Voisitteko antaa näkemystä todella tyhmään tilanteeseen?
Eli, meillä on miehen kanssa todella vaikeita kommunikaatio ongelmia liittyen naimisiinmenoon.
Olemme olleet yhdessä yli 5 vuotta. Omistetaan koti, autot ja koirat yhdessä. Minulla on yksi lapsi, miehellä ei. Ollaan yli 30 vuotiaita.
Sanoin miehelle heti kun alettiin seurustella, että minulla naimisiinmeno on tärkeää ja haluan sitä lähitulevaisuudessa. Mies sanoi että samoin.
Aikaa kului ja kun otin asian puheeksi, sain hyvin ympäripyöreitä vastauksia ja ynähtelyitä "kohta, ehkä huomenna, ehkä ensi viikolla, ehkä".
Neljännen vuoden jälkeen turhauduin, enkä enää jaksanut olla ymmärtäväinen. Otin eron puheeksi.
Viidentenä vuotena sain sormuksen, mutta en kosintaa. "tätähän olet halunnut", kuului miehen suusta. Häkellyin. En osannut sanoa mitään ja otin sormuksen vastaan hämmentyneenä että oliko se kihlasormus? Miehelle hankittiin myös sormus. Hyvin vastahakoisesti. Siinä vaiheessa itselle tuli epäilys koko tilanteeseen ja yritin jutella että milloin hän on ajatellut että menemme naimisiin. Ja taas alkoi se "joku päivä". Suutuin. Eihän tässä vaiheessa enää emmitä?
Puoli vuotta kihisin. Otin sormuksen pois, annoin sen miehelle takaisin ja sanoin hänelle että nyt riitti, muutan ensi kesänä pois omaan asuntoon (talon myynnit, rempat jne pitää hoitaa alta pois). Nyt siitä on monta kk. Mies edelleen pitää omaa sormustaan, mutta ei sano mitään. Ei ota kantaa tilanteeseen, ei kommentoi...
Eilen pyysin miestä ottamaan sormuksen pois ja sanoin, että "kihlaus" on ollut purettuna jo monta kuukautta, eikä sitä uusita. Mies vastaa vain että "ei ota pois" ja "ymmärrän että olet turhautunut".
EN YMMÄRRÄ! Mikään ei mene perille! EI mikään! En tiedä enää mitä tehdä. Olen niin ymmälläni koko tilanteesta. Ja tiedän, kuulostaa kirjoitettuna todella lapselliselta touhulta, ja moni voi ihmetellä miksen vain kysy mieheltä. Mutta ongelma on siinä ettei tuo PUHU tai siltä ei saa VASTAUSTA. Eikä mikään mene perille!! En ymmärrä mitä sen päässä liikkuu..
Ei tälläisten asioiden pitäisi olla niin vaikeaa.. Tämä on vain vaikea tilanne, kun lapsi on kiintynyt mieheen (on ollut pari vuotiaasta asti hänen elämässään), meillä on yhteinen koti, koirat ja kaikki.. Olen investoinut tähän suhteeseen ja mies on luvannut alusta saakka, että hänkin on tässä tosissaan mukana.
Mitä te tekisitte? En koe oikeaksi pakottaa ketään naimisiin enkä halua naimisiin, jos toinen ei halua sitä. Unelmoin vain siitä, että molemmat välittää toisesta ja naimisiinmeno on vain luonnollinen jatke arjessa.
Kommentit (70)
Oletko varma, ettei miehesi ole ennestään naimisissa?
Miksi sormus? Eihän toista ihmistä voi omistaa ja silti sormuksella osoitetaan, että on varattu? Tässä syy epämukavuuteen? Jokaisella on oma elämä, kuinka voisikaan rajoittaa oikeutta omaan elämään ja omiin päivittäisiin valintoihinsa? Sormus tavallaan lukitsee valinnat, jolloin elämä itse ei valitse.
Ehkä mies ei vain halua naimisiin tai ei ole sitä tyyppiä ja ei sano ääneen totuutta koska tietää asian olevan sinulle tärkeä. Tuossahan on kaksi vaihtoehtoa: joko hyväksyt tilanteen tai jatkatte eri suuntiin. Soutaa ja huovata ei kannata, kyllä mies olisi kosinut jos haluaisi alttarille. Totta on, että voisi sanoa suoraan missä mennään, mutta valitettavasti kaikki eivät niin tee.
Mikä tilanteessanne muuttuisi, jos menisitte naimisiin? Vaikuttaa siltä, että teillä on jo vahva sitoutuminen.
Miksi avioliitto on sinulle tärkeä ja miksi ei miehellesi? Onko hänellä taustalla vanhempien ikävää eroa tms. joka olisi saanut aikaan kammon avioliittoa kohtaan?
Hankala tilanne.
Ilmiselvää, että mies ei (syystä tai toisesta) avioliittoa halua. Ei siis ole menemässä kanssasi naimisiin missään vaiheessa.
Sinun pitää näin ollen päättää, kumman haluat: elää juuri tämän miehen kanssa (epämääräisen ajan) ilman avioliittoa vai lähteä etsimään sellaista miestä, joka tahtoo naimisiin kanssasi.
Tai toki kolmas vaihtoehtokin on, eli voit lähteä lapsesi kanssa omillesi ja elää hänen kanssaan kahden.
Yrittäkää selvittää toisillenne mitä avioliitto kummallekin merkitsee, ja millä tavalla käsityksenne eroavat.
Minkälaista kommunikointi noin muuten on ollut? Onko tää avioliittoasia nyt ainoo mistä ei suostu keskustelemaan ja josta näkemykset eroaa?
En jaksais ootella enää, jos naimisiinmeno ois mulle tärkeää. Onneksi et ole lasta hankkinut hänen kanssaan, vaikka talon oletkin mennyt hankkimaan yhdessä ennen varmuutta tuon sinun tärkeän asian toteutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun on pakko mennä naimisiin? Mitä hyödyt siitä?
Ei sillä ole väliä miksi haluan sitä. Sanoin miehellä siitä ennen kuin muutettiin yhteen. Toin sen moneen kertaan ilmi. Sanoin hänelle että jos se ei ole sinulle ok, erotaan. Hänelle se oli ok. Koen että hän huijasi minua. Olen itse kuitenkin heti alussa sanonut mitä haluan suhteelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En jaksais ootella enää, jos naimisiinmeno ois mulle tärkeää. Onneksi et ole lasta hankkinut hänen kanssaan, vaikka talon oletkin mennyt hankkimaan yhdessä ennen varmuutta tuon sinun tärkeän asian toteutumisesta.
No sepä. Siitä puhuttiin kun ostettiin tämä asunto, että nyt on aika mennä naimisiin ja mies oli että joo, samaa mieltä, ihan kohta. Ja sitten ei tapahtunut mitään. Olen siitä asti ollut todella surullinen. Ja mies sanoo vain että ymmärtää miksi olen turhautunut. Ap
Tehkää kodin raha-asiat selväksi ja ottakaa puheeksi avioehtosopimuksen mahdollisuus. Epäilen, että miestä pelottaa taloudelliset ongelmat. Asutteko vuokralla vai omistaako jompi kumpi teistä asunnon tai muuten omaisuutta enemmän kuin toinen?
Voi olla kysyys myös periaatteesta, että ei halua ylipäätään naimisiin - varsinkaan kun ei ole yhteistä lasta.
Annoit jo sille sen mitä se halusi. Se pitää nyt vain ovea valmiiksi avoinna.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista kommunikointi noin muuten on ollut? Onko tää avioliittoasia nyt ainoo mistä ei suostu keskustelemaan ja josta näkemykset eroaa?
Mies ei oikein mistään tuo ilmi mitään mielipiteitä. Haluaa koiran, mutta ei nyt. Haluaa ehkä lapsia, mutta ei tiedä milloin, haluaa isomman kodin, mutta ei osaa sanoa että milloin, haluaa toisen työpaikan, mutta ei nyt eikä tiedä millaisen. Haluaa matkustella, mutta ei varaa matkoja eikä suunnittele....... Ap
Leila Koo kirjoitti:
Tehkää kodin raha-asiat selväksi ja ottakaa puheeksi avioehtosopimuksen mahdollisuus. Epäilen, että miestä pelottaa taloudelliset ongelmat. Asutteko vuokralla vai omistaako jompi kumpi teistä asunnon tai muuten omaisuutta enemmän kuin toinen?
Voi olla kysyys myös periaatteesta, että ei halua ylipäätään naimisiin - varsinkaan kun ei ole yhteistä lasta.
Omistetaan koti ja autot yhdessä. Ei ole omaisuutta toisella enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettei miehesi ole ennestään naimisissa?
No ei ole ei. Ap
Ja taas.
Taas tuo sama satuilija linjoilla, joka itse keksii noita erilaisia tarinoita.
Ap:n kannattaisi tarjoja noita juttujaan jollekin kustantajalle, kun on noin innokas tarinan iskijä.
Millainen teidän suhde muuten on?
Vierailija kirjoitti:
Millainen teidän suhde muuten on?
En oikein tiedä enää. Kai se olisi ollut todella hyvä jos mies olisi kunnioittanut toiveitani suhteesta. Nyt koen olevani surullinen jatkuvasti. En enää jaksaisi panostaa tähän. Potentiaalia oli paljon. Mies ei lähde mihinkään, vaan haluaa olla tässä. En ota mitään selvää mitä hän tuntee. Oltiin ja ollaan toimiva pari, mutta mutta. Ap
Miksi sinun on pakko mennä naimisiin? Mitä hyödyt siitä?