Muistellaan iki-ihanaa THE BABY-SITTERS CLUB-kirjasarjaa!
Ne oli ihan huippuja ja tuon yhden keskustelun perusteella muutkin niitä on lukeneet :-D Sarja jäi Suomessa ikävästi kesken, mutta mitkä oli teidän lempparit kirjoista tai hahmoista? Ootteko nähnyt sen leffan?
Valerie ja aavepuhelut (sarjan toinen kirja) oli aina mun lemppari, se oli niin jännittävä! :-D Myös kuudeskirja, Lisan suuri päivä oli hyvä :D Lemppareinani pidin Valeriea ja Annea.
Itseäni on näin vanhemmalla iällä ihmetyttänyt miksi hahmojen nimet on "suomennettu"? Lisa on jenkkiversioissa oikeasti Kristy, Valerie on Claudia, Anne on Mary Anne, Susan on Stacey, Violet on Dawn.... :-D Tykkään kyllä "suomalaisista" nimistä enemmän!
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 23:55"]
Muistan, kuinka niihin aikoihin kun Bruno (?) alkoi käydä kokouksissa, tytöt olivat ihan kauhuissaan, kun joku heistä oli melkein puhunut pojan läsnäollessa rintaliivien olkaimista.
[/quote]
skandaali :D
Nostan ;) Oon tietämätön leffasta, voisin kattoa jos löytyis jostain ladattavana.
Luin kans niitä, mutta en mä muista niistä enää mitään. En varsinkaan mitään nimiä. Sen muistan, että ne oli hyviä ja ihastellen luin niitä.
Millon elokuva on tullut? En oo kuullukkaan! Ja oliko se Valerie se taiteilijatyyppi papukaija-korviksineen?
Se kirja oli paras missä oli niitä salakäytäviä. :D tarkemmin en muista! Kelläs niistä oli ne herkkukätköt ympäri huonetta?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:44"]
Millon elokuva on tullut? En oo kuullukkaan! Ja oliko se Valerie se taiteilijatyyppi papukaija-korviksineen?
[/quote]
http://www.imdb.com/title/tt0112435/
Ja Valerie oli juurikin tuo taiteilija!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:46"]
Se kirja oli paras missä oli niitä salakäytäviä. :D tarkemmin en muista! Kelläs niistä oli ne herkkukätköt ympäri huonetta?
[/quote]
ne salakäytävät oli violetin kotona, en kyllä muista missä kirjassa siellä seikkailtiin :-D ja valerien huoneessa oli herkkuja (ja neiti etsiviä) kätkössä
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:46"]
[/quote]
ne salakäytävät oli violetin kotona, en kyllä muista missä kirjassa siellä seikkailtiin :-D ja valerien huoneessa oli herkkuja (ja neiti etsiviä) kätkössä
[/quote]
toi oli ihana kirja. Mulla ois se tallella vanhempien luona :D
Heh, mä lainaan edelleen onnessani välillä myös nuortenkirjoja, sekä näitä vanhoja klassikoita kuten Babysitters Clubit että uusia tuijalehtisiä ja nautiskelen ne ilolla. Tuun vaan hyvälle tuulelle. Esimerkiksi Lotta-kirjat on kivoja myös.
Rakastin näitä kirjoja kakarana ja olen lukenut nämä muutaman kerran aikuisenakin. Nyt sitten taas lainasin nämä kirjastosta :D
Itseäni ärsytti lapsena ja vielä edelleenkin se, että tytöthän ovat oikeasti yläasteella (middle school), seiskalla. Suomentaja on on laittanut tytöt viitoselle jostain syystä :O Parissa kirjassa on kyllä toinen suomentaja ja hän on laittanut tytöt oikealle luokalle (ja sitten heti seuraavassa kirjassa ne onkin sitten taas kuutosella, vaikka pitäisi olla kasilla)
Samoin nimien suomentaminen ärsyttää ja se, että suomentajat sotkevat nimet. Esim. Jamie Newtonin sisko on jossain kirjoissa Lucy ja jossain sitten puolestaan Jane ja olikohan se yhdessä sitten Jane Lucy/Lucy Jane, samoin Lisan pikkuveli on yhdessä kirjassa David Michael (mikä se on englanniksi) eikä "pelkkä" David.
