Naisen vanheneminen
Pohdiskelin tässä sitä, miten naisen hedelmällisyys laskee 30 jälkeen rajusti ja asian biologista puolta (miehet tuntevat eniten vetoa alle 30v naisiin). Miten tämä näkyy pitkissä parisuhteissa? Miehet, onko vaimonne/ tyttöystävänne vanheneminen ollut teille "ongelma" ja väheneekö hänen viehättävyytensä silmissänne rajustikin iän myötä? Saa olla rehellinen (mutta ei mielellään pelkkää suunsoittoa/trollailua pelkän suunsoittamisen/trollaamisen takia).
Entä naiset, mitä ajattelette miehenne vanhenemisesta, tai omasta vanhenemisestanne ja sen vaikutuksesta suhteeseen?
t. ahdistunut yli 30v nainen... tässäkö elämä oli? Jättääköhän mieheni minut kohta jonkin parikymppisen takia ja mitä sitten enää teen elämälläni? :(
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:54"]
Hei Ap, sulle on tainnut jäädä trauma isäsi ja äitisi suhteesta. Tuo vaikuttaa ihan siltä että kannattaisi mennä psykologille jutteleen. Olet nyt aivan liian ahdistunut normaalista asiasta. Myös se, että olet itse ratsastanut kauneudella vielä lisää tuota. Itseänikin vanheneminen harmittaa, mutta olen jo yli 40v ja nyt tuntuu että se alkaa näkyä. Mutta toisaalta olen ihan tyytyväinenkin, mutta täytyy tässä sopeutua. Tosiaan hae apua, se kannattaa.
[/quote]
kiitos kun et haukkunut. Ehkä minun pitäisi mennä phumaan asiasta. viime aioina tuntuu että lapsuus on pyörinyt myös paljon mielessä, olen ihmetellyt miksi? mutta ehkä se liittyykin tähän ikäasiaan... muistan etää tiesin isäni nuoresta naisytävästä ennen äitiä ja olin jonkun kerran mukanankin kun isä tapasi naista (olin 10v) ja sitten sovittiin että seon meidän slaiasuus. En ole ikinä ketonut äidille ja asia on jäänyt vaivaamaan. ymmärsin jo lapsena että naisen nuori ika ja ulkonäkö vetosi isään.
Enkä ole tarkoituksella myöskään ilkeä jos rumien naisten säälimiseni ja muut siltä kuulostavat. Mutta olen tässä vain rehellinen! Ja ahdistusta lisää se että TIEDÄN mieheni oitäbän naiskauneudesta todella paljon!!!! ja saanut nimenomaan ulkonäöstä aina niin paljon kehuja hänelä!!! :(
[/quote]
niin ja siis kylä äiti sai tietää että isällä oli suhde naisen kanssa siis lopulta kun isä lähti, mutta en siis kertonutettä MINÄKIN "petin" äitiä sen naisen kanssa :( Siis sitä äiti ei vielälään tiedäettä olin myös pari kertaa tapaamassa naista isän kanssa. mutta lapsena jo aavistin etät isä on lähdössä pois ja yritin vian olla isälle mieliksi että saisin olla hänen elämässä mukana. en halunnut äidille mitään pahaa! :(
kyllä mies rakastaa myös persoonaani kai mutta kaikista eniten hän silti kehuu ulkonäköä! on visuaalinen, ei kai sille mitään voi... miehet on sellaisia, sehän on biologiaa?!? en tiedä mitä biologiaa se olisi että uhraudutaan elämään vanhenevan naisen kanssa, paitsin jos ei saa nuorempaa?!?
Ap
[/quote]
Ei mikään kanootin terävin penaali...
NO MITÄ SE MIES MUKA SIITÄ HYÖTYY ETTÄ ON VANHAN NAISEN KANSSA JOKA EI OO EDES LISÄÄNTYMISIÄSSÄ, mitä vaistojase muka palvelee?!?! Jos oon niin tyhmä niin vääntäkää tääees mulle selkeesti älkääkä vaan haukkuko!
kaikki meidän käytöshän pohjaa johonki luonnolliseen, vai onko se vain sitä aivopesua, että pysytään sen kurpsahtavan naisen kanssa?!?!? Joo oon tyhmä muttaen ymmärrä!!!! Jos se on vaan aivopesua niin eihän se voi kestää niin että kummallakin on luonnollisesti siinä suhteessa hyvä olla ja haluaa toista!!!
Oon tyhmä ja oon humalassa joo, antakaa sen asian vaan olla... :( voitte leikkiä etät selitäte idiootille!!!
ap
Heippa! Olen yksi niistä täällä kammotuista kaksikymppisistä. Toisaalta olen myös biologi ja usko pois, ei ne miehet mitään robotteja ole. Ei luonnonvalinta aina suosi jatkuvaa parin vaihtamista, eikä varsinkaan nuoruutta. Ei nuoruudella itsellään ole mitään arvoa; muutenhan ne nuoruutta jahtaavat robottimiehesi juoksisivat vauvojen perässä.
Kaiken tuon murehtimisen sijaan suosittelisin, että pistät ranttaliksi itsetuntosi parantamisen ja traumojen läpikäymisen kanssa. Et ole vastuussa vanhempiesi teoista tai tunteista. Älä siis tuhoa itseäsi yrittämällä olla "niin kaunis, ihana ja haluttava, että kaikki kääntyy taas parhain päin." Olen rämpinyt tuon suon ja se kannatti.Oikea ongelmasi ei ole ulkonäkösi tai ikäsi; oikea ongelmasi ovat padotut tunteet ja käsittelemättömät menneet asiat. Puhuminen ammattilaisen kanssa auttaa.
Pistä se korkki kiinni ja mene nukkumaan.
ap:lla pieniä ongelmia pääpuolella :O
Jollain tavalla ymmärrän sinua, sillä kulttuurimme on todella nuoruuteen ja kauneuteen fiksautunut. Minäkin olen saanut paljon huomiota ulkonaköni vuoksi, tosin en pidä itseäni tavallista kummempana, mutta tiedän että minua on huomioitu jonkin verran ulkonäköni vuoksi (mutta tätähän ei saa sanoa ääneen). Nyt olen jo yli 40 ja ikä alkaa näkyä.
Oikeastaan halusin sanoa vain sen, että miehetkin vanhenevat. Hekään eivät voi loputtomiin metsästää nuorempia ja nuorempia naisia tai he jäävät yksin. Ihminen sopeutuu vanhenemiseen sekä miehet että naiset. Mies voi valita jäävänsä suhteeseen, vaikka nainen rupsahtaakin, ihan vain rakkaudesta.
Mene juttelemaan psykologille. Ikääntymisen ei pitäisi pelottaa ihan noin paljon. Ja puhu sille miehellesi, luota häneen niin paljon, että voit uskoa pelkosi hänelle.
Sulla on kolmenkympin kriisi. Ihan tavallinen asia. Ole itsellesi vähän armollisempi.
Mutta sitten mitä haluaisin kertoa sulle, ei KAIKKI vaihda puolisoa nuorempaan. Mun koko perheessä, suvussa jne ei ole ketään eronnutta ja ikäeroa puolisoiden välillä on vain vähän. Just oli veljentyttäreni häät ja oli kiva todeta, että kaikki parit ovat pysyneet yhdessä :)
Kaveripiirissä on muutama avioero ja aika lailla omanikäisten kanssa miehet ovat menneet yhteen uudessa suhteessa, just tässä yksi tuttu mies muutti yhteen ex-vaimoaan pari vuotta vanhemman naisen kanssa.
Varmaan mediasta peräisin ja ihan liioiteltu asia tuo että kaikki on vaan nuorempaan vaihtamassa.
Itse olen ollut onnellisesti naimisissa kohta 20 vuotta ja olen miestäni pari vuotta vanhempi. Enkä edes mikään hätkähdyttävä kaunotar ja ikäistäni huomattavasti nuoremman näköinen ikinuorekas jne vaan ihan tavallinen nainen.
Tsemppiä ap!
