Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka on ammatiltaan SOSIAALITYÖNTEKIJÄ?

Vierailija
21.02.2014 |

Kiinnostaa tietää! T. toivottavasti tuleva sellainen

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 20:15"]

Mulla ei ole mitään mielikuvaa mitä heidän toimenkuvaansa kuuluu, vaikka esim kehitysvammaisen lapseni takia sosiaalityötekijöitä silloin tällöin tavataan. Tuntuu että kyseinen henkilö on palavereissa ihan turha siellä muiden ammattilaisten joukossa (psykologi, terapeutit, opettaja ym). Lisäksi meidän kunnan vammaispalvelutoimistossa sosiaalityöntekijät vaihtuu tosi usein. Miksi??

[/quote]

Työ on rankkaa, ei sitä kukaan kauaa jaksa, ainakaan samassa paikassa. Ja lisäksi ala on naisvaltainen eli perhevapaita lienee paljon.

[/quote]

No ei kauhean rankalta näin asiakkaan näkökulmasta näytä, kun en edes tiedä mitä ne tekee. Ja ne mun tuntemat ei ainakaan perhevapaille ole jääneet ja on miehiäkin. Auttaako se työn rankkuuteen että vaihtaa paikkaa kerran vuodessa? Kuulostaa vastuunpakoilulta

Vierailija
2/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 20:49"]

Ei ois paljon vaadittu sosiaalityöntekijältä, että oisi asiakkaan kysyessä vastannut, minkä takia kyseli harrastuksista ja ystävistä. Kysymykset sosiaalityön näkökulmasta sinällään relevantteja.

t. yhteiskuntatieteen yo, jonka pääaineena sosiaalityö.

[/quote]

Hän olikin vastavalmistuneen oloinen.. ihmisläheisyys ei tainnut olla hänen paras ominaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kahville kutsuttaessa kämpän täytyyy kiiltää lattiasta kattoon ja lapsille pyhä vaatteet päälle.

;)

Vierailija
4/136 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mulla on aika negatiivinen mielikuva sossuista. Olen itse ollut pari kertaa asiakkaana ja vaikutti siltä, että ei heillä mitään kiinnostusta tai mahdollisuutta auttaa ole. Mahtaa olla motivoiva työ kuunnella asiakkaita p

ää kallellaan päivät pitkät. Vaikutti myös siltä, että ovat tyypillisiä naisvaltaisen alan keskivertoedustajia, joille riittää tunne vallasta, jota eivät koskaan kuitenkaan käytä ja siksi heille varmaan maksetaankin pari tonnia kuussa liksaa.

Lisäksi julkisuudessakin paljon ollut Vilja Erikan tapaus mielestäni räikeimmällä tavalla osoitti, että silloin kun oikeita toimenpiteitä ja asioiden yhdistelykykyä ja vastuunkantoa tarvittaisiin, niin eihän näistä puuhelmiä kantavista permanenttipirkoista ole siihen.

Siksi mielikuvani ja arvostukseni ovat alle nollan. Sori.

Vierailija
5/136 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi sosiaalityöntekijä on asiakasta kohtaan kielteinen kun on yksinään, vanhempi sos.työn.tek ja nuorempi yhdessä, nuorempi on kaikessa samaa mieltä kuin vanhempi ja myötäilee. Eli pääasiassa naisvaltainen ala jossa "valta" tulee siitä että heillä on "valta" asiakkaaseen. Sos. työn. tek. vapaalla, jokaisesta negatiivinen lause tai ilkeä huomautus, kuin olisi taas määräilemässä muita ihmisiä. Ja kyllä sieltä sos.tsta saa rahaa, kun vaan osaa olla ja puhua, sitä ei tavallinen ihminen osaa mutta pilleristit ym. muut kyllä.Voin perustella ajatuksen jos ette usko, tai kertoa esimerkkejä.  Ajattelen melko negatiivisesti sos.tston työntekijöistä, olen tutustunut myös työn ulkopuolella ja aika kauhea ihminen oli. Kannatan sos.toimiston työn siirtämistä Kelalle, vaikka ymmärrän että siellä lisääntyisi työmäärä.

Vierailija
6/136 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:25"]No, ylipäätään minua ei kiinnosta eikä minulla ole aikaa miettiä muiden ihmisten ammatteja. Sosiaalityöntekijä ei ole erityisen kunnioittettava eikä hieno ammatti. Helppo koulutus ja sellainen perushelppo ei niin lahjakkaan ammatti, vähän kuin lähihoitajamassasta seuraava pykälä. Työ ei ole vaativaa eikä kunnianhimoista, tärkeää kylläkin.
[/quote] Juu työ ei ole vaativaa.. yhdellä sossulla voi olla yli 100 asiakasta samanaikasesti. Kannattais kokeilla ja näet miten vaativa työ on varsinki henkisesti.

Vierailija
7/136 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuvaillaan enimmäkseen sosiaalitoimiston etuuskäsittelijää joka ei ole sosiaalityöntekijä. Ylipäänsä sosiaalitoimisto ei ole ainoa sossun työpaikka. 

Vierailija
8/136 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hänestä yhtä ja toista ajatusta. Ei pelkästään toimen puolesta, Hän on vaan luonteeltaan sossu, Hemmetin nipo ja joustamaton.

Vierailija
9/136 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijänä vastaan. Suurin osa sosiaalityöntekijöistä on hyväntahtoisia idealisteja, joilla on halu auttaa muita. Itse olen päätynyt huomaamaan, ettei asiakkaiden asenteiden sekä rerurssien ja normien puitteissa auttaminen onnistu siinä määrin kuin itse toivoisi. Työstäni en kerro, ellei joku jotain kysy. Mielelläni en työstäni vapaa-ajalla puhu ollenkaan. Muutama vuosi alalla ja idealistista on kasvanut realisti, joka aikoo vaihtaa alaa.

Vierailija
10/136 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 02:04"]

Nuorempi sosiaalityöntekijä on asiakasta kohtaan kielteinen kun on yksinään, vanhempi sos.työn.tek ja nuorempi yhdessä, nuorempi on kaikessa samaa mieltä kuin vanhempi ja myötäilee. Eli pääasiassa naisvaltainen ala jossa "valta" tulee siitä että heillä on "valta" asiakkaaseen. Sos. työn. tek. vapaalla, jokaisesta negatiivinen lause tai ilkeä huomautus, kuin olisi taas määräilemässä muita ihmisiä. Ja kyllä sieltä sos.tsta saa rahaa, kun vaan osaa olla ja puhua, sitä ei tavallinen ihminen osaa mutta pilleristit ym. muut kyllä.Voin perustella ajatuksen jos ette usko, tai kertoa esimerkkejä.  Ajattelen melko negatiivisesti sos.tston työntekijöistä, olen tutustunut myös työn ulkopuolella ja aika kauhea ihminen oli. Kannatan sos.toimiston työn siirtämistä Kelalle, vaikka ymmärrän että siellä lisääntyisi työmäärä.

[/quote]

Toimeentulotukipäätösten tekemisen siirtyminen Kelalle ei juurikaan vaikuta sosiaalityöntekijöiden työhön, sillä peruspäätökset tekee etuuskäsittelijä. Harkinnanvarainen toimeentulotuki säilyy edelleen sosiaalityöntekijöillä.

Vierailija
11/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä riittää ympäri maan, lasten huostaanotot on raskasta henkisesti ja paperityö lakipykälineen siihen päälle. Naisvaltainen ala, jaksa kuunnella valitusta kolleegalta tai asiakkaalta. Horoskooppimerkiltä kannattaa olla härkä tai vaaka :D

Vierailija
12/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:56"]

Ehkä helpoimpia korkeakoulututkintoja on esim. musiikkitieteet, tai jotkut humanistiset alat. Eipä niillä aloilla kyllä töitäkään hirveesti oo. Mut jos susta tuntuu, että sosiaalityötä on niin helppo opiskella niin käy kokeilemassa.

Kasvatustieteitäkin on aika helppo päästä opiskelemaan.

[/quote]

Juuh, kun suurin osa ihmisistä ei ede pysy nuotissa, niin tooosi helppoa on esim. musiikinopettajaks ruveta. Pikkukoulutus. Just joo...

[/quote]Musiikkitieteilijä ei ole sama kuin musiikinopettaja. Toki moni kyseistä alaa opiskelevat osaavat varmasti jotakin soittaa tms.

Mutta ei sinne yliopistoon ole hirveen vaikea päästä musiikkitieteitä lukemaan.

No sitten jos jaksaa tohtoriksi asti lukea musiikkitieteitä, niin silloin varmasti on ihan taitavakin.

Vierailija
13/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, mulle taas tulee opettajista sellainen assosiaatio, että ovat kaikki tietäviä.

Vierailija
14/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä voin sanoa, että jos tuollaiseen baarissa törmäisin ja alkaisi puhumana mulle, niin toivottaisiin hyvää illanjatkoa.

Vierailija
15/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:31"]

Näin miehenä voin sanoa, että jos tuollaiseen baarissa törmäisin ja alkaisi puhumana mulle, niin toivottaisiin hyvää illanjatkoa.

[/quote]Ymph, tuskin sun kanssa kukaan muukaan nainen haluaa jutella.

Vierailija
16/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:49"]

Sosiaalityöntekijät ovat lähihoitajia jokusen ÄO-yksikköä lahjakkaampi joukko, joka on rimaa hipoen hankkinut itselleen helpoimman mahdollisen ylemmän korkeakoulututkinnon.

[/quote]

Tuolla ylemmällä korkeakoulututkinnolla viittaan siis 2. asteen koulutusta ylempään tutkintoon, en YAMK-tutkintoon, valitsin vähän huonon sanavalinnan.

[/quote]

Sosiaalityöntekijöillä on maisterin paperit yliopistosta. Sosionomi on eri asia.

Vierailija
17/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin toimeentuloasiakkaan on kysyttävä, että miksi kysytty sellaisia kysymyksiä kuin "onko sinulla ystäviä`" ja "onko sinulla harrastuksia?". Jos nämä kysymykset antavat minulle lisätukea toimeentulotuen päälle, niin ymmärrän, mutta muuten en ymmärrä mitä näin henkilökohtaisilla kysymyksillä tavoitellaan. Sossu ei perustelut miksi näitä kysymyksiä kysyi.

Vierailija
18/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:39"]

Näin toimeentuloasiakkaan on kysyttävä, että miksi kysytty sellaisia kysymyksiä kuin "onko sinulla ystäviä`" ja "onko sinulla harrastuksia?". Jos nämä kysymykset antavat minulle lisätukea toimeentulotuen päälle, niin ymmärrän, mutta muuten en ymmärrä mitä näin henkilökohtaisilla kysymyksillä tavoitellaan. Sossu ei perustelut miksi näitä kysymyksiä kysyi.

[/quote]Harrastukset ja ystävät ovat osa sun hyvinvointia. Ystävät tarkoittavat tukiverkostoa ja muutenkin on tutkittu, että ihmissuhteet ovat hyväksi. Harrastuksista niitä sitten yleensä saa ja harrastukset antaa muutakin ajateltavaa kuin ne kotiseinät. Sen takia sulta niitä on kysytty. On haluttu kartoittaa, että onko sulla kaikki noin muilla elämänaloilla ok, vaikka toimeentulon kanssa onkin tiukkaa.

Vierailija
19/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:31"]

[/quote]Ymph, tuskin sun kanssa kukaan muukaan nainen haluaa jutella.

[/quote]

:-).

Vierailija
20/136 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:39"]

[/quote]Harrastukset ja ystävät ovat osa sun hyvinvointia. Ystävät tarkoittavat tukiverkostoa ja muutenkin on tutkittu, että ihmissuhteet ovat hyväksi. Harrastuksista niitä sitten yleensä saa ja harrastukset antaa muutakin ajateltavaa kuin ne kotiseinät. Sen takia sulta niitä on kysytty. On haluttu kartoittaa, että onko sulla kaikki noin muilla elämänaloilla ok, vaikka toimeentulon kanssa onkin tiukkaa.

[/quote]

Fiilis oli kuin syytetyllä.. Vastoin vain ympäripyöreitä vastauksia, kun en tiedä mitä tällä tavoiteltiin enkä halunnut, että joku vieras virkailija tietää ystäväpiirien nimet tai mitä teen. Mielestäni se ei kuulu virkailijalle. Ei varsinkaan silloin, kun ei perustelllut kysymyksiäänsä. Poliisikuulustelu. 

Tämä mielikuva jäi minulta sossutyöntekijästä ensimmäisestä kerrasta ja toivottavasti jäi viimeiseen kertaan. Olen opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan