Kasvoin sateenkaariperheessä, kysy mitä vaan
Nyt kun tuo tasa-arvoinen avioliittolaki on eduskunnan pöydällä, ja taas vedotaan epäloogisesti varmaan lasten traumatisoitumiseen niin vastailen kysymyksiin jos jokin kaihertaa mieltä.
Olen siis 26-vuotias naimisissa oleva nainen, pienen vauvan äiti. Olen kasvanut perheessä joka koostuu kahdesta äidistä, minusta ja nuoremmasta veljestä.
Kysy mitä mieleen juolahtaa!
Kommentit (55)
Nyt kun sinulla itselläsi on lapsi miehen kanssa Huomaatko mitään vaikeutta roolien hakemisessa perheessä. ?
Hei ap!
Kiitos harvinaisen kypsästä ja tasapainoisesta näkemyksestäsi, jota olet vielä erittäin kärsivällisesti ja kiihkotta jaksanut valottaa. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi – sekä omallesi että lapsuudenperheellesi!
Olipas mahtava yllätys löytää tämmöinen keskustelu täältä! Kiitos aloittajalle kun kerrot elämästäsi. Asia kiinnostaa varmasti niin heteroita kuin meitä tulevia sateenkaariäitejäkin.
Oliko vanhemmillesi järkytys kun ilmoitit tykkääväsi pojista?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 10:55"]
Oliko vanhemmillesi järkytys kun ilmoitit tykkääväsi pojista?
[/quote]
Ei. Minulle on aina ollut itsestäänselvää että seurustelukumppanini voi olla tyttö tai poika. Oman seksuaalisuuteni löytäminen on ollut varsin kivutonta, teininä oli muutama pintapuolinen tyttöihastus jolloin ajattelin hetken ajan olevani bi-seksuaali, mutta poikiin olen aina ihastunut ja tuntenut paljon voimakkaampaa vetoa joten uskon voivani luokitella itseni heteroksi, vaikka ylipäätänsä luokitteleminen tuntuu jokseenkin hölmöltä. Vanhempani ovat poikaystäväni ottaneet aina todella lämpimästi vastaan.
Oliko sinulla kuitenkin joku "isähahmo" elämässäsi?
t: myös sateenkaariperheessä kahden isän kanssa kasvanut.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:05"]
Oliko sinulla kuitenkin joku "isähahmo" elämässäsi?
t: myös sateenkaariperheessä kahden isän kanssa kasvanut.
[/quote]
Kyllä, montakin. Olen aina ollut todella läheinen toisen äitini isän kanssa, sen lisäksi vanhempieni ystäväpiiristä minulla on kaksi kummisetää jotka ovat olleet tiiviisti elämässäni mukana. Sekä minä ja veljeni olemme molemmat saaneet alkumme ns. muumimukitekniikalla, ja vanhempani ovat aina sanoneet että jos haluan tietää biologisen isäni henkilöllisyyden, he kyllä sen kertovat. En ole ainakaan toistaiseksi halunnut tietää, mutta epäilen erästä vanhempieni lähipiiriin kuuluvaa miestä joka on myös ollut elämässäni aina mukana. Sillä ei kuitenkaan mielestäni ole mitään merkitystä keneltä vanhempani ovat saaneet lahjaksi sukusoluja minun alullepanoon :D
Tunnetko muita sateenkaariperheiden lapsia?
Mitä odotat tämänpäiväiseltä eduskunnan lähetekeskustelulta?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:13"]
Tunnetko muita sateenkaariperheiden lapsia?
[/quote]
Tunnen. Ainakin täälläpäin missä asun on aika paljon seksuaalivähemmistöjä ja sateenkaariperheitä jotka ovat aktiivisesti yhdistystoiminnassa mukana. Ollaan sekä sateenkaariperheiden että normituttavaperheiden kanssa käyty milloin reissussa, milloin mökillä jne. Sellaisia läheisiä sateenkaariperheitä joiden kanssa ollaan vietetty paljolti aikaa on kaksi. Näiden perheiden lapset tosin ovat aika paljon nuorempia, mutta ikäisteni sateenkaariperheiden lasten kanssa olen paljonkin kirjoitellut netin kautta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:14"]
Mitä odotat tämänpäiväiseltä eduskunnan lähetekeskustelulta?
[/quote]
Eniten toivoisin sitä että keskustelu ei enää kiertäisi kehää, ja että ainakin jätettäisiin pois ne absurdit väitteet että kahden isän/äidin perheessä lapsista tulisi jotenkin vinksahtaineita, niitä kiusattaisiin tai muuten vaan traumatisoituisivat. Seta-piireissä on paljon sellaisia joille on traumoja ja henkistä pahaaoloa aiheuttanut se että lähipiiri ei ole hyväksynyt heidän seksuaalisuuttaan, sateenkaariperheiden lapset ovat (ainakin tuntemani) saaneet elää täysin ilman paineita siitä mitä heidän pitäisi olla tai kokea ahdistusta "kaapista ulos tulemisesta" oli sitten homo tai hetero. Väittäisin näkemäni ja kokemani perusteella että ahdasmielisen konservatiivi-vanhemman perheessä kasvaminen traumatisoi enemmän kuin sateenkaariperheessä kasvaminen.
