Kaverin poika loisinut nurkissamme kohta kolme kuukautta
Toisella puolen Suomea asuva ystävä kysyi, voisiko hänen poikansa tulla asumaan meille työharjoittelunsa ajaksi. Pöljänä ihmisenä suostuin. Kysyivät vuokrasta ja sanoin, että ei toki tarvitse maksaa mitään, riitää kun hoidat välillä lapsia, teet lumitöitä jne. Kuvittelin, että kaverista voi olla jopa iloa meille. No, toisin on käynyt. Jätkä ei laita tikkua ristiin vapaaehtoisesti, ei ole tehnyt ainuttakaan kotityötä pyytämättä. Imuroi kyllä, jos imurin antaa kouraan tms., mutta tuntuu hassulta käskeä 22-vuotiasta aikuista vierasta miestä. Yhtään ruokaa ei ole ostanut jääkaappiin meillä, ei muruakaan, syö kyllä meidän ruokia kuin hevonen, niin kuin tietenkin tuonikäiset kaikki. Vielä pitäisi kuukausi jaksaa katsella miestä. Onko kokemuksia vastaavasta? Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Itse aion vain olla hiljaa ja kiroilla mielessäni, koska luulen, että asian ottaminen puheeksi vain katkaisisi välit kaveriini. Jos aikuinen mies ei itse tajua, että hänen pitäisi osallistua kotitöihin ja ruokakuluihin edes jollain lailla, paha siitä on mennä sanomaan. Olenko kohtuuton vaatimuksissani?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 10:52"]
Tulee elävästi mieleen 10 vuoden takainen aika, kun menin äidin serkulle asumaan preppauskurssin ajaksi, muistaakseni se oli 2 tai 3 vko. Serkku nimenomaan pyysi luokseen kuultuaan, että etsin halpaa solukämppää ko. ajaksi, sanoi vielä, että älä sellaiseen rahojasi tuhlaa, tule heille. Poika on armeijassa, huone on tyhjänä (viikonlopuiksi palasin kotiin). Mitään ei tarvitse maksaa mistään, kunhan pari kertaa hoidan lapsia.
Ekana ilta se alkoi: jonkun pitäisi viedä roskat, jonkun pitäisi lukea iltasatu, jonkun pitäisi siivota keittiä. Se joku olin minä, koska jos en vihjeestä tajunnut, ilmoitettiin, että "aikuisen ihmisen täytyy ymmärtää tarttua tekemiseen". Seuraavana aamuna jonkun piti laittaa lasten aamupala, jonkun piti viedä lapset päiväkotiin jne. eli melkein myöhästyi kurssilta. Illalla sama asia: jonkun piti sitä ja tätä. Kaupassa piti käydä ja ostaa perheen ruuat omilla rahoilla, ihan vain listan mukaan vähän täydentää kaappeja. Kotona odottvat siivousvälineet ja taas se joku ryhtyi puurtamaan. Lisäksi oli lastenhoito, kun "Ville ja Kalle on niin odottaneet sinua seurakseen".
Vasta toisella viikolla tajusin väittää, että kurssia oli pidennetty, se päättyy vasta 19.00 eli en ennätä hakemaan lapsia tms. Mistä nousi iso haloo: kun nimenomaan oli sovittu, että kun olen siellä ilmaiseksi, niin vähän katson lasten perään. Koska en ehtinyt, niin siivoustani lisättiin.
Ap:n mielestä aikuinen mies siellä elää perheen siivellä, mutta sen miehen mielestä käyttäydytte kummallisesti: ensin luvataan ilmainen asuminen ja eläminen, sitten ryhdytään vaatimaan teidän kotitöittenne tekemistä (ne koirat ei oikeasti voi olla vieraan vastuulla, vaikka tiskikoneeseen voit olettaakin miehen astiat saavan).
[/quote]
Sinua on kohdelti kurjasti; se on selvää.
Mutta ap:n tapaus on hieman toisenlainen; kyllä jokaisen pidempiaikaisen aikuisen normaalijärkisen vieraan pitää jollain tavalla osallistua ja tarjoutua osallistumaan talon hommiin eikä vaan olla passattavana.
[/quote]
Missä on ero? Pojalle on luvattu, että maksua ei oteta. En minä ainakaan ole koskaan ymmärtänyt laittaa meillä vieraita imuroimaan, tiskaamaan jne. siksi, että olen heidät meille kylään kutsunut. En edes silloin, kun anoppi oli meillä 6 kk ajan.
Pelisäännöt pitää määrittää ihan heti alussa ja tarkasti eikä nyt laittaa imuroimaan tms. sanoen, että me on nyt päätetty näin. Aikuisten kesken ei toinen osapuoli muuta sopimusta kesken kaiken vain siksi, että itsestä hyvältä tuntuu.
Ap:lla oli joku syy ottaa sinne nuori mies, nähtävästi mies ei ole tätä toivetta toteuttanut, koska ei edes koiraa ulkoiluta. Muuten: jos vaaditte nuorelta mieheltä osallistumista yhtenä perheen aikuisena olemiseen, niin sitten hyväksytte senkin, että hänen oikeutensa esim. valita tv-kanava tai päätöksensä auton iltakäytöstä ovat yhtä vahvoja kuin muiden perheen aikuisten. Ette voi tehdä pojasta kotiapulaista ilman muuta oikeutta kuin petipaikka.
[/quote]
Onhan tuossa nyt aivan valtaisa ero. Älä ole tyhmä.Sinä olit pari viikkoa ja sun odotettiin tekevän lähes kaikki perheen lasten hoito. Törkeää.
Ap nyt ihmettelee kun mies elää tyystin siivella ja loisena, eli ei hoida omia kulujaan eikä normaalia asumiseen ja syömiseen liittyviä juttuja. Eli kun syö niin joskus voi kaupassakin käydä ja laittaa ruokaa ja nostella astioita tiskikoneeseen ja pois, tai olettaisi tuon ikäisen sitten syövän ravintolassa. Jos asuu niin joskus voi ottaa imurin käteen tai pyykätä.
Toisten lasten hoito on kyllä aivan eri asia, heidän palvelemisensa.
Sinua kohdeltiin törkeästi mutta niin myös aloittajaa. Ei kukaan oleta että aikuinen mies kehtaa lähes ventovieraalla maksaattaa elämisensä ja asua kuin hotellissa 4 (NELJÄ) kk.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:23"]
Tulee elävästi mieleen 10 vuoden takainen aika, kun menin äidin serkulle asumaan preppauskurssin ajaksi, muistaakseni se oli 2 tai 3 vko. Serkku nimenomaan pyysi luokseen kuultuaan, että etsin halpaa solukämppää ko. ajaksi, sanoi vielä, että älä sellaiseen rahojasi tuhlaa, tule heille. Poika on armeijassa, huone on tyhjänä (viikonlopuiksi palasin kotiin). Mitään ei tarvitse maksaa mistään, kunhan pari kertaa hoidan lapsia.
Ekana ilta se alkoi: jonkun pitäisi viedä roskat, jonkun pitäisi lukea iltasatu, jonkun pitäisi siivota keittiä. Se joku olin minä, koska jos en vihjeestä tajunnut, ilmoitettiin, että "aikuisen ihmisen täytyy ymmärtää tarttua tekemiseen". Seuraavana aamuna jonkun piti laittaa lasten aamupala, jonkun piti viedä lapset päiväkotiin jne. eli melkein myöhästyi kurssilta. Illalla sama asia: jonkun piti sitä ja tätä. Kaupassa piti käydä ja ostaa perheen ruuat omilla rahoilla, ihan vain listan mukaan vähän täydentää kaappeja. Kotona odottvat siivousvälineet ja taas se joku ryhtyi puurtamaan. Lisäksi oli lastenhoito, kun "Ville ja Kalle on niin odottaneet sinua seurakseen".
Vasta toisella viikolla tajusin väittää, että kurssia oli pidennetty, se päättyy vasta 19.00 eli en ennätä hakemaan lapsia tms. Mistä nousi iso haloo: kun nimenomaan oli sovittu, että kun olen siellä ilmaiseksi, niin vähän katson lasten perään. Koska en ehtinyt, niin siivoustani lisättiin.
Ap:n mielestä aikuinen mies siellä elää perheen siivellä, mutta sen miehen mielestä käyttäydytte kummallisesti: ensin luvataan ilmainen asuminen ja eläminen, sitten ryhdytään vaatimaan teidän kotitöittenne tekemistä (ne koirat ei oikeasti voi olla vieraan vastuulla, vaikka tiskikoneeseen voit olettaakin miehen astiat saavan).
[/quote]
Mutta ap:n tapaus on hieman toisenlainen; kyllä jokaisen pidempiaikaisen aikuisen normaalijärkisen vieraan pitää jollain tavalla osallistua ja tarjoutua osallistumaan talon hommiin eikä vaan olla passattavana.
[/quote]
Missä on ero? Pojalle on luvattu, että maksua ei oteta. En minä ainakaan ole koskaan ymmärtänyt laittaa meillä vieraita imuroimaan, tiskaamaan jne. siksi, että olen heidät meille kylään kutsunut. En edes silloin, kun anoppi oli meillä 6 kk ajan.
Pelisäännöt pitää määrittää ihan heti alussa ja tarkasti eikä nyt laittaa imuroimaan tms. sanoen, että me on nyt päätetty näin. Aikuisten kesken ei toinen osapuoli muuta sopimusta kesken kaiken vain siksi, että itsestä hyvältä tuntuu.
Ap:lla oli joku syy ottaa sinne nuori mies, nähtävästi mies ei ole tätä toivetta toteuttanut, koska ei edes koiraa ulkoiluta. Muuten: jos vaaditte nuorelta mieheltä osallistumista yhtenä perheen aikuisena olemiseen, niin sitten hyväksytte senkin, että hänen oikeutensa esim. valita tv-kanava tai päätöksensä auton iltakäytöstä ovat yhtä vahvoja kuin muiden perheen aikuisten. Ette voi tehdä pojasta kotiapulaista ilman muuta oikeutta kuin petipaikka.
[/quote]
Onhan tuossa nyt aivan valtaisa ero. Älä ole tyhmä.Sinä olit pari viikkoa ja sun odotettiin tekevän lähes kaikki perheen lasten hoito. Törkeää.
Ap nyt ihmettelee kun mies elää tyystin siivella ja loisena, eli ei hoida omia kulujaan eikä normaalia asumiseen ja syömiseen liittyviä juttuja. Eli kun syö niin joskus voi kaupassakin käydä ja laittaa ruokaa ja nostella astioita tiskikoneeseen ja pois, tai olettaisi tuon ikäisen sitten syövän ravintolassa. Jos asuu niin joskus voi ottaa imurin käteen tai pyykätä.
Toisten lasten hoito on kyllä aivan eri asia, heidän palvelemisensa.
Sinua kohdeltiin törkeästi mutta niin myös aloittajaa. Ei kukaan oleta että aikuinen mies kehtaa lähes ventovieraalla maksaattaa elämisensä ja asua kuin hotellissa 4 (NELJÄ) kk.
[/quote]
Ap kirjoitti "Kysyivät vuokrasta ja sanoin, että ei toki tarvitse maksaa mitään, riitää kun hoidat välillä lapsia, teet lumitöitä jne. Kuvittelin, että kaverista voi olla jopa iloa meille." Ap siis sanoi, että EI TARVITSE MAKSAA MITÄÄN eli miksi pojan pitäisi maksaa, kun maksua kysyivät ja ap sanoi, että ei tarvitse. Mistä poika tietää, että mieli on muuttunut?
Ja jos on puhuttu satunnaisesta lastenhoidosta jne., niin poika todennäköisesti odottaa, että häntä pyydetään lastenvahdiksi, kun perheen aikuiset ovat poissa. Ei hän osannut ajatella, että on siellä isänkorvikkeena.
Jos ap olisi halunnut, että poika tiskaa, siivoaa, pesee pyykit, ulkoiluttaa koiraa jne., olisi hänen pitänyt se kertoa jo alussa. Sopimuksia ei tehdä niin, että kesken kaiken päätetään toiselta kysymättä, että ei ole kivaa, nyt tehdäänkin toisin.
Pakko sanoa vielä niille, jotka on sitä mieltä, että heti alkuun pitää tehdä pelisäännöt selviksi: Kyllä aikuisten ihmisten kyseessä ollessa voi olettaa joidenkin asioiden olevan selviä sanomattakin. Jos meille tulee vieraita vaikkapa viikonlopuksi, niin en tee heti selväksi, miten meillä käyttäydytään tai että en halua, että kurasaappailla kävellään sisälle tai että kaappejani pengotaan tai sohvilla hypitään tai jotain muuta. Yleisten hyvien käytöstapojen oletetaan ja odotetaan olevan kaikkien hallussa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:46"]
Pakko sanoa vielä niille, jotka on sitä mieltä, että heti alkuun pitää tehdä pelisäännöt selviksi: Kyllä aikuisten ihmisten kyseessä ollessa voi olettaa joidenkin asioiden olevan selviä sanomattakin. Jos meille tulee vieraita vaikkapa viikonlopuksi, niin en tee heti selväksi, miten meillä käyttäydytään tai että en halua, että kurasaappailla kävellään sisälle tai että kaappejani pengotaan tai sohvilla hypitään tai jotain muuta. Yleisten hyvien käytöstapojen oletetaan ja odotetaan olevan kaikkien hallussa.
[/quote]
AP:n tapauksessa ei pengottu, ei kuljettu kurasaappaissa jne. vaan elettiin niin kuin oli sovittu. Mies ei ole tuonut yövieraita, ei kännipäissään sekoillut ap:n kodissa jne. joten kyllä hän on ottanut muut huomioon Sen sijaan hän ei ole antanut muille mahdollisuutta laistaa vastuista ulkoiluttamalla koiraa jne. mikä on ihan OK, koska se ei ole hänen koiransa eikä sen hoidosta ole ollut mitään puhetta.
Myönnän: minulle ei ole sanomatta selvää, että minun oletetaan imuroivat muiden koteja.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:46"]
[/quote]
AP:n tapauksessa ei pengottu, ei kuljettu kurasaappaissa jne. vaan elettiin niin kuin oli sovittu. Mies ei ole tuonut yövieraita, ei kännipäissään sekoillut ap:n kodissa jne. joten kyllä hän on ottanut muut huomioon Sen sijaan hän ei ole antanut muille mahdollisuutta laistaa vastuista ulkoiluttamalla koiraa jne. mikä on ihan OK, koska se ei ole hänen koiransa eikä sen hoidosta ole ollut mitään puhetta.
Myönnän: minulle ei ole sanomatta selvää, että minun oletetaan imuroivat muiden koteja.
[/quote]
Ai meinaat, että on ihan ok mennä kylään neljäksi kuukaudeksi ja ottaa vaan täysi palvelu vastaan eikä tarjoutua itse pistämään tikkua ristiin? Siitähän tässä on kyse. Ei kenenkään kotiin voi aikuinen, terve ja vammaton ihminen mennä pelkäksi painolastiksi noin pitkäksi aikaa, kyllähän sen sanoo normaali järki.
Helpompihan tuohon olisi ollut sopia jo tulovaiheessa mitä nuorukaiselta odotetaan majoittumisen vastineeksi. Ihan hänen itsensä kanssa, ei äitinsä. Aika pitkään olet loisimista jaksanut katsoa. Miksi et ole puuttunut asiaan aikaisemmin?
onko ap ihan tosissaan??? Luuletko, että nuori mies osaa vieraassa taloudessa tarttua omatoimisesti mopin varteen? Se olisi suorastaan tungettelevaa ja todella outoa, jos alkaisi kylässä vessoja kuuraamaan pyytämättä. Tietenkin teillä olisi pitänyt sopia pelisäännöt alussa. Poika on toiminut normaalisti, sinä ääliömäisesti vihjailemalla, kyräilemällä ja katkeroitumalla. Poika on varmaan tosi ahdistunut tuollaisesta majapaikasta. Vielä sinä ehdit jakamaan ne selvät säännöt. Istutte kahvipöytään ja jaatte viimeisen kuukauden työvuorot.
Onko sinulla ap itsellä tai lähipiirissä ollenkaan tuon ikäisiä nuoria? (en ole lukenut koko ketjua) Jos itse tuon ikäisenä olit jo suurpeheen ehtoisa emäntä, niin se on todella eri asia pyörittää omaa taloutta kuin tunkeutua auttamaan aikuista ihmistä tämän kotitalouteen, kun kaikki näyttää jo pyörivän hyvin ja tehokkaasti.
Olen ollut vähän samanlaisessa tilanteessa kuin tämä nuori kaveri ja täytyy häpeäksi myöntää, että samalla tavalla olin laiska ja passiivinen. Nuoren on kuitenkin vaikea hahmottaa perhe-elämää ja sen vaatimuksia, jos kotona ei ole käsketty sen kummemmin kotitöihin. Suosittelen, että keskustelet ihan rauhallisesti kaverin kanssa, että mitkä kotityöt hän ottaa vastuulleen. Siis ihan tietyt pari, kolme juttua vaikka. Näin on kaikille selkeää mikä on hänen vastuullaan eikä pojan tarvitse tarkkailla mihin häntä tarvittaisiin kun selkeästi ei kykene sellaiseen omatoimisuuteen. Ei pojalla voi olla äidilleen valittamista, jos asiallisesti kohtelet häntä.
Ap on aluksi tarjonnut pojalle ilmaisen ruoan ja majoituksen vaikka maksua tarjottiin. Sitten ap olettaa, että tietenkin on pojallekin on selvää, että jotain kuuluu kuitenkin maksaa. En ymmärrä tuota imurointijuttuakaan. Jos poika imuroi, kun suoraan sanotte, että imuroit, niin onko joku ongelma? Miksette voi vaan suoraan sanoa, että "tee tuota, tee tätä". Kuvauksesi perusteella voisi kuvitella pojan odottavan tätä, hän suhtautuu asumiseen kuin lapsi, eikä ilmeisesti osoita mieltään mistään annetuista tehtävistä? Miksi ihmeessä asioita ei voinut sopia selkeästi ennen ennen tuota jaksoa?
Meillä käy silloin tällöin muutaman yön kyläilijöitä. Joku tuo itselleen kaikki omat ruokansa, ei odota yhtään mitään meiltä. Joku odottaa että asiat tehdään yhdessä, haluaa maksaa osan ja tekee osan ruuista. Joku odottaa täysihoitoa koko vierailun ajan. Eivät ihmiset automaattisesti ajattele samalla tavalla, eivät saman perheen jäsenetkään.
[/quote]
[/quote]