Kun raskausaika vaan ahdistaa... :(
Odotan esikoista viikolla 36. Olen koko raskauden ollut jatkuvasti huolissani onko vauvalla varmasti kaikki hyvin. Sen lisäksi ollut muitakin yllättäviä vastoinkäymisiä, joten lähestulkoon koko raskausaika on mennyt valtavan stressin ja väsymyksen alla.
Nyt viime viikkoina olen alkanut pelkäämään synnytystä ja hieman tietysti muuttuvaa elämäntilannettakin. Synnytyspelkoani ei mitenkään lieventänyt se, että kuulin pari viikkoa sitten vauvan kasvavan hieman yläkäyrällä. Lääkäri veikkasi vauvan syntymäpainoksi arviolta neljä kiloa. Minua harmittaa, sillä olen pyrkinyt koko raskausajan syömään terveellisesti, kevyesti ja ns.oppikirjojen mukaan. Nyt olen parin viikon ajan sitten tiukentanut ruokavaliota entisestään ja liikkunut entistä enemmän, jolloin painoakin lähtenyt pari kiloa. Olen muutenkin suht pitkä ja hoikka, painoa tullut raskauden aikana tähän mennessä 8 kiloa.
En vaan osaa enää nauttia tästä raskaudesta... Itkettää ja pelottaa.
Toivoisin kuulevani muiden vastaavia kokemuksia. Esimerkiksi raskauden herättämistä tunteista, vauvan painoarvioista, synnytyspeloista, jne.
Kommentit (28)
Ei sillä omalla syömisellä pysty vauvan kokoon vaikuttamaan jos ei ole raskausdiabetestä. Mulla tuli 5 kiloa raskausaikana ja vauva painoi 4,3 kg! Tuli terve ja hyvänkokoinen pitkä poika ja onneksi ei ollut isopäinen:D
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:23"]
Ei raskaus tosiaan mitään herkkua ole. On oikeastaan pelkkä myytti, että odottavat äidit ovat onnellisia ja hehkuvat hyvää oloa. Mulla on toinen raskaus menossa rv 30 ja ahdistaa. En niinkään pelkää että lapselle jotain tapahtuu, mutta viime synnytyksen jälkeen on synnytyspelko. Onneksi juttelin asiasta rehellisesti terkkarin kanssa neuvolassa ja lähetti mut sairaalan pelkopolille. Sinne aika nyt viikon kuluttua. Siellä otetaan sitten kantaa saako esim. sektion jota niin kovasti toivon. Olen itse pitkä ja esikoinen oli yli 4 kiloinen ja 57cm pitkä. Meni tosin yli ajan melkein kolme viikkoa. Yliaikaisuutta ja käynnistystä oikeastaan nytkin eniten pelkään. Meillä suvussa ei naisilla ole synnytykset koskaan alkaneet spontaanisti. Ja se käynnistäminen on omasta kokemuksesta yhtä helvettiä.
Ensimmäinen raskaus meni stressatessa lapsen terveyttä ja etenkin loppuraskaudesta nousi ajatuksia kuolemasta jne. Ei sekään siis ihan putkeen mennyt.
Tämä jää viimeiseksi raskaudeksi osaltani, sillä aion käydä sterilisaatiossa niin pian synnytyksen jälkeen kuin mahdollista.
[/quote]
Täällä samoja tunteita! Esikoinen käynnistettiin yliaikaisena ja syntyi lähemmäs kolme viikkoa lasketun ajan jälkeen. Ei tosin mitenkään suurikokoisena, mutta se käynnistysprosessi jätti kyllä muuten jälkensä... Ei mennyt oikein synnytys putkeen. Odotan nyt toista lasta ja näin lasketun ajan lähestyessä mietityttää käyköhän taas samoin. Aivan järjetön synnytyspelko päällä.
Ap, tarvitset enemmän ruokaa!!!! Vauvan aivot kehittyvät valtavasti viimeisellä raskauskolmanneksella ja esim. rasvan saanti on turvattava.
Jos syöt noin vähän kuin kerrot, vauvasi ei saa tarpeeksi ravintoa. Se vaikuttaa hänen terveyteensä ja jopa laskee älykkyyttä.
Olet täysin hullu tuon ruokavalion kanssa. Syö normaalisti äläkä pelkää. Vahingoitat lastasi dieetilläsi.
Olin 43 v tultuani raskaaksi ja otin niin realistisesti kun suinkin vain voi ottaa. Istukkanäyte oli ok ja sitten ajattelin että Herran haltuun. Kaikki meni hyvin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:49"]
Ap, tarvitset enemmän ruokaa!!!! Vauvan aivot kehittyvät valtavasti viimeisellä raskauskolmanneksella ja esim. rasvan saanti on turvattava.
Jos syöt noin vähän kuin kerrot, vauvasi ei saa tarpeeksi ravintoa. Se vaikuttaa hänen terveyteensä ja jopa laskee älykkyyttä.
Olet täysin hullu tuon ruokavalion kanssa. Syö normaalisti äläkä pelkää. Vahingoitat lastasi dieetilläsi.
[/quote]
Kiitos sinulle viestistäsi. Se pisti aidosti ajattelemaan. Omasta mielestänikin tämä turha syömisen kyttääminen on mennyt aivan överiksi. :( Tunnen itseni lähinnä vain masentuneeksi ja syömishäiriöiseksi. Tekisi mieli itkeä... Haluan lapselleni kuitenkin vain parasta mahdollista, ja kommenttisi jälkeen kävinkin tekemässä itselleni vielä hieman yöpalaa. Yritän nyt parhaani mukaan nauttia tästä loppuraskaudesta... Paljon tsemppiä ja halauksia teille muillekin odottaville.
Muakin ahdistaa. Laskettu aikakin mennyt jo...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:49"]
[/quote]
Kiitos sinulle viestistäsi. Se pisti aidosti ajattelemaan. Omasta mielestänikin tämä turha syömisen kyttääminen on mennyt aivan överiksi. :( Tunnen itseni lähinnä vain masentuneeksi ja syömishäiriöiseksi. Tekisi mieli itkeä... Haluan lapselleni kuitenkin vain parasta mahdollista, ja kommenttisi jälkeen kävinkin tekemässä itselleni vielä hieman yöpalaa. Yritän nyt parhaani mukaan nauttia tästä loppuraskaudesta... Paljon tsemppiä ja halauksia teille muillekin odottaville.
[/quote]
Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että raskausaikana ei saa missään nimessä laihduttaa. Ylimääräiset kilot saa pois myöhemmin, etkä voi itse säädellä vauvan painoa syömiselläsi, jos diabetesta ei ole.
itsellä menossa rv 30 ja joka päivä huolestuttaa joku asia, ei se raskaus mitään stressitöntä aikaa ole todellakaan!
Mulla on 3 jo isompaa lasta. Painoarviot on aina heittäneet iloisesti. Vauvat olleet haitarilla 3500g / 4000g / 4700g ja kaikki on syntyneet vaivoitta alateitse. Painoarvio on todellakin vain arvio, eikä kerro juurikaan mitään, turha stressata. Ja isokin vauva voi hyvin syntyä ihan kivasti ja ilman mitään repeämää tms. Siihen se vagina on kuitenkin suunniteltu ja on todella joustava "ihme" :)