Kasvoin sateenkaariperheessä, kysy mitä vaan
Nyt kun tuo tasa-arvoinen avioliittolaki on eduskunnan pöydällä, ja taas vedotaan epäloogisesti varmaan lasten traumatisoitumiseen niin vastailen kysymyksiin jos jokin kaihertaa mieltä.
Olen siis 26-vuotias naimisissa oleva nainen, pienen vauvan äiti. Olen kasvanut perheessä joka koostuu kahdesta äidistä, minusta ja nuoremmasta veljestä.
Kysy mitä mieleen juolahtaa!
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:54"]
Onko sinut ja veljesi synnyttänyt sama äiti?
[/quote]
Meidät on eri äidit synnyttäneet, mutta luovuttaja on sama :)
Kuinka tärkeänä pidät sitä että lapsesi tietää kuka on isä eli hänen ei tarvitse pohtia sitä asiaa?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:16"]
Kuinka tärkeänä pidät sitä että lapsesi tietää kuka on isä eli hänen ei tarvitse pohtia sitä asiaa?
[/quote]
Pidän tärkeänä avoimuutta. Eli jos lapsen isä ei elä perhearkea, niin kyllä mielestäni lapsen on hyvä tietää juuristaan. Tietenkin joskus esim. luovutettujen sukusolujen tapauksessa luovuttaja ei halua syystä tai toisesta henkilöllisyyttään lapselle kerrottavan, ymmärrän senkin. Kaikista paras kuitenkin olisi että halutessaan lapsi saisi tietää isänsä.
Minun oma lapsenihan syntyi avioliittoon ja mieheni on lapsen isä ja meillä on pyrkimys ihan perinteiseen ydinperheeseen, eli meidän lapsen ei tarvitse omaa isäänsä pohtia :)
Onko luovuttajalla myös ns. omia lapsia ja jos on, millainen on suhteesi heihin (ts. tunnetko heitä lainkaan, oletteko kavereita tms.)?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:22"]
Onko luovuttajalla myös ns. omia lapsia ja jos on, millainen on suhteesi heihin (ts. tunnetko heitä lainkaan, oletteko kavereita tms.)?
[/quote]
Tällä jota epäilen luovuttajaksi, ei ole omia lapsia.
Onko vanhempasi pussailleet ja kopeloineet avoimesti toisiaan? Entä koitko essim. seksin äänet hämmentävinä lapsuudessasi? Itse hämmennyin ja sain jonkinlaisen sokin yllättäessäni heterovanhempani puuhista. Se oli ällöttävää.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:30"]
Onko vanhempasi pussailleet ja kopeloineet avoimesti toisiaan? Entä koitko essim. seksin äänet hämmentävinä lapsuudessasi? Itse hämmennyin ja sain jonkinlaisen sokin yllättäessäni heterovanhempani puuhista. Se oli ällöttävää.
[/quote]
Vanhempani osoittavat avoimesti hellyyttä, halaavat toisiaan ja suukottelevat. Seksiääniä en ole koskaan kuullut tai yllättänyt heitä puuhista, mutta eiköhän heilläkin ihan normaali seksielämä ole.
Mitä ajattelet siitä, tulisiko luterilaisen kirkon tai jonkun muun kirkon, joka ei aatteellisesti ole aiemmin hyväksynyt seksuaalivähemmistöjä, alkaa vihkiä myös näitä pareja? Vai onko niin, että sen voisi jokainen pappi harkita mielestäsi erikseen? Tai onko ylipäätään tarvetta kirkon kuulua avioliiton solmimiseen, koetko, että kunhan avioliitot tunnustetaan, vihkijäksi riittää siviilivihkijä?
Kiitos sinulle todella mielenkiintoisesta keskustelun avauksesta, sekä kommenteistasi koskien sateenkaariperheessä elämistä! :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:45"]
Mitä ajattelet siitä, tulisiko luterilaisen kirkon tai jonkun muun kirkon, joka ei aatteellisesti ole aiemmin hyväksynyt seksuaalivähemmistöjä, alkaa vihkiä myös näitä pareja? Vai onko niin, että sen voisi jokainen pappi harkita mielestäsi erikseen? Tai onko ylipäätään tarvetta kirkon kuulua avioliiton solmimiseen, koetko, että kunhan avioliitot tunnustetaan, vihkijäksi riittää siviilivihkijä?
Kiitos sinulle todella mielenkiintoisesta keskustelun avauksesta, sekä kommenteistasi koskien sateenkaariperheessä elämistä! :)
[/quote]
En itse kuulu kirkkoon, joten mielestäni minulla ei ole oikeutta huudella mitä kirkon pitäisi tai ei pitäisi tehdä. Tottakai mielestäni olisi kaikkein parasta jos papit saisivat omantuntonsa mukaan vihkiä pareja. Siinä mielessä asia on mutkikas, koska meillä on ns. valtionkirkko, joten siksi ehkä kirkko ei aivan mielivaltaisesti voi päättää ketä siunaa ja ketä syrjii. Mutta kaiken kaikkiaan minulla ei ole sanottavaa kirkon asioihin koska ne eivät minulle kuulu. Jos olisin uskonnollinen, kuuluisin kirkkoon ja maksaisin kirkollisveroa niin asia olisi eri.
Valtio ei mielestäni voi syrjiä ketään eikä valtion arvoja pidä perustaa uskonnollisiin arvoihin. Tämä tasa-arvoisen avioliiton juttu on kansallisella tasolla melko pikkujuttu, mutta sillä on suuri merkitys yksittäisille ihmisille ja perheille.
Kuinka kutsut äitejäsi? Ovatko molemmat "äiti" vai ovatko esim. mutsi ja äiti, äiskä ja mamma tms?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:25"]
Kuinka kutsut äitejäsi? Ovatko molemmat "äiti" vai ovatko esim. mutsi ja äiti, äiskä ja mamma tms?
[/quote]
Äiti ja äiskä ovat vakiintuneet nimitykset.
Miksi käytät termiä sateenkaariperhe etkä termiä lesboperhe?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:35"]
Miksi käytät termiä sateenkaariperhe etkä termiä lesboperhe?
[/quote]
Koska perheemme ei koostu pelkistä lesboista, ja koska sateenkaariperhe on varsin vakiintunut termi perheestä jossa vanhemmat ovat samaa sukupuolta.
Sateenkaariperheissä kasvaneille ja muille joiden vanhempi/vanhemmat kuuluvat seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön on nyt olemassa oma Facebook-ryhmä!
Siellä voi tavata muita, joilla on sama perhetausta.
Ryhmä on salainen joten ei löydy hakemalla mutta sinne pääsee sivun www.facebook.com/sateenkaariperheidenlapset ohjeiden mukaan eli lähettämällä viesti sivun ylläpidolle.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:44"]
Onko suhteesi synnyttäjä-äitiisi jollakin lailla erilainen kuin toiseen äitiisi? Tai suhteesi äitiesi vanhempiin?
[/quote]
Ei. Pikkulapsena en edes tiennyt kumpi minut oli synnyttänyt, molemmat ovat olleet kasvatuksessani yhtä lailla osallisena eikä suhdettani äiteihini ole muuttanut se että vain toinen on synnyttänyt ja imettänyt minut, vaikka nykyään toki tiedän kumman kohdusta olen maailmaan putkahtanut. Isovanhemmistani toisen äitini vanhemmat ovat todella läheisiä, toisen vanhemmat ovat jääneet etäisiksi sillä heillä on ollut vähän vaikeuksia hyväksyä äitieni suhdetta. Meille lapsille ovat tottakai aina olleet todella mukavia, mutta eivät samalla tavalla ole olleet elämässä aktiivisesti läsnä kuin toisen äitini vanhemmat. Veljeni onkin sitten syntynyt toisen äidin kohdusta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:44"]
Onko toinen äitisi adoptoinut sinut ja veljesi? Vai oletko virallisissa papereissa vain toisen lapsi? [/quote]
Nyt olen virallisesti molempien lapsi. Perheensisäinen adoptio tuli mahdolliseksi vasta ollessani jo täysi-ikäinen, mutta saimme kuitenkin prosessin hoidettua. Tämä on hyvä, sillä esimerkiksi perimisasioissa.