En vaan ymmärrä miten kevyesti suhtaudut tuohon kenen siittiöistä olet saanut alkusi. Mitä isäsi kohdalla lukee virallisissa papereissa esim. virkatodistuksessa? Mitä ajattelet siitä että esim. monilla adoptoiduilla on tarve selvittää biologiset juuret?
10 en ole ap. Mutta herran jumala, eikö ihminen saa suhtautua asioihin niinkuin suhtautuu? Tämän ap:n perhe on nämä kaksi äitiä ja sillä selvä.
Kiusattiinko sinua lapsena siitä että sinulla on kaksi äitiä?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:33"]
En vaan ymmärrä miten kevyesti suhtaudut tuohon kenen siittiöistä olet saanut alkusi. Mitä isäsi kohdalla lukee virallisissa papereissa esim. virkatodistuksessa? Mitä ajattelet siitä että esim. monilla adoptoiduilla on tarve selvittää biologiset juuret?
[/quote]
Minulla ei ole virallista isää. Ymmärrän ja voin hyvin kuvitella että varmasti moni ellei jopa suurin osa haluaisi tietää isänsä, mutta itselläni ei ole toistaiseksi ainakaan ollut siihen tarvetta. Minulle on oltu avoimia ja minulla on mahdollisuus saada tietää jos koen sen tarpeelliseksi. En ajattele kyseistä miestä millään muotoa isänä, vaan pelkkänä lahjoittajana. Myöskin mielestäni on mukava ajatus jos lahjoittaja on se jonka arvelen sen olevan, enkä ehkä osin halua varmaa tietoa koska en haluaisi lahjoittajan olevan joku muu. Juureni ovat mielestäni molempien äitieni suvuissa.
Onko suhteesi synnyttäjä-äitiisi jollakin lailla erilainen kuin toiseen äitiisi? Tai suhteesi äitiesi vanhempiin?
Onko toinen äitisi adoptoinut sinut ja veljesi? Vai oletko virallisissa papereissa vain toisen lapsi?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:41"]
Kiusattiinko sinua lapsena siitä että sinulla on kaksi äitiä?
[/quote]
Ei. Tämä on varmaan se kaikkein yleisin kysymys. Perhetaustani ei ole ikinä ollut mikään salaisuus, eikä minua ole siitä koskaan kiusattu. Muistan yhden ainoan kerran kun ala-asteella joku poika huudahti "Siis onko sun vanhemmat.... LESBOJA?" mutta tuokin oli enemmän sellaista kummastelua ja hämmästelyä, ei loukkaavaksi tarkoitettu. Itseasiassa yläasteella jotkut pitivät minua mielenkiintoisena erilaisen perhetaustani takia ja hakeutuivat seuraani.
Jos jotain niin ehkä sen olen kokenut hieman ärsyttävänä, että muutamia kertoja olen törmännyt elämässäni ihmiseen jolla on ollut tarve jotenkin korostaa sitä kuinka hän _hyväksyy_ vanhempani ja perhetaustani. Itselle kahden äidin lapsena oleminen on niin normaalia ja arkipäiväistä että sekä naurattaa että vaivaannuttaa että jonkun mielestä se on jotenkin erikseen hyväksyttävä ja se hyväksyminen pitää oikein ääneen sanoa. Tottakai tiedän että on paljonkin ihmisiä jotka eivät hyväksy ja joilla ei varmaan ole mitään estoja laukoa sitä päin naamaa, mutta en ole törmännyt tällaisiin ihmisiin. Vähän sama kun tiedän että on olemassa äärioikeistolaisia rasisteja joilla ei ole mitään estoja huudella kadulla tummaihoisia ihmisiä neekereiksi, mutten ole näihinkään ihmisiin törmännyt, vaikken mitenkään erityisen suojatussa tynnyrissä ole elänyt.
Veikkaan että minustakin ja perhetaustastani on jupistu joskus selän takana, mutta ainakaan päin naamaa kukaan ei ole asiasta sanonut mitään negatiivista. Ysiluokan punkkarivaiheeni pandameikkeineen sai hetkellisesti jotkut koulukaverit veistelemään vitsiä, minkä silloin koin pienenä kiusaamisena, mutta vanhempiini se ei liittynyt mitenkään.
Onko sinut ja veljesi synnyttänyt sama äiti?
Tämä oli hieno ketju! Kiitos, kun olet avoimesti ja asiallisesti jakanut kokemuksiasi sateenkaariperheen lapsen näkökulmasta. Olemme sateenkaariperhe ja meillä on 6kk ikäinen vauva. Muiden ihmisten suhtautuminen tottakai jännittää ja pelottaakin jo etukäteen. Toivon sydämeni pohjasta, että oma poikamme olisi onnellinen.