Varallisuus ja elatusmaksut
Miksi elatusmaksuja määrätessä ei oteta huomioon varallisuutta?
Tytön isällä tilillä kymmeniä tuhansia ja pääomatuloja. Jokin aika sitten heittäytyi työttömäksi kun ei huvita töitä tehdä.
Eilen isän toiveesta kävimme lastenvalvojalla. Isä halusi tarkastuttaa elatusmaksun määrän, kun ei ole maksukykyä :)
Minä en isän pikkuhiluja tarvitse eikä meidän talouteen ole muutamilla kympeillä mitään vaikutusta. Tuntuu vaan niin naurettavalle aikuisen miehen itkeä että hädin tuskin on pystynyt pienen elatusmaksunsa hoitamaan :) Ja sitten lastenvalvoja olettaa että minä alan täyttelemään Kelalle jonkin paperisodan jostain elatusmaksun osasta, mistä lie. Sehän on lähivanhemman velvollisuus. Lapselle kuuluvia rahoja. Halusi tai ei.
Vaikka samanlainen saita sutki se jätkä oli jo nuorena. Kiusa se on pienikin kiusa. Jostain on työttömänä keksittävä tekemistä :)
Kommentit (22)
Lapsihan perii isänsä. Hyvähän se vaan on, että pesämunaa säästössä. Joiden käyttöä ei pääse lähivanhempi säätelemään, jos isä ei kuole lapsen ollessa alaikäinen.
Kelalta saa sen 153€ eikä siihen isoo paperisotaa tarvita.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:03"]
Mikä osa?
[/quote]
Sarjaa elatusmaksu. Käsikirjoitus vaan jaksosta toiseen sama.
Tarkoitan kyllä aivan sitä periaatetta että kun on jälkikasvunsa isyyden halunnut tunnustaa, miksei sitä voi asiallisesti hoitaa omaa osuuttaan. Vanhemmuus on muutakin kuin oman edun tavoittelua. Pitäisikö minun ajaa myös omaa etua ja sanoa lapselle että ei äitikään maksa enää sun harrastuksia tai shoppaile sulle vaatteita kun ei iskäkään halua :) -ap
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:07"]
Tarkoitan kyllä aivan sitä periaatetta että kun on jälkikasvunsa isyyden halunnut tunnustaa, miksei sitä voi asiallisesti hoitaa omaa osuuttaan. Vanhemmuus on muutakin kuin oman edun tavoittelua. Pitäisikö minun ajaa myös omaa etua ja sanoa lapselle että ei äitikään maksa enää sun harrastuksia tai shoppaile sulle vaatteita kun ei iskäkään halua :) -ap
[/quote]
Älä ole lapsellinen. Keskustellaan asiasta sitten, kun myös vanhemmuus jaetaan erossa tasan. Mitä enemmän on vastuuta sitä enemmän on myös velvollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:03"]
Lapsihan perii isänsä. Hyvähän se vaan on, että pesämunaa säästössä. Joiden käyttöä ei pääse lähivanhempi säätelemään, jos isä ei kuole lapsen ollessa alaikäinen.
[/quote]
Tuolla perinnöllä rupesi minunkin eksä uhkailemaan, että tekee perinnöttömäksi, jollen suostu elatusmaksun alentamiseen. Pitkä juttu siis lyhyesti :)
Nauroin, että se voi tehdä sillä perinnöllään ihan oikeasti mitä tahansa ilman mun suostumisiakin. Muuttaa omaisuutensa rahaksi ja lähteä jonnekin lomakohteeseen ja KADOTA jolloin kuoliaaksijulistamistakin joutuu odottelemaan aikansa.
Tai pelata ne rahat, muttaa käteiseksi ja jakaa kavereilleen. Tai ihan mitä tahansa.
En odota perintöä, odotan että osallistutaan edes rahallisesti arkeen.
AP, verotustiedot on kenen tahansa haettavissa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:07"]
[/quote]
Älä ole lapsellinen. Keskustellaan asiasta sitten, kun myös vanhemmuus jaetaan erossa tasan. Mitä enemmän on vastuuta sitä enemmän on myös velvollisuuksia.
[/quote]
Niin, eikö sitä voisi jopa arvostaa, että joku rakastaa ja kasvattaa sen tenavan vielä vuodet eron jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:07"]
[/quote]
Voi kyynel. Äitiys on sen verran erityisominaisuus, että äiti joutuu tekemään toisenlaisia valintoja kuin isät. Vai käytiinkö teillä edes keskustelua isän mahdollisuudesta lähivanhemmuuteen.
Joo joo ja tiedetään isä oli täysin kelvoton asuinkumppani ja isä lapselle, eikä isä välitä lapsestaan, mutta...saiko hän edes mahdollisuutta.
Ei sitä lastenvalvojaa kiinnostanut varallisuus. Pyysi vain isää lähettämään tositteen työttömyyskorvauksesta. Ei edes kysynyt onko muita tuloja :) Itse tein tästä sen johtopäätöksen, ettei muita tuloja kuin palkkatulo/ työttömyyskorvaus oteta huomioon.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:07"]
[/quote]
Voi kyynel. Äitiys on sen verran erityisominaisuus, että äiti joutuu tekemään toisenlaisia valintoja kuin isät. Vai käytiinkö teillä edes keskustelua isän mahdollisuudesta lähivanhemmuuteen.
Joo joo ja tiedetään isä oli täysin kelvoton asuinkumppani ja isä lapselle, eikä isä välitä lapsestaan, mutta...saiko hän edes mahdollisuutta.
[/quote]
On huippuiskä. Kiinnostunut tenavasta. Halunnut osallistua arkeen ja kasvatukseen. Blaa blaa.
Lapsi kiinnostaa lähinnä silloin, kun lapsi palvelee isän tarkoitusta.
Nyt on tapahtunut virkavirhe. Pääomatulot ja varallisuus otetaan huomioon. Ota yhteys kyseisen virkailijan esimieheen.
Hymiö Vaikka samanlainen saita sutki se jätkä oli jo nuorena hymiö mutta teit kuitenkin hänen kanssaan lapsen hymiö niin makaan kun petaa hymiö
ps. varallisuus otetaan kyllä huomioon...
Et sitten viitsinyt ottaa asioista selvää ennen lapsenvalvojalle menoa. Turha se on enää itkeä, kun se maito lasi on jo nurin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:31"]Et sitten viitsinyt ottaa asioista selvää ennen lapsenvalvojalle menoa. Turha se on enää itkeä, kun se maito lasi on jo nurin.
[/quote]
No en todellakaan viitsinyt. Mistäs minun olisi pitänyt ennalta tietää minkä vuoksi sinne kutsu kävi...
Tässä avautumisessa nyt on kyse lähinnä periaatteesta. Tuntuu vaan niin hassulle että pääomatuloilla voi viettää itse laadukasta elämää mutta laspsen elatukseen ei tarvitse enää osallistua ellei hutsita...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:31"]Et sitten viitsinyt ottaa asioista selvää ennen lapsenvalvojalle menoa. Turha se on enää itkeä, kun se maito lasi on jo nurin.
[/quote]
No en todellakaan viitsinyt. Mistäs minun olisi pitänyt ennalta tietää minkä vuoksi sinne kutsu kävi...
Tässä avautumisessa nyt on kyse lähinnä periaatteesta. Tuntuu vaan niin hassulle että pääomatuloilla voi viettää itse laadukasta elämää mutta laspsen elatukseen ei tarvitse enää osallistua ellei hutsita...
[/quote]
Miehet tekevät noin ihan samasta syystä kun koirat nuolevat pallejaan, koska voivat.
Ohjeiden mukaan ei ole teidän tapauksessa toimittu, etkä sinä ole lapsesi puolella ja aja hänen oikeuttaan niin tämä on lähinnä "kaksinaismoralismiä" Miksi sinä sitten kohtelet lastasi emotionaalisesti kaltoin?! Koirat nuolkoon pallejaan ihan rauhassa...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:42"]
[/quote]
[/quote]
Teidän tapauksessa isä tekee noin, koska sinä mahdollistat sen. Pääomatulot otetaan huomioon, kuten täällä on jo useasti sanottu.
Lastenvanvojat vahvistavat vain sen minkä te olette sopineet, eivätkä lähde automaattisesti taustoja tutkimaan.
Kyllä meidän kohdalla etävanhemman varallisuus otettiin huomioon elatusmaksun määrittelyssä. Molempien vanhempien piti viedä lastenvalvojalle tiedot tuloista ja asumismenoista. Siis Helsingissä. Tosin meillä ei ole ollut ongelmia elatusavun kanssa, vaan siinä että etä tapaisi lasta edes joskus. Aikaa hänellä ei vain ole, ei sitten yhtään.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:42"]
[/quote]
[/quote]
Miehet tekevät noin ihan samasta syystä kun koirat nuolevat pallejaan, koska voivat.
Ohjeiden mukaan ei ole teidän tapauksessa toimittu, etkä sinä ole lapsesi puolella ja aja hänen oikeuttaan niin tämä on lähinnä "kaksinaismoralismiä" Miksi sinä sitten kohtelet lastasi emotionaalisesti kaltoin?! Koirat nuolkoon pallejaan ihan rauhassa...
[/quote]
Emotionaalisesti kaltoin?!?
osa 2600