Ja Valerie ja ilkeä Janine kirjaa lukiessa tuli nyt aikuisena mieleen, että onkohan suomentajalla mennyt aivoinfartti ja sydäri sekaisin.
Ja Piken perhe jaksaa aina vaan ihmetetyttää, esim. se, että lapsilla on niin pienet ikäerot (isommilla vuoden välit ja Margolla ja Clairella sitten kahden vuoden), vaikka joukossa on ne kolmosetkin :D
Itse luin myös Mystery clubeja ja Katjoja, pitäisikin lainata tuo seuraavaksi ja lukea ne, kun on saanut luettua nuo sitterit :D
Luin näitä lapsena, mutta nyt jäkikäteen olen tajunnut, että kirjathan suomennettiin todella paljon sen jälkeen mitä olivat ilmestyneet ja kirjathan kertoivat 1980-luvusta, mitä en silloin niitä lukiessani ymmärtänyt. Ainakin suomennetut kirjat tapahtuivat todella vähän ajan kuluessa, eikä aika kulunut yhtään. Silloin kun osannut englantia, mutta nyt olen ymmärtänyt, että aika huonosti kirjat oli suomennettu, vaikka eihän tuo kirjojen kieli edes mitään vaikeaa ole. En myöskään ymmärrä, miksi kaikkia kirjoja ei suomennettu. Olisin toivonut päätösosaa, jossa olisi kerrottu, millaisia päähenkilöistä olisi tullut aikuisina. Jos tuollainen kirjasarja tehtäisiin nykyaikana nii meno olisi varmasti rajumpaa.
Luin myös näitä aikoinaan. Ensimmäiset kirjat olivat hyviä mutta jossain vaiheessa katosi into sarjaa kohtaan. Paljonko niitä tuli suomennettuina, jotain päälle parikymmentä? Kyllähän tuosta enkunkielisten kirjojen määrästä huomaa että näitä alkoi kirjoittamaan joku syndikaatti ja laadusta nyt on siinä vaiheessa turha puhua.
Mua myös ärsytti jo lapsena kirjojen amerikkalaisuus, esimerkiksi se että Violet oli kauhen epäsuosittu ja luuseri ennenkuin sitten onnistui kiemurtelemaan porukkaan. Ja muutenkin oli kauheasti jaottelua ja draamaa.
Lisan perhesstä kuoli koira ja he ottivat tilalle collien muistaakseni myös jonkun entisen arkkivihollisen perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Luin myös näitä aikoinaan. Ensimmäiset kirjat olivat hyviä mutta jossain vaiheessa katosi into sarjaa kohtaan. Paljonko niitä tuli suomennettuina, jotain päälle parikymmentä? Kyllähän tuosta enkunkielisten kirjojen määrästä huomaa että näitä alkoi kirjoittamaan joku syndikaatti ja laadusta nyt on siinä vaiheessa turha puhua.
Mua myös ärsytti jo lapsena kirjojen amerikkalaisuus, esimerkiksi se että Violet oli kauhen epäsuosittu ja luuseri ennenkuin sitten onnistui kiemurtelemaan porukkaan. Ja muutenkin oli kauheasti jaottelua ja draamaa.
Lisan perhesstä kuoli koira ja he ottivat tilalle collien muistaakseni myös jonkun entisen arkkivihollisen perheestä.
Se uusi koira oli berninpaimenkoiran pentu, ei collie.
Muistan, kuinka niihin aikoihin kun Bruno (?) alkoi käydä kokouksissa, tytöt olivat ihan kauhuissaan, kun joku heistä oli melkein puhunut pojan läsnäollessa rintaliivien olkaimista.