eikö lapsen e-reseptiä oikeasti
voi nähdä mistään? siis paitsi niin, että pyytää jostain tulosteen. Käytin lapsen lääkärissä, lapsi sai lääkkeen apteekista, meille ei jäänyt mitään paperia mistään.
Toinen juttu on, että olisin uusinut toisen reseptin, enkä löydä vanhaa. Luulin että sen vois vaikka tulostaa netistä, mutta ei.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:27"]Tuo on tehty sen takia hankalaksi ettei vanhemmat helposti pääse näkemään teinien e-pilleri yms. reseptejä.
[/quote]
No sitten olisi voinut laittaa ikärajan, vaikka 13 v. Mietin vain, että jos lapselle avaa tilin ja tilaa siihen nettipankkitunnukset, niib sittenhän pystyy katsomaan lapsen lääkitystietoja, eikö?
[/quote]
Alle 18-vuotiaat eivät saa nettipankkitunnuksia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:27"]Tuo on tehty sen takia hankalaksi ettei vanhemmat helposti pääse näkemään teinien e-pilleri yms. reseptejä.
[/quote]
No sitten olisi voinut laittaa ikärajan, vaikka 13 v. Mietin vain, että jos lapselle avaa tilin ja tilaa siihen nettipankkitunnukset, niib sittenhän pystyy katsomaan lapsen lääkitystietoja, eikö?
[/quote]
Alle 18-vuotiaat eivät saa nettipankkitunnuksia.
[/quote]
Väärin. Ikäraja on yleensä 15 vuotta, sillä tuon ikäinen voi jo tehdä työsopimuksen ja saada siis palkkaa ja hoitaa omia raha-asioitaan.
Entäs sitten sähköinen henkilökortti? Sen saa lapsellekin ja sillä voi lukea Kanta-palvelusta e-reseptejä.
[/quote]
[/quote]
Tietojen katselu on evätty alle 18-vuotiailta itseltäänkin, vaikka olis nettipankkitunnukset.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:38"]
E-resepti on toisaalta tosi kätevä uudistus, toisaalta aivan naurettavaa pelleilyä. Esim. Minun piti hakea vauvalle lääkkeitä yms. reseptillä, kävin hakemassa osan heti, ja parin viikon päästä kysyin sitten apteekissa mitä siellä oli vielä jäljellä, koska tiesin etten tarvitse vieläkään niitä kaikkia. Farmaseutti katsoi epäilevästi ja kysyi "mihin sinä sitä tietoa tarvitset?"... Wtf?? Vauvan pitäisi vissiin itse käydä hakemassa reseptinsä ja muistaa mitä sinne jäi?
[/quote]
Farmaseutti ei saisi antaa niitä tietoja varmistumatta, että olet lapsen huoltaja. Oli aika tökerö kommentti, jos oli sanatarkasti noin, mutta kenelle (mummille tai äidin kaverille) vaan niitä ei voi antaa. Vain vanhemmille.
Näytitkö henkkarit?
joo, ei näe. 15-v. on tukehtumassa astmaansa ja kertoo, että nyt meni piipusta viimenen annos. Poika ei itse näe reseptejään, mistä.vimmastui aika lailla. Kuulemma alaikäisellä ei ole ihmisoikeuksiamtässä valtiossa. Eikä näe kumpikaan vanhemmista. ohjeiden mukaan yhteenvedon alaikäisen resepteistä voi pyytää APTEEKISTA!! Mutta kun se on kiinni tähän aikaan sunnuntaina! ja luultavastimreseptiä ei ole jäljellä - miten hitossa se saadaan uusittua tähän hätään?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:53"]
joo, ei näe. 15-v. on tukehtumassa astmaansa ja kertoo, että nyt meni piipusta viimenen annos. Poika ei itse näe reseptejään, mistä.vimmastui aika lailla. Kuulemma alaikäisellä ei ole ihmisoikeuksiamtässä valtiossa. Eikä näe kumpikaan vanhemmista. ohjeiden mukaan yhteenvedon alaikäisen resepteistä voi pyytää APTEEKISTA!! Mutta kun se on kiinni tähän aikaan sunnuntaina! ja luultavastimreseptiä ei ole jäljellä - miten hitossa se saadaan uusittua tähän hätään?
[/quote]
No miten tilanne eroaa paperireseptiaikakaudesta?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:53"]
[/quote]
niin siis miten tilanne eroaa paperireseptiaikakaudesta? Menette apteekkiin ja katsotte, onko lääkettä jäljellä. Jos on, saatte lääkkeen, jos ei, hoidatte reseptin uusinnan. Missä ongelma?
Kyllä mä olen ainakin käynyt kysymässä apteekista paljonko pojan lääkkeitä olikaan jäljellä e-reseptissä. Olen esittänyt lapsen kela-kortin ainoastaan ja saanut tiedon kyllä.
E-resepti on toisaalta tosi kätevä uudistus, toisaalta aivan naurettavaa pelleilyä. Esim. Minun piti hakea vauvalle lääkkeitä yms. reseptillä, kävin hakemassa osan heti, ja parin viikon päästä kysyin sitten apteekissa mitä siellä oli vielä jäljellä, koska tiesin etten tarvitse vieläkään niitä kaikkia. Farmaseutti katsoi epäilevästi ja kysyi "mihin sinä sitä tietoa tarvitset?"... Wtf?? Vauvan pitäisi vissiin itse käydä hakemassa reseptinsä ja muistaa mitä sinne jäi?