Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!
Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.
Kommentit (710)
Me ostettiin 5 h ja keittiö 100% velalla, appivanhemmat takasivat.
Kyllä sitä opiskelijana elämä oli melkoista Hulda Huoletonta, kun päivähoito oli ilmaista, saatiin asumistukea , opiskelu ilmsista, bussilippu oli alessa.
Kollega on 2 lapsen äiti. Ei saa lainaa. Henkilötakaus ei auta.
Kyllä meillä on ollut tosi tiukkaa, ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Pankin tätillä saattaa olla omia sijoitusasuntoja ja toivoo että pysyt kiltisti vuokralaisen asemassa maksamassa hänen lainojaan .
Totta näinkin... systeemi tarvitsee myös rahvasta eli maksajia...jotta fiksut rikastuu...
Siksi vvo, sato ja muut antavat vuokrakämppiä, ne tekevät niillä itselleen raakaa rahaa.
Tyhmä vuokralainen sitten maksaa...heh.
Viisas sen sijaan asuu omasssa eli ostaa oman asunnon. Siten vaurastuttaa ITSEÄÄN.
Ja voi sanoa olevansa itsenäinen, porvari. Ei vuokrahamppari.
100 v sitten vielä koko kansa ymmärsi faktan, tilallinen eli talollinen oli arvostettu itsenäinen Mies.
Vuokralainen vaan maaton, köyhä hyyryläinen, jonka status ja asema oli JA ON YHÄ 2022 matala...
Eli SINÄ ITSE valitset kumpaan tiimiin kuulut...asumismuotosi kun on eräänläinen älykkyystesti...
karua mutta niin TOTTA.
ps, itselläni toki oma okt omalla tontilla. Ja ihan työllä tehdyllä rahalla ostettu, ei peritty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai etsiä sellainen asunto, johon sinulla on varaa. : )
Onhan siihen varaa, jos yli 10% hinnasta on omia säästöjä.
Ei ole pankin mielestä. Pystytkö maksamaan lyhennyksen jos jäät työttömäksi?
Me olemme työssäkäyvä pariskunta ja meilläkään ei ole varaa maksaa asuntolainaa jos jäämme yhtäkkiä työttömiksi!
Eihän kenenkään voisi myöntää lainaa sillä perusteella, että mitä tienaa vaan pitäisi aina myöntää minimilaina peläten työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eli asp-säästämistä markkinoidaan valheellisesti? Väitetään, että 10% säästäminen riittää, mutta loppujen lopuksi lainan saaminen riippuu kuitenkin pärstäkertoimesta?
ASP säästäminen riittää eri alueilla eri suuruiseen summaan, Pk seudulla siihen 150 keur. Jos sillä löydät asunnon itsellesi ja kohde on pankin mielestä riittävän hyvässä kunnossa, sijainnilla, eli vakuutusarvon määritelmät täyttyvät, niin ei siinä kyse ole pärstäkertoimesta.
Kuten ap:lla, 150keur ei riittänyt, niin hän tarvitsisi loppusumman normaalia lainaa.. ja koska vakuusarvi tai maksukyky jne ei ollut kohdillaan niin lainaa ei tullut. Siinäkään kyse ei ollut pärstäkertoimesta.
140000 lainan sain 160000e kämppään pari vuotta sitten 40000e käsirahalla ja ostamalla valtion takauksen. Käteen jäi 20000e
Ensin yritin sillä 20000e käsirahalla mutta pankki ei huolinut. En ymmärtänyt logiikkaa tässä. Kai ne halus varmistaa että mulla jää rahaa elämiseen.
Tainnu alottaja kattoa vaan kämpän myyntihintaa, ei velatonta hintaa. ASP-laina myönnetään vain velattomaan hintaan katsottuna. Joissakin taloissa aika paljon velkaosuutta (tai sitä vasta tulossa). Jos myyntihinta 190 000 ja velaton hinta vaikka 230 000?
Vierailija kirjoitti:
Oon sinkku, vakituinen työ ja melkein kymppitonni säästössä, ei lainkaan velkaa. Kysyin asuntolainaa 60 000e maksavaan taloon. Pankki ei myöntänyt, kun vanhempani eivät ole rikkaita. Laina olisi järjestynyt jos vanhemmilla olisi ollut omaisuutta. Pitää kuulemma säästää itse ainakin 50% asunnon hinnasta niin katsotaan sitä lainaa sitten uudelleen. Maksan vuokraa 900e/kk, pankin mielestä mulla ei olisi ollut varaa 400e/kk lainanlyhennykseen. Älytöntä.
Mene tarinoimaan muualle. Ongelma tuossa on voinut olla lähinnä se, että haluamasi kohde oli arvoton mummonmökki keskellä ei mitään, jolloin kohteella ei ole vakuusarvoa. Tyhmähän pankki olisi jos antais 50k lainaa mörskään jonka arvo on lähinnä negatiivinen.
Tarkoituksellisesti mahdollisimman hankalaa että omistaja porras pysyy mahdollisimman pienenä että heidän tulot ei tipu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asp-säästämistä markkinoidaan valheellisesti? Väitetään, että 10% säästäminen riittää, mutta loppujen lopuksi lainan saaminen riippuu kuitenkin pärstäkertoimesta?
ASP säästäminen riittää eri alueilla eri suuruiseen summaan, Pk seudulla siihen 150 keur. Jos sillä löydät asunnon itsellesi ja kohde on pankin mielestä riittävän hyvässä kunnossa, sijainnilla, eli vakuutusarvon määritelmät täyttyvät, niin ei siinä kyse ole pärstäkertoimesta.
Kuten ap:lla, 150keur ei riittänyt, niin hän tarvitsisi loppusumman normaalia lainaa.. ja koska vakuusarvi tai maksukyky jne ei ollut kohdillaan niin lainaa ei tullut. Siinäkään kyse ei ollut pärstäkertoimesta.
Helsinki kuuluu PK-seutuun, siellä summa 210 000€
En minä ainakaan uskaltautunut edes mihinkään pankkiin kysymään lainaa kun olin sinkku. Vasta kun oli vakituinen kumppani ja molemmilla vakityöt, uskalsimme hakea talolainaa.
Kyllä sinkkuja syrjitään ihan tahallaan ja tarkoituksellisesti, koska sinkun talous voi olla vaikka miten hyvällä mallilla mutta silti ei kelpaa velanottajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan uskaltautunut edes mihinkään pankkiin kysymään lainaa kun olin sinkku. Vasta kun oli vakituinen kumppani ja molemmilla vakityöt, uskalsimme hakea talolainaa.
Kyllä sinkkuja syrjitään ihan tahallaan ja tarkoituksellisesti, koska sinkun talous voi olla vaikka miten hyvällä mallilla mutta silti ei kelpaa velanottajaksi.
No kannattaahan sitä aina kuitenkin kysyä. Mulle olisi tarjottu enemmän mitä tarvitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mun kaverilta vaadittiin vähintään 30% käsirahaa, haki lainaa 140k maksavaan uuteen kerrostaloyksiöön. Ei herunut asp-lainaa vaikka hänen palkkansa on todella hyvä, mutta ei sillä 42000 € säästetä muutamassa vuodessa. Tämäkin näin syrjässä kuin Oulussa.
Itsellä ASP-tilillä 21 000€, Lainaa otin 160 000€, kämpän hinta 320 000€. Ainakaan pariskuntaa ei huijattu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspin laina plus säästöt !
Mä asuin kämäsessä opiskelija-asunnossa, sen minimin päälle laitoin kaikki, mitä irtosi päälle.
Kun 3 v säästöä oli täynnä, asuin edelleen siellä kämäsessä asunnossa. Netto oli 2200, pidin opiskeluoikeuden voimassa. Kävin syömässä opiskelijahintaan, hsl lippu oli puoleen hintaan. Vuokra oli 300 e kk ja sitä sai kummasti 1500 e säästöön per kk.
Aspi oli mulla ainoa tapa päästä kiinni omaan asuntoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lapseton sinkku tarvitsee omaa asuntoa? Ei se täältä mukaasi lähde. Sitäpaitsi jos verrataan esim. sijoittamista indeksirahastoon ja asunnon ostoa, sijoittaminen on käytännössä aina ja kaikissa tilanteissa tuottavampaa. Vain ja ainoastaan pääkaupunkiseudulla asunnon arvo voi nousta, mutta ei sielläkään niin hyvin, että se olisi sijoittamista kannattavampaa. Kankkulan kaivoon menevät ne rahat, sanoivat omistususkovaiset mitä sanoivat.
Vuokralla ei pääse käsiksi samanlaisiin asuntoihin kuin ostamalla. Vuokralla asuja ei myöskään tiedä kauanko saa pitää kotinsa. Lisäksi omassa osakkeessa asumiskustannukset ovat naurettavan pienet sitten kun asunto on maksettu, ihan sama saako eläkettä vai ei kun pärjää kyllä. Toki sijoitan muualle, asuntoihin ja rahastoihin oman asunnon lisäksi.
Vuokralla pääsee valinnanvapauden suhteen parempiin asuntoihin, kuin suhteessa ostamalla.
Vuokralla pääsee myös asuntoihin, joissa potentiaalinen korkokulu + yhtiövastike summa olisivat suurempia kuin vuokran määrä.
Tätä kutsutaan vuokralaisen optimiksi.Eli vuokraamalla voit suhteessa saavuttaa paremman asumisen laadun kuin kassavirrallisesti ostamalla.
Kuitenkin samalla maksat vuokranantajan laadukasta asuntoa etkä kartuta omaa omaisuuttasi. Varmaan lämmittää kun kovasti kun vuokranantaja myy asunnon altasi ja käärii voitot taskuunsa Lisäksi vastikkeen nousu nostaa myös vuokraa vaikkakin hieman myöhemmin.Ne sijoitusasunnot myydään, mitkä ei tuota voittoa. Onhan moni fiksumpi sijoittaja jo viime vuosina hankkiutunut eroon asuntomassastaan.
Varmaan mieltäsi lämmittää, kun sinut irtisanotaan ja maksat sekä vuokraa että velkaa asunnosta mitä sinulla ei ole.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja.
Jos sinut irtisanotaan niin lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa.
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa ja sitä haetaan ruokaan, lääkkeisiin ja sähköön.
2400 brutto tuloilla ansiosidonnainen on 1100 netto kahdella lapsikorotuksella.
Virhe maksaa opintolaina pois. Pankki ei laske opintolainaa linana vaan tulevaisuuden menona. Saisit enemmän lainaa jos pitäisit opintolainaa osana asuntolainan käsirahaa! Älä missäön nimessä maksa opintolainaa pois ennen asuntolainan nostoa.
Itse sain sinkkuna ostettua yli 300k€ ensiasunnon siten, että puolet käsirahasta oli tosiasiassa nostettua opintolainaa. Asunnon arvo nousi parissa vuodessa niin paljon, että myyntivoitolls olisin saanut opintolainan maksettua takaisin jo kaksinkertaisesti, jos olisin halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kilpailuttaisin pankkien tarjoukset. Itse aikanaan otin selville max. summan jonka olivat valmis luotottamaan ja sitten etsin hintaa vastaavan kämpän. Ei ollut mitään vaikeuksia, ja olin säästötön, vastavalmistunut sinkku. Toki se ensi-asunto oli aika paljon halvempi kuin tuo mitä katselet, mutta neljän vuoden asumisen jälkeen myin sen 20% voitolla.
Nuoret on nykyään niin paljon kunnianhimoisempia, ei ne enää osta ensiasunnoiksi niitä halpoja yksiöitä vaan suoraan niitä perheasuntoja. Oma ensiasuntoni on nykyään vuokralla ja itsekin asun vuokralla perheeni kanssa.
Monella on varaa siihen ensiasuntoon vasta sitten, kun tulee tarve sille perheasunnolle. Olisi ollut ihanaa ostaa puolison kanssa pieni pariskunta-asunto ja tehdä siitä nyt sijoitusasunto. Mutta eipä ollut opiskellessa tuloja, että olisi lainan saanut, saati sitten säästöjä.
AP taas haluisi nimenomaan ostaa sen yksiön/pienen kaksion ensiasunnoksi mutta ei saa yksin lainaa. Kahdelle taas tuollainen asunto on helposti liian pieni, etenkin näin etätöiden aikaan.
Hmm... Itse olen muuttamassa kaksioon kahden lapsen kanssa ja lapset ovat yläasteikäisiä, minä sairaseläkkeellä ei-ikäloppu. Saamme mukavan rivarin ja kaksio on tilava ja vuokra-asunto! Helposti maalaan siellä pinnat ja kaapit ja tapetoin ym. mikäli ja aina kun kunto antaa myöten. Omaksi ilokseni sisustan, mutta on myös suunnitteilla harrastusmielessä sen ympärille pientä bisnestä, jaksamisen mukaan.
Teen siitä viihtyisämmän, koska ajatus on, että saan asua siinä, vaikka vanhuuden päivät jos tahdon.
Jos en tahdo niin sitten ainoa syy olisi kaupunkiin muutto, jolloin valitsisin ason ja toinen vaihtoehto olisi minitalon toteutus jos asia edelleen pyörii mielessä ja jaksan osallistua sen tekemiseen itse.
Sijoittamis säästämisen vasta aloitin. Tähän toki syitä mitkä eivät ole ollut itsestä kiinni, mutta eipä tuo haitaksikaan ole. Eläke on minulle pieni, koska minun oli tarkoitus urautua lasten saamisen jälkeen ja yrittäminen on kiinnostanut ihan aina (myös polikäyntien ym ja työaikojen jouston vuoksi), mutta sairastuin viimeisen lapsen saatuani erittäin vakavasti.
Muuttaminen syö rahaa hurjan paljon enkä halua tehdä sitä pakon edessä montaa kertaa ja siitä tämä ratkaisu. Pienissä asunnoissa olemme asuneet ennenkin ja lapsetkin olivat aivan tyytyväisiä, mutta jouduimme muuttamaan pois muun syyn vuoksi.
Silloin eleltiin 70m2 kolmiossa viiden lapsen kanssa eli ihan takuulla saat yksiöstäsikin toimivan ja kauniin jos tohdit katsoa edullisia ratkaisuja sisustamiseen toisella tavalla.
Nyt sellainen voi tuntua rahan heittämiseltä hukkaan, mutta ajatuksella kun teet, etkä satsaa designiin kuvitellen, että sen myydessä saa omansa pois. Eri asia jos satsaat designiin mitä hyödynnät tulevassa, isommassa kodissasi. Yllättäen esim. Ikean tuotteet säilyttävät arvonsa hyvin jos ovat hyvässä kunnossa. Tämä siksi, että Ikean tuotteet ovat tuttuja ja ihmiset tietää mitä saavat. Tuolloin kun tarkoitus on myydä Ikeaa joskus pois niin ei kannata ostaa kaikkein halvinta, eikä kalleinta.
Maalipurkin saa rustan alesta 13-14e:lla millä piristää jo mukavasti tunnelmaa ja siisteys pukee aina, jolloin myös tiedät mitä omistat. Opettele nuuskimaan laatu ja tulevia klassikoita. Hyvälaatuisia tuotteita kun löytyy yleensä joka kaupasta ja toisinaan ne yllättää. Aina hintalappu ei kulje samaa rataa kun laatu.
Eli tsemppaan sinua katsomaan yksiötäsi uusin silmin ja sijoittamaan pieni summa omaan jokapäiväiseen viihtyvyyteen ja toimivaan arkeen. :)
Näin jaksat kenties tavoitella edelleen motivoituneena haluamaasi osakekirjaa/taloa.
Tsemppiä ja iloista joulun odotusta! :)
Miettikääs mikä summa rahaa palaa vuokraan ja paljonko asuntojen hinnat ehtivät nousta, kun kiituutatte vuokralla. Ei ihan halpaa lystiä.
Oon sinkku, vakituinen työ ja melkein kymppitonni säästössä, ei lainkaan velkaa. Kysyin asuntolainaa 60 000e maksavaan taloon. Pankki ei myöntänyt, kun vanhempani eivät ole rikkaita. Laina olisi järjestynyt jos vanhemmilla olisi ollut omaisuutta. Pitää kuulemma säästää itse ainakin 50% asunnon hinnasta niin katsotaan sitä lainaa sitten uudelleen. Maksan vuokraa 900e/kk, pankin mielestä mulla ei olisi ollut varaa 400e/kk lainanlyhennykseen. Älytöntä.