Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!

Vierailija
05.11.2020 |

Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.

Kommentit (710)

Vierailija
581/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, pankkien pitää arvioida omat riskinsä ennen lainan myöntämistä. Sinulla on vielä opintolainaakin maksamatta, niin eipä noilla tuloilla noin isoa lainaa saa. Itselläni bruttopalkka 4150 €, olisin saanut maksimissaan tuon 150 000 € lainaa, vaikkei ollut muita lainoja, ja vakkarityö ja säästöjä/sijoituksiakin yli 30 000 €. Onneksi oli velaton omistusasunto myydä vaihdossa isompaan unelmakotiin, niin en tarvinnut lainaa "kuin" 120 000 €. Yli tonnin pienemmillä tuloilla ei tulisi itselleni mieleenkään ottaa noin isoa lainaa kontolleni, jos vielä samalla kaikki säästötkin menisivät kaupan yhteydessä. Onneksi pankeissa nykyään pitävät huolta, kun näköjään kovin monella on ihan epärealistiset käsitykset omasta taloudellisesta tilanteestaan.

Me saatiin 2018 lainaa 140k vaikka minä olen työtön ja miehen tulot tuo 4tonnia. 0 euroa säästettynä.

Vierailija
582/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan asuntoa kauempaa? Pk-seudulla hyvät junayhteydet Hkiin myös hiukan kauempaa. Kun saat sen maksettua 2 v ja myyt tod. näk. voitolla, voit siirtyä takaisin Espooseen? Eli pieni sivureitti lähiseudun "maakunnissa",joissa myös asuntojen hinnat nousee kovaa vauhtia, ei kuitenkaan Espoon-Vantaan-Hgin rahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 1000 netto eläkettä saavat mummot pystyy maksamaan irtisanottujen naapureiden yhtiölainoja?

Ruoka ja sähkö ja korot nousevat, ihmiset säästävät takuulla partureista, remonteista, vaatteista, kahviloista, ravintoloista jne.

Eläkemummot asuvat vanhemmissa taloissa joiden vastikkeet ovat maltillisia. Jos muutama asunto kellahtaa ei eläkemummolle mitään sen kummenpaa maksettavaa tule.

Vanhemmissa taloissa tehdään remontteja esim. putkiremonttia. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970 - luvun putkia ei korvata. Vakuutus voi korvata kyllä kastunutta lattiaa jne., mutta putkiremontti pitää itse maksaa.

Ne putket on itse asiassa taloyhtiön vastuulla, toki mummo osakkaana joutuu oman osuutensa taloyhtiön kuluista ja mahdollisesta lainasta maksamaan, mutta kukaan ei joudu yksin oman putkensa rikkoontumisen vesivahingon korvaajaksi, paitsi jos "unohtaa" kertoa isännöitsijälle, että putket vuotaa mun keittiöön.

Vierailija
584/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tienata enemmän tai muuttaa syrjäseudulle josta asuntoja saa halvalla. Valittaminen ei auta yhtään mitään. 

Vierailija
585/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30donaa tammikuussa enää kivi talosta maksamatta. Minulla kysyivät -09 että enkö varmasti tarvii enempää rahaa..... Onneksi en ottanut niin ihan kohta talo maksettu.

Vierailija
586/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin ennen omistusasuntoa ASO-kämpän, siinä 500€ vastike ja asolainaan 400€ kuussa. Siinä samalla keräsin ASPia, nyt myöhemmin. ASP-tilillä 21 000€ ja palautunut asomaksu 33 000€. Lainaa ASO-kämppäänen kuitenkaan ottanut täyttä 33 000€. Mutta jos hankkii uuden ASO-kämpän, niin lainan saanti siihen ASO-maksuun olisi 100%.

Haettu lainatarjous riittävästi ja pankille näyttöä siitä, että osaan maksaa asuntolainani ja käyttää rahaa hyvin.

Vierailija
587/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu mitä ja keneltä ostaa. Riippuu myös kuinka paljon on rahaa käytettävissä.

Sähkölämmitteinen talo velkaiselta taloyhtiöltä vuokratontintilla, ei jatkoon.

Kaukolämmössä tai maalämmössä oleva talo velattomalta taloyhtiöltä omalla tontilla, kyllä.

