Työttömien oikeus ansaita 300e oli huijausta
Jäin työttömäksi joulukuun lopussa. Työkkärissä sanottiin että san vuoden alusta ansaita 300e/kk ilman että vaikuttaa päivärahaan. Tein sitten keikkatyötä kokonaiset 10 tuntia, palka alle tuon suojarajan.
Kela laski tuloikseni saamani päiväpalkan x21.5 ja vähensi TÄSTÄ summasta sen 300. Koska laskenalliset kukausitulot olivat 1000e, ja vähennyksen jälkeen 700e, puolitettiin aikajakson työttömyystuki koska"ansaitsin yli 300e suojarajan". No en hitossa ansainnut. Sain tässä kuussa alle 300e. Mutta käyttävät tuota laskennallista palkkaa joka on teoreettinen kuvitelma. Ja sehän ylittää aina 300e kun päiväpalkka kerrotaan kuukaudella. Kukaan ei ansaitse alle 10e/pv. Kuka tätä 300e rajaa voi hyödyntää?Susi idea taas.
Ansaitsin 200e ja tuki puolitettiin. Työkkärin tieto on virheellistä,ei kannata uskoa. Mulla meni tappiolle koska maksoin työmatkat.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:27"]Siis mikä on laskennallinen palkka? Ai että leikitään, että sait näin ja näin paljon palkkaa vai?
[/quote]
Jep. Samalla lailla ne arvioi munkin tulot tuota yleistä asumistukea varten kun olin osa-aikatöissä. Sanoin että saan luultavasti kuussa sen ja sen verran, mutta ne laski jonkun ihan muun tulon mulle.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:22"]Ne laskee tulot niin et edellisvuoden tulot jaadaan 12kk mistä saadaan sun kuukausitulo tämä tietääkseni on tuo laskennallinen tulo,eli jos joinakin alkuvuoden kuukausina olet tienannut hyvin se vaikuttaa vaikket loppuvuonna olisi tienannut yhtään sulla on rahaa säästössä kelan laskukaavan mukaan
[/quote]
Lasketaanko näin myös yleinen asumistuki? Mulla nimittäin käy niin että jonain kuuna saatan saada yli 400 lisää ja jonain paljon sen alle mitä pitikin. Eli kannattaako mun ilmoittaa tästä 1kk ylityksestä jos niillä onkin joku vuosituloraja? Koska siis sittenhän ne laskisi mun tukia kun ne laskee että saan muka joka kk sen yli 400 mitä en todellakaan saa kuin harvoin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:22"]Ne laskee tulot niin et edellisvuoden tulot jaadaan 12kk mistä saadaan sun kuukausitulo tämä tietääkseni on tuo laskennallinen tulo,eli jos joinakin alkuvuoden kuukausina olet tienannut hyvin se vaikuttaa vaikket loppuvuonna olisi tienannut yhtään sulla on rahaa säästössä kelan laskukaavan mukaan
[/quote]
Lasketaanko näin myös yleinen asumistuki? Mulla nimittäin käy niin että jonain kuuna saatan saada yli 400 lisää ja jonain paljon sen alle mitä pitikin. Eli kannattaako mun ilmoittaa tästä 1kk ylityksestä jos niillä onkin joku vuosituloraja? Koska siis sittenhän ne laskisi mun tukia kun ne laskee että saan muka joka kk sen yli 400 mitä en todellakaan saa kuin harvoin.
[/quote]
Jooko voitteko vastata :/ ahdistaa tämä asia. Olisi niiiin huippua jos kelalle pitäisi vaikka joka kuukausi lähettää palkkalaput mutta nyt ne arvioi omiaan ja jään oikeasti pulaan jos tukeni laskee. Eli onko asumistuessa vuosituloraja?
Äänestäkää vasemmistoa tai vihreitä, niin saadaan perustulo ja tälläisiä asioita ei tarvitse sitten murehtia.
Kelan kanssa saa tapella jos erehtyy tekemään pätkätöitä tai tienaa edes vähän. Se paperisota ja kelan virheiden korjaamiseen tärvääntyvä aika ei ole mitenkään niiden muutamien eurojen arvoinen.
Politikkojen kauniit puheet ei pidä paikkaansa käytännön kanssa. Mielellään sitä tekisi töitä työttömänä mutta jos ei saa täyttä palkkaa niin ei kannata. Kelan kanssa vääntäminen vie aikaa ja hermot. Kun vien laput joista näkyy että tein töitä kolmena päivänä niin se ei saatana tarkoita että olin kuukauden töissä.
Sitten joku ihan pokkana ihmettelee kun pätkätyöt ei kelpaa. Sitä voi koittaa itse miltä tuntuu olla useita kuukausia ilman mitään muuta tuloa kuin soskun sääliraha.
Juttuvinkki iltalehtiin. Niin sitä oikeutta nyky-Suomessa jaetaan: toimittaja soittaa tarpeeksi isolle pomolle paperinpyörityslafkaan. Pomo tutustuu tapaukseen ja sanoo, että ei voi mitään kun laki sanoo näin. Kansanedustaja ehkä lukee jutun iltalehdestä ja saa kipinän, ja kolmen vuoden päästä epäonnistunut laki on ehkä iteroitu vähän parempaan suuntaan.
Ja tässä on aika monta ehkä-kohtaa. Näitä juttuja lukiessa tulee aina mieleen, että kannattaisiko sitä perustuloa kokeilla edes pilottihankkeena. Tukiviidakko jäisi vähemmälle ja henkilökohtaisilta tragedioilta voitaisiin välttyä.
Eli joo, eka päiväraha päätös silloin kun se tehdään POIKKEAVALLE JAKSOLLE, jotta seuraavat maksut saataisiin tasoitettua niin, että palkkakuittien odottelun takia ei veny liian pitkälle maksun odotus, voi olla hieman yllätyksellinen
300€ suoja osuutta siis ei oteta huomioon joko kk tai 4 viikon palkkajaksoissa sovitellussa päivärahassa. 4viikon osuus on edullisempi, vaikka siinä suojaosuus on laskennallisesti vain 296€, mutta 4 viikon jaksoja on vuodessa 13, kun taas kk on 12.
Itsekkin jouduin ekalla palkkajaksolla tuon laskennallisen palkan uhriksi, se on epäkohta joka olisi näin nykyaikana vältettävissä, kun on laskimet ja tietokoneet, mutta herrat jota lakia laatii vissiin luuleevat että työtöntä kannattaa aina kyykyttää kuin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi joulukuun lopussa. Työkkärissä sanottiin että san vuoden alusta ansaita 300e/kk ilman että vaikuttaa päivärahaan. Tein sitten keikkatyötä kokonaiset 10 tuntia, palka alle tuon suojarajan.
Kela laski tuloikseni saamani päiväpalkan x21.5 ja vähensi TÄSTÄ summasta sen 300. Koska laskenalliset kukausitulot olivat 1000e, ja vähennyksen jälkeen 700e, puolitettiin aikajakson työttömyystuki koska"ansaitsin yli 300e suojarajan". No en hitossa ansainnut. Sain tässä kuussa alle 300e. Mutta käyttävät tuota laskennallista palkkaa joka on teoreettinen kuvitelma. Ja sehän ylittää aina 300e kun päiväpalkka kerrotaan kuukaudella. Kukaan ei ansaitse alle 10e/pv. Kuka tätä 300e rajaa voi hyödyntää?Susi idea taas.
Ansaitsin 200e ja tuki puolitettiin. Työkkärin tieto on virheellistä,ei kannata uskoa. Mulla meni tappiolle koska maksoin työmatkat.
Ainakin minä olen tehnyt 4-5 työpäivää kuukaudessa ja 300 euron suojaosa on pätenyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ns. laskennallisen sovittelujakson käyttö voi johtaa tuohon. Oletko hakenut päivärahaa muulta neljän viikon jaksolta kuin kalenterikuukaudelta? Siirry kalenterikuukausittaiseen hakuun. Näin kassapuolella ainakin, kelalla on joitain poikkeavia käytäntöjä kassoihin nähden toki.
Käsittelijätkin ovat toki ihmisiä, ainakin kollegani ; ), joten inhimillisiä virheitäkin sattuu toisinaan. Varmaankin saat paremman selvityksen sovittelusta kelasta kuin täältä palstalta.
Niin ja jos 300 ylittyy euronkaan verran, puolet tuloista vähennetään edelleen päivärahasta.
T. Kassatäti
Juuri näin
T. Toinen kassatäti
Jokainen tietää että tuo 300 €/kk on kusetusta ja päivärahat menee. Hyvä ottaa asia taas esille.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää että tuo 300 €/kk on kusetusta ja päivärahat menee. Hyvä ottaa asia taas esille.
No ei ole pissatusta,olen tienannut vähän yli sen ja saanut lähes täydet päivärahat.
mullekin on näin käynyt, kela väittää että olen ansainnut enemmän kuin mitä olenkaan.
kaikki sen takia, että osa-aikatyösuhde alkoi keskellä kuukautta 8.8. eikä eka pvä 1.8.
ja pilkunnussintaa tuolla 21,5 kertoimella ja sillä, onko per kk vai neljän viikon ajalla.
per kk saa tienata 300, neljän viikon ajalta 279 e (tätäkään ei missään tärkeässä taktisessa paikassa lukenut tarkemmin, emme tienneet tästä aikaisemmin, vain kelan sivuilla pienellä präntillä, kuka tajuaa mennä sinne lukemaan jos ei tiedä koko asiasta):
saan palkkaa NELJÄN VIIKON AJALTA vajaa euron liikaa, 280 kuussa, siksi meni sovitteluun. kela väittää että palkkani on 334 e.
kela on mulle 50 e velkaa, valitus on tehty ja muutoksenhakulautakunnassa käsittelyssä ollut jo kuukausitolkulla.
tuo 300 e osuus muutenkaan ei auta semmoisia tapauksia, keillä vuokra niin korkea, että joutuu hakemaan toimeentulotukea loppuosalle.
