Päiväkodit auki turhaan?
Onko teillä ehdotuksia, miten tämän voisi hoitaa paremmin?
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/281286-yli-600-lasta-jai-tulematta-hoitoon
Kommentit (109)
Ehkä ongelmana onkin juuri se, että kunta-alalla on paremmat työehtosopimukset. Yksityisellä lomien myöntäminen jää viime tippaan ja niitä myös perutaan. Eihän se toki laillista ole, mutta työntekijät tyytyvät tähän, kun vaihtoehtojakaan ei ole. Ainakin IT-alalla on koko aja YT-neuvotteluja, joten harva uskaltaa lähteä barrikadeille onnettomien työolojen vuoksi.
Minusta olisi todella hyvä idea, että vain käytetyistä hoitopäivistä menisi maksu. Luulen vain, että se tulisi kunnalle paljon kalliimmaksi, sillä nythän se saa automaattisesti täyden maksun, vaikka perhe pitäisi lomia tai lapset olisivat sairaana.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:28"]
Ehkä ongelmana onkin juuri se, että kunta-alalla on paremmat työehtosopimukset. Yksityisellä lomien myöntäminen jää viime tippaan ja niitä myös perutaan. Eihän se toki laillista ole, mutta työntekijät tyytyvät tähän, kun vaihtoehtojakaan ei ole. Ainakin IT-alalla on koko aja YT-neuvotteluja, joten harva uskaltaa lähteä barrikadeille onnettomien työolojen vuoksi.
[/quote]
Meillä (valtiolla) loman voi anoa perjantaina ja jäädä maanantaina lomille, jos työtilanne sallii.
Tiedän että lapsia jotka eivät olleet ollenkaan ilmoittaneet poissaolosta oli oikeasti paljon. Jos 90 lasta piti jossakin olla ja 20 oli, tarkoittaa se noin kymmentä ylimääräistä työntekijää.
Ja näissä luvuissa oli jo huomioitu esim. edellisellä viikolla paikan peruneet.
Olin vantaalaisessa päivystävässä päiväkodissa töissä jouluna ja sama ongelma oli kuin Espoossa. Ryhmiä oli varattu 3 mutta riittikin yksi ryhmä kun lapsia ei tullut hoitoon. Mitään ilmoitustakaan ei tullut niin ei voinut tietää tuleeko lapsia toisena päivänä. En voi käsittää miksi vanhemmille ei lähetetä laskua todellisten kulujen mukaan jos erityistilanteessa eivät ilmoita poissaoloja. Oli kyllä raivostuttavaa kun moni hoitaja olisi voinut olla tuon ajan lomalla.
Lomiin voi juu tulla muutoksia mutta niistä muutoksista voi ilmoittaa heti kun ne tietää. Ongelma siellä pk:ssa on se, että halutaan hoitoa muttei sitten peruta kun tulee muutos. Alkeelliset käytöstavat hukassa lasten vanhemmilta.
Mikä ongelma tuo on? Ainakin minä joudun maksamaan jokaisesta päivästä, oli se lapsi hoidossa tai ei. Kaupunki sai täyden hoitomaksun, joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa sionä, tuliko lapseni hoitoon vai ei.
Ihanko oikeasti joku ei ilmoita jos lapsi ei tule hoitoon?
Itse soitan AINA, jos ei tule.
Vinkki kunnille: Hyvittäkää ne päivät päivähoitolaskusta jotka lapset ovat pois, raha on perheille tärkein kannustin. Myöntäkää alennus vaikka poissaolo tiedettäisiin vasta muutamaa päivää aiemmin.
Lomat kysellään ajoissa koska työntekijöisen on tiedettävä omat lomansa tiettyyn päivämäärään mennessä, sen sanelee työehtosopimus. Periaatteessa kunta-alalla ei voi yksipuolisesti muuttaa jo vahvistettua lomaa.