Ruuhkavuosien nielemät kaverit säälittävät
Joskus kuulee sanottavan, että lapsettomat kolmikymppiset ovat jääneet elämään jonkinlaista ikuista opiskeluelämää eivätkä ole "siirtyneet eteenpäin" eli alkaneet elää sitä normatiivista lapsiperhe-elämää kakkavaippoineen ja harrastuskuskauksineen. Täältä toiselta puolelta aitaa näyttää kuitenkin siltä, että juuri nämä heti opiskelujen jälkeen tai niiden aikana raskaaksi hankkiutuneiden elämänpiiri on jäänyt todella kapeaksi ja aikaa riittää vain ja ainoastaan työhön ja lapsiin.
Nyt kun on opiskeluvuosien jälkeen rahaa ja vakituinen työsuhde, voi ihan eri tavalla toteuttaa itseään, opetella uusia taitoja, pitää yllä ystävyyssuhteita, harrastaa, matkustella ja kokea eri asioita yksin ja yhdessä kumppanin kanssa. Minusta on surullista, että joiltakuilta jää tällainen elämäntapa kokematta. Nekin, jotka sitten myöhemmin päätyvät hankkimaan lapsia, varmasti arvostaisivat tätä kokemusta. Toisaalta ei kai sitä osaa kaivata sellaista, josta ei tiedä.
Onko muita lapsettomia, joiden kavereille on käynyt näin?
Kommentit (64)
Täh, itse valmistuin 25v ja sain saman tien hyvän työpaikan. Lapset syntyi kun olin 33-ja 35v, eli ehdin kyllä matkustella ja mennä tarpeeksi. Nyt lapset ovat jo koululaisia ja voin jälleen "mennä ja matkustella" -opettele käyttämään aikaasi oikein!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:52"]
Kuten sinäkään et tiedä. Saattaisit olla huippuonnellinen, jos olisit valinnut toisin.
[/quote]
Ei kiitos. En väitä tietäväni, miltä tuntuu saada lapsia nuorena, mutta tiedän siitä ja omista mieltymyksistäni tarpeeksi, jotta osaan sanoa, ettei tuo ole minua varten. Toivon tietenkin, että he ovat onnellisia, mutta tuo kuittailu, mitä joskus kuulee, on kyllä aika huvittavaa. -ap
Olin masentunut enkä jaksanut matkustella enkä latteilla. Siksi perhe oli ihan ok. Mutta auta armias kun paranin, niin perhe ei kiinnosta enää niinkään. Haluaisin mennä ilman rääkyviä lapsia ja myöhemmin mököttäviä teinejä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:48"]
Toiselta nimeltään "Peter Pan aikuiset". Eivät ne lattet ja matkustelu ole koko elämän sisältö.
[/quote]
Ihana termi. :) Keksitkö itse? Lattet ja matkustelu eivät ole koko elämän sisältö, mutta lattet, matkustelu, mielekäs työ, parisuhde, ystävät, harrastukset, taide, luonto, liikunta ja monet muut tällaiseen elämään mahtuvat asiat kyllä ovat. Elämä on parasta, kun se on mielekästä, kiinnostavaa ja leppoisaa eikä mitään raatamista. -ap
[/quote]
Ja lapset.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:55"]
Ja lapset.
[/quote]
Ehkä joskus. Tällä hetkellä elämä on täynnä kaikenlaista muuta. Ei tässä elämässä ole mitenkään tilaa noin isolle projektille. Lapsen hankkiminen muuttaisi asioita liikaa, kun kerrankin ne ovat hyvin. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:55"]
Kuten sinäkään et tiedä. Saattaisit olla huippuonnellinen, jos olisit valinnut toisin.
[/quote]
Ei kiitos. En väitä tietäväni, miltä tuntuu saada lapsia nuorena, mutta tiedän siitä ja omista mieltymyksistäni tarpeeksi, jotta osaan sanoa, ettei tuo ole minua varten. Toivon tietenkin, että he ovat onnellisia, mutta tuo kuittailu, mitä joskus kuulee, on kyllä aika huvittavaa. -ap
[/quote]
Arvasin, että vastaat noin. Olet itsekäs ja omahyväinen, vai mitä? Mielestäsi sinulla on oikeus laukoa yleviä lauseita tyyliin "ette vaan tiedä, mistä jäätte paitsi", mutta jos sinulle sanotaan samat sanat, niin ne eivät enää pidäkään paikkansa.
Epävarmuudesta kumpuaa tällaiset aloitukset.
Olet varmaankin sama tyyppi, joka aloitti ketjun, jossa ihmeteltiin, miksi ihmisillä ei ole ystäviä.
Niin, sääli sinä AP. Useissa haastatteluissa/elämäkerroissa vanhemmat naiset ovat kertoneet että ne ruuhkavuodet ovat olleet parasta aikaa elämässä.
Itsellänikin arki yhtä pyöritystä, mutta onpa kuule mestariolo ja hyvä fiilis kun se arki kuitenkin toimii!!
Ystäville ja kavereillekin on aikaa, enkä puhu nyt vain perhetutuista, vaan ihan omista ruuhkavuosissa elävistä ystävättäristäni.
Olisko ihan AP: llä peiliin katsomisen paikka jos perheelliset ystävät ovat uponneet sun ulottumattomiin. Tämä keskustelunaihe on kyllä niin jo koluttu, mutta kunhan kommentoin...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:53"]
Se että sanoo että voi kun lapset on tänään niin rasittavia, ei vielä tarkoita että toivoisi ettei niitä ole. Oletko oikeasti tosielämässä tavannut ketään normaalia vanhempaa, joka olisi sanonut tai edes antanut olettaa toivovansa ettei olisi saanut lapsiaan?
[/quote]
Olen. Siksi minulla ei ole syytä epäillä esimerkiksi tätä naista, kun hän sanoo, että parempi olisi ollut ilman lapsia: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2303588/The-mother-says-having-children-biggest-regret-life.html
Minä sain nauttia pitkään joilloin ei ollut ruuhkaa. Biologinen kello alkoi tikittää voimalla n. 37 v, tosin ei sillä hetkellä ollut miestäkään. Aprikoin mitä tässä tekisi. Meni pari vuotta ja tapasin miehen kivan mukavan jne ja olin heti että tuon kanssa haluan naimisiin ja lapsen. Naimisiin mentiin ja vauvvan sain reippaasti yli 40 v. Olin kotona muutaman vuoden ja nyt taas töissä. Ei tässä nyt niin ruuhkaa ole. Poikakin kohta täysikäinen.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 20:04"]
Minä sain nauttia pitkään joilloin ei ollut ruuhkaa. Biologinen kello alkoi tikittää voimalla n. 37 v, tosin ei sillä hetkellä ollut miestäkään. Aprikoin mitä tässä tekisi. Meni pari vuotta ja tapasin miehen kivan mukavan jne ja olin heti että tuon kanssa haluan naimisiin ja lapsen. Naimisiin mentiin ja vauvvan sain reippaasti yli 40 v. Olin kotona muutaman vuoden ja nyt taas töissä. Ei tässä nyt niin ruuhkaa ole. Poikakin kohta täysikäinen.
[/quote]Haikeudella olen muistellut monesti sitä aikaa. Maailman parasta aikaa. Nauttikaa.
No mitä siitä, jos joku sanoo että ei olisi halunnutkaan lapsia? Tuolla on miljoona sellaista, joka olisi halunnut mutta ei enää ehtinyt saada, kun alettiin tositoimiin. Älä yleistä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:36"]
Virheesi on tehdä oletus siitä, että kaikki nauttisivat samoista asioista kuin sinä. Joku nauttii lapsista, toinen omasta ajasta. Ok?
[/quote]
Päätellen siitä, kuinka paljon tälläkin palstalla itketään oman ajan perään, sanoisin ettei tämä pidä paikkaansa. Kaikki nauttivat omasta ajasta, toiset vain saavat sitä vähemmän kuin toiset.
[/quote]Suurin virhe on se että lasten tekoa siirretään ja ollaan vähän vanhoja ja väsyneitä kun ne ruuhkavuodet tulee eteen.
Kyllä minä säälin niitä nelikymppisiä työkavereita jotka alkaa vanhalla iällä vaipparumbaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 20:04"]Minä sain nauttia pitkään joilloin ei ollut ruuhkaa. Biologinen kello alkoi tikittää voimalla n. 37 v, tosin ei sillä hetkellä ollut miestäkään. Aprikoin mitä tässä tekisi. Meni pari vuotta ja tapasin miehen kivan mukavan jne ja olin heti että tuon kanssa haluan naimisiin ja lapsen. Naimisiin mentiin ja vauvvan sain reippaasti yli 40 v. Olin kotona muutaman vuoden ja nyt taas töissä. Ei tässä nyt niin ruuhkaa ole. Poikakin kohta täysikäinen.
[/quote]
Kiva! Valitettavasti monelle 40+ ikäiselle tuo ei onnistukaan.
Satun nauttimaan äitinä olosta ja lasten ja mieheni seurasta. En kaipaa baareihin tms. näin on hyvä.
Tiedätkö mitä, ap? Olen 35-vuotias korkeasti kouluttautunut nainen, jolla on ruuhkavuodet juurikin huipussaan. On ura, kolme lasta harrastuksineen ja iso omakotitalo huollettavana. Lisäksi minulla on runsaasti omaa aikaa ja oma elämä. Harrastan joka päivä ihan omia, itsekkäitä harrastuksiani, samoin tekee aviomieheni. Matkustelemme myös rahatilanteemme sallimissa rajoissa ulkomailla kahdesti vuodessa, näistä toinen matka yleensä ilman lapsia. Mistähän olen jäänyt lasten hankkimisen vuoksi paitsi?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:48"]
Toiselta nimeltään "Peter Pan aikuiset". Eivät ne lattet ja matkustelu ole koko elämän sisältö.
[/quote]
Ihana termi. :) Keksitkö itse? Lattet ja matkustelu eivät ole koko elämän sisältö, mutta lattet, matkustelu, mielekäs työ, parisuhde, ystävät, harrastukset, taide, luonto, liikunta ja monet muut tällaiseen elämään mahtuvat asiat kyllä ovat. Elämä on parasta, kun se on mielekästä, kiinnostavaa ja leppoisaa eikä mitään raatamista. -ap
[/quote]Mikä oli motiivisi tulla avautumaan VAUVA palstalle?!??!??!?!?!?!?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:48"]
[/quote]
[/quote]
Miten nuo kaikki ja perhe sulkisivat toisensa pois? En ymmärrä.
Kannattaa joskus myös katsoa peiliin. En usko että ihmiset kaikille naureskelevat heidän elämäntyyliään, tuota AP:n elämääkin voi elää niin monella eri tavalla. Ihan samaan tapaan kuin jotkut lähellä eläkeikää olevat elävät kuin teinit, ja osa taas on meneviä ihmisiä mutta aikuiseen tyyliin.Ehkä AP:kin elämä on jollain tavalla jäänyt väärälle tasolle? Onhan siinä eroa matkustaako Sunny Beachille dokauslomalle, vai onko matkustelu esimerkiksi sitä lääkäri tekee vapaaehtoistyötä vuoden jossakin kehitysmaassa. Noista moni arvostaa ja pitää jälkimmäistä jopa ihailtavana, ensimmäistä vain säälittävänä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:41"]
Valtaosa hankkii silti lapsia ja usein vielä useampia. Heidän mielestään he ilmeisesti saavat tilalle jotain tärkeämpää kuin oma aika.
[/quote]Kaikki eivät kyllä valitettavasti saa. Senkin saa selville tätä palstaa lukemalla. Sitten voikin kätevästi syyttää kaikkia muita omista virheistään.
[/quote]
Tuleeko mieleen, että tällainen palsta on helppo paikka purkaa omia paineita? Se että sanoo että voi kun lapset on tänään niin rasittavia, ei vielä tarkoita että toivoisi ettei niitä ole. Oletko oikeasti tosielämässä tavannut ketään normaalia vanhempaa, joka olisi sanonut tai edes antanut olettaa toivovansa ettei olisi saanut lapsiaan?