Työtön miksi et opiskele esim. verkossa?
Työttömät hoi! Miksi et opiskele ? Nykyään voi etänä opiskella lähes mitä tahansa.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kummallista, että opiskelun saatettiin katsoa häiritsevän työnhakua. Työpaikkojakaan ei ole tarjolla niin runsaasti, että niitä pystyisi hakemaan kahdeksan tuntia päivässä.
Tämä!
Aloitin omin päin opinnot kesken työttömyyttä. Työkkärin virkailija oli ihan huuli pyöreänä ihmetyksestä, kun kerroin, että nyt olen saanut paljon enemmän kutsuja työhaastatteluun kuin ollessani "vain" työtön". CV:ssä opiskelu näyttää niin paljon työttömyyttä paremmalta, mutta ei näytä siellä menevän kaaliin. Olen siis opintojen ohessa tietenkin hakenut töitä, milloin vain jotain sopivaa on ollut tarjolla.
Katsoivat sitten, että olen päätoiminen opiskelija, joten ei ole oikeutta työttömyysturvaan. No, näillä mennään ja säästöillä eletään sitten. Mieluummin kuitenkin opiskelen, jolloin on isompi mahdollisuus vielä työllistyäkin joskus.
Et taida ymmärtää, mitä viranomaisten työ on. Virkailijoiden on noudatettava lakia ja tehtävä työssään sen mukaisesti. Ei ole minkään yksittäisen työntekijän vika jos laki ei jousta juuri sun kohdallasi. Sen, että opiskelu näyttää paremmalta CV:ssä tietää jokainen.
Koko ajan opiskelen ja olen ilmaisessa työharjoittelussa, mutta mitä se hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Saahan opiskelijakin tukia.. ja eikö olisi parempi olla opiskelija kuin työtön? Saattaisi vahingossa vaikka työllistyä jossain vaiheessa
Mitä tukea opiskelija muka saa? Naimisissa, puolisolla tuloja, lapset aikuisia
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Ööööö - joku verkkokurssi - esim taloushallintoa yms tuskin menee tuet. Ota selvää.
Itse suoritan työkkärin tukiaisilla osatutkintoa. Ja saa sen suoritettua joulukuun lopussa. Ensviikolla on haastattelu ...kun hain yhtä työtä jo. eli kyllä se opiskelu vaan kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kummallista, että opiskelun saatettiin katsoa häiritsevän työnhakua. Työpaikkojakaan ei ole tarjolla niin runsaasti, että niitä pystyisi hakemaan kahdeksan tuntia päivässä.
Tämä johtuu varmaan siitä, että jokainen opiskelija nostaisi silloin työttömyyspäivärahaa, jos opiskelu työttömänä olisi sallittu aina. Johonkin se raja on vedettävä, kuka on työtön ja kuka opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Itse suoritan työkkärin tukiaisilla osatutkintoa. Ja saa sen suoritettua joulukuun lopussa. Ensviikolla on haastattelu ...kun hain yhtä työtä jo. eli kyllä se opiskelu vaan kannattaa.
Yksi haastattelu ei nyt vielä ole tae mistään opiskelun kannattavuudesta. Itse en päässyt Te-palvelun kautta olevana opiskelijana edes hakemiini harjoittelupaikkoihin haastatteluun kuin yhteen, hakemuksia oli ainakin 50. Ihan vaan työttömänä pääsin useampiin haastatteluihin ja olin kolmesti eri mittaisissa määräaikaisissa työsuhteissa.
Mitä 6-kymppisen kannattais opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Miksi tällä valheella on niin paljon yläpeukkuja?Ettekö tosiaan tiedä, että ei mitään merkitystä tukiin, jos opiskelee keskimäärin alle 5 op/ opiskelukuukausi.
T. työttömänä melkein maisteriksi opiskellut
Vierailija kirjoitti:
Vaikka juristiksi. Osaisit sitten tehdä hyvän testamentin, ja ehkä ehtisit tehdä paljon perunkirjoituksiakin, jos eläisit pitkään. Jostakin syystä juuri oikeustieteellisestä valmistuu paljon eläkeläisiäkin.
Työkkäri ei maksa mulle sen tason konetta ja ohjelmia siihen, jolla voisin verkko-opiskella.
Ja netinkin voisivat mulle sitten maksaa.
T: 310e laskujen jälkeen kuussa käteen.
Tämän avaajalla ei ole hajuakaan työttömän tilanteesta.
Näyttäkää mulle täysin verkossa tapahtuva, tutkintoon johtava ilmainen opiskelu, johon voin vain ilmoittautua mukaan ilman pääsykokeita ja jonka voin suorittaa menettämättä työttömyystukiani niin aloitan opiskelut vaikka heti maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Saahan opiskelijakin tukia.. ja eikö olisi parempi olla opiskelija kuin työtön? Saattaisi vahingossa vaikka työllistyä jossain vaiheessa
Opintotuki ei ole lähelläkään ansiosidonnaisen päivärahan luokkaa. Kun on pari muksua elätettävänä, niin silläkin on merkitystä.
Tämä onkin täysin typerää touhua. Vai miten ratkaisisitte?
Henkilö on kotona, ja saa sinne työmarkkinatukia (ja muitakin tukia) vuosia, koska ei työllisty. Tätä tukirahaa muodoissaan ja toisissaan maksetaan sanotaan vaikka 1200€(sisältää asumistuet sun muut).
Opiskeluun lähtemisestä pudotetatan tukia koska henkilö ei ole tällöin työmarkkinoiden käytettävissä. Niiden samojen markkinoiden joiden kautta häne ei ole työllistynyt sanotaan nyt vaikka kolmeen vuoteen. Henkilö on siis jumissa kotona, koska töitä ei saa, eikä opiskelemaan voi lähteä koska menee leipä suusta. Perusteluna se että opiskelut estävät töihin menon jos te-keskus löytäisi yhtäkkiä työn.
Kysymys 1
Miksi henkilö ei voi opiskella
(samalla rahalla mitä nyt saa) sitä aikaa kunnes töitä yhtäkkiä tarjotaan(vaikkei ole tähän asti tarjottu kertaakaan)ja sitten jäädä pienemmille opiskelijatuille jos yhtäkkiä tällainen kokopäivätyö tuleekin vastaan, ja haluaa mieluummin jäädä opiskelemaan kuin mennä töihin (näinhän se on työssäkäyvilläkin, jotka haluavat lähteä opiskelemaan, että raha pienenee)
Kysymys 2
Miksi on mielekkäämpää maksaa ihmiselle nippa nappa toimeentulo kun hän ei tee mitään, kuin se että se maksettaisiin opiskelusta?
Kysymys 3
Miksi toimeentulon maksamisen edellytyksenä ei voisi olla vastikkeellisuus, eli jos yhteiskunnalla ei ole tarjota töitä, sen pitäisi tarjota opiskelua rahan saamiseksi.
Miksi se on näin päin, että jos teet jotain, menetät rahaa, kuin että se olisi niin että kun teet jotain, saat rahaa?
Kysymys 1:n kohdalla ongelma on se, että työtönhän ei odota, että työtä tarjotaan. Työtön hakee töitä.
Ja onhan tämä opiskelu siinä pulmallinen juttu, että ei voitaisi enäö vetää rajaa siihen, kuka on opiskelija ja kuka työtön. Monikohan opiskelija kierrättäus itsensä työkkärin kautta ilman mitään aikomusta edes ottaa työtä vastaan tai hakea sitä saadakseen vaan isommat tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
Miksi tällä valheella on niin paljon yläpeukkuja?Ettekö tosiaan tiedä, että ei mitään merkitystä tukiin, jos opiskelee keskimäärin alle 5 op/ opiskelukuukausi.
T. työttömänä melkein maisteriksi opiskellut
Korkeakoulututkintoon johtavat opinnot ovat aina päätoimisia vaikka tekisit 1 op/kk. Avoimen opinnoissa on tuo 5op:n raja. Siksi varmaan oletkin melkein maisteriksi kutsuttava kun olet tehnyt esim perus- ja aineopinnot avoimessa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys 1:n kohdalla ongelma on se, että työtönhän ei odota, että työtä tarjotaan. Työtön hakee töitä.
Ja onhan tämä opiskelu siinä pulmallinen juttu, että ei voitaisi enäö vetää rajaa siihen, kuka on opiskelija ja kuka työtön. Monikohan opiskelija kierrättäus itsensä työkkärin kautta ilman mitään aikomusta edes ottaa työtä vastaan tai hakea sitä saadakseen vaan isommat tuen.
Tavallaan vastaistkin kysymykseeni Eli tarkoitus ei olekaan että työttömät opiskelisivat.
Ja tuo että työttömät hakevat t öitä. Mistäs nämä pitkäaikaistyöttömät tulevat, jos työtä hakemalla työn saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... menee tuet??
ei mahdollista. Itse jouduin keskeyttämään yliopisto-opinnot opintotuen riittämättömyyden takia. opintotuki oli 80 euroa, ilman mahdollisuutta toimeentulotukeen. Työttömyystuki 538 plus tarvittaessa totu.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt. Omaksi ilokseen voi tietysti opiskella, mutta kuka palkkaa 60-65 vuotiaan? Itse en päässyt edes palkattomaan työharjoitteluun 55-vuotiaana. Tosin olenkin sitä mieltä, että nuorten, alle kolmekymppisten, pitäisi ensisijaisesti saada työpaikkoja.
On vai? Miten se sitten menee, pitääkö kysyä jotain työkkäristä vai vaan ilmoittaa opiskelupaikkaan?