Onko sanonta "meni reisille" ihan asiallinen esim. työelämässä?
Hämmentävän usein törmää tähän sanontaan, joka on yhtä kiusallinen oli puhujana mies tai nainen... Arkikokemuksen mukaan vähän useammin mies. Viimeksi törmäsin tähän iltapäivälehden otsikossa ja Masterchefissä, kun kokit esittelivät tuotoksiaan ja yhden kokin kakunteko meni "ihan reisille". Jotenkin tämän sanominen naispuolisen tuomarin edessä särähti korvaan :D Ymmärrän, että tämä sanonta on arkipäiväistynyt ja ehkä irrallaan alkuperäisestä merkityksestä... Mutta silti siitä tulee aika visuaalinen mielikuva itselle. Ja se on aika ruma mielikuva. Mites muut, onko teistä tämä ihan ok käyttää esim työpaikoilla..?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt samaa. En itse asiassa tiedä, mistä sanonta tulee, joten olen olettanut, ettei sen alkuperä VOI olla mikään rivo, kun sitä noin laajasti käytetään. Mutta ilmeisesti sitten onkin? Yöh.
Sanontahan tulee siitä ettei ole ehtinyt saada kullia edes pilluun asti vaan ruiskahtaakin ennenaikaisesti reisille. Eli nussiminen ja / tai lapsen teko epäonnistui. Mikä siis tarkoittaa muussa yhteydessä käytettynä, että homma meni pieleen. Ei tuossa siis mitään rivoa ole, normaalista elämästä lähtöisin. Meillä tätä käyttää lapsetkin. N32v
Ei mitään rivoa muka?!
Vierailija kirjoitti:
Roiskis! Aahh...
Nyt lentää.
Älä käytä. Annat itsestäsi sivistymättömän mielikuvan.
Minulla menee aina reisille kun pitää käydä nopeasti vessassa työaikana. Vessataukoja ei ole suoranaisesti sallittu, niin kiireessä roiskahtaa reisille tippoja tai myöhemmin valahtaa putkellinen kalsareille.
Työelämä on niin hektinen ettei kerkeä kusellakaan käydä.
Epäillään että puhelinta räplätään duunissa, mutta kun kusella nyt pitää käydä, niin reisilehän se menee kiireessä.
Jos viisi minuuttia saisi rauhassa kusta, niin ei tulisi putkellista lahkeille tai reisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä nyt on kaikki erite-ekspertit paikalla, niin kertokaa miten pitkä on poronkusema? Olen aina miettinyt tätä.
Poro sairastuu, jos ei virtsaa tarpeeksi usein ja sanonta tulee matkasta, jonka välein on pysähdyttävä ja annettava vetoporojen hoitaa asiansa. Tarkkaa matka/aikamäärää en valitettavasti muista.
Noin 70km
Puhekielisiä sanontoja voi käyttää kollegoiden kesken, mutta en menisi pomolle tai asiakkaalle sanomaan tuollaisia sanontoja. Näitähän vaikka kuinka paljon vastaavia "vähän" asiallisua mutta ei kovin. Esim. Ahneella on paskainen loppu.
Parempi kuin ruiskahti kasvoille.
On todella alatyylinen. Eikä se kyllä viittaa siihen, että pissaa roiskuu reisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roiskis! Aahh...
Nyt lentää.
Kuuma lasti!!!!
Ei todellakaan ole sopivaa sanoa tuolla tavalla.Ollaan kaikki akateemisia ja vaativalla alalla asiantuntijoina.
Ehkä jossain Wt -Prisman kahvihuoneessa ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roiskis! Aahh...
Nyt lentää.
Kuuma lasti!!!!
Helpottaa.
Asiakkaan kuullen moinen kielenkäyttö ei ole soveliasta. Tutussa työporukassa voi menetellä, kunhan ei ole jokapäiväistä.
Sanonta tarkoittaa sitä, että yhdyntä epäonnistuu esim kokemattomuuden tai liiallisen kiiman johdosta ja siemensyöksy tapahtuu jo ennen kuin elin on kohteessa.
Eli spermat menee reisille eikä naisen vulvaan.
Oon kanssa ihmetellyt miten ihmiset käyttää tätä kaikenlaisissa ympyröissä.
Menee ne kahvitkin reisille, jos syliin kaataa. Peruskoulumeininkiä vääntää kaikkeen joku seksiulottuvuus.
No ei ole asiallinen. En ole sitä myöskään koskaan töissä kuullut.
On asiallinen ja töissä kuultu myös. Meillä on myös käytetty termiä mulkuttaminen puukottamisen sijaan.
Kyllähän tuollainen ilmaisu keventää tunnelmaa ja johdattaa ajatukset luontevasti seksuaaliasioihin. Kukapa ei ilahtuisi mielikuvasta siemensyöksystä reisille tilanteessa kuin tilanteessa.
Sperman roiskuttaminen sellureisille kun olisi ollut mahdollista roiskuttaa ulkonevien häpyhuulten suojaamaan emättimeen.
Ei enää, 15 vuotta sitten oli. Pomoni sanoi silloin myös että homma meni kätee. ja ihan kyynärpäätä myöten. Nykypäivänä kaikesta voi joku loukkaantua. Teen mieluusti pääosin etää ettei vaan loukkaa ketään tai jopa vahingossa hipaise vastaantulijaa ohittaessa työpaikan käytävällä, saa helposti syytteen.
Poro sairastuu, jos ei virtsaa tarpeeksi usein ja sanonta tulee matkasta, jonka välein on pysähdyttävä ja annettava vetoporojen hoitaa asiansa. Tarkkaa matka/aikamäärää en valitettavasti muista.