Olen nelikymppinen nainen, enkä ole koskaan kärsinyt ikäkriiseistä. Nyt kuitenkin, olen puolivahingossa huomannut, että mies haeskelee facebookista minua 20 vuottakin nuorempien naisten profiileja, joiden kanssa on ollut tekemisissä opiskeluaikoinaan. Oma mieheni on minua nuorempi myös, joten kriisiä meinaa pukata. Yritän olla positiivinen, mutta en voi olla ajattelematta, pohtiiko hän, tuliko sittenkään tehneeksi oikean valinnan ja tuleva kevät minihameineen on alkanut ahdistaa, vaikka olenkin ns hyvinsäilynyt ja hoikka. :'(
Hyvän trollin kanssa porukka viihtyy :) Ettekö ole ymmärtäneet, että tämä on hyvä provo jälleen, kukaan ei ole oikeasti noin yksinkertainen, eikä kyseinen henkilö ole edes nainen, vaan mies, joka trollaa omalla fantasiallaan ikuisesti nuorena ja fressinä säilyvästä naisesta.
Sulla on kolmenkympin kriisi, kuten mullakin. Mä vaan olen tajunnut jo ajat sitten että ihminen vanhenee, nyt olen hiljalleen tajuamassa, että me myös kuollaan, ja se on tosi paljon raskaampi asia. Ajattelin käsitellä senkin ajallaan.
Vanheneminen ei enää juuri pelota. Ajattelen, että niin kuuluu käydä ja otan sen vastaan mielenkiinnolla. Koska meille kaikille käy niin, koska me ollaan kaksikymppisiä vain hyvin lyhyen ajan elämästä, on oltava jotain muutakin. Elämme noin 90 vuotta, ja vain ehkä kymmenen vuoden ajan ollaan täydessä nuoruuden kukoistuksessa! Elämä ei voi olla pelkkää ulkonäköä ja markkina-arvoa.
Sun lapsuudenkokemuksesi vaikuttaa tähän asiaan liikaa ja pahentaa ihan normaalia ikäkriisiä.
Omasta mielestäni rumenin lapsen teon jälkeen. En ehkä vanhentunut merkittävästi, mutta erinäisiä muutoksia tapahtui. Toisaalta sain jotain suurempaa tilalle, jonkin tietoisuuden jatkuvuudesta. Elämä ja tietyllä tasolla minäkin jatkuvat ketjussa eteenpäin, vaikka minä vanhenen ja kuolen, ja lopulta unohdun. Se on paljon suurempaa, kuin vähän riipahtaneet tissit. Oikeastaan se on tosi paljon suurempaa kuin vaikka se, että mies vaihtaisi minut nuorempaan.
Ihanasti kirjoitettu! Kiitos, tämä pelasti päiväni.
30-kriisi sulla? Pään sisältö kompensoi aika tehokkaasti ulkokuorta iän karttuessa. Jos miehellä fixaatio 20-kymppisistä, hänellä henkinen kehitys pysähtynyt. Lue muutakin, kuin blogeja ja naistenlehtiä :)
Tee piruuttasi pieni testi. Mene johonkin julkiselle paikalle ja katsele pariskuntia. Huomioi kaikki parit etkä vain nuoria ja kauniita. Suurin osa suomalaisista muodostaa suunnilleen samanikäisiä keski-ikäisiä rupsahtaneita ja resupekka ja -pirkko -pariskuntia. Normaalille miehelle vaimon vanheneminen ei ole sen suurempi ongelma kuin oma vanheneminen. Vain harva mies arvostaa nuoruutta niin paljon, että on valmis maksamaan hinnan siinä, että nainen on eri elämäntilanteessa oleva kakara.
Se voi olla sinulle ongelma, jos olet hyvin pinnallinen ja ulkonäkökeskeinen ja valinnut samanlaisen miehen. Sellainen mies hyvin todennäköisesti nostaa kytkintä, jos ei ikä korjaa elämänarvoja (ja jos korjaa, niin hänestä tulee sinun mielestä luovuttanut "lassukka", jos ei sinulla käy samoin). Mutta rehellisyyden nimissä, voitko sanoa ettet tietoisella tasolla tiennyt sitä, että ulkonäkökeskeiset miehet eivät jää jumittamaan vanhenevan naisen kanssa, kun hänet valitsit? Mutta maailma on täynnä fiksuja ulkonäöstä piittaamattomia miehiä. Otat sellaisen ja elät elämäsi loppuun rupsahtamisesta piittaamatta.
Minä olen nelikymppinen mies, eikä minulla ole ollut 15 vuoden aikana mitään ongelmia kokea samanikäistä vaimoa kaikin tavoin haluttavaksi. Se vain lisääntyy ajan mukana, kun opin aina vain lisää siitä kuinka hyvin minulle sopiva hän onkaan.
Mitä ihmettä tekisin miehellä, joka hylkää minut vanhenemisen takia? En mitään. Olen viehättävä nainen, ja olen varmasti 10 vuoden kuluttuakin. Miehelläni on hyvä olla kanssani, ja minulla hänen kanssaan. Olen nyt 43-vuotias, ja todella tyytyväinen elämääni ja parisuhteeseeni ja perheeseeni ja työhöni. Ja jopa ulkonäkööni.
Ongelmia tulee lähinnä silloin, jos mies itse ei hyväksy omaa vanhenemistaan. Auta häntä hyväksymään se, jos siinä on ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:42"]
NO MITÄ SE MIES MUKA SIITÄ HYÖTYY ETTÄ ON VANHAN NAISEN KANSSA JOKA EI OO EDES LISÄÄNTYMISIÄSSÄ, mitä vaistojase muka palvelee?!?! Jos oon niin tyhmä niin vääntäkää tääees mulle selkeesti älkääkä vaan haukkuko!
kaikki meidän käytöshän pohjaa johonki luonnolliseen, vai onko se vain sitä aivopesua, että pysytään sen kurpsahtavan naisen kanssa?!?!?
[/quote]
Oletko sinä tehnyt koko lisääntymisikäsi lapsia niin paljon kuin pystyt? Et varmaankaan, vaikka se on biologisesti perusteltavin käyttäytymismalli. Sellaista kutsutaan järkeväksi elämänvalinnaksi. Miehetkin, ainakin se suuri toimivan impulssikontrollin omaava valtasosa heistä, joka ei säntäile joka bimbon perään, tekevät järkeviä elämänvalintoja.
Keski-ikäistyvä mies hyötyy oman ikäisen puolison kanssa elämisestä esimerkiksi siten, että saa ikäisensä naisen kanssa rauhallisemman ja hyvätuloisemman elämäntilanteen, kun lapset kasvavat isoiksi, ja voi keskittyä harrastuksiin, työuraan tai muihin elämyksiin sen sijaan että nuori nainen painostaisi tekemään uuden satsin lapsia. Keski-ikäinen työurallaan vakaassa kypsässä vaiheessa oleva nainen voi myös antaa henkistä ja taloudellista turvaa elämän ongelmatilanteissa, kuten sairastumisten tai työttömyyskausien iskiessä. Keski-ikäinen nainen on elämänkumppani, joka ymmärtää sitä maailmaa ja historiaa, jossa mies elää ja on elänyt. Seksuaalisestikin monet keski-ikäiset naiset ovat estottomampia ja halukkaampia kuin nuoret. Etujen lista on niin pitkä ja vakuuttava, että jos joku mies valitsee ennemmin kauneuden, sen ainoan ja hyvin turhanaikaisen asian missä nuori nainen voi voittaa, voisi tosissaan miettiä, että onko hän viidakosta yhteisöömme eksynyt apina, joka tarvitsee laajempaa holhousta.
T: M 40 v
Olet todella lapsellinen. Miten voit olla yli kolmekymppinen...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:42"]
kaikki meidän käytöshän pohjaa johonki luonnolliseen, vai onko se vain sitä aivopesua, että pysytään sen kurpsahtavan naisen kanssa?!?!?
[/quote]
Oletko sinä tehnyt koko lisääntymisikäsi lapsia niin paljon kuin pystyt? Et varmaankaan, vaikka se on biologisesti perusteltavin käyttäytymismalli. Sellaista kutsutaan järkeväksi elämänvalinnaksi. Miehetkin, ainakin se suuri toimivan impulssikontrollin omaava valtasosa heistä, joka ei säntäile joka bimbon perään, tekevät järkeviä elämänvalintoja.