Vierailija
588/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää pankilta Garantia -takausta, jos ei ylimääräistä vakuutta omasta takaa.

Myin jokin aikaa sitten huoneiston ulkomaalaiselle pariskunnalle. Käsirahaa eivät voineet maksaa, koska oli 100 % lainoitus. Ilman säästöjä siis 210 k hintainen asunto ja laina S-Pankista, siellä sitten kauppoja tehdessä mietin, että miten suomalaiset ei saa lainaa

Vierailija
589/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuuttti kirjoitti:

Itse olisin saanut 200.000€ lainan sinkkuna ehkä jopa 250.000. Ilman asp ja takaajia.

Kuinka kauan sitten? tilanne on muuttunut vuodessa. Meillä säästöjä 90 000 ja netto 5000 e kk eikä saada kuin 150 000. tiedän että kaverit sai lainaa 10v sitten 350 000 3000 e kk tuloilla pienillä säästöillä

2kk sitten kun kysyin pankista

Vierailija
590/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli asp-säästämistä markkinoidaan valheellisesti? Väitetään, että 10% säästäminen riittää, mutta loppujen lopuksi lainan saaminen riippuu kuitenkin pärstäkertoimesta?

Näinhän se on. Mun kaverilta vaadittiin vähintään 30% käsirahaa, haki lainaa 140k maksavaan uuteen kerrostaloyksiöön. Ei herunut asp-lainaa vaikka hänen palkkansa on todella hyvä, mutta ei sillä 42000 € säästetä muutamassa vuodessa. Tämäkin näin syrjässä kuin Oulussa. 

Siis myyjä vaati 30 % käsirahaa? Vai sekoititko iloisesti kaikki termit etkä tiedä mistä puhut? 

Vierailija
591/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap espoosta niin Etuovi.com löytyy TÄNÄÄN.. muualtakin kuin espoon keskuksesta. Eli ne paremmat kivenlahti kauklahti viherlaakso yms. Hinta ei lähelläkään 190000e. ei edes 150000e. Kaksio parveke. onkohan tavoitteet vaan LIIAN korkeella?

Vierailija
592/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista asuntoa Ap oikein tavoittelee jos yksin asuvana 150 000 ei riitä asunnon hankintaan?

Vierailija
593/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä! Varsinkaan, kun pk-seudulla ei saa tuolla 150k hinnalla yhtään mitään. Tämän takia asu itse edelleen vuokralla 37 vuotiaana. Ei ole varakkaita vanhempia takaamassa lainoja, eikä niin isoja tuloja, että saisi yhtäkkiä joku 40k säästöön. Vakituinen työpaikka on kuitenkin ollut viimeiset kymmenen vuotta. Kerrytän sitten asuntosijoittajan kukkaroa ja itsellä ei mitään omaisuutta, koska lainaa ei saa. Tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta. Köyhästä perheestä tulevan on aika helvetin vaikea saada mitään omaisuutta kerättyä tässä maassa, vaikka mitä väittävät tasavertaisista mahdollisuuksista.

Jännä miten näitä kommentteja miinustellaan, vaikka tuo on ihan sitä todellisuutta.

Eli jos olet aidosti yksin, eli ei ole puolisoa, eikä vanhempia tai muuta sukua takaamalla lainaa vakuuksilla, niin aika huonot mahdollisuudet on.

Itse luovutin jo koko ajatuksesta olla ikinäkoskaan oman kotini omistaja.

Sama. Itse olen 40v ja totaalisen yksin. Omasta asunnosta on aivan turha haaveilla ilman puolisoa, takaajia, perintöä (ei ole tulossa penniäkään) tai muuta pesämunia. Oma asunto järjestyy vain lottovoitolla tai helvetin rikkaalla aviomiehellä, joka haluaa ostaa asunnon lahjaksi.

Mä ratkaisin asian muuttamalla Helsingistä Tampereelle. Mulla jäi ystävät pääkaupunkiseudulle, mutta koin, että ikuisuusvuokralaisena oleminen oli masentavampi ajatus kuin muutto vieraaseen kaupunkiin yksin. 

Mulla ei ole sukua tms. takaamassa lainaa, vaan ostin siihen pankista vakuuden. Otin 150 000 lainaa ja ostin sillä kolmion vanhasta, mutta täysin rempatusta talosta. Eipä ole ollut Helsinkiin ikävä. Kaverit käy usein, kun on vierashuone aina heitä varten valmiina.

Ymmärrän toki, että kaikilla ei ole sellainen työ, että muuttaminen olisi mahdollista, mutta kannustan kuitenkin laajentamaan omaa ajatteluaan mahdollisesta asuinpaikasta siinä tapauksessa, että ihan tosissaan kovasti haluaa asua muutoin kuin vuokralla.

Vierailija
594/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai etsiä sellainen asunto, johon sinulla on varaa. : )

Onhan siihen varaa, jos yli 10% hinnasta on omia säästöjä.

Ei ole pankin mielestä. Pystytkö maksamaan lyhennyksen jos jäät työttömäksi?

Jos tolla periaatteella menee, niin aika harva pariskuntakaan maksaa lainojaan, kun molemmat jää työttömiksi - siksi on lyhennysvapaat ym järjestelyt noin niinku alkuun ihan kaikille. Jos ajattelee yksinasujaa, niin nuori harvemmin jää työttömäksi, jos on jo työelämässä. Ongelmana heillä lähinnä sen vakityön saaminen. Vanha pieru, kuten itse olen, ei saa enää lainaa eikä työttömäksi jäätyään enää töitäkään, koska yhteiskunnan mielestä +55 ikäinen on jo hautaan valmis ja käyttökelvoton lähes kaikkeen paitsi hoitajaksi, jos on jo hoitajan koututus taskussa.

Vierailija
595/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ap neiti-ihminen? Minä voin tulla käsikynkässä pankkiin :)

Vierailija
596/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivi  talosta...

Vierailija
597/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli asp-säästämistä markkinoidaan valheellisesti? Väitetään, että 10% säästäminen riittää, mutta loppujen lopuksi lainan saaminen riippuu kuitenkin pärstäkertoimesta?

Tällainen paskavaltio meillä on.

Vierailija
598/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki 50v laina.

ASP lainan enimmäismäärä on Espossa 145 000 € ja sen laina-aika 10-25 vuotta.

En nyt jaksa mennä tutkimaan, mutta saako tuolla Espoosta yhtään mitään nykypäivänä ?

-Sinkkiş

Ostin Espoo Saunalahteen valmistuvasta kerrostalosta sijoitusasuntoja, joista halvin oli 140900.

Oliko putkiyksiöitä? Eihän sellaisia osta kuin sijottajat.

Vierailija
599/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen maksaa. Jos asunto maksaa 160.000 ja omaa pääomaa on 40.000 niin 120.000 lainaa 3% korolla lyhennyksineen 20v ajan maksaa 800€/kk. Kun laina on maksettu, asuminen halpenee. Jos käteen jää palkasta 1700€ lyhennyksen jälkeen, siitä voi laittaa helposti 500€/kk sijoituksiin. 20v jälkeen asuntolaina on maksettu ja salkku 205.000. Tuotto saadaan maltillisella 5% odotuksella korkoa korolle laskien. Kannattaa siis miettiä laittaako kaikkia munia samaan koriin eli ainakaan tuloihin nähden rimaa hipovaa asuntoa ei kannata ostaa.

Vierailija
600/710 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari kirjoitti:

Asuminen maksaa. Jos asunto maksaa 160.000 ja omaa pääomaa on 40.000 niin 120.000 lainaa 3% korolla lyhennyksineen 20v ajan maksaa 800€/kk. Kun laina on maksettu, asuminen halpenee. Jos käteen jää palkasta 1700€ lyhennyksen jälkeen, siitä voi laittaa helposti 500€/kk sijoituksiin. 20v jälkeen asuntolaina on maksettu ja salkku 205.000. Tuotto saadaan maltillisella 5% odotuksella korkoa korolle laskien. Kannattaa siis miettiä laittaako kaikkia munia samaan koriin eli ainakaan tuloihin nähden rimaa hipovaa asuntoa ei kannata ostaa.

Tarkennetaan. 800€ päälle vastike, vesi ja sähkö esim. 400€ niin asuminen maksaa 1200€/kk. 2500 nettopalkasta jää edelleen se 500€ sijoituksiin. Haaste kasvukolmiossa elävälle on löytää itselle sopiva asunto hyvästä taloyhtiöstä 160.000:lla jossa asua 20v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi