Jos saisit antaa vain yhden neuvon synnyttämiseen liittyen, mikä se olisi?
Otsikossa aihe. Mikä siis olisi sun 50 senttiä synnytykseen liittyen?
Kommentit (751)
Lepää ja nuku riittävästi ennen lähestyvää synnytystä. Älä käytä lepäämiseen tarkoitettua aikaa pakastimen täyttämiseen ja ikkunoiden pesuun vaan tee ne hommat riittävän ajoissa, eikä viime tingassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa kaikkea pelottelua sektiosta. Parhaimmillaan se voi olla hyvin vaivaton, suorastaan helppo kuten itselläni. Kun pääsin sairaalasta, sain muistutella itseäni, että olen juuri ollut isossa leikkauksessa. Ja koska minut leikattiin ulkomailla enkä imettänyt (imetys on toinen juttu, se ei todellakaan ole aina se paras vaihtoehto. Ne vitamiinit eivät mitenkään maagisesti tule sinne äidinmaitoon vaan äidinmaito on aina kompromissi äidin ja vauvan eduista. Jos äidin ruokavalio ei ole täynnä eri vitamiineja, ei niitä myöskään välttämättä ole sen enempää äidinmaidossakaan. Tutkimuksissa on pystytty ainoastaan todentamaan yksi etu korvikkeeseen nähden: ripulin esto. Hygieniataso länsimaissa tämä ei tosin ole edes relevanttia, jos vaan desinfioi pullot. Korvikkeessa voi olla useita etuja äidinmaitoon nähden. Kannataa vaikka katsoa YouTubesta, josta aiheesta löytyy kuuluisia eri videoita. Myös HUSin päälääri kirjoitti aiheesta kolumnin Hesariin, mutta se on poistettu. Siihen voi tosin löytyä viitteitä, jos googlettaa). Jokatapauksessa, söin panacodia jonkun aikaa sektion jälkeen, koska en nähnyt mitään järkeä kärsiä kivuista. Paranin sektiosta erittäin nopeasti. Asun EU maassa, jossa saa vapaasti valita sektion ja alapääsynnyksen välillä ja synnytys on täysin ilmainen valtion puolella, jossa sektioni tehtiin. Eli ei tule perään mitään maksuja (kuten ei tule muissakaan EU maissa)
Youtuben sijaan kannattaa kyllä luottaa tieteellisesti todistettuun tietoon mm. siitä äidinmaidon koostumuksesta. Äidinmaidon koostumukseen ei vaikuta äidin ruokavalio, vaan vauvan tarpeet. Esim. vauvan ollessa flunssassa maitoon erittyy erityisen paljon vasta-aineita. Näitähän ei korvikkeessa ole.
Synnytin sektiolla ulkomailla ja koko raskausajan tapasin kätilöä mikä tuli synnytykseen niin ei sekään jännittänyt. Kätilö opetti kapaloimaan vauvan, ohjasi ja oli keskusteleva. Auttoi vähentämään jännitystä.
Varmaan sanottu jo moneen kertaan, mutta älä suunnittele liikaa ja ota silti selvää kaikesta, mitä synnytyksessä tapahtuu. Siis kaikista kivunlievityskeinoista, synnytysasennoista ja synnytystavoista. Kauhutarinoita ei tietenkään tarvitse lukea.
Minä luulin, että valmistauduin synnytykseen hyvin enkä kauheasti stressannut asiaa. Luin mitä kivunlievitystä haluan (epiduraali ja amme) ja missä asennossa luultavasti haluan ponnistaa (istuen tai osittain seisoen), enkä kauheasti miettinyt muita vaihtoehtoja. No vauvan asennon takia jouduin olemaan koko synnytyksen kyljelläni, koska sydänäänet laski muuten. Ei ammetta, mutta kivuissani kokeilin jopa ehdottomana ei:nä pitämiäni akuneuloja. Ponnistamaankin olisin joutunut kyljelläni, mutta sinne asti en päässyt, kun minua jo vietiin kiireelliseen sektioon. Sektioon en ollut varautunut sitten yhtään, siitä oli valmennuksessa puhuttu kovin vähän enkä uskonut sen koskevan minua - kyllä minä alateitse synnytän! No en synnyttänyt, vaan siinä sitten kun minut oli heräämöstä kärrätty vauva kainalossa osastolle, luin miten sektiosta oikein palaudutaan ja mitä saan tehdä. Luulin varautuneeni yllätyksiin, mutta sektioon en!
Älä kiukuttele miehellesi joka mukana synnytyksessä sinua auttamassa !!!
Älkää suomalaiset tehkö pentuja. Täällä on väestön vaihto meneillää.
