Työttömien oikeus ansaita 300e oli huijausta
Jäin työttömäksi joulukuun lopussa. Työkkärissä sanottiin että san vuoden alusta ansaita 300e/kk ilman että vaikuttaa päivärahaan. Tein sitten keikkatyötä kokonaiset 10 tuntia, palka alle tuon suojarajan.
Kela laski tuloikseni saamani päiväpalkan x21.5 ja vähensi TÄSTÄ summasta sen 300. Koska laskenalliset kukausitulot olivat 1000e, ja vähennyksen jälkeen 700e, puolitettiin aikajakson työttömyystuki koska"ansaitsin yli 300e suojarajan". No en hitossa ansainnut. Sain tässä kuussa alle 300e. Mutta käyttävät tuota laskennallista palkkaa joka on teoreettinen kuvitelma. Ja sehän ylittää aina 300e kun päiväpalkka kerrotaan kuukaudella. Kukaan ei ansaitse alle 10e/pv. Kuka tätä 300e rajaa voi hyödyntää?Susi idea taas.
Ansaitsin 200e ja tuki puolitettiin. Työkkärin tieto on virheellistä,ei kannata uskoa. Mulla meni tappiolle koska maksoin työmatkat.
Kommentit (138)
Harvassa puolueessa tämä ongelma ymmärretään:
http://viskipuolue.fi/vaaliohjelma/
Sosiaaliturvareformi on välttämätön
Suomen sosiaaliturva pitää välittömästi ulottaa yhdenvertaisesti myös pätkätyöläisiin ja yrittäjiin. Kannustinloukut on purettava joko perustulolla, perustilillä tai nykyjärjestelmää parantamalla esimerkiksi kehittämällä tulon suojaosaa. Työttömien asemaa tulee parantaa byrokratiaa yksinkertaistamalla ja karenssiajat poistamalla. Järkevä sosiaaliturva parantaa palkansaajan asemaa työmarkkinoilla merkittävästi.
Peruspäivärahasta on
vähennetty 50 % siitä palkan osasta, joka ylittää 300,00 euron
suojaosan kuukaudessa. Palkan määrä ennen suojaosan vähennystä
on 2 302,01 e/kk. Sovittelussa huomioon otettu palkan
määrä on 2 002,01 e/kk.
Palkkana on käytetty laskennallista kuukausipalkkaa. Se on
saatu jakamalla ajalta 20.02.2015 - 23.02.2015 saamasi palkka
321,21 euroa ajanjaksoon sisältyvien laskennallisten
työpäivien (ma - pe) lukumäärällä 3 ja kertomalla näin saatu
päiväpalkka luvulla 21,5.
Tässä kelan laskelmat huimista tuloistani epäilijöille.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:34"]
Jos tuollaisia päätöksiä on oikeasti olemassa, niin kyllä niistä pitää vaatia oikaisua. Työkkärin päätöksissä muistaakseni lukee jotain, että valittaa ei voi mutta ei se sitä tarkoita, että väärät ja laittomat päätöksen niellään mukisematta.
Minä haluaisin kyllä nähdä edes yhden päätöksen, jossa on alle 300 euron tulo kalenterikuukaudessa huomioitu laskennallisesti joksikin muuksi. Yritystulossa on tuttua se, että esim. toimeentulotukea hakiessa lasketaan yrityksen tuloksi aina jotain, vaikka se olisi todellisuudessa syntisesti tappiolla.
[/quote]
Ei se oikaisuvaatimus auta mitään kun lakipykälissä on tuo laskennallinen palkka, jonka mukaan mennään. Siinä se ongelma on.
Pitääkö lain mukaan vähentää se suojaosa ennen noita laskennallisia laskelmia?
9€ saa tienata, sitähän tällä haetaan, että orjatyöstä ei sentään joudu itse maksamaan.
Selittäkää minulle yksinkertaiselle tuo laskennallinen kuukausipalkka.
Mikä on se säädös ( löytyy finlex.fi-sivulta) jossa se määritellään? Entä mikä on se se Kelan ohje, jossa siitä kerrotaan?
Eikö se ole selvä asia, että jos esimerkiksi helmikuussa on saanut palkkaa 321,21€ koko kuukauden aikana, niin työttömyyskorvauksesta vähennetään 10€ 60 snt?
Onko tuossa ollut kyse siitä, että ei ole ollut koko kuukautta työttömänä, tai sitten on ollut tuon lisäksi muitakin tuloja? Eihän se noin voi mennä, kun sillä 'laskennallisella osuudella' ei voi maksaa laskuja eikä ostaa mitään. Se on vähän niin kuin yrittäjätulo. Etuuksissa lasketaan aina vähintään joku minimitulo yrittäjälle siinäkin tapauksessa, että tuloja ei ole lainkaan.
Niinpä niin maksatko sillä laskennallisella kuukausitulolla laskuja tai ostat sillä ruokaa kaupasta.Viranomaiset käyttävät paljon virtuaalisija tuloja työttömille millä heidän käsityksien mukaan myös eletään,käytännössä se ei toimi mutta heidän harhamaailmassaan se toimiin erittäin hyvin.
Fakta on se, että "pikkutöitä" ei kannata tehdä, koska se on hyvin lähelle persnettoa.
En lukenut koko ketjua, ehkä joku on vastannut jo samoin. Olen itse tehnyt niin, että olen hakenut Kelasta työttömyystukea koko kalenterikuukaudelta. Kun on esittää palkkatodistus/-todistuksia koko kuukauden tuloista, Kela ei tee laskennallisia arvioita mahdollisista tuloista, vaan huomioi todelliset tulot työttömyystuen laskennassa. Ja 300 euron suojaosuus on ollut voimassa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 22:50"]
Kyllä mun kuukausitulot tammikuulta 2014 oli melko tarkkaan 300 euroa suuremmat kuin heinä-joulukuulta 2013.
Nämä tulot muodostuvat osa-aikatyön palkasta (työpäiviä 5-10/kk) ja sovitellusta päivärahasta.
[/quote]
Oho, täällä oli mun tekstiä.
Pitää muuten lisätä tähän, että en saanut asumistukea. Asun omistusasunnossa. 6957Siksikö teillle muille ei ollut etua tuosta 300 euron suojaosuudesta?
Tässä nyt on vain yksi esimerkki niistä tuhansista erilaisista oikeusmurhatapauksista, joita syntyy kun järjestelmä on niin järkyttävän monimutkainen ettei sitä osaa edes virkailijat itse soveltaa oikein, ja kun toisaalta järjestelmään sisältyy joka tapauksessa tuhansia erilaisia loukkuja, jotka eivät ole missään määrin oikeudenmukaisesti kohdistuvia.
Aina kun sosiaaliturvaa yritetään parantaa, jollain puolueella on siihen jotain sanomista, ja sitten tehdään poikkeuksia ja poikkeuksien poikkeuksia niihin "parannuksiin", ja lopputulos on luettavissa tästä ketjusta.
Ainoa järkevä tapa korjata tilanne on se, että aloitetaan kokonaan puhtaalta pöydältä säätämällä voimaan perustulo. Se on idioottivarma järjestelmä, joka kohdentuu yhtä oikeudenmukaisesti kuin verotus, ja jonka myötä byrokratian kustannuksetkin pienenevät selvästi kun tuen jakamiseen ei tarvita enää ihmiskäsiä. Toimivan ja kustannuksiltaan toteutuskelpoisen perustulomallin on laatinut Vihreä liitto, joten toivoisin että ne jotka oikeasti haluavat tämän asiat toteutuvan pian, äänestäisivät vasemmistoliiton sijaan vihreitä. Vasemmistossa on liikaa haihattelijoita, jotka haluaisivat perustulon olevan tähtitieteellisen suuri ja he vain turhaan pilaavat puheillaan perustulon mainetta muiden ihmisten silmissä.
Ehdotettavan perustulomallin tulee olla sellainen, että se sopii kaikille ihmisille puoluekannasta ja tulotasosta riippumatta, koska vain silloin sillä on mahdollisuuksia mennä läpi. Vihreiden ehdottama malli täyttää tämän tärkeimmän kriteerin!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:15"]
Tässä nyt on vain yksi esimerkki niistä tuhansista erilaisista oikeusmurhatapauksista, joita syntyy kun järjestelmä on niin järkyttävän monimutkainen ettei sitä osaa edes virkailijat itse soveltaa oikein, ja kun toisaalta järjestelmään sisältyy joka tapauksessa tuhansia erilaisia loukkuja, jotka eivät ole missään määrin oikeudenmukaisesti kohdistuvia.
[/quote]
Ja muistakaa olla äänestämättä ainakaan demareita! Demarit on se puolue, joka uskoo siihen että kun kaikkea säännellään ja vielä säännellään lisää päälle, ja esille nousevia ongelmia "korjataan" paikallisella lisäsääntelyllä kuin resuista tikkutäkkiä loputtomiin paikkaamalla, niin hyvä tulee. Mutta kun asia ei ole niin! Sinne jää aina reikiä ja uusia repeämiä syntyy kun liian kulunutta täkkiä ruvetaan paikkaamaan.
Mitä yksinkertaisempi, vähemmän kiemuroita sisältävä järjestelmä on, sitä parempi se on. Nykyinen systeemi on kaikkea muuta, eikä todellakaan palvele tarkoitustaan enää juuri kenenkään mielestä.
Uusin demarien keksintö on tuo, että työttömät pakotetaan töihin 9 euron päiväpalkalla (Tarja Filatov)! Eli ei voida antaa ihmisten tehdä itse omia ratkaisujaan vaan tuohonkin pitää muka valtion tunkea väliin. Sitä eivät kuitenkaan huomioi, mikä suunnaton markkinahäiriö tämä olisi työmarkkinoilla. Kun sama puolue on ajanut työnantajat ihan mahdottomaan tilanteeseen henkilöstökulujen suhteen, niin nämä etsivät nyt kissojen ja koirien kanssa tapoja saada teetettyä osan töistä nykyistä halvemmalla. No nämä demarien työttömyystyöthän tuovat siihen ratkaisun, eli työnantaja antaa kenkää normaalipalkkaiselle työntekijälleen, minkä jälkeen tilalle palkataan tuollainen, jolle tarvitsee maksaa vain 9 euroa päivässä. Ja työntekijä ei voi edes valittaa tästä koska valtio pakottaa hänet hyväksymään järjestelyn tukien menettämisen uhalla!
Suomessa on menty aivan liian pitkälle tässä valtion puuttumisessa joka asiaan. Toinen esimerkki on ne pilipalikurssit, joiden avulla muka työttömät saadaan työllistymään. Eteville koodareille on laitettu suoritettavaksi ATK:n perusteita ja niin edelleen. Uskomatonta tumpelointia, joka on mahdollista ainoastaan siksi että valtion toimijat eivät ole tulosvastuussa tekemisistään. Todellinen syy työttömyyteen on se, että työpaikkoja ei ole (koska yrittäminen on niin vaikeaa ja kallista) - ei työttömien ihmisten laiskuus tai saamattomuus.
Äänestäkää hyvät ihmiset puolueita, joissa ymmärretään jotain markkinataloudesta ja sen oikeasta toiminnasta! Suomessa yksikään puolue ei kannata täysin vapaata markkinataloutta, joten aivan huoletta voitte äänestää vaikka kokoomusta. Itse suosin mieluummin vihreitä ja piraatteja, joiden arvot ovat lähempänä omiani ja jotka arvostavat pienyrittäjyyttä toisin kuin kokoomus. Myös RKP on hyvä vaihtoehto, jos siedätte sen pakkoruotsihöpötyksen, joka heillä on sokeana pisteenä. Mutta demarit, vasemmistoliitto ja keskusta (maajussit ovat sääntelyn avulla hengissä pysyviä tukiyrittäjiä, eivät oikeita yrittäjiä) pitäisi nyt saada oppositioon tuolta tumpeloimasta.
Sanoisin että sosiaaliturvan, työttömyysturvan, kansaneläkkeiden ja sairauspäivärahojen lainsäädännön sivut on revittävä lakikirjasta, pistettävä sosiaalityöntekijät ja te-keskuksen porukat pihalle kokeilemaan uraa yksityissektorilla ja maksettava perustulo kaikille. Verotus hoitaa ylimenevän osan oikeudenmukaisesti jos henkilö saa lisäksi palkkatuloa tai työeläkettä. Saataisiin heti 10 000 virkamiestä pois tuhlaamasta valtion ja kuntien varoja. Se että kustannamme nykyisiä palveluita verovaroin on täyttä vittuilua.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:31"]
Sanoisin että sosiaaliturvan, työttömyysturvan, kansaneläkkeiden ja sairauspäivärahojen lainsäädännön sivut on revittävä lakikirjasta, pistettävä sosiaalityöntekijät ja te-keskuksen porukat pihalle kokeilemaan uraa yksityissektorilla ja maksettava perustulo kaikille. Verotus hoitaa ylimenevän osan oikeudenmukaisesti jos henkilö saa lisäksi palkkatuloa tai työeläkettä. Saataisiin heti 10 000 virkamiestä pois tuhlaamasta valtion ja kuntien varoja. Se että kustannamme nykyisiä palveluita verovaroin on täyttä vittuilua.
[/quote]
Täysin samaa mieltä!
Siis demarit oppositioon kuin olisivat jo - SDP vastustaa ainoana suurena puolueena perustuloa! Ja hallitukseen ainakin vihreät, joiden ansiota tuon nykyisen, toimivan ja kustannusneutraalin mallin kehittäminen on. Seuraksi sitten vaikka persut ja kokkarit, aivan sama minulle, mutta EI DEMAREITA.
Te, jotka luulette demarien ajavan jotain yhteiskunnallista etua tai inhimillisiä arvoja, herätkää! Tämä oli totta viime vuosisadan alkupuolella, mutta maailma on muuttunut ja demarit takertuvat edelleen vanhoihin uskomuksiinsa, jotka eivät nykyaikana päde.
Eikös tämä 300e ollut Arhinmäen suurin saavutus? Ja sekin osoittautui kusetukseksi.
Saako työkkäri ja sossulaiset jotain sairasta tyydytystä kun otetaan heikoilta rahat pois? Nyt saatana giljotiiniin kaikki byrokraatit. Hyvä maa asua on juu, mutt assioiden hoitaminen on kuin kahlaisi kurapaskaisissa asiakirjatäytätämävitunturhapaperi suossa. Hyi että.
No minä tienasin 320euroa/kk ja kela laskee tästä minulle laskennallisen kuukausipalkan 2300 euroa ja hups tuli vähän takaisin maksettavaa eli loppupeleissä jään miinukselle tekemästäni työstä 270 euroa!
Kyllä kannatti polkea lumisateessa 10 kilsan työmatkat!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:11"]
Äänestäkää vasemmistoa tai vihreitä, niin saadaan perustulo ja tälläisiä asioita ei tarvitse sitten murehtia.
[/quote]
Vasemmisto ja vihreät haluavat syytää rahaa humanitääriseen maahanmuuttoon ja laittomien maahanmuuttajien terveydenhoitoon. Kiitos ei.
Jos tuollaisia päätöksiä on oikeasti olemassa, niin kyllä niistä pitää vaatia oikaisua. Työkkärin päätöksissä muistaakseni lukee jotain, että valittaa ei voi mutta ei se sitä tarkoita, että väärät ja laittomat päätöksen niellään mukisematta.
Minä haluaisin kyllä nähdä edes yhden päätöksen, jossa on alle 300 euron tulo kalenterikuukaudessa huomioitu laskennallisesti joksikin muuksi. Yritystulossa on tuttua se, että esim. toimeentulotukea hakiessa lasketaan yrityksen tuloksi aina jotain, vaikka se olisi todellisuudessa syntisesti tappiolla.