Itsensä viiltely?! Miksi teinit tekee sitä?
En tajua ja olen aikuinen, miksi sitä tehdään? ?Haluaisin auttaa lapseni kaveria, joka viiltelee koko ajan itseään. Käy saamassa jotain hoitoakin, mutta ei se tunnu auttavan.
Mitä teen??
Kommentit (74)
Viiltely oli itselleni oire ahdistuneisuudesta. En vain tiennyt sitä silloin. 13 kirjoitti aiheesta hyvin, samoin 21 on täysin asian ytimessä. Sen vain ymmärsi, että on todella noloa ja hävettävää, jälkiä yritti piilotella kaikin tavoin.Tuntui silti mielettömän hienolta kun löysi ystävän, jolla oli samanlainen synkkä salaisuus. Yhdessä sitten saattoi pohtia mikä kumma itseä vaivaa ja kannustaa toista olemaan tekemättä pahaa itselleen. Olisi ollut ihan hirveätä, jos aiheesta olisi joskus tullut oma vanhempi tai kukaan mukaan aikuinen moittimaan ja sättimään. Se olisi saanut todellakin käpertymään ihan kokonaan omaan maailmaan salaisuuksiensa kanssa.
Luulisin, että omalla kohdall kyse oli kovista suoriutumispaineista koulussa ja tiukasta kotikasvatuksesta, joka ei sallinut mielenpurkauksia edes murrosiän puuskahduksissa. Negatiiviset tunteet piti piilottaa ja kääntää itseään vastaan, koska ei saanut huutaa, kiroilla, itkeä eikä olla pahalla päällä. Ensimmäinen satuttamiskokemus oli 15-vuotiaana ja paheni viiltelyksi ja paljon pahemmaksikin lukioikäisenä. Koko touhusta pääsi eroon lopullisesti vasta liki 3-kymppisenä.
Osasin aikanaan itse hakeutua masennusoireiden takia nuorisopsykiatrian vastaanotolle, mutta sielläkään en koskaan uskaltanut puhua viiltelystä. Se on ollut niin suuri häpeä ja salaisuus aina.
up
Tässähän tämä. JOku kyseli missä ketju on.
Suurin osa viiltelee vain saadakseen huomiota hetkelliseen pahaan oloonsa. Ne, jotka eivät tahdo kuuluttaa pahaa oloaan kaikille vaan vain purkaa tuskaa, viiltelevät usein sellaisiin paikkoihin, josta arpia ei suoraan näy.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:05"]
up
[/quote]
Kiitos!
Minä kyselin, miten sen löysit?
Koetin tuolla hakukoneella, muttei sitä löytänyt?
Kuinka sen sait esille?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:12"]
Suurin osa viiltelee vain saadakseen huomiota hetkelliseen pahaan oloonsa. Ne, jotka eivät tahdo kuuluttaa pahaa oloaan kaikille vaan vain purkaa tuskaa, viiltelevät usein sellaisiin paikkoihin, josta arpia ei suoraan näy.
[/quote]
En tunne ketään, joka olisi tehnyt tuota näyttämisenhalusta ja huomionkipeänä. Sen sijaan kyllä tiedän ihmisiä, jotka ovat hävenneet kaikkea silmänsä päästään ja tehneet kaikkensa piilottaakseen arvet tai tuoreet haavat.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:12"]
[/quote]
Miten ne saa huomiota, jos kerran salaa piilossa viiltelee? Nyt en tajua?
Minusta ne ei hae huomiota, vain väylää paeta omaa pahaa oloa, edes hetkeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 07:22"]
Viiltelevät nuoret pitäisi ohjata ammattiauttajan kanssa keskustelemaan tai hoitoon psykiatriselle osastolle. Itseään viiltelevällä nuorella on vakavia henkisiä ongelmia, joihin pitäisi saada kiireellisesti apua.
[/quote]
Viiltely itsessään harvoin johtaa osastohoitoon. Toki, jos haavat ovat niin syviä, että on vaara tappaa itsensä, täytyy osastohoidolla pysäyttää tilanne.
Olen kymmenen vuotta työskennellyt viiltelevien nuorien kanssa ja selityksiä viiltelemiselle voi olla monia. Kuten ap sanoi, kotona ei kaikki ole hyvin. Poika on myös vakavasti ilmeisesti sairas..nämä voivat johtaa siihen, ettei nuori kertakaikkiaan löydä ulospääsyä tilanteesta ja viiltely on alitajuinen viesti muille omasta pahasta olosta. Todella moni nuori myöntää tullessaan psykiatraan hoitoon, että viiltely on keino, johon nuori tiesi muiden puuttuvan (esim koulupsykologi, terkkari tai kuraattori).
Jotkut viiltelevät, koska ovat masentuneita; itsellä ei ole mitään arvoa, tai kokee että itseään pitää rangaista. Toiset taas viiltelevät hallitaksen ahdistusta; kipu menee ahdistuksen jaa tuskaisuuden yli ja saa ajatukset hetkeksi pois pahasta olosta. Myös psykoottiset nuoret turvautuvat usein viiltelyyn, jolla koittavat ankkuroitua todellisuuteen; esim. oma kehonkuva voi olla todella vääristynyt ja veren valumisella todennetaan itselle, että on hengissä/olemassa. Kuten sanottu, syitä on todella monia mutta aina siihen on suhtauduttava vakavasti, vaikka tämä on valitettavasti myös muoti-ilmiö ja varsinkin epävakaat nuoret hakevat tällä usein huomiota.
- psyk.sh
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:15"]
up
[/quote]
Kiitos!
Kuinka sen sait esille?
[/quote]
Omasta selaushistoriastani. Kirjoitin osoitekenttään "viiltely". Olen nimittäin aamulla vastannut tähän ketjuun.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:12"]Suurin osa viiltelee vain saadakseen huomiota hetkelliseen pahaan oloonsa. Ne, jotka eivät tahdo kuuluttaa pahaa oloaan kaikille vaan vain purkaa tuskaa, viiltelevät usein sellaisiin paikkoihin, josta arpia ei suoraan näy.
[/quote] Ihanaa kun tiedät mistä puhut. NOT!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:15"]
up
[/quote]
Kiitos!
Kuinka sen sait esille?
[/quote]
Omasta selaushistoriastani. Kirjoitin osoitekenttään "viiltely". Olen nimittäin aamulla vastannut tähän ketjuun.
[/quote]
Itse tyhjensin "muistini" ja siinä meni sitten viesti. Kumma kyllä, ettei tuo haku toiminut?
No joka tapauksessa, olen iloinen, että aiheeseen on tullut hyviä vastauksia.
Itse viiltelin muutaman kerran teininä, kaveritkin teki sitä niin kokeilin. Silloin, kun on muuten toooooodella paha olo (niinkuin teininä usein onkin, pienetkin asiat on maailmanloppu) kipu ja tuollainen tekeminen oli helppo tapa kanavoida henkinen kipu jonnekin muualle. En tehnyt tuota sitten pidempään, koska säikähdin sitä kun viiltäminen ei tuntunut fyysisesti enää miltään henkisen kivun takia. Pelkäsin, että viiltely muuttuisi pahemmaksi ajan myötä...
Olen ap. ja vaikeaa on. Jos nuori on masentunut ja kotiolot hankalat, sairauskin rasittaa ja terapiassa käy, koetan olla tarvittaessa olkapää ja kannustaja, mutta ei tuo 16v poika ole aina kovin "sosiaalisella" tuulella. Aika harvoin saan itseni joukkoon mukaan, olenhan varmaan vaan "tuomitseva" aikuinen, vaikka niin en tosiaan tee.
ap.
Viiltely on myös joskus joku "coolius" juttu. On coolia, jos joku tekee itselleen viiltoja, ja aiheuttaa itselleen sillä tavalla mielihyvää. Yäks sanon minä.
Aika vähän pystyt ap tekemään. Voit vain pitää kodin ovet auki, kutsua ruokapöytään, olla läsnä ja mukava. Ei siihen ahdistukseen oikein auta mikään. En osaisi itsekään auttaa omaa itseäni sinä teininä, joka olin, kun viiltely oli lohtu. Tavallaan tuo tarve ei ole koskaan sammunut, mutta se on hallittavissa. En vieläkään ole voinut tunnustaa sitä esim. terapeutille, jonka luona käyn nyt keski-ikäisenä. Mutta tällä kertaa se onnistuu kyllä, teen niin perusteellista työtä psyykeni kanssa vihdoin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:12"]
[/quote]
Miten ne saa huomiota, jos kerran salaa piilossa viiltelee? Nyt en tajua?
Minusta ne ei hae huomiota, vain väylää paeta omaa pahaa oloa, edes hetkeksi.
[/quote]
Lähipiirissäni on useita masentuneita, jotka viiltelevät esim. jalkoihin tai vaihtoehtoisesti peittävät kätensä pitkillä hihoilla. He eivät tiedä muuta tapaa purkaa pahaa oloa ja häpeävät viiltelyä.
Sitten on nämä teiniangstiset, jotka viiltelevät ranteisiin heikkoina hetkinä ja esittelevät niitä sitten lyhyissä hihoissa.
Eli tiedän mistä puhun, itsekin masennuksesta selvinneenä on nuoresta iästä huolimatta tullut paljon surullisia ihmisiä nähtyä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:33"]Viiltely on myös joskus joku "coolius" juttu. On coolia, jos joku tekee itselleen viiltoja, ja aiheuttaa itselleen sillä tavalla mielihyvää. Yäks sanon minä.
[/quote] et sinäkään tiedä mistään mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:33"]Viiltely on myös joskus joku "coolius" juttu. On coolia, jos joku tekee itselleen viiltoja, ja aiheuttaa itselleen sillä tavalla mielihyvää. Yäks sanon minä.
[/quote] et sinäkään tiedä mistään mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:33"]
Viiltely on myös joskus joku "coolius" juttu. On coolia, jos joku tekee itselleen viiltoja, ja aiheuttaa itselleen sillä tavalla mielihyvää. Yäks sanon minä.
[/quote]
Näin juuri usein onkin. Junassa näkee näitä nuoria, jotka nostavat hihat ja "esittelevät" jälkiä kaikille, koska se on merkki "kovuudesta". Tämä ärsyttää usein ihmisiä. Jokatapauksessa viiltelevällä ihmisellä ei ole hyvä olla, olkoon se salassa tapahtuvaa masennuksen/ahdistuksen hoitoa (tämä herättää sitä sympatiaa) tai epävakaan persoonallisuuden cooliutta (joka nostattaa ärsyyntymistä muissa). Hoitoa ihminen tuolloin tarvitsee, vaikka hoitomuodot eroavatkin epävakaan ja masentuneen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:33"]
[/quote]
-se psyk.sh
Näin juuri usein onkin. Junassa näkee näitä nuoria, jotka nostavat hihat ja "esittelevät" jälkiä kaikille, koska se on merkki "kovuudesta". Tämä ärsyttää usein ihmisiä. Jokatapauksessa viiltelevällä ihmisellä ei ole hyvä olla, olkoon se salassa tapahtuvaa masennuksen/ahdistuksen hoitoa (tämä herättää sitä sympatiaa) tai epävakaan persoonallisuuden cooliutta (joka nostattaa ärsyyntymistä muissa). Hoitoa ihminen tuolloin tarvitsee, vaikka hoitomuodot eroavatkin epävakaan ja masentuneen kanssa.
[/quote]
Viiltelevät nuoret pitäisi ohjata ammattiauttajan kanssa keskustelemaan tai hoitoon psykiatriselle osastolle. Itseään viiltelevällä nuorella on vakavia henkisiä ongelmia, joihin pitäisi saada kiireellisesti apua.