Onko sanonta "meni reisille" ihan asiallinen esim. työelämässä?
Hämmentävän usein törmää tähän sanontaan, joka on yhtä kiusallinen oli puhujana mies tai nainen... Arkikokemuksen mukaan vähän useammin mies. Viimeksi törmäsin tähän iltapäivälehden otsikossa ja Masterchefissä, kun kokit esittelivät tuotoksiaan ja yhden kokin kakunteko meni "ihan reisille". Jotenkin tämän sanominen naispuolisen tuomarin edessä särähti korvaan :D Ymmärrän, että tämä sanonta on arkipäiväistynyt ja ehkä irrallaan alkuperäisestä merkityksestä... Mutta silti siitä tulee aika visuaalinen mielikuva itselle. Ja se on aika ruma mielikuva. Mites muut, onko teistä tämä ihan ok käyttää esim työpaikoilla..?
Kommentit (130)
En nyt menisi presidentille noin sanomaan, mutta nykyään hyvin arkinen sanonta enkä usko kenenkään ajattelevan spermalaikkuja jos palaverissa noin sanoo. Ei haittaa mua.
Vierailija kirjoitti:
Juosten kustu tarkoittaa mitä tahansa hutiloitua, ei mitään vatun viivaa.
Jep. Mielikuva lumihankeen juosten kuseksitusta rannusta.
Alunperin sanonnalla tarkoitettiin erityosesti työn jälkeä jossa lopputulos oli mutkitteleva, vaikka sen piti olla suora.
Ommel, muottilaudoitus, oja jne.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt samaa. En itse asiassa tiedä, mistä sanonta tulee, joten olen olettanut, ettei sen alkuperä VOI olla mikään rivo, kun sitä noin laajasti käytetään. Mutta ilmeisesti sitten onkin? Yöh.
No, sanonnan alkuperähän on kokemattomsn pojan sähläys naisen/tytön kanssa, laukeaa reisille oikeaa paikkaa etsiessään.
Ihmisten kielikuvien ja sanontojen ymmärrys on pelottavasti heikentynyt.
Niin, tuollainen minulle tulee sanonnasta MIELEEN, mutta oletin, että sillä on pakko olla jokin vähemmän rivo merkitys, kun sitä noin paljon - ja noin neutraalisti - käytetään.
-edellinen
Vierailija kirjoitti:
Toinen vastaava: "Ollaan ihan huulilla". Hyi yök. Älä käytä, jooko.
Ai hitsi, tämä on tosiaan toinen ällötys!!! Onneksi vähän harvemmin esiintyvä.
Ei ole kyllä käynyt mielessäkään, että tuossa voisi olla jotain loukkaavaa tai ällöttävää. Se on itselleni pelkkä kielikuva, joka tarkoittaa pieleen menemistä. En siis liitä siihen mielessäni mitään irstasta, ellei sanoja jotenkin korosta sanonnan kaksimielisyyttä mitä ei ole kyllä vielä koskaan käynyt (paitsi nyt).
Ei ole asiallinen työelämässä. Jossain miesten urheilujoukkueessa voi toimia?
Uusi rehtori piti puheen oppilaitoksen ensimmäisessä opettajainkokouksessa ja visioi loistavaa tulevaisuutta kertoen, että se on hänen märkä unensa. Sanavalinta ei toiminut. Reisille meneminen sama juttu. Opettajat on huumorintajuista väkeä, mutta ketään ei hymyilyttänyt.
Olen kuullut käytettävän. Ilmeenikään ei värähdä, mutta sisäisesti pidän töksäyttäjää yksinkertaisena.
Vierailija kirjoitti:
"Varo ettei mene reisille", on iät ja ajat opetettu pikkulasta.
Sisävessakasvatit ei muista?
Ainakin ulkohuusissa vahinko tuli pohkelle/nilkoille, jos pissi lirisi lautojen välistä.
Joskus moinen vahinko pääsi käymään.
Vierailija kirjoitti:
En nyt menisi presidentti entille noin sanomaan, mutta nykyään hyvin arkinen sanonta enkä usko kenenkään ajattelevan spermalaikkuja jos palaverissa noin sanoo. Ei haittaa mua.
Usko pois. Kyllä minulle ainakin sanonnoista tulee visuaalinen mielikuva - ei tämä ole ainoa. Jos joku sanoo "ei näe metsää puilta" mulla vilahtaa mielessä puita :D mutta ehkä vielä useammin kalahtaa se jos mielikuva on rivo... Ehkä juuri liittumä seksiin herättää sen mielikuvan vielä nopeammin... On eräänlainen triggeri :D jos en ole siis ihan ainoa kummajainen, varaudu siihen, että joku palaverissa kokee asian toisin kuin sinä
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä sanonta joka tapauksessa.
Ei pitäisi käytää jos ei ihan sivistymättömäksi halua leimautua.
Seksi siitä mullekin on koko ajan tullut mieleen, ei pissat ollenkaan.
Eikä joo tosiaan sovi julkiseen käyttöön eikä työelämään.
