. Ei työnantajat tarvitse kysyä haastattelussa, että onko sulla lapsia, koska se tiedetään jo. Jotkut ihmiset pitävät myös itsestään sen verran kattavaa facebook-profiilia tai jopa blogia elämästään, että pikainen googlaus selventää yhtä ja.
Tottakai sitä tietää lapsista kun työhistoriassa on parin vuoden aukkoja. Ei kai sitä nyt mikään Einstein tarvi olla päätelläkseen.
Pahempi on jos niitä lapsia ei vielä ole.
Kaikki työssä käyvät äidit, pakottakaa ne lastenne isät jäämään kotiin sairaiden lapsien kanssa! Ette kuuntele mitään marinoita siitä, kuinka ura sitä ja tätä ja työnantaja sitä ja tätä mieheltänne... Muuten tähän laajalle levinneeseen käsitykseen, että miehet ovat muka täysin korvaamattomia siellä työpaikalla ja naiset vain paossa kotoa puuhastelemassa jotain kivaa ei koskaan tule mitään muutosta.
Terveisin äiti, jolle ei tule mitään vaikeasti selitettävää aukkoa cv:hen, koska palaa vanhempainvapaalta suoraan takaisin työelämään.
Haha, eli siis yhteiskunta haluaa äidit töihin alle 2v lasten luota, mutta kukaan ei halua kuitenkaan palkata heitä. Haetaanko tässä sitä, että äidit siirtyvät työttömiksi ja sitä työttömyystukea maksetaan aikansa ja kun tukipäivät loppuu, niin jätetään ilman tukia ja pärjätkööt isän palkalla?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:29"]
Jos olisin työantaja, en palkkaisi. Nyt on työnantajan markkinat ja hakijoissa on takuulla henkilöitä joiden lapset on jo vähintään teinejä tai henkilöitä joilla ei ole lapsia (eikä tule). Kauhukuva olisi kolmen lapsen äiti jonka lapset olisvat puolet kuukaudesta sairaana ja työnantaja maksaisi :(
[/quote]
Mulla on kolme lasta, kaksi alle kouluikäisiä. En ole ollut PÄIVÄÄKÄÄN töistä poissa siksi, että lapset olisivat olleet sairaana. Eivät kaikki pikkulapset jatkuvasti sairastele! En edes muista, milloin meidän perheessä olisi joku ollut niin sairaana, että olisi pitänyt maata kotona sängyssä.
[/quote]
Kai ymmärrät, että perheenne on tilastollinen poikkeus?
Jännä, että miehiä palkataan. Meillä hoidetaan sairauspoissaolot puoliksi... Mies vaihtoi juuri työpaikkaa, eikä hänen työnantajansa varmaan edes tullut ajatelleeksi, että lasten sairastelu vaikuttaa miehenkin työssäkäyntiin. Asiallisesti kuitenkin suhtautuivat, kun sairauspoissaolo tuli.
Työnhaku on tällä hetkellä haastavaa, oli lapsia tai ei. Ei se ole iso juttu, paitsi ehkä sellaiselle työnantajalle, joka on ihan kuilun partaalla muutenkin.
Minulta ei ole koskaan kysytty onko minulla lapsia tai eikö ole tai aionko niitä joskus hankkia. Paperit ja soveltuvuustestit ovat puhuneet aina puolestaan. Ei minulle ole koskaan tullut edes mieleen mainostaa lapsiani työnhakutilanteessa. Haen kuitenkin työpaikkaa, en äidin paikkaa...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:18"]
Sitä vähän pelkäsinkin, että vastaukset ovat enemmän sen kannalla että ei palkata. :/
Minulla on lapset ilmoitettuna cv:n perhesuhteissa, taidan ottaa pois, kun aukkoja ei jää. Olen edelleen työsuhteessa (opintovapaalla), mutta vanhaan työhön ei ole paluuta.
Meillä olisi mahdollisuus palkata myös hoitaja kotiin, joten mitään älyttömiä sairasteluja ei välttämättä olisi luvassa ja onhan lapsilla isäkin, joka voi jäädä hoitamaan sairaita lapsia.
AP
[/quote]
Aika vanhanaikaista laittaa edes niitä perhesuhteita sinne cv:hen. Ilmankos tietävät...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:18"]
Sitä vähän pelkäsinkin, että vastaukset ovat enemmän sen kannalla että ei palkata. :/
Minulla on lapset ilmoitettuna cv:n perhesuhteissa, taidan ottaa pois, kun aukkoja ei jää. Olen edelleen työsuhteessa (opintovapaalla), mutta vanhaan työhön ei ole paluuta.
Meillä olisi mahdollisuus palkata myös hoitaja kotiin, joten mitään älyttömiä sairasteluja ei välttämättä olisi luvassa ja onhan lapsilla isäkin, joka voi jäädä hoitamaan sairaita lapsia.
AP
[/quote]
No todellakin otat ne lapset pois CV:stä! Luuletko, että miehet listaavat lapsensa CV:seen? Niinpä.
Minulla ei lue edes, että olen naimisissa. Se ei näet liity työkykyihini millään lailla eikä sen tulisi vaikuttaa siihen, palkataanko minut vai ei.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:56"]
Mistä ne työnantajat tietää, että teillä on pieniä lapsia? Ette kai heti hakemuksessanne tuo sitä esille??? "Olen 35-vuotias kolmen pienen lapsen äiti..."
[/quote]
Tätä mäkin jäin miettimään...
[/quote]
Kyllä hoitovapaa melkein "pakko" on ansioluetteloon kirjoitaa, mikäli siihen kohtaan muuten jäisi työhistoriaan pahimmassa tapauksessa usean vuoden tauko. Ei sekään nyt kovin edukseen olisi.
[/quote]
Ymmärrät kai, että työnhakijalla ei todellakaan ole varaa pitää usean vuoden mittaisia hoitovapaita. Enkä nyt puhu rahasta...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:29"]
Jos olisin työantaja, en palkkaisi. Nyt on työnantajan markkinat ja hakijoissa on takuulla henkilöitä joiden lapset on jo vähintään teinejä tai henkilöitä joilla ei ole lapsia (eikä tule). Kauhukuva olisi kolmen lapsen äiti jonka lapset olisvat puolet kuukaudesta sairaana ja työnantaja maksaisi :(
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Olen kyllästynyt työpaikkamme pienten lasten äiteihin ja heidän jatkuviin poissaoloihinsa, jotka rasittavat työyhteisöämme. Olen kohta itse sairaslomalla työuupumuksen takia, koska joudun jatkuvasti tuuraamaan pienten lasten poissaolevia äitejä heidän työtehtävissään. On korvatulehduskierrettä, oksennustautia, flunssaa, ja taas alusta korvatulehduskierrettä, oksennustautia, flunssaa ja sitten seuraavalla lapsella ja sitten seuraavalla...tehkää palvelus kaikille ja pysykää kotonanne useita vuosia hoitamassa niitä lapsianne tai tyytykää edes osapäiväisiin työtehtäviin. Kiitos.
[/quote]
Ja sitten jos tekee juuri näin ja jää kotiin, saa kuulla olevansa elätti ja yhteiskunnan loinen. Suo siellä, vetelä täällä...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:57"]
[/quote]
EI, vaan nyt on hyvien työntekijöiden markkinat. Hyvillä ja välkyillä tyypeillä on aina vara valita työpaikkansa ja työnantajat heidät haluavat perhetilanteesta riippumatta. Hyvästä työntekijästäollaan valmiita maksamaan.
[/quote]
Toivottavasti et joudu pettymään :-)
Jos nimittäin olet ollut jonkin aikaa poissa kuvioista, työttömänä tjsp., et todellakaan kuulu sihen kohderyhmään, jolle rekrykonsultit soittelevat...
Päällikkö- ja johtajatason tehtävissä suurin osa menee suorahakuina, etkä koskaan näistä paikoista kuulekaan.
[/quote]
Näinnhän se menee.
[/quote]
Kyllä niistä kuuluu, koska työnantajat ottavat itse yhteyttä ja tarjoavat työtä. Itse sain hoitovapaan aikana kolme eri työtarjousta. Yksi oli oman työpaikan sisältä ja kaksi kilpailijoilta. Toinen kilpailija tarjosi niin mielenkiintoista työtehtävää ja kehittymismahdollisuutta, että päätin ottaa tarjouksen vastaan. Kuopus oli tuolloin vuoden ikäinen ja sovimme uuden työnantajan kanssa, että aloitan työssä puolen vuoden kuluttua. Nyt olen ollut vuoden uudessa tehtävässä ja oikean valinnan tein :)
Toki, se etu on puolellani kun asuinkaupungissani on alle 100000 asukasta. Näin maine asiantuntijana leviää ja tulee tutuksi omalla alallaan. Voihan se olla mahdollista, että esim. pääkaupunkiseudulla tilanne voisi olla haastavampi. Työttömänä en ole ollut päivääkään. Kolmella äitiyslomalla ja hoitovapailla kylläkin.
Yksi työnantajan vaihdos on aikanaan ollut, kun silloinen työpaikkani aloitti yt-neuvottelut. Olivat lopettamassa toimintansa kotipaikkakunnaltani. Otin yhteyttä kilpailevaan firmaan, kerroin tilanteen ja kysyin olisiko heillä minulle käyttöä. Kuinka ollakkaan, sopimukseen päästiin. Heiltä oli yksi työntekijä eläköitymässä joten yhteydenottoni sattui sopivaan saranaa. ;)
Mä palkkaisin itseni (1 lapsi ja mies) mun on PAKKO tehdä töitä. Mun on pidettävä itseni työkunnossa. Haluan olla tehokas työpäivän aikana koska haluan myös viettää aikaa perheen kanssa.
Mies hoitaa osan mahd lapsen sairastumisista, mummo ja täti osan. Lapsen takia poissaoloja viimeisen kahden vuoden aikana ehkä 2... Molemmissa olin osan päivästä pois kun kukaan muu ei päässyt hakemaan kesken päivän.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:57"]
[/quote]
EI, vaan nyt on hyvien työntekijöiden markkinat. Hyvillä ja välkyillä tyypeillä on aina vara valita työpaikkansa ja työnantajat heidät haluavat perhetilanteesta riippumatta. Hyvästä työntekijästäollaan valmiita maksamaan.
[/quote]
Toivottavasti et joudu pettymään :-)
Jos nimittäin olet ollut jonkin aikaa poissa kuvioista, työttömänä tjsp., et todellakaan kuulu sihen kohderyhmään, jolle rekrykonsultit soittelevat...
Päällikkö- ja johtajatason tehtävissä suurin osa menee suorahakuina, etkä koskaan näistä paikoista kuulekaan.
[/quote]
Näinnhän se menee.