----
olen osa-aikätöissä ja tuossa kelan sovittelussa
minäkään en taloudellisesti hyödy osa-aikatyöstäni juuri vuokran korkeuden takia, asun pk-seudulla.
(työkkäri ahdistelee kokoajan, sen hiljentämiseksi otin osa-aikatyön etänä, vaikka oikeasti olen työkyvytön ja tarvitsisin sairaslomaa ja tutkimuksia, mutta ei siitä tässä kohtaa enempää, ei liity aiheeseen)
Vaikka 300 euron suoja osa onkin niin on tehty niin ovelasti että
jos
haet työttömyysrahaa 4 vk:n välein (kuten lähes kaikki hakevat)
niin suojattu palkka onkin vain 279 euroa!
Kukaan ei tietenkään piruuttaankaan kerro tätä ennen kun on
tienannut sen 300 euroa.
Pitäisi erikseen ymmärtää anoa kassasta tai kelasta että
sovittelujakso on koko kalenteri kuukausi eikä vain 4 vk.
tonttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pissatusta,olen tienannut vähän yli sen ja saanut lähes täydet päivärahat.
Niinhän me muutkin tienataan lisätulot pimeenä ja pissataan työkkäriä silmään.
Kun kalenterikuukaudessa on keskimäärin 21,5 työpäivää ja
työviikossa 5 työpäivää, keskimäärin työkuukausi kestää
21,5/5 = 4,3 työviikkoa.
Joten 300 / 4,3 = 69,767 on se raha määrä jonka voi tienat
työviikossa.
69,767 * 4 = 279,068 on rahamäärä jonka voi tienata 20
vuorokaudessa eikä 300 eceä."
Eli 0,932 euroa liikaa.
ehheheheh ainakin hyymöriä voi tästä älyttömyydestä repiä jos ei muuta!
kuinka paljon tähän menee, aikaa vaivaa ja rahaa kaikilta osapuolilta??!!
ei ihme että jonot on pitkät, ilman sovittelua raha (alle 300) voisi tulla automaattisesti.
työtön työtön työtön kirjaamisenkin voisi kuopata turhana, ilmottaisi sitten jos on ollut töissa. piste.
on tää suomi kyllä hullu maa...
Vierailija kirjoitti:
tonttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän me muutkin tienataan lisätulot pimeenä ja pissataan työkkäriä silmään.
kyllä mäkin kannatan pimeetä, on tää niin hullua, huvittaa ja veetuttaa samaan aikaan. suomi kusee ittensä suohon
sama ku ois ollu vuodessa palkkaa vaikka 20 000 ja verottaja väittäis että on tullu palkkaa 40 000
ja verottais sen mukaan.
tai kaupassa lasku on 50 mutta sanovat että maksa 100.
osta kaksi, maksa neljä tarjous.
tai ostaa leipää ja myyjä katkasee siitä puolet, maksaa silti yhtä paljo ku kokonainen lol
Mulle kävi samoin Pamin työttömyyskassan kanssa.
Pitkän työuran jälkeen minut irtisanottiin ja aloitin opiskelut ansiosidonnaisella.
Minulle tuli mahdollisuus saada lisäansioita tiskarina paikallisessa ravintolassa.
Soitin monta kertaa liittoon varmistaakseni että 300 euron suojaosa on varmasti olemassa. Minulle vakuuteltiin että näin on.
Olin täysipäiväisesti koulutuksessa ja menin usein illaksi tiskaamaan. Oli todella raskasta vaikka tein vain vajaat 50 tuntia. Silti, ei olisi kannattanut jos olisin tiennyt kuinka tulee käymään.
Tienasin 488 euroa. Olin siinä luulossa että 300 euroa on suojaosa, jonka ylimenevästä osasta puolet vähentää päivärahaa. Pamin sivuilta löytyy VAIN tämä laskentakaava.
Minua neuvottiin puhelinpalvelussa tekemään kolmen viikon hakujakso, jotta käsittely ja päivärahanmaksu nopeutuu.
Lopputulos oli että minulle oli tehty laskennallinen palkka, jossa tienaamaani palkkaan oli lisätty reilu 200 euroa olematonta rahaa eli tuloikseni muodostui 699 euroa, joka vähensi päivärrahaa. Tästä summasta oli vähennetty suojaosa 300 euroa.
Päivärahani pieneni 21 euroa, eli tukijaksosta leikattiin 300 euroa.
Kun sain nettona 350 euroa, tienasin siis lähes 50 tunnin työstä 50 euroa. Liitto oli toki ottanut näistäkin tuloista tuntuvat liiton pidätykset.
Aika tyrmistyttävää mutta totta.
Tässä herää kysymys, onko tällainen laskentakaavoihin lisätty olematon tulo ihan asiallista? Johonkin nämäkin summat kirjautuvat..
Sanomattakin selvää, että olo on huijattu ja masentunut.
Olen esittänyt Pamille toiveen lisätä sivuilleen laskentakaavan ja malliesimerkin laskennallisesta palkasta. Minun tapaukseni käy hyvin esimerkiksi tähän. Työnteko ainakaan rehellisesti ei kannata.