Kysymys asunnon omistajuudesta (LAINAA JÄLJELLÄ) kun aviopuoliso kuolee(lesken asumisoikeus vs, lapset)
Minulla ja miehelläni on yhteinen talo, josta on lainaa 90 000 jäljellä. Mikäli mieheni kuolee huomenna, niin miten menee perunkirjoitus/talon hoito siinä tapauksessa hänen lastensa osalta(ei yhteisiä lapsia)?
Minulla on lesken asumisoikeus, joten saan jäädä taloon asumaan, vaikka mieheni lapset omistavat perikuntana puolet talosta.
Kysymys 1
Minä jään yksin maksamaan lainaa taloon? vai pitääkö mieheni lasten maksaa miehen puolta lainasta?
2 jos maksan yksin lainaa pois, niin ei kai miehen lapsille kuulu minun maksamastani osuudesta mitään? Vai mitä jos maksan lottovoitolla koko lainan pois ensi vuonna, niin kuuluuko talosta edelleen puolet miehen lapsille?
Kommentit (250)
Se ainakin on selvää, että lasten ei tarvitse maksaa teidän asuntolainoja pois.
Kuolinpesän osakkaat (eli rintaperilliset) perivät sekä varat että velat. Eli myös asuntovelka periytyy.
Se minkä sinä olet aiemmin maksanut (talon puolikas) on sinun myös jatkossakin.
Lapset (perikunta) jatkaa sen miehen puolikkaan maksamista, sinä sen oman puolikkaasi. Jos maksat huomenna koko lainan pois ja omistussuhdetta taloon ei muuteta, miehen lapset perii sen 50%. Eli se pitää ihan oikeasti niihin osakekirjoihin muuttaa, ei tapahdu automaattisesti sillä, että sinun pankkitililtä menee joku suoritus pankkiin. Toki jos lapset eivät maksa tuota omaa osaansa asuntolainasta (pesä on esim. varaton), sinä sitten maksat koko roskan. Ja silti lapset perii sen puolikkaan jos omistusoikeus niin on kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän osakkaat (eli rintaperilliset) perivät sekä varat että velat. Eli myös asuntovelka periytyy.
Tarkoittaako tämä sitä että minun pitää ostaa miehen lapset ulos maksamalla heille puolet talosta? Ja kysymys tässä nyt on otsikon mukaan siitä että kun lainaa on talosta vielä 90 000€.
Ja jos en pysty ostaa lapsia ulos, niin miten sitten käy? Hekö joko kieltäytyvät perinnöstä(koska velka), tai sitten mitä?
Vierailija kirjoitti:
Lapset (perikunta) jatkaa sen miehen puolikkaan maksamista, sinä sen oman puolikkaasi. Jos maksat huomenna koko lainan pois ja omistussuhdetta taloon ei muuteta, miehen lapset perii sen 50%. Eli se pitää ihan oikeasti niihin osakekirjoihin muuttaa, ei tapahdu automaattisesti sillä, että sinun pankkitililtä menee joku suoritus pankkiin. Toki jos lapset eivät maksa tuota omaa osaansa asuntolainasta (pesä on esim. varaton), sinä sitten maksat koko roskan. Ja silti lapset perii sen puolikkaan jos omistusoikeus niin on kirjattu.
Mutta eiväthän mieheni lapset voi periä minua? Hehän perisivät isänsä, eli velkaisen talon. Ei kai mieheni kuoleman jälkeen synny perimisoikeutta minun rahoihini?
Sinulla on asumisoikeus ja puolet talosta. Lapsilla on puolet talosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, velat eivät periydy. Mutta omaisuuteen kohdistuvat kiinnitykset kyllä. Eli koska miehen puolikas on hänen asuntolainansa vakuutena, pankki haluaa että asia järjesteään jollain tavalla. Miten se hoidetaan on sitten perillisten asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sitä että minun pitää ostaa miehen lapset ulos maksamalla heille puolet talosta? Ja kysymys tässä nyt on otsikon mukaan siitä että kun lainaa on talosta vielä 90 000€.
Ja jos en pysty ostaa lapsia ulos, niin miten sitten käy? Hekö joko kieltäytyvät perinnöstä(koska velka), tai sitten mitä?
Miksi lapset kieltäytyisivät perinnöstä? Jos heillä ei ole varaa maksaa lainaa, niin joko sinä maksat lainan yksin tai sitten talo myydään.
Tosielämässä perunkirjoituksessa lasketaan yhteen vainajan ja puolison varat ja velat, tästä puolet on puolison (ei peri mitään) ja puolet perillisten. Jos puolison omaisuus on suurempi kuin vainajan, hän voi ilmoittaa, että ei anna kuolinpesälle tasinkoa, silloin hän pitää oman omaisuutensa ja rintaperilliset jakavat vainajan omaisuuden keskenään.
Jos teillä on yhteinen laina, niin sinä jatkat sen maksamista. Lasten ei kannata kieltäytyä perinnöstä, koska se on suurempi kuin lainasumma eli heille edullisinta on talon myynti, lainan poismaksu ja rahojen jakaminen.
Oletteko naimisissa? Onko avioehtoa? Onko testamenttia?
Onko vain miehellä lapsia, sinulla ei miehen tai edellisten kanssa?
Mitä varallisuutta miehellä on, mitä varallisuutta sinulla on?
Onhan teillä testamentti kunnossa? En tiedä, miten tuo toimii tilanteessa, jossa yhteisiä perillisiä ei ole. Omilla vanhemmilla testamentissa luki, että leski saa täydellä omistusoikeudella ensiksi kuolleen omaisuuden kokonaan haltuunsa.
Jos vainajan osuus asuntovelasta saadaan maksetuksi hänen muilla varoillaan, lapsi saa perinnöksi puolet asunnosta. Leski pitää oman puolikkaansa asunnosta ja vastaa siihen liittyvästä velasta.
Jos lapset ottaa vastaan perinnön niin ottavat lainankin. Jos lainaa on enemmän kuin varallisuutta niin perintöä ei kannata vastaanottaa välttämättä. Tällöin ei saa mitään.
10 talon arvo
10 lainaa
5 on sinun
5 lasten
10 lainaa
Jos sulla ei ole varaa ottaa itsellesi 10 lainaa niin talo myyntiin
Ja jos maksat sen kympin sitä lainaan niin se on sinun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eiväthän mieheni lapset voi periä minua? Hehän perisivät isänsä, eli velkaisen talon. Ei kai mieheni kuoleman jälkeen synny perimisoikeutta minun rahoihini?
Ei, jos omaisuuden ositus on miehen kuoleman jälkeen tehty, Jos ei, sitten voidaan katsoa että sinun kuolinpesässäsi on avioliittoon kulunutta omaisuutta, josta tietenkin 50% on lasten. Eli siitäkin pitää olla ihan paperi tehtynä ei vaan mielikuva.
Jos sinulla on yhteinen laina miehesi kanssa, menee se maksuun miehesi kuollessa. Sinä vastaat omasta osuudestasi ja miehesi kuolinpesä omastaan. Jos kuolinpesässä ei ole muuta varallisuutta kuin asunnon puolikas velan hoitamiseksi, on puolikas realisoitava.
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä testamentti kunnossa? En tiedä, miten tuo toimii tilanteessa, jossa yhteisiä perillisiä ei ole. Omilla vanhemmilla testamentissa luki, että leski saa täydellä omistusoikeudella ensiksi kuolleen omaisuuden kokonaan haltuunsa.
Niin luki meilläkin ja sitten äiti itkemään, kun emme maksaneet perintöveroa, vaikka emme perineet mitään.
varmaan riippuu myös mitä on kirjattu lainaehtoihin. Jos laina on otettu yhdessä, esim 50-50, niin maksat jatkossa vain omaa osuuttasi lainasta. Tosin asuntolainasopimuksissa on usein (aina?) maininta että laina erääntyy välittymästi toisen kuoltua. Eli silloin neuvotellaan pankin kanssa mitä tehdään. Voit esim. maksaa koko lainan itse, ja omistussuhdetta muutetaan samassa suhteessa. Tai miehesi lapset voivat ottaa lainasta miehesi osuuden harteilleen, ja omistussuhteet pysyvät ennallaan.
Jos olette tehneet niin typerästi, että laina on kokonaan sinun nimissä, mutta omistussuhde on 50-50 (miehesi on esim siirtänyt sinulle aina oman osuutensa kerran kuussa), niin koko laina on sinun maksettavana, ja miehesi lapset kuitenkin saavat koko 50% talosta itselleen. Ja jos koko laina on ollut miehesi harteilla, niin jälleen pitää neuvotella. Pankki voi vissiin lunastaa talon jos ette saa sopimusta aikaiseksi. Eli joko otat koko lainan itsellesi ja omistussuhteita muutetaan suhteessa, tai sovit miehesi lapsien kanssa yhteisestä lainasta.
Nämä ovat siis veikkauksia miten tilanteessa toimittaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos omaisuuden ositus on miehen kuoleman jälkeen tehty, Jos ei, sitten voidaan katsoa että sinun kuolinpesässäsi on avioliittoon kulunutta omaisuutta, josta tietenkin 50% on lasten. Eli siitäkin pitää olla ihan paperi tehtynä ei vaan mielikuva.
Täysin sekoa.
Oikeasti kiinnostaisi jos joku tietävä viitsisi vastata.
ap