Työtön miksi et opiskele esim. verkossa?
Työttömät hoi! Miksi et opiskele ? Nykyään voi etänä opiskella lähes mitä tahansa.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen ihan yliopistossa, kiitos kysymästä. Tästä minua rangaistaan tukien menetyksellä, mutta kyllä sitä muutaman vuoden kestää leikatulla toimeentulotuella.
Pystytkö opiskelemaan etänä? Kiinnostaa myös minua etäopiskelu,muutto vain ei mahdollista
Riippuu alasta. Opiskelen oikeustiedettä, ja nyt korona-aikana kaikki opetus on joka tapauksessa etänä. Normaaliaikanakin suurimman osan opinnoista voi suorittaa kirjatenteillä ja kirjoitustehtävillä, mutta kyllä silloin tällöin on pakko käydä myös yliopistolla. Sitten taas jossain käytännöllisemmällä alalla, esim. lääketieteessä, on varmaan paljon enemmän pakollista läsnäoloa.
Opiskelin koronajäljittäjän kurssin, kun heistä on kuulemma pulaa. Mutta eipä ole työpaikkoja missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Tuet ei mene, jos et ole päätoiminen opiskelija. Eli pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, jos työtarjous tulee, ja silti voi opiskella. Tämä onnistuu verkossa hyvin, kunhan et hae opintotukia.
Minä tein näin. Olin päivät virallisesti työtön työnhakija ja iltaisin opiskelin verkossa. Tällöin olin päätoimisesti työnhakija ja sivutoimisesti opiskelin. Ei katkennut mitkään työttömyystuet. Eikä olisi edes tarvinnut kuulemma ilmoittaa työkkäriin. Lopulta löysin työn ja työpäivien jälkeen opiskelin iltaisin tutkinnon loppuun.
Saanko kysyä mitä opiskelit?
Miten niin muka en opiskele? Suoritan paraikaa maisteriopintoja.
Mutta joo, kaikkia opintoja ei työkkäri hyvällä katso. Voi mennä korvaukset. Omiini onneksi sain luvan.
Mikähän se raja on että menettää työttömyyskorvauksen?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelisin lisää mutta saa opiskella vain rajoitetun ajan, jonka jälkeen menee vaikeaksi. Lisäksi olen kysynyt useaan kertaan saako opintoja suorittaa niin että tekisi vain joka toinen kuukausi 5 op, koska 5 op kuussa on kokopäiväisyyden raja. Paikallisen toimiston koulutus"asiantuntija" on jo helmikuusta saakka luvannut selvittää asian useaan kertaan, että tällainen taso viranomaisilla:).
Mitkä opinnot? Siis sillä tasolla, että vaikka yliopistossa aineopintokokonaisuus. Oppilaitos täyttää lomakkeen, missä on opintojen laajuus, alkamispäivä ja päättymispäivä. Sitten vain jakolaskua onko yli vai alle 5 op/kk. Sillä ei ole merkitystä tuossa kokonaisuudessa, että tuleeko jossain kuussa enemmän ja jossain vähemmän eli mitään joka toinen kk 5 op -kuviota ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kummallista, että opiskelun saatettiin katsoa häiritsevän työnhakua. Työpaikkojakaan ei ole tarjolla niin runsaasti, että niitä pystyisi hakemaan kahdeksan tuntia päivässä.
Tämä!
Aloitin omin päin opinnot kesken työttömyyttä. Työkkärin virkailija oli ihan huuli pyöreänä ihmetyksestä, kun kerroin, että nyt olen saanut paljon enemmän kutsuja työhaastatteluun kuin ollessani "vain" työtön". CV:ssä opiskelu näyttää niin paljon työttömyyttä paremmalta, mutta ei näytä siellä menevän kaaliin. Olen siis opintojen ohessa tietenkin hakenut töitä, milloin vain jotain sopivaa on ollut tarjolla.
Katsoivat sitten, että olen päätoiminen opiskelija, joten ei ole oikeutta työttömyysturvaan. No, näillä mennään ja säästöillä eletään sitten. Mieluummin kuitenkin opiskelen, jolloin on isompi mahdollisuus vielä työllistyäkin joskus.
On tääkin ihan älytöntä kyllä että työttömälle maksetaan paremmin kuin opiskelijalle 😩
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen opiskelu:
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Sivutoiminen opiskelu:
Täältä löytyy linkki kaikkiin koulutusvaihtoehtoihin:
Osa-aikatöissä, eli aikaa opiskelulle kyllä silti olisi, mutta koska saan pienen palkan lisäksi myös soviteltua päivärahaa, piti kysyä palaako päiväraha jos opiskelen verkossa. Sain luvan opiskella, mutta ilman paivärahan palamista vain sen verran, että valmistumiseen olisi laskujeni mukaan sillä tahdilla mennyt 42 vuotta..
En kyllä ymmärrä mitä väliä sillä olisi ollut, suoritanko 10 vai 100 opintopistettä, jos kuitenkin olisin koko ajan ollut mieluummin valmis ottamaan kokoaikatöitä vastaan. Miten ei voida ottaa huomioon niin hiton yksinkertaista asiaa, että mitä enemmän opiskelet, sitä todennäjköisemmin et pian enää tarvitse almuja vaan pääset kokopäivätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen kyllä. Oikeasti järkevät kurssit maksavat yleensä tuhannesta eurosta ylöspäin, maksaja vain puuttuu.
Keväästä lähtien on saanut opiskella työttömänä ilmaiseksi avoimessa AMKissa ja Avoimessa yliopistossa ilmaiseksi jos on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Verkossa voi tosiaan opiskella lähes mitä tahansa. Itse olen alkanut opiskelemaan kaupallista alaa ja tavoitteena työllistyä tulevaisuudessa sellaiseen työhön jota voin tehdä myös etänä.
Asumme niin syrjässä,että siksi tämä ratkaisu.
Miten, missä sitä voi niin opiskella?
Voi myös opiskella itsekseen ilman että siitä sais tutkintoa, voi sitten työhakemukseen laittaa jonkun osaamisalueen kohdalle "Guru" jos opiskelit ahkerasti ja tiedät aiheesta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Tuet ei mene, jos et ole päätoiminen opiskelija. Eli pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, jos työtarjous tulee, ja silti voi opiskella. Tämä onnistuu verkossa hyvin, kunhan et hae opintotukia.
Minä tein näin. Olin päivät virallisesti työtön työnhakija ja iltaisin opiskelin verkossa. Tällöin olin päätoimisesti työnhakija ja sivutoimisesti opiskelin. Ei katkennut mitkään työttömyystuet. Eikä olisi edes tarvinnut kuulemma ilmoittaa työkkäriin. Lopulta löysin työn ja työpäivien jälkeen opiskelin iltaisin tutkinnon loppuun.
Saanko kysyä mitä opiskelit?
Ammattikorkeakoulututkinnon monimuoto-opintoina etäopiskeluna.
Koska työttömänä ei saa opiskella ja vaikka opiskelun ohessa hakisi aktiivisesti töitä ja voisi aloittaa työt heti valitsemista seuraavana päivänä, opiskelija ei vaan ole niin sanotusti työmarkkinoiden käytettävissä.
Työttömänä saa vain lojua, ja sitten siitä syyllistetään.
Nämäkin asiattomat aloitukset päättyvät piakkoin kun Korona vähän tässä vielä rouskuttelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen opiskelu:
Sivutoiminen opiskelu:
Täältä löytyy linkki kaikkiin koulutusvaihtoehtoihin:
Lukekaa noi linkit älkääkä mutuilko vauvapalstalta asioita. Kerran työttömyyden aikana on mahdollista opiskella myös enintään 6 kestävät opinnot ilman opintopisterajoja samalla kun hakee töitä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Sellaisen salaisuuden vois myös kertoa, että ei kelalla ole mitään mahdollisuuksia edes tietää jos käyt jotain avoimen yliopiston kursseja ilmoittamatta. Mutta pelätkää vaan niitä almujen menetyksiä niinkuin suurtakin ruttoa.
T:eri
Ihan helposti voisi opiskella vaikka Udemyssä ja Udacityssä.
Pitää vain enkkua osata, niin verkko-opiskelu onnistuu. Lisäksi ainakin Udemyssä on suunnilleen viikoittain monia kursseja 90-95% tarjouksissa, eli joku normaalisti kolminumeroisen summan maksava kurssi ei maksa silloin kuin muutaman euron! Että halpaa olisi työttömälle ja/tai muillekkin pienituloisille.
Kun jäin työttömäksi aika kauan sitten, minulla olivat pitkälle edenneet AMK-opinnot meneillään. TE-toimistolla ei ollut mitään sitä vastaan, että suorittaisin tutkinnon loppuun työmarkkinatuella. Valmistuin tänä syksynä.
TE-toimistossa harkittiin tätä opiskeluasiaa tarkasti. Minusta oli kummallista, että opiskelun saatettiin katsoa häiritsevän työnhakua. Työpaikkojakaan ei ole tarjolla niin runsaasti, että niitä pystyisi hakemaan kahdeksan tuntia päivässä. Asian ratkaisi se, että uusi tutkinto vanhan maisterintutkintoni kylkeen parantaisi työnsaantimahdollisuuksiani olennaisesti.
Olen nyt katsellut avoimen yliopiston perusopintokokonaisuuksia sillä silmällä. Niistä en hiisku TE-toimistolle sanaakaan, koska ne olisivat kiva koriste ansioluetteloon, mutta eivät sen enempää. Olisi kiva suorittaa jokin kädentaitoja vaativa ammattitutkintokin, mutta olen niin vanha, etten saisi sellaisella enää töitä.