Mitkä asiat ovat sellaisia, että ”kasvetaan erilleen”?
Ymmärrän, että nuorena mennään yhteen ja on samat mielenkiinnon kohteet. Sitten toinen haluaa perheen ja toinen jatkaa biletystä.
Samoin, ulkomailla tai Lapin erämaassa asuminen on vaikea toteuttaa, jos toinen haluaa asua tietyssä paikassa.
Mutta mitä muuta voi olla, että kasvetaan erilleen eikä voi yhteiseloa jatkaa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli tällainen joku parisuhdeterapeutin neuvo milloin on syytä miettiä eroa. Minusta tuossa olisi hyvää miettimisen aihetta näille ”kun on luvattu” ihmisille tuossa viimeisessä kappaleessa.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007006918.html
” On hyvä pohtia, haluaisiko itse olla sellaisessa suhteessa, jossa toinen on kanssasi vain sen takia, että niin kuuluu tehdä eikä siksi, että haluaa olla yhdessä.
– Parisuhde ja avioliitto ovat vapaaehtoisia. On hyvä miettiä, minkälaisia vaikutuksia sillä on omaan kumppaniin, jos ylläpitää valheellisesti suhdetta, jossa ei ole enää tunteiden tasolla mukana, Vuorikoski sanoo.”
Tuo Vuorikoski ei huomioi turvallisuuden tunteen merkitystä eikä sitä, että omia tunteita on mahdollisuus muokata.
En tietenkään halua, että mieheni on kanssani vain sen takia, että niin kuuluu tehdä. Mutta jos hän niin on, niin se tuo minulle turvallisuudentunnetta, ja se on jo arvo sinänsä. Eli on jotakin, mihin voin luottaa. Vaikka maailma kaatuisi ympäriltä, niin yksi minua kantaa.
Sitten pitää muistaa, että ajatus edeltää tunnetta. Me voimme vaikuttaa tunteisiimme siten, että muutamme uskomuksiamme ja ajatuksiamme.
N52
Minusta te ihmiset joille riittää se, että joku pysyy teidän kanssa vaan siksi, että tuli luvanneeksi niin vuonna kivi ja keppi, vaaditte liian vähän elämältä. Ja annatte liian vähän myös, jos noilla fiiliksillä olette jonkun kanssa.