Olin polvipunkteerauksessa, polvi ihan turvoksissa. Sairaanhoitaja sanoi, että eiköhän tyhjennetä lasti. Toisen kerran toinen sairaanhoitaja sanoi, että varotaan nyt sitten ettei mene reisille. En minä ainakaan ole näistä pahastunut, keventävät tunnelmaa. M54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt menisi presidentti entille noin sanomaan, mutta nykyään hyvin arkinen sanonta enkä usko kenenkään ajattelevan spermalaikkuja jos palaverissa noin sanoo. Ei haittaa mua.
Usko pois. Kyllä minulle ainakin sanonnoista tulee visuaalinen mielikuva - ei tämä ole ainoa. Jos joku sanoo "ei näe metsää puilta" mulla vilahtaa mielessä puita :D mutta ehkä vielä useammin kalahtaa se jos mielikuva on rivo... Ehkä juuri liittumä seksiin herättää sen mielikuvan vielä nopeammin... On eräänlainen triggeri :D jos en ole siis ihan ainoa kummajainen, varaudu siihen, että joku palaverissa kokee asian toisin kuin sinä
Minulle myös tulee mielikuvia sanonnoista; noissa "ei näe metsää puilta"-sanonnan mielikuvissa on mäntymetsää. Ja "meni reisille"-sanonnasta tulee mieleen kiihtynyt sähläys ja reisille meno (oma kokemus :D).
Minä vasta aikuisena ymmärsin tämän sanonnan merkityksen ja työelämässä käytin sitä ehkä kerran.. kunnes tosiaan tajusin mitä se tarkoittaa ja kyllä hävetti sen jälkeen ainakin minua. Vaikka olen mies niin enhän mä kehtaa tollasta käyttää, varsinkaan naisten kanssa. Eikö tosta tule ihan täysjuntti vaikutelma?
Mikä tahansa asia voi mennä reisille. Istut hienossa ravintolassa mutta tarjoilija kippaa alkukeiton syliisi. Reisille.
Sanonnan tulkinta ja se kuinka hävyttömiin asioihin sen yhdistää, kertoo ainoastaan tulkitsijan omasta ajatusmaailmasta.
Jos on pakkomielle ajatella aina seksuaalisia juttuja niin virsta väärää, happamat marjat ja pyy pivossa ovat äkkiä kas kummaa seksuaalisia ja irstaita nekin. Likaisesta mielikuvituksesta kärsii itse jos ei siitä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa asia voi mennä reisille. Istut hienossa ravintolassa mutta tarjoilija kippaa alkukeiton syliisi. Reisille.
Sanonnan tulkinta ja se kuinka hävyttömiin asioihin sen yhdistää, kertoo ainoastaan tulkitsijan omasta ajatusmaailmasta.
Jos on pakkomielle ajatella aina seksuaalisia juttuja niin virsta väärää, happamat marjat ja pyy pivossa ovat äkkiä kas kummaa seksuaalisia ja irstaita nekin. Likaisesta mielikuvituksesta kärsii itse jos ei siitä pidä.
Oletpas sinä viaton :D voihan sinne reisille kaikenlaista päätyä... Mutta toisin kuin tuo pyy pivossa, jonka voi toki tulkita kaksimielisesti jos haluaa, tämä "sanonta" on lähtöisin rivosta yhteydestä... Ja jos vaikka jostain syystä niin ei olisikaan, tämä keskustelu osoittaa aika monen tulkitsevan sen juuri niin. Ja puhujan olisi hyvä se tiedostaa, vaikka kuinka olisi omasta mielestään oikeassa :) en itse haluaisi puhua ns ohi suuni :D
Sanonta ei sovi työpaikalle. Olen myös kuullut tämän jossain ihan asiallisessa yhteydessä ja mielessäni pyöritellyt silmiä. Entisessä työpaikassani yksi kollega sanoi usein asian "menneen munille", joka on ehkä jopa vielä ällöttävämpi versio sanonnasta. En tietenkään anna oman arvioni puhujasta näkyä, mutta jos käyttää vieläpä useaan kertaan tuollaista sanontaa yhteydessä, jossa ei tunneta kovin hyvin ja jossa on tarkoitus tehdä yhteistyötä, on kyllä törppö.
Tässä huomaa, että aika moni ketjussa tunnisti nimenomaan sen kaikkein törkeimmän merkityksen. Vaikka itse ei pitäisi sanontaa "minään" niin kuulija voi pitää aika tökerönä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa että pissa meni reisille.
Ei vaan spermaa.
Epäasiallinen. Koomista jos nainen käyttää sitä. Ihmiset eivät tajua sen alkuperää.
Älkää käyttäkö.
Miksi se on koomista jos nainen käyttää sitä? Saako vaan ÄIJÄT puhua tietyllä tavalla?
Tiedän mitä tuo tarkoittaa ja käytän sanontaa, mutta en töissä tietenkään.
Voihan se homma käteenkin mennä....
Tekisi mieli kokeilla seuraavan kerran lausetta "mielestäni tällainen puhe ei sovi työpaikalle". Ja tässä on se hienous, että tämä on seksistinen ja loukkaava molemmille sukupuolille..! :D että joskus näinkin