Kaksisuuntainen mielialahäiriö puolisolla
Onko täällä muita, joiden puolisolla on todettu maanis-depressiivisyyttä?
Kovin ottaa voimille nuo oman mieheni mielialanvaihtelut ja raivokohtaukset tyhjästä..
Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia/tuntemuksia asiasta, tuntuu että olen täysin yksin asian kanssa..
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:57"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:53"]Naisystävälläni on tuollainen diagnoosi ja tällä hetkellä hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa. Silti mietin uskaltaako suhdetta jatkaa ja uskaltaako edetä perheen perustamiseen ja lasten hankkimiseen asti. Raskaus saattaa nostaa oireet uudella tavalla esiin.
[/quote]
Taidat itsekkin olla kujalla. Sinulla on vasta tyttöystävä ja nyt jo suunnittelet perhettä. :D
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:53"]Naisystävälläni on tuollainen diagnoosi ja tällä hetkellä hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa. Silti mietin uskaltaako suhdetta jatkaa ja uskaltaako edetä perheen perustamiseen ja lasten hankkimiseen asti. Raskaus saattaa nostaa oireet uudella tavalla esiin. [/quote] Taidat itsekkin olla kujalla. Sinulla on vasta tyttöystävä ja nyt jo suunnittelet perhettä. :D
[/quote]Itse asiassa hän suunnittelee ja minä jarruttelen. 21
No kujalla olet kuitenkin, jos kuuntelet mieleltään epätasapainoisen ihmisen epärealistisia haaveita perustella perhettä.
Tasapainoinen ja vakaa ihminen osaa kyllä kertoa, että moinen ei nyt onnistu.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:09"]
No kujalla olet kuitenkin, jos kuuntelet mieleltään epätasapainoisen ihmisen epärealistisia haaveita perustella perhettä. Tasapainoinen ja vakaa ihminen osaa kyllä kertoa, että moinen ei nyt onnistu.
[/quote]Ihmiselle, joka on hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa?
eiokös nuo naisten menkkailut, kunnkiertoineen ja auringon purkauksinineen?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:09"]
No kujalla olet kuitenkin, jos kuuntelet mieleltään epätasapainoisen ihmisen epärealistisia haaveita perustella perhettä. Tasapainoinen ja vakaa ihminen osaa kyllä kertoa, että moinen ei nyt onnistu.
[/quote]Ihmiselle, joka on hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa?
[/quote]
Lääkitys ja sen vaikutus sikiön kehitykselle? Lapsen syntyminen lääkityksestä riippuvaiselle äidille?
En tiedä, mutta miettisin edes hetken.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:09"] No kujalla olet kuitenkin, jos kuuntelet mieleltään epätasapainoisen ihmisen epärealistisia haaveita perustella perhettä. Tasapainoinen ja vakaa ihminen osaa kyllä kertoa, että moinen ei nyt onnistu. [/quote]Ihmiselle, joka on hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa? [/quote] Lääkitys ja sen vaikutus sikiön kehitykselle? Lapsen syntyminen lääkityksestä riippuvaiselle äidille? En tiedä, mutta miettisin edes hetken.
[/quote]Sitähän minä juuri teen. Jarruttelen ja mietin. Lääkärin kanssakin on puhuttu, sanoi asian olevan ok mutta silti mietityttää.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:09"] No kujalla olet kuitenkin, jos kuuntelet mieleltään epätasapainoisen ihmisen epärealistisia haaveita perustella perhettä. Tasapainoinen ja vakaa ihminen osaa kyllä kertoa, että moinen ei nyt onnistu. [/quote]Ihmiselle, joka on hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa? [/quote] Lääkitys ja sen vaikutus sikiön kehitykselle? Lapsen syntyminen lääkityksestä riippuvaiselle äidille? En tiedä, mutta miettisin edes hetken.
[/quote]Sitähän minä juuri teen. Jarruttelen ja mietin. Lääkärin kanssakin on puhuttu, sanoi asian olevan ok mutta silti mietityttää.
[/quote]
Jassoo.
Menet sitten vaikka jollekin kurssille, missä opetellaan miettimään.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 01:23"]
[/quote]
Eikös sillä kuopiolaisellakin perheenäidillä ollut kaksisuuntainen ja meni ihan kivasti ennen lapsia? Sitten tuli tarotkortit ja sanoi jotta hukuta vaan.
Itse olen ollut mieheni kanssa jo 30 vuotta yhdessä ja hänelle puhkesi bipo noin 20 vuotta sitten työpaikkakiusauksen seurauksena.
Akuuttivaihe oli raskas, mutta mieliala muuttui nopeasti tasaiseksi, kun lito-lääkitys säädettiin optimaaliseksi. Kun mieheni vaihtoi työpaikkaa ja pääsi kiusaajastaan eroon, pystyi hän lopettamaan koko lääkityksen.
Nyt on jo 15 vuotta elänyt ilman lääkitystä tasaista ja onnellista elämää. Tärkeää ovat säännöllinen unirytmi ja riittävä yöuni, terveelliset elämäntavat ja alkoholittomuus. Emme käytä alkoholia lainkaan.
Kaksi lasta on kasvatettu jo aikuisiksi ja lapsenlapsia odotellaan. Mieheni on maailman paras isä ja maailman paras aviomies. Hän työskentelee erittäin vaativissa asiantuntijatehtävissä ja työ aiheuttaa hänelle huomattavaa stressiä, mutta stressinhallinta on terveiden elämäntapojen myötä kunnossa. Varsinkin riittävä nukkuminen on erittäin tärkeää. Elämme hyvin onnellista, tasaista ja perhekeskeistä elämää.
Itse sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja en voi ymmärtää kaltaisiani jotka eivät syö lääkkeitä tai lopettavat lääkkeet.. Ne pahimmat vaiheet on yhtä helvettiä.. Ennen diagnoosia olin ihan pihalla että mistä se johtuu että välillä olen onnellinen ja toisessa hetkessä haluankin satuttaa itseäni ja kuolla. Itkin monet kerrat miehelleni että en jaksa enää ja haluan niiden loppuvan. Kun sain tietää mistä on kyse ja että monet lopettavat lääkityksen kun tulee parempi kausi niin .. Ei saatana että tekisi mieli mennä ravistelemaan näihin lääkityksen lopettajiin järkeä. Oikeasti kuka on niin tyhmä että haluaa satuttaa itseään ja muita kun voisi vain nielaista pillerin aamulla ja illalla ja elää suht normaalia elämää.. Kiitos ja anteeksi avautumiseni :D
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 04:28"]
Itse sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja en voi ymmärtää kaltaisiani jotka eivät syö lääkkeitä tai lopettavat lääkkeet.. Ne pahimmat vaiheet on yhtä helvettiä.. Ennen diagnoosia olin ihan pihalla että mistä se johtuu että välillä olen onnellinen ja toisessa hetkessä haluankin satuttaa itseäni ja kuolla. Itkin monet kerrat miehelleni että en jaksa enää ja haluan niiden loppuvan. Kun sain tietää mistä on kyse ja että monet lopettavat lääkityksen kun tulee parempi kausi niin .. Ei saatana että tekisi mieli mennä ravistelemaan näihin lääkityksen lopettajiin järkeä. Oikeasti kuka on niin tyhmä että haluaa satuttaa itseään ja muita kun voisi vain nielaista pillerin aamulla ja illalla ja elää suht normaalia elämää.. Kiitos ja anteeksi avautumiseni :D
[/quote]
Mitä ihmettä sinä tiedät muiden taudinkuvista?
Jos sinun tautisi pysyy kurissa vain jatkuvalla lääkityksellä, niin se koskee vain sinua. Ei muita.
Erilaisia bipo-taudinkuvia on yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Toisille tulee vain kerran elämässä mania, toisille monta kertaa joka vuosi. Toisille taas ei tule koskaan varsinaista maniaa, vaan ainoastaan hypomania.
Toisille taas depressio tulee vain kerran elämässä, toisille monta kertaa joka vuosi. Jotkut taas kärsivät sekamuotoisesta biposta, jossa mania ja depressio vaihtelevat saman sairausjakson aikana.
Toiset tarvitsevat jatkuvaa mielialaa tasaavaa lääkitystä, toiset vain harvoissa elämän kriisivaiheissa.
Ja niin edelleen. Lisäksi tautityyppejäkin on kaksi, bipo I ja bipo II.
Joten sinun biposi on vain sinun biposi ja sinun oireesi ovat vain sinun oireitasi. Ei muiden oireita.
pitänee vissiin rautalangasta vääntää asiat teille mielensä pahoittajille .. "Kun sain tietää mistä on kyse ja että monet lopettavat lääkityksen kun tulee parempi kausi niin .. Ei saatana että tekisi mieli mennä ravistelemaan näihin lääkityksen lopettajiin järkeä. Oikeasti kuka on niin tyhmä että haluaa satuttaa itseään ja muita kun voisi vain nielaista pillerin aamulla ja illalla ja elää suht normaalia elämää.." lue tämä uudestaan ja koita ymmärtää lukemasi äläkä esitä tyhmää.. tiedän kyllä että taudin kuvia on erilaisia kuten joka sairaudessa mutta kuten huomaat puhuin kirjoituksessani ihmisistä joilla sairaus vaivaa vieläkin ja lääkkeet ovat auttaneet heitä :)
Lääkehoidon perusta koostuu pääasiassa kahdesta lääkeryhmästä, joihin kuuluvat mielialantasaajat ja uudet psykoosilääkkeet. Se, miten eri ryhmien lääkkeitä käytetään, riippuu aina sairauden vaiheesta.
Mielialantasaajien ja psykoosilääkkeiden lisäksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa käytetään lisälääkkeinä ahdistusta ja unettomuutta lievittäviä lääkkeitä sekä masennusjaksojen aikana myös masennuslääkkeitä, joskin tällöin yhdessä mielialaa tasaavien lääkkeiden tai uusien psykoosilääkkeiden kanssa.
Lääkehoidot jaetaan yleisesti akuuttihoitoon ja ylläpitohoitoon, joilla on hieman erilaiset tavoitteet. Akuuttihoidon keskeisenä tavoitteena on oireettomuus. Ylläpitohoito alkaa yleensä silloin, kun oireita ei enää ole tai ne ovat hyvin lieviä. Ylläpitohoidon tavoitteena on ennaltaehkäistä uusien sairausjaksojen syntyminen.
p.s
"Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ei vielä ole löydetty parantavaa hoitoa, mutta oikeanlaisella hoidolla sairastunut voi elää normaalia ja täysipainoista elämää. Lääkehoidoilla on kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa keskeinen merkitys. Hoitojen tärkeimpänä tavoitteena on ehkäistä sairausjaksojen toistuminen.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö on yleensä elinikäinen ja edellyttää jatkuvaa lääkehoitoa. Siksi sairauden hallinnan kannalta on erityisen tärkeää, että henkilö hyväksyy sairauden osaksi minäkuvaansa ja on sitoutunut pitkäaikaiseen lääkitykseen. Hoitomyöntyvyys eli sairastuneen kyky toteuttaa suunniteltua hoitoa, on kuitenkin osoittautunut ongelmalliseksi kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä."
http://www.bipoinfo.fi/kaksisuuntainen-mielialahairio/mikae-on-kaksisuuntainen-mielialahaeirioe
Toisaalta mania- ja hypomaniajaksoille tyypillinen hyvänolon tunne ja energisyys saattavat houkutella lääkityksen lopettamiseen. Joskus taas pitkä oireeton jakso saa sairastuneen uskomaan, ettei lääkehoidolle ole tarvetta. Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistaa, että mitä pidempään oireettomuutta on kestänyt, sitä tehokkaampi lääkitys on ollut.
oliko vielä jotain sanottavaa numero 34 :)
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/ajankohtaista/kirjoja-parisuhteesta-terveydest/?x217820=3176334 suosittelen kaikille omaisille ja sairastuneille tätä kirjaa :) auttaa ymmärtämään mitä läheinen käy läpi ja sairastunut saa paljon tietoa sairaudestaan ja vinkkejä sairauden hallintaan :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 06:26"]
Toisaalta mania- ja hypomaniajaksoille tyypillinen hyvänolon tunne ja energisyys saattavat houkutella lääkityksen lopettamiseen. Joskus taas pitkä oireeton jakso saa sairastuneen uskomaan, ettei lääkehoidolle ole tarvetta. Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistaa, että mitä pidempään oireettomuutta on kestänyt, sitä tehokkaampi lääkitys on ollut.
oliko vielä jotain sanottavaa numero 34 :)
[/quote]
Kyllä on sanottavaa. :)
Olen nimittäin myös no. 32 ja miehelläni, jonka kanssa olen elänyt 30 vuotta, on ollut bípo 20 vuotta. Joten kokemusta on tästä oireyhtymästä varmaan hieman enemmän kuin sinulla, joka kopioit tänne jotain tekstejä ilman omakohtaista kokemusta koko taudista.
Lääkkeitä mieheni tarvitsi sairauden puhkeamisen alkuvaiheessa. Sen ajan, että kriisi, joka johti sairauden puhkeamiseen saatiin poistettua elämästämme. Kyseessä oli työpaikkakiusaaminen.
Kun hän vaihtoi työpaikkaa ja kiusaaminen loppui, ei lääkitykselle ole ollut tarvetta. Mieliala on pysynyt tasaisena jo yli 15 vuotta ilman lääkkeitä. Avainsanoja ovat säännöllinen unirytmi, riittävä yöuni, terveelliset elämäntavat, terveellinen ravinto ja päihteettömyys. Emme käytä alkoholia lainkaan.
Alkoholi aiheuttaa ihan terveillekin masennusta ja tuhoaa unen rentouttavan vaikutuksen kokonaan, mikä on varsinkin bipoille tuhoisaa, koska maniaan johtaa nimenomaan nukkumattomuus. Se, etteivät aivot saa tarpeeksi riittävän syvää lepoa. Siksi riittävä uni on bipolle elintärkeää.
on kyllä ikävä sairaus ja vielä ikävämpää on kokoajan saada uutta tietoa sairaudesta. Vielä pari kuukautta sitten kaikki oli "hyvin", mutta nyt tuntuu kuin koko elämällä ei olisi mitään annettavaa. Ennen pystyin ajattelemaan, että vielä joskus olen terve ja kaikki tämä on taakse jäänyttä elämää ja minusta tulee joskus hyvä äiti. Ensin paraneminen vaihtui "sen kanssa oppii elämään" ja nyt sain tietää, että lapsen hankinta on väärin. En ikimaailmassa halua, että minulle rakkain joutuisi takiani kärsimään. "sen kanssa oppii elämään" ja paskat sanon minä.
Nimenomaan miehesi ei tarvitse lääkitystä joten kommenttini ei koskenut häntä ! Koita nyt jo ymmärtää että puhuin ihmisistä jotka lopettavat lääkityksen kesken kun tulee hyvä kausi ja sitten siitä kärsii itse potilas ja hänen läheiset :) ja oli minulla kokemusta sairaudesta tai ei niin ei se vähennä yhtään noiden linkkien sisältämiä tietoja. Ei ollut tarkoitus pahoittaa sinun mieltäsi mutta koita jo ymmärtää että kommenttini ei ollut osoitettu henkilöille jotka oikeasti pärjäävät ilman lääkitystä :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:53"]Naisystävälläni on tuollainen diagnoosi ja tällä hetkellä hyvin tasapainossa lääkityksensä kanssa. Silti mietin uskaltaako suhdetta jatkaa ja uskaltaako edetä perheen perustamiseen ja lasten hankkimiseen asti. Raskaus saattaa nostaa oireet uudella tavalla esiin.
[/quote]
Taidat itsekkin olla kujalla. Sinulla on vasta tyttöystävä ja nyt jo suunnittelet perhettä. :D