Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!

Vierailija
05.11.2020 |

Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.

Kommentit (710)

Vierailija
641/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas tyrkytetään lainaa. Sain oman asuntolainani maksettua niin pankista soittivat että kiinnostaisiko aloittaa asuntosijoittaminen. Ihan tavis yksinhuoltaja olen. Enkä todellakaan aio ostaa sijoitusasuntoa vaan nautin velattomuudesta.

Mä taas olen harkinnut nimenomaan pienen sijoitusasunnon ostamista ja lapsi voisi muuttaa opiskelujen ajaksi siihen vuokralle .

Vierailija
642/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas tyrkytetään lainaa. Sain oman asuntolainani maksettua niin pankista soittivat että kiinnostaisiko aloittaa asuntosijoittaminen. Ihan tavis yksinhuoltaja olen. Enkä todellakaan aio ostaa sijoitusasuntoa vaan nautin velattomuudesta.

Mä taas olen harkinnut nimenomaan pienen sijoitusasunnon ostamista ja lapsi voisi muuttaa opiskelujen ajaksi siihen vuokralle .

Saako siitä korkovähennyksiä, jos oma lapsi on vuokralla - aikaisemmin ei saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli asp-säästämistä markkinoidaan valheellisesti? Väitetään, että 10% säästäminen riittää, mutta loppujen lopuksi lainan saaminen riippuu kuitenkin pärstäkertoimesta?

Ne ei väitetä. Kyllä sen maksukyvyn pitää myös olla kunnossa jotta voi saada lainan. Ei ASP ole mikään automaatti lainan saamiseen jos tulot eivät ole kovin isot.

Hei pankit arvioivat myös koron nousun jälkeiset lyhennykset, eli kun korko nousee vaikka 13% (kuten ysärilamassa) niin laskeppa huvikses paljonko se lyhennys sitten on?!?

Vierailija
644/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aspilla sen maksimin 160 000€, mitään muttia. Asp tilillä ainakin 10% asunnon hinnasta. Vinkki vitonen, itse muutin ensin asokämppään, josta kertyi aso maksu 25 000€, pankkisetä olis antanu enemmänkin lainaa, mutta en halunnu ottaa. Omia säästöjä yht 75 000€.

Vierailija
645/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä netto 1900€ ja antoivat täyden aspin tälle alueelle, eli 160 000€. Jätin kuitenkin yli 20 000€ vielä tilille, niin ei korkojen nousu aja ojaan, eikä tarvi elää kokoajan kädestä suuhun.

Vierailija
646/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään ongelmaa saada aikoinaan lainaa.

Kävin Kallion kirppiksellä myymässä romppeita, jotka sain kotia. Olimme köyhiä, niitä lahjoituksia tuli vuosikausia jätesäkkikaupalla.

Nämä rahat meni kouluruokailuun, joka olk 1,6 - 2,5 e kpl.

Olin lomilla töissä kaupassa ja sain palkkani elintarvikkeina. Iskukuumennettua maitoa, puurohiutaleita, banaania, meni pakkaseen jne. Lomia oli vain syys, joulu ja hiihto. Muutoin olin muualla töissä.

Aspiin laitoin opintolainat ja tein kk6 vuoroa mäkkiin. Sain täydet opintotuet, tulot eivät vöhentäneet mitään.

Kun valmistui, kävin opiskeluruokalassa, kunnes opiskeluoikeus loppu.

4 v elin niin kädestä suuhun, mutta sitten pääsin ns asuntohissiin.

Ostin ekan asunnon aspilla, toisen ostin, silloin sai lainaa. 6 v maksoin ekan asunnon. Kun oli 2 asunnossa vuokralaiset ja vain yhdessä velkaa, ostin kolmannen, pienen yksiön. Täällä asuttiin, menyiin naimisiin ja sybtyi esikoinen. Sitten ostettiin kolmio ja nyt asutaan 5 h.

Ennen oli ennen, tänä päivänä ei onnistu. Mutta 2 ekassa asunnossa asuu vieläkin ekat vuokralaiset.

Pahin virhe on maksaa liikaa vuokraa. Siitä on paha löhteä ponnistamaan. Mä asuin surjeassa asunnossa. Maksoin 300 e kk.

Vierailija
647/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako siitä korkovähennyksiä, jos oma lapsi on vuokralla - aikaisemmin ei saanut.

Mitä korkovähennyksiä? Eihän nyt enää kukaan saa mitään vähennyksiä.

Vierailija
648/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin verottajan sivuilla. Korkovähennystä ei saa jos oma lapsi ei maksa vuokraa tai maksaa huomattavasti alhaisempaa vuokraa kuin muista vastaavista pitäisi. Kannattaa siis laittaa vuokra sen mukaisesti. Siihenhän saa kelalta asumislisän vai mikä se nyt opiskelijoilla onkaan.

Vierailija
649/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä en nyt väärin Verottajan sivuja ymmärtänyt, niin sijoitusasunnon korot saa jatkossakin vähentää täysimääräisesti.

Vierailija
650/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai etsiä sellainen asunto, johon sinulla on varaa. : )

Aika harvassa ovat sellaiset asunnot pk-seudulla.

Vierailija
651/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin suosiolla asunnon ostamatta.

Isosta kaupungista et saa kunnollista asuntoa alle 200 000 eurolla. Joko asut koirankopissa, surkealla alueella, tai kämppä on vanha murju josta maksat pelkkää vastiketta 350 euroa/kk.

Asun vuokralla viihtyisässä ja tilavassa asunnossa todella hyvällä alueella. Olen saanut sästöön sen verran että asumismenoista kuittaantuu n. 300 eur/kk sijoitustuotoilla.

Vastaavaan asuntoon ei olisi koskaan yksin varaa, hinta olisi lähemmäs 250 000 euroa. Ja en asu edes pk-seudulla...

Vierailija
652/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se voi vaihdella paikoittain.

Pikkuveli hommasi n. 10v vanhan kaksion n. 120000. Tarvitsi lainaa "vain" sen 70000 tai sinne päin. Enemmänkin pankki olisi tyrkyttänyt kun veli oli juuri saanut parempipalkkaisen työn.

Itse ostin oman yksiön kertasummalla kun asuin pitkään vanhempien luona ja rahaa säästyi paljon per kuukausi.

Vierailija
653/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Lahteen, Suomen Floridaan. Junalla pääsee 2krt tunnissa Helsingin päärautatieasemalle alle tunnissa. 200m Lahden rautatieasemasta saa 150 tonnilla 80 hyväkuntoista asuinneliötä.

Vierailija
654/710 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis itse ostin sinkku-yh:na omakotitalon 150 000 eurolla Lahdesta. Ei ole kaduttanut, lapset saa elää hyvässä ympäristössä ja itse nautin luonnosta ja samoista harrastuksista täälläkin. Ei paljon kiinnostanut raahata lapsia enää Vuosaaresta toiselle puolelle kaupunkia päiväkotiin ja Kallioon en muuttaisi ikinä enää, nyt kun lapsia on. Helsinki on nyt käytännössä yhtä lähellä kuin Vuosaaressa asuessa. Yhtä usein tulee käytyä Helsingin ydinkeskustassa kuin nyt. Mutta olenkin maalta kotoisin.

655/710 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sijoitusasunnon korot saa edelleen vähentää kokonaan. Jos ottaa vieraan vuokralle, saa vähentää normaalisti mutta epäilen, ettei edelleenkään saa, jos siellä asuu oma lapsi.

Vierailija
656/710 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis itse ostin sinkku-yh:na omakotitalon 150 000 eurolla Lahdesta. Ei ole kaduttanut, lapset saa elää hyvässä ympäristössä ja itse nautin luonnosta ja samoista harrastuksista täälläkin. Ei paljon kiinnostanut raahata lapsia enää Vuosaaresta toiselle puolelle kaupunkia päiväkotiin ja Kallioon en muuttaisi ikinä enää, nyt kun lapsia on. Helsinki on nyt käytännössä yhtä lähellä kuin Vuosaaressa asuessa. Yhtä usein tulee käytyä Helsingin ydinkeskustassa kuin nyt. Mutta olenkin maalta kotoisin.

Mä muutin Helsingin keskustasta maalle, tunnin päähän.

Onneksi ei tarvitse juuri koskaan asioida keskustassa.

Vierailija
657/710 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia summia teillä sinkuilla on säästössä tai millaiset vakuudet kun saatte helpolla sen 160 000 lainaa yksin? Tai kuinka hurjana tienaatte?

Me ollaan vaimon kanssa velattomia, tienataan yht. 5500€/kk netto, eikä yhdessä saatais kuin vajaa 300 tonnia eli alle 150 per nuppi. Kysytty neljästä eri pankista.

Vierailija
658/710 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä43126 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sijoitusasunnon korot saa edelleen vähentää kokonaan. Jos ottaa vieraan vuokralle, saa vähentää normaalisti mutta epäilen, ettei edelleenkään saa, jos siellä asuu oma lapsi.

Sijoitusasunnon lainan korot ovat tulonhankkimislainaa, joten korot ovat vähennyskelpoisia. Ei ole merkitystä onko vuokralainen lapsi vai kummin kaima, kunhan tosiasiallisesti maksaa markkinaehtoista vuokraa.

Vierailija
659/710 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia summia teillä sinkuilla on säästössä tai millaiset vakuudet kun saatte helpolla sen 160 000 lainaa yksin? Tai kuinka hurjana tienaatte?

Me ollaan vaimon kanssa velattomia, tienataan yht. 5500€/kk netto, eikä yhdessä saatais kuin vajaa 300 tonnia eli alle 150 per nuppi. Kysytty neljästä eri pankista.

Kuin vajaa 300000??? Hyvä että ei saa, kun katsoo miten korot nousee.

Vierailija
660/710 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 16 vuotta sitten sain yksin 240 000 euron asuntolainan ilman säästöjä ja takauksia. Ei taida onnistua nykyään enää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme