Ennen vanhaan opetettiin että on tärkeää olla töissä koko elämä ja saada aikaan katkeamaton työura. Onko enää näin?
Ajateltiin ikään kuin että työ ja työpaikka on se ihmisen ja kansalaisen mitta. Työttömyys oli pahin asia josta piti päästä eroon kuin likaisista kalsareista. Työnvieroksujia paheksuttiin ja loisiksi kutsuttiin. Elämän tarkoitus oli eläkekahvit. Onko tämä ajattelumalli jo vanhanaikainen?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Onhan siitä työurasta hyötyä, kun koittaa eläkeaika. Ainakin ite oon tyytyväinen kun töitä riitti ja jaksoin tehdä useaan työtä 80- luvulla. Nyt saa kohtalaista eläkettä eli keskimääräistä parempaa mitä toiset.
Nykyinen eläkejärjestelmä on nurin mm. koronan takia jo viidessä vuodessa.
Jos on katkeamaton ura julkisella puolella ja jää työttömäksi yli 55-v., kukaan ei palkkaa sinua.
Miksi tilanne olisi muuttunut? Uskotko että työhönottajaa ei huolestuta aukot cv:ssä samalla tavalla kuin entisaikaan? Vaihtoehtoisia selityksiä aukoille toki löytyy, kuten vankilassa, mielisairaalassa, masentuneena sängyn pohjalla, huumevieroituksessa, työttömänä tai etsimässä itseään vaeltelemalla Tiibetissa.
Vuosien aukot vaikuttavat myös suuresti tulevaan eläkkeeseen, vaikka nykyisin eläke karttuu myös työttömille ja monille muillekin työvoiman ulkopuolisille ryhmille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elämäntapatyötön ja säälin töissä käyviä. Toki heidän piireissään vaikuttaa olevan maailmanloppu, jos joutuu työttömäksi. Haluavat omistaa ison osan hereilläoloajastaan raatamiseen, lampaita kun ovat.
Vaikutat olevan ylpeä valinnastasi. Kuinka ylpeys ei kuitenkaan estä sinua ottamasta elantoa näiltä työssäkäyviltä ja veroa maksavilta lampailta. Entä jos me kaikki haluttaisiin jäädä kotiin, mistä siihen saadaan rahat?
Vierailija kirjoitti:
Maailma on jo rakennettu valmiiksi. Mitäs sitten kun 90 % maailman ihmisistä joutuu sossun asiakkaiksi, kun kaiken voi vaan automatisoida pois? Annetaanko kuolla, vai mitä tehdään.
Nyt kysytään oikeita kysymyksiä. Maailma ei ole vielä valmis, mutta Eurooppa on.
Nykyään pitäisi opettaa, että on tärkeää tehdä työtä, eikä vain olla työssä... Erityisesti firmojen palkkalistoilla olevilla sun muilla someyrittäjillä on sellainen käsitys, että pelkkä työpaikalla vietetty aika oikeuttaa suuriin tuloihin. Yllättyvät, kun kuulevat, että työaikana pitäisi tuottaa jotain firman kannalta hyödyllistä.
Mut on kasvatettu noun (s -60) ja omat lapseni olen kasvattanut samoin.
Työ ei ole koko elämä mutta sillä maksetaan se elämä mitä halutaan. Vain ja ainoastaan omalla rahalla.
En ikinä hyväksyisi sitä että oma perheenjäsen olisi ns elämäntapaluuseri.
Työttömyys (tai sairaus) voi kohdata ketä tahansa mutta töitä löytyy kyllä ennemmin tai myöhemmin jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on jo rakennettu valmiiksi. Mitäs sitten kun 90 % maailman ihmisistä joutuu sossun asiakkaiksi, kun kaiken voi vaan automatisoida pois? Annetaanko kuolla, vai mitä tehdään.
Uutta ei enää kovin paljon tarvita. Jonkun verran kehitystä tuleee koko ajan, mutta suuria murroksia ei tule enää suuressa mittakaavassa, jossain yksittäisessä asiassa voi tulla. Joissakin asioissahan on lähdetty jo taaksepäin, kuten puhelimet suurenevat koko ajan. Maapallokaan ei enää kestä jatkuvaa uuden tavaran tuottamista. Osa tekee välttämätöntä työtä jatkossakin ja jonkun verran palveluja, julkista sektoria, (poliisit, palomiehet, hoitajat yms.) valmistusta ja kuljetusta tarvitaan aina, mutta työelämä muuttuu hyvin virtuaaliseksi. Ihmisten tulee jatkossa työllistää pääasiassa itse itsensä, työnantajien lukumäärä tulee romahtamaan räjähdysmäisesti ja yksinyrittäjien kasvamaan. Voi olla, että omavaraisuuskin lisääntyy ja ihmiset muuttavat takaisin kaupungeista maalle, varsinkin kun sitä virtuaaliyritystä voi pyörittää missä vain.
Elä ja anna muiden elää.
Toivottavasti sulla on aukoton ceepee :D
Vierailija kirjoitti:
Jos on katkeamaton ura julkisella puolella ja jää työttömäksi yli 55-v., kukaan ei palkkaa sinua.
Koronan jälkeen on aivan sama mikä ura ja millä puolella, niin kun ikä alkaa numerolla 5 tai enemmän niin voi nostaa tassut pystyyn.
M46
Pitäisi olla melkoinen erikoistehtävä, että sitä jaksaisi tehdä 40-50 vuotta. Vaihtelu virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elämäntapatyötön ja säälin töissä käyviä. Toki heidän piireissään vaikuttaa olevan maailmanloppu, jos joutuu työttömäksi. Haluavat omistaa ison osan hereilläoloajastaan raatamiseen, lampaita kun ovat.
Vaikutat olevan ylpeä valinnastasi. Kuinka ylpeys ei kuitenkaan estä sinua ottamasta elantoa näiltä työssäkäyviltä ja veroa maksavilta lampailta. Entä jos me kaikki haluttaisiin jäädä kotiin, mistä siihen saadaan rahat?
No mä saan sun työn. Mitä tuumit?
Vierailija kirjoitti:
Työ ei ole koko elämä mutta sillä maksetaan se elämä mitä halutaan. Vain ja ainoastaan omalla rahalla.
Työttömyys (tai sairaus) voi kohdata ketä tahansa mutta töitä löytyy kyllä ennemmin tai myöhemmin jos haluaa.
Säälin lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Muista tämä kommenttisi vuoden päästä ja koko koronan jälkeisen maailman ajan...
On. Ketä nyt taloudellinen hyvinvointi ja turva nykyisin kiinnostaisi. Puhumattakaan eläkekertymästä ja siitä, mitä palkalla voi saada. Voihan sitä aina down-shiftata vuokra-asunnossa, saada toimeentulotukea ja olla työvoimaviranomaisten palloteltavana. Moni varmaan ihan aidosti tykkää palkattomista harjoitteluista ja muista työllisyystoimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on siinä mielessä avuton argumentti, kun teitä työintoisia lampaita riittää kyllä mielin määrin työttömien joukossa. On siis hyvä asia, että olen vapaaehtoisesti työtön, kun minä pystyn nauttimaan tästä täysin rinnoin, kun se jollekin työhaluiselle voi olla yhtä helv ettiä. Kaikki ei tule ikinä haluamaan työttömänä elämistä. Materiaa ja rahaa on lampaan saatava aina vain enemmän ja enemmän. Antimaterialistin on helppo hymyillä ja poppareita syöden seurata sivusta tuota oravanpyörähulluutta.
Ei.
Olen vaihdellut työpaikkoja ihan huvikseni. Ihan mahdoton ajatus olla töissä kolmea vuotta pidempään samassa paikassa. Myös palkka vaikuttanut. Lähden aina sinne missä parhaiten maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitäisi opettaa, että on tärkeää tehdä työtä, eikä vain olla työssä... Erityisesti firmojen palkkalistoilla olevilla sun muilla someyrittäjillä on sellainen käsitys, että pelkkä työpaikalla vietetty aika oikeuttaa suuriin tuloihin. Yllättyvät, kun kuulevat, että työaikana pitäisi tuottaa jotain firman kannalta hyödyllistä.
Omassa työssäni laki säätää, että mun on oltava paikalla. Ei juurikaan "tekemistä".
Katkeamatonta työuraa ei ole edes olemassa, oman sukupolven työpaikat on just noita 3-12kk silppua. Ei ihme kun ei nuoret hanki lapsia ja asuntoja, kun ei ole edes tietoa onko parin kuukauden päästä palkkatuloja. Itselläni on aina haaveena että toivottavasti sopimusta jatketaan. Tuntuu että olen ollut viimeiset 3 vuotta (valmistumisesta lähtien) koeajalla. Kollegoissakaan ei ole mitään jatkuvuutta kun pienimmän talouskuprun tullessa heti joutaa määräaikaiset pihalle. Työnantajien sitoutuminen (nuoriin) työntekijöihin on pyöreä nolla.