Hitsi, mulla olis kolme melko pätevää eikä oo varma, mikä olis "paras neuvo". Laitan ykköseksi, jos täysaikainen alatisynnytys ja lapsi arviolta normaalia kokoa ihanteellisesti pää edellä tulossa ja synnyttäjä pystyy tässä kohtaa tukevasti tolpillasi...
1. Synnytä pystyasennossa. Vauva porautuu läpi kuin raketti kun ponnistusasennon vaihtaa pystyasentoon. Ponnistussuuntaa ei tarvitse paljon miettiä eikä vauva imeydy takaisin sisään ainakaan yhtä paljon ponnistusten välissä.
Ne muut olis olleet, että liiku synnytyksen ollessa käynnissä jos siis voit ja tietty treenaa ennen synnytystä, mitä parempi kunto, sitä vähemmän on romuna synnytyksen jälkeen
Älä suunnittele liikaa tai välttämättä ollenkaan. Minulla oli tarkka visio synnytystoiveista ja mikään ei toteutunut. Ensinnäkin toiveeni lääkkeettömästä synnytyksestä lensi välittömästi romukoppaan omasta aloitteestani, kipu vei voiton piikkikammosta. Toiseksi sektiopelko ei auttanut mitään, kun kohdunsuu ei vaan virhetarjonnasta johtuen auennut tarpeeksi useiden päivien yrityksenkään jälkeen. Lisäksi koronasta johtuen mies sai lähtöpassit sairaalasta ja yksin piti pärjätä. Silti antaisin synnytykselle arvosanan 10, ainoastaan se, että mieheni heitettiin sen jälkeen pihalle on asia, johon olen tyytymätön ja joka oikeasti harmittaa sekä minua että miestä.
Mulla on useampia synnytyksiä takana. Mun neuvot olisivat nämä (enemmän kuin yksi):
1. Hanki tietoa.
2. Liiku raskauden aikana, jos vain pystyt. Hyvä kunto auttaa myös synnytyksessä.
3. Hanki jumppapallo. Youtubesta löytyy hyviä jumppaohjeita jumppapallolla raskauteen ja myös lähestyvään synnytykseen.
4. Vyöhyketerapia ennen synnytystä. En tiedä johtuiko tästä vai jostain muusta, mutta synnytys, jota ennen olin käynyt vyöhyketerapiassa, oli kaikkein kivuttomin.
5. Mulla epiduraali toimi liian hyvin. Puuduin kokonaan vyötäröstä alaspäin. Kohdunkaulan puudute toimi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
4x kirjoitti:
Sektio
Sama. 3x.
Sektion markkinoinnissa hyväksikäytetään ymmärrettävää synnytyspelkoa. Se on alatietä parempi vaihtoehto kuitenkin vain n. 10-15 %:ssa synnytyksiä. Valitettavasti sitä ei varmuudella etukäteen tiedä kuuluuko 85 vai 15 %:iin paitsi jos alatiesynnytykswn lähtökohdat ovat aivan surkeat. Suunniteltu sektio sopii parhaiten vain yhden lapsen saavalle. Seuraavan tai seuraavien raskauksien ja synnytysten komplikaatioriskit ovat suuremmat jos taustalla on sektio.
Kannattaa hankkia tietoa ja valmistautua etukäteen! Kätilötaustainen doula voi olla tässä isoksi avuksi jos taloudellinen tilanne sen suo. Siitä olen samaa mieltä että mitään kiveenhakattua suunnitelmaa ei kannata tehdä. Mutta hyvä valmistautuminen ja esim. lääkkeettömään kivunlievitykseen perehtyminen auttavat oikeasti.
Itse olen kahdesti synnyttänyt, kerran vahvasti lääkittynä ja kerran pelkällä ilokaasulla. Ehdottomasti tuo pelkän ilokaasun voimalla viety synnytys oli parempi kokemus ja tuo lääkitty oli hyvin lähellä päättyä kiireelliseen sektioon. Ponnistusvaihe kesti ja kesti ja oli uuvuttava, sillä epiduraali vei supistukset. Lääkkeet yleensä vain häiritsevät luonnollisia prosesseja. Kipu on lopulta siedettävää ja se, miten suhtautuu kipuun vaikuttaa itse kokemukseen. Se valmistautuminen on myös avainasemassa kivun siedossa!
Vierailija kirjoitti:
Mene ajoissa sairaalaan, jos aiot siellä synnyttää.
Mites menet kun ne ei ota sua sisään kuin vasta viime hetkillä?
Vai meinaatko et pitää mennä käytäville maleksimaan, josko synnytys alkaisi?
Sektio