Keski-ikäistyvä mies hyötyy oman ikäisen puolison kanssa elämisestä esimerkiksi siten, että saa ikäisensä naisen kanssa rauhallisemman ja hyvätuloisemman elämäntilanteen, kun lapset kasvavat isoiksi, ja voi keskittyä harrastuksiin, työuraan tai muihin elämyksiin sen sijaan että nuori nainen painostaisi tekemään uuden satsin lapsia. Keski-ikäinen työurallaan vakaassa kypsässä vaiheessa oleva nainen voi myös antaa henkistä ja taloudellista turvaa elämän ongelmatilanteissa, kuten sairastumisten tai työttömyyskausien iskiessä. Keski-ikäinen nainen on elämänkumppani, joka ymmärtää sitä maailmaa ja historiaa, jossa mies elää ja on elänyt. Seksuaalisestikin monet keski-ikäiset naiset ovat estottomampia ja halukkaampia kuin nuoret. Etujen lista on niin pitkä ja vakuuttava, että jos joku mies valitsee ennemmin kauneuden, sen ainoan ja hyvin turhanaikaisen asian missä nuori nainen voi voittaa, voisi tosissaan miettiä, että onko hän viidakosta yhteisöömme eksynyt apina, joka tarvitsee laajempaa holhousta.
T: M 40 v
[/quote]Hieno kirjoitus! :)
Mun mies onneksi tykkää vanhemmista naisista joten mun ikääntyminen ei liene ongelma. Olen 5v vanhempi ja kelvannut jo lähes 20 vuotta. Loppua ei näy, vielä tuo kyhnää kyljessä innoissaan;D
Eikä muakaan huolestuta miehen ikääntyminen, sama mies (ja aina mua nuorempi) se on - rakas ja haluttava:) Kroppakaan ei ole muuttunut miksikään vaikka reilun vuoden kuluttua on jo 50v. Sama kiinteänkireä peppu ja pitkät upeat sääret! Meillä on molemmilla aika hyvät geenit, sileä kimmoisa iho jne. Kasvoihin alkanut tulla ekoja naururyppyjä mutta ei vielä muuta.
Olen myös oppinut ihan toisella tavalla näkemään vanhenevien ihmisten kauneutta, kai oma ikä antaa viisautta ja kypsyyttä siihenkin:)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:54"]
Hei Ap, sulle on tainnut jäädä trauma isäsi ja äitisi suhteesta. Tuo vaikuttaa ihan siltä että kannattaisi mennä psykologille jutteleen. Olet nyt aivan liian ahdistunut normaalista asiasta. Myös se, että olet itse ratsastanut kauneudella vielä lisää tuota. Itseänikin vanheneminen harmittaa, mutta olen jo yli 40v ja nyt tuntuu että se alkaa näkyä. Mutta toisaalta olen ihan tyytyväinenkin, mutta täytyy tässä sopeutua. Tosiaan hae apua, se kannattaa.
[/quote]
kiitos kun et haukkunut. Ehkä minun pitäisi mennä phumaan asiasta. viime aioina tuntuu että lapsuus on pyörinyt myös paljon mielessä, olen ihmetellyt miksi? mutta ehkä se liittyykin tähän ikäasiaan... muistan etää tiesin isäni nuoresta naisytävästä ennen äitiä ja olin jonkun kerran mukanankin kun isä tapasi naista (olin 10v) ja sitten sovittiin että seon meidän slaiasuus. En ole ikinä ketonut äidille ja asia on jäänyt vaivaamaan. ymmärsin jo lapsena että naisen nuori ika ja ulkonäkö vetosi isään.
Enkä ole tarkoituksella myöskään ilkeä jos rumien naisten säälimiseni ja muut siltä kuulostavat. Mutta olen tässä vain rehellinen! Ja ahdistusta lisää se että TIEDÄN mieheni oitäbän naiskauneudesta todella paljon!!!! ja saanut nimenomaan ulkonäöstä aina niin paljon kehuja hänelä!!! :(
[/quote]
niin ja siis kylä äiti sai tietää että isällä oli suhde naisen kanssa siis lopulta kun isä lähti, mutta en siis kertonutettä MINÄKIN "petin" äitiä sen naisen kanssa :( Siis sitä äiti ei vielälään tiedäettä olin myös pari kertaa tapaamassa naista isän kanssa. mutta lapsena jo aavistin etät isä on lähdössä pois ja yritin vian olla isälle mieliksi että saisin olla hänen elämässä mukana. en halunnut äidille mitään pahaa! :(
kyllä mies rakastaa myös persoonaani kai mutta kaikista eniten hän silti kehuu ulkonäköä! on visuaalinen, ei kai sille mitään voi... miehet on sellaisia, sehän on biologiaa?!? en tiedä mitä biologiaa se olisi että uhraudutaan elämään vanhenevan naisen kanssa, paitsin jos ei saa nuorempaa?!?
Ap