Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kuollut iltapäiväkerhossa Porvoossa

Vierailija
05.11.2020 |

Olivat uimassa, alakoululainen hukkui kenenkään huomaamatta.

https://www.itavayla.fi/uutiset/lapsi-hukkui-porvoon-uimahallissa-6.2.5…

Kommentit (354)

Vierailija
201/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poreet ja aallot voi olla lapselle voimakkaita ja arvaamattomia.

Vierailija
202/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan järkyttävä tapaus. Voimia kaikille lapsille ja ohjaajille ja tietysti myös menehtyneen perheellekkin :(

Toivon, ettei minun koskaan tarvitse lähteä eskariryhmän mukaan uimareissulle, olisi aivan kamalaa, jos lopputulos olisi tällainen ja minä vastentahtoisesti vastuussa siitä (en ymmärrä miten kukaan uskaltaa eskariryhmiä uittaa, kun on sen verran villiä meno muutenkin).

T: Lastenhoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuohonkin ole vaadittu vanhempien allekirjoittama lappu, että lapsi saa lähteä uimaan?

Ikävä, surullinen onnettomuus, josta ei voi ketään syyttää.

Valvoja on tappanut lapsen huolimattomuudellaan

Tämmöinen tuomitseminen johtaa vain siihen, että kohta kukaan lasten parissa työskentelevä, ei halua käyttää lapsia uimassa. Käyttäköön sitten vanhemmat itse ja yrittäköön olla "tappamatta lapsiaan huolimattomuudellaan".

Olet muuten aika kamala ihminen, kun kommentoit noin syyllistävästi.

Vierailija
204/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poreet ja aallot voi olla lapselle voimakkaita ja arvaamattomia.

Voivat olla ylivoimaisia aikuisellekin. Itse meinasin hukkua aaltoaltaaseen parikymmentä vuotta sitten. En ole sen jälkeen uinut vetoakaan.

M 45

PS. Voimia uhrin läheisille ja uimahallin henkilökunnalle.

Vierailija
205/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat / hoitajat tai ne aikuiset kenen kanssa lapsi oli uimahallissa, ja jotka olivat ko. lapsiryhmästä vastuussa, tulee saattaa vastuuseen tästä kuolemasta.

Jos oli koulun iltis, niin ovat yleensä kouluavustajia/koulunkäynninohjaajia. Kerhoissa ei ole opettajia.

Täällä oli iltiksen vetäjät ihan työkkäristä palkattuja urpoja ilman mitään osaamista. Jos olisin sen tiennyt, en olisi ikinä laittanut lastani iltikseen.

Ainoa urpo olet sinä.

Vierailija
206/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😔

Vierailija
207/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta ( 2000- luvun alussa aloitin koulun) muistan sen, että kun koulun kanssa menimme uimaan niin aina tarkastettiin osaako lapsi uida ja jos ei niin sitten lasten altaaseen. Tosin silloinkin yhdellä uimaopettajalla oli todella paljon lapsia siinä lasten altaassa joten ei olisi ollut ihme jos joku olisi omille teilleen ehtinyt lähteä sinne isompaan altaaseen. Näin ei onneksi käynyt ja opettajat kyllä sitten uivat niiden muiden kanssa siinä ”keskisyvässä” altaassa ja pitivät uimataitoisia silmällä. Silti muistan monia hetkiä, kun olimme kaverini kanssa ihan kahdestaan siinä altaassa ja ei välttämättä kukaan olisi huomannut jos olisimme vaikeuksiin joutuneet. Kävimme välilllä myös siinä kaikista isoimmassa altaassa vähän kuin salaa uimassa ja sinne ei olisi saanut oikeastaan mennä. Tätäkään ei huomattu lainkaan. Ja se uimataidon tarkastus oli uida lasten altaan päähän ja minusta tämäkin oli aika hatara pohja vielä päästää sen perusteella uimisesta ”läpi”. Kyllä minuakin vähän ne koulun uinnit pelottivat ja en ole koskaan ollut mikään hyvä uimari.

Yhdellä leirillä taas uimisesta ei paljon vastannut kukaan ja lähinnä jotkut vanhemmat ( ne pienemmät joilla mukana heitä oli) valvoivat, mutta isommat lapset menivät omalla vastuulla uimaan ja sitä ei sillä tavalla valvottu kunnolla, että kuka on vastuussa. Sanottiin vaan, ettei yksin saa mennä, mutta miten toinen lapsi tai edes nuori voi valvoa toista. Itse en sitten paljon uimassa edes käynyt tuolloin, kun olisin voinut yksin joutua menemään. Myöhemmin taas yhden urheiluseuran lomareissulla oli se tilanne, että ei kukaan hotellin altaalla valvonut uimista vaan olimme ihan keskenään siellä. Iältämme silloin 8-14 vuotta ja meitä oli aika monta siinä. Olisi ollut aika hirveä tilanne jos joku olisi joutunut vaikeuksiin.

Itsellekin on kerran lapsena käynyt niin ( vaikka osasin jo uida), että vahingossa ajauduin syvevän altaan toiseen päähän ja en muistanut kuinka syvää siellä on ennen kuin kokeilin yltääkö jalat pohjaan ( no eivät yltäneet) ja sen jälkeen vajosin jo pohjaan asti. Muistan sen paniikin kun en meinannut enää päästä ulos päin sieltä pinnalle millään ja en ollut paljon edes sukeltanut muutenkaan, joten pelästyin paljon. Pelastus oli altaan kaide mistä lopulta yletyin ottamaan kiinni ja vetämään itseni pinnalle. Uskon, että mennään monesti tuurilla näissä asioissa ja siihen pitäisi kiinnittää huomiota.

Vierailija
208/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse urheiluseuratoimijana vetänyt liikuntatapahtumia päiväkoti- ja kouluikäisille. Jotenkin aina käy niin, että opettajat ohjaa porukan tapahtumapaikalle ja sen jälkeen kerääntyvät johonkin kentän laidalle juoruamaan keskenään. Eivät siis valvo tai pidä kuria lainkaan ja minun aikani menee radan ohjaamisen sijaan kaitsemiseen

Vierailija
209/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin voimaan fyysisesti pahoin turhasta kuolemasta.

Vierailija
210/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy vähän kylmät väreet kun muistelen omaa lapsuuttani kun kävimme ekaluokkalaisista asti iltapäivisin uimassa keskenämme samanikäiset. Siellä hypittiin mummojen sekaan ja riehuttiin vedessä Monts tuntia. Kesäisin uimastadikalla kavereitten kanssa uimme keskenämme monta tuntia ja hypin vitosesta 8- vuotiaana. Melko huoletonta menoa, onneksi ei sattunut mitään.

Vierailija
211/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kanttis?

Vierailija
212/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kanttis?

Mitä väliä?

Vierailija
213/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän altaaseen saa mennä jos ei osaa uida. Huolimattomuutta ollutvilman muuta. Oliko monta lasta ja montako aikuista???????

Vierailija
214/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tuli ekana mieleen että, jos lapsella on diabetes ja ohjaajat eivät ole tajunneet antaa tarpeeksi hiilareita ennen uintia.

Liikunta laskee aina verensokeria ja jos pääsee liian alas -> pyörtyminen.

Lapsrlla on mukana laite jos diabetes ja aikuinen huolehtii. En tiedä miten koulussa. Ainakin päiväkoti ja eskari. Kerhossa omat eväät.

Vierailija
215/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kanttis?

No kuule kyllä oli, voisi olla sinun lapsesi!

Vierailija
216/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsrlla on mukana laite jos diabetes ja aikuinen huolehtii. En tiedä miten koulussa. Ainakin päiväkoti ja eskari. Kerhossa omat eväät.

Entä jos ei ole vielä diagnosoitu? 

Vierailija
217/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kanttis?

No kuule kyllä oli, voisi olla sinun lapsesi!

😒 ja ei vois

Vierailija
218/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kanttis?

Mitä väliä?

Ei mittään, mietin uimataitoa.

Vierailija
219/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse urheiluseuratoimijana vetänyt liikuntatapahtumia päiväkoti- ja kouluikäisille. Jotenkin aina käy niin, että opettajat ohjaa porukan tapahtumapaikalle ja sen jälkeen kerääntyvät johonkin kentän laidalle juoruamaan keskenään. Eivät siis valvo tai pidä kuria lainkaan ja minun aikani menee radan ohjaamisen sijaan kaitsemiseen

Sinun pitää sopia pelisäännöt opettajien kanssa, ja vaatia että niitä noudatetaan.

Vierailija
220/354 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ikinä sanonut opettajille? Mä varmaan sanoisin ja vähemmän miellyttävään äänensävyyn

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi