Onko sanonta "meni reisille" ihan asiallinen esim. työelämässä?
Hämmentävän usein törmää tähän sanontaan, joka on yhtä kiusallinen oli puhujana mies tai nainen... Arkikokemuksen mukaan vähän useammin mies. Viimeksi törmäsin tähän iltapäivälehden otsikossa ja Masterchefissä, kun kokit esittelivät tuotoksiaan ja yhden kokin kakunteko meni "ihan reisille". Jotenkin tämän sanominen naispuolisen tuomarin edessä särähti korvaan :D Ymmärrän, että tämä sanonta on arkipäiväistynyt ja ehkä irrallaan alkuperäisestä merkityksestä... Mutta silti siitä tulee aika visuaalinen mielikuva itselle. Ja se on aika ruma mielikuva. Mites muut, onko teistä tämä ihan ok käyttää esim työpaikoilla..?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo 'meni reisille' viittaa kusemiseen.
Naisten näkökulmasta varmaan. Miehenä en tiedä miten olisi mahdollista kusta ainakaan omille reisille.
"Varo ettei mene reisille", on iät ja ajat opetettu pikkulasta.
Sisävessakasvatit ei muista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt samaa. En itse asiassa tiedä, mistä sanonta tulee, joten olen olettanut, ettei sen alkuperä VOI olla mikään rivo, kun sitä noin laajasti käytetään. Mutta ilmeisesti sitten onkin? Yöh.
Sanontahan tulee siitä ettei ole ehtinyt saada kullia edes pilluun asti vaan ruiskahtaakin ennenaikaisesti reisille. Eli nussiminen ja / tai lapsen teko epäonnistui. Mikä siis tarkoittaa muussa yhteydessä käytettynä, että homma meni pieleen. Ei tuossa siis mitään rivoa ole, normaalista elämästä lähtöisin. Meillä tätä käyttää lapsetkin. N32v
Kyllä se tosiaan panohommiin liittyy eikä kusemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten näkökulmasta varmaan. Miehenä en tiedä miten olisi mahdollista kusta ainakaan omille reisille.
Isänä tietäisit miten pikkupojille usein käy...
Nyt meni ap vtuiksi tämä aloitus ..
Sinc
Vierailija kirjoitti:
Kukkahattusi kiristää aikalailla liikaa.
Hienosti ymmärretty avaus. Sanoinhan juuri, että tarkoitus ei ole loukkaantua vaan ihmetellä. Minusta on vaan aina noloa jos joku käyttää sanontaa, jolla voi olla aika loukkaavakin merkitys eikä itsekään ymmärrä mistä sanonta tulee
Kyllä tuo on samaa alkuperää kuin juosten kustu.
Kusi reisille.
Vierailija kirjoitti:
Pissaan viittaa.
Juosten kustu on rinnakkaissanonta, siinäkin menee reisille.
Juosten kustu viittaa siihen että ei siinä pysty tekemään suoraa viivaa hankeen mitenkään. Esimerkiksi lankku voi olla sahattu kuin juosten kustu, viittaa mtös muuhun tekemiseen kun ei ole tehty huolella
Vierailija kirjoitti:
Pissaan viittaa.
Tuo "juosten kustu" tarkoittaa lähinnä sellaista epämääräistä suoran vastakohtaa. Kokeilepa virtsata juosten (siis miehet) ja tehdä sillä virtsalla suora jälki.
Tyhmä sanonta joka tapauksessa.
Ei pitäisi käytää jos ei ihan sivistymättömäksi halua leimautua.
Seksi siitä mullekin on koko ajan tullut mieleen, ei pissat ollenkaan.
Eikä joo tosiaan sovi julkiseen käyttöön eikä työelämään.
Juosten kustu tarkoittaa mitä tahansa hutiloitua, ei mitään vatun viivaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että tarkoitus ei ole nyt "ammattiloukkaantua", vaan oikeasti sanonta on mielestäni sekä ällöttävä että sopimaton ja niin vaan sitä kuulee vaikka missä yhteyksissä työelämässäkin... Eli ei nyt kyse siitä että "mitään ei saa enää sanoa"...
Juuri näin. Ällöttävä, alatyylinen eikä missään nimessä kuulu työympäristöön. Silti sanontaa kuulee ja vähän liian usein omaan makuun. Jos joku haluaa alatyyliä kommunikoidessaan käyttää niin siitä vaan. Kovin ammattimaista kuvaa siinä ei muile itsestään anna. Sitten on hyvä huomioida eri tilanteet. Jos olet antamassa projektista tilannekatsausta, ei todellakaan kannata käyttää kyseistä fraasia. Projektista riippuen toki projektiin osallistujien välisessä keskustelussa voi olla vapaampi tyyli. Toki siinäkin miettisin onko pakko käyttää alatyyliä. Musta esimerkiksi ei näe päältä mitä aattelen, mutta voin kertoa, että alatyyliset kommentit näkyy omissa arvioinneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustaan jonkun toisen reisille :D
Omalla työpaikalla mm nuori mieskonsullti käytti tätä ilmaisua puhuessaan päälliköille ja asiantuntijoille, joista 3/4 oli naisia. Kyllä minua hävetti hänen puolestaan... Mutta ehkä on juuri niin, että jonnet ei muista mistä sanonta lähtöisin
Vierailija kirjoitti:
Liittyy seksiin. Alaikäisillä menee useimmin käsiin, aikuisilla reisille. Ei ole asiallinen työelämässä, mutta ehkä tosi-tv/ kokkauskisoihin vielä sopii
Varsinkin jos tuomarina on Tomi Björck!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt samaa. En itse asiassa tiedä, mistä sanonta tulee, joten olen olettanut, ettei sen alkuperä VOI olla mikään rivo, kun sitä noin laajasti käytetään. Mutta ilmeisesti sitten onkin? Yöh.
No, sanonnan alkuperähän on kokemattomsn pojan sähläys naisen/tytön kanssa, laukeaa reisille oikeaa paikkaa etsiessään.
Ihmisten kielikuvien ja sanontojen ymmärrys on pelottavasti heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissaan viittaa.
Juosten kustu viittaa siihen että ei siinä pysty tekemään suoraa viivaa hankeen mitenkään. Esimerkiksi lankku voi olla sahattu kuin juosten kustu, viittaa mtös muuhun tekemiseen kun ei ole tehty huolella
Ei. Ei tuo ole mikään pelkästään miesten sanonta. Ja kuka nyt hankeen viivoja pissaa? Tarkoittaa että juosten kusten tulee pelkkää sotkua.
Juosten kustu = tehty hosuen/huolimattomasti
Toinen vastaava: "Ollaan ihan huulilla". Hyi yök. Älä käytä, jooko.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sanonnan alkuperähän on kokemattomsn pojan sähläys naisen/tytön kanssa, laukeaa reisille oikeaa paikkaa etsiessään.
Ihmisten kielikuvien ja sanontojen ymmärrys on pelottavasti heikentynyt.
Nimenomaan heikentynyt jos luulee tuon tarkoittavan seksiä.
Kuivaksi opettelu oli aikoinaan vähän erilaista. Nykyhmiset ei ehkä siksi yhdistä ekana puskapissaamiseen vaikka sieltä se sanonta tulee.
Ei pissa, vaan ennenaikainen siemensyöksy reisille. Noin voi käydä, jos on valmiiksi erittäin kiihottuneessa tilassa ja sitten olisikin pääsemässä ns. asiaan ja ei ehdi edes kärkeä kastaa kun laukeaa.