eikö lapsen e-reseptiä oikeasti
voi nähdä mistään? siis paitsi niin, että pyytää jostain tulosteen. Käytin lapsen lääkärissä, lapsi sai lääkkeen apteekista, meille ei jäänyt mitään paperia mistään.
Toinen juttu on, että olisin uusinut toisen reseptin, enkä löydä vanhaa. Luulin että sen vois vaikka tulostaa netistä, mutta ei.
Kommentit (49)
Juu, testasin sen juuri ja omat tiedot näkyy, löysin ohjeista kohdan että lasten reseptejä ei näe lapset eikä vanhemmatkaan. -ap
Lapsen reseptiä ei näe. Kysyin juuri, kun perheessä kolme alaikäistä astmaatikkoa. Vanhemmat ei saa nähdä lapsen tietoja ja sitä, kuinka paljon lääkkeitä on esim. jäljellä
Aika tylyä. Kannattaa varmaan pyytää lääkäriltä tai apteekista tuloste.
Yleensä apteekissa laittavat tarran sen seloste tarran toiselle puolelle. Siitä selviää kuinka paljon on jäljellä.
Niin mihin olisit tarvinnut paperista tulostetta reseptistä? Jos sen haluaa, niin kannattaa pyytää jo siinä vaiheessa kun käy lääkärissä, lääkäri voi samantien tulostaa sen lapun jos jostain syystä tarvitset/haluat.
Tai tuo uusismisjuttu, miksi olisit siihen tarvinnut paperilla olevaa versiota? Reseptithän myös uusitaan nykyisin suoraan e-reseptikeskukseen, ei siihen mitään lappuja tarvita.
No kyllä lapsen pitkäaikaislääkkeistä vaan tarvii itselleen tulosteen, miten paljon on jäljellä on hyvinkin tärkeä asia monen pitkäikaissairauden hoidossa. Itse hain lapsen pitkäaikaissairauden lääkkeitä apteekista ja kyllä sain pyytämättä tulosteen. Vanhukset ovat toinen ryhmä ja se mistä olen eniten huolissani tämän asian suhteen, heillä tuskin kaikilla on nettiä ja tunnuksia. Millä tolalla heidän lääkehoitonsa mahtaa nykyään olla?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:28"]
voi nähdä mistään? siis paitsi niin, että pyytää jostain tulosteen. Käytin lapsen lääkärissä, lapsi sai lääkkeen apteekista, meille ei jäänyt mitään paperia mistään.
Toinen juttu on, että olisin uusinut toisen reseptin, enkä löydä vanhaa. Luulin että sen vois vaikka tulostaa netistä, mutta ei.
[/quote]Miksi sinun pitäisi "nähdä" lapsen resepti? Eikö se riitä että saat lääkkeet apteekista näyttämällä kelakorttia? Miksi reseptiä myöskään pitäisi tulostaa, apteekki voi pyytää lääkäriä uusimaan e-reseptin.
e-resepti on paras uusi asia terveydenhuollossa sitten rokotusten ja äitiysneuvolan jälkeen.
Lainsäädäntö ei vielä mahdollista sitä, että voisi huollettavan reseptit yms. tiedot saada. Yksityisyydensuoja estää. Tähän kaiketi joku muutos tulossa, hankaloittaa nyt lasten ja vaikka vanhusten puolesta asiointia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:51"]
No kyllä lapsen pitkäaikaislääkkeistä vaan tarvii itselleen tulosteen, miten paljon on jäljellä on hyvinkin tärkeä asia monen pitkäikaissairauden hoidossa. Itse hain lapsen pitkäaikaissairauden lääkkeitä apteekista ja kyllä sain pyytämättä tulosteen. Vanhukset ovat toinen ryhmä ja se mistä olen eniten huolissani tämän asian suhteen, heillä tuskin kaikilla on nettiä ja tunnuksia. Millä tolalla heidän lääkehoitonsa mahtaa nykyään olla?
[/quote]Kun resepti loppuu, niin apteekissa kysytään että uusitaanko resepti ja vastaat että joo.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:51"]Vanhukset ovat toinen ryhmä ja se mistä olen eniten huolissani tämän asian suhteen, heillä tuskin kaikilla on nettiä ja tunnuksia. Millä tolalla heidän lääkehoitonsa mahtaa nykyään olla?
[/quote]Tämä e-resepti on helvetin suuri parannus. Nyt lääkärit ja apteekit näkevät mitä lääkkeitä vanhuksille on määrätty ja mitä he ovat oikeasti käyttäneet, eikä olla sen tiedon varassa mitä vanhus sattuu kysyttäessä muistamaan.
Tuskin tästä e-resptistä on haittaa kenellekkään muulle kuin lääkkeiden väärin käyttäjille.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:51"]
[/quote]Kyllä meille on lääkäri tulostanut e-reseptistä tiedot mukaan. Tosin siinähän on sama ongelma kuin paperisessa reseptissä, eli se menee hukaan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:51"]Vanhukset ovat toinen ryhmä ja se mistä olen eniten huolissani tämän asian suhteen, heillä tuskin kaikilla on nettiä ja tunnuksia. Millä tolalla heidän lääkehoitonsa mahtaa nykyään olla?
[/quote]Tämä e-resepti on helvetin suuri parannus. Nyt lääkärit ja apteekit näkevät mitä lääkkeitä vanhuksille on määrätty ja mitä he ovat oikeasti käyttäneet, eikä olla sen tiedon varassa mitä vanhus sattuu kysyttäessä muistamaan.
Tuskin tästä e-resptistä on haittaa kenellekkään muulle kuin lääkkeiden väärin käyttäjille.
[/quote]
No meille on ollut sen verran haittaa, että lääkäri aikoi laittaa e-reseptin astmalääkkeestä lapselle. Ajoin viikon päästä apteekkiin 35kmpäähän ja reseptiä ei ollut siellä. Soitin tk.n ja luvattiin laittaa. Ajoin parin päivän päästä uudelleen 35kmpäähän ja edelleen ei ollut siellä.
Kun sai käteen reseptin, lääke oli heti saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:57"]
Lainsäädäntö ei vielä mahdollista sitä, että voisi huollettavan reseptit yms. tiedot saada. Yksityisyydensuoja estää. Tähän kaiketi joku muutos tulossa, hankaloittaa nyt lasten ja vaikka vanhusten puolesta asiointia.
[/quote]Tässä olisi aika helppo vetää raja siihen että jos vanhempi on mukana kun lääke määrätään, niin ne näkyisi myös hänen omassa e-resepti palvelussaan. Jos lapsi käy vastaanotolla yksin, niin vanhemmalla ei olisi automaattisesti oikeutta nähdä näitä lääkkeitä.
Aina ei apteekissa kysytä, uusitaanko. Eli se kannattaa huolehtia itse. Toki apteekin kautta sen voi tehdä, mutta se usein maksaa.
Jäljelle jäävää lääkemäärää voi kätevästi seurata ainoastaan lääkepakkaukseen tulevasta tarrasta - siis lapsilla. Ne tulosteet on aika hankalia, ja niitä onneksi aika harva pyytää. Sitten sulla on taas miljoona tulostetta, jotka ei kuitenkaan ole ajantasalla.
Suosittelen seuraamaan sitä pikkutarran antamaa tietoa. Se on aina ajantasalla kun lääke haetaan.
Toinen ongelmakohta on, kun vanhemman pitäisi kysyä lapsen lääkityksistä apteekissa. Virallisesti tietoa saa antaa vain huoltajalle, jonka henkilöllisyys siis on tarkistettava. Entä jos äidillä (tai isällä) on eri sukunimi kuin lapsella? Virallisesti hänen on mahdoton siinä todistaa olevansa huoltaja. Apteekki ei saisi silloin antaa tietoja. Käytännössä mikään apteekki tuskin haluaa olla noin byrokraattinen.
Koko homma on idioottiteknoraattien suunnittelema vailla mitään kosketusta käytännön elävään elämään. Laaditaan tietosuoja-ansoja, joiden pilkuntarkka noudattaminen (eikö tietosuojaa aina pitäisi noudattaa?) tekee arkielämästä hyvin hankalaa.
Mutta jos hakija tietää, mitä lääkkeitä ereseptillä on ja kysyy niitä itse, ongelmaa ei ole. Tai tietää edes, minkä sairauden hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:01"]
[/quote]
No meille on ollut sen verran haittaa, että lääkäri aikoi laittaa e-reseptin astmalääkkeestä lapselle. Ajoin viikon päästä apteekkiin 35kmpäähän ja reseptiä ei ollut siellä. Soitin tk.n ja luvattiin laittaa. Ajoin parin päivän päästä uudelleen 35kmpäähän ja edelleen ei ollut siellä.
Kun sai käteen reseptin, lääke oli heti saatavilla.
[/quote]Vika ei ole systeemissä, vaan joku on tumpuloinut jotain muuten. Arvatenkin joku vähän vanhempi lääkäri, joka ei osannut tehdä e-reseptiä, eikä aio myöskään sitä opetella.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:08"]
Aina ei apteekissa kysytä, uusitaanko. Eli se kannattaa huolehtia itse. Toki apteekin kautta sen voi tehdä, mutta se usein maksaa.
Jäljelle jäävää lääkemäärää voi kätevästi seurata ainoastaan lääkepakkaukseen tulevasta tarrasta - siis lapsilla. Ne tulosteet on aika hankalia, ja niitä onneksi aika harva pyytää. Sitten sulla on taas miljoona tulostetta, jotka ei kuitenkaan ole ajantasalla.
Suosittelen seuraamaan sitä pikkutarran antamaa tietoa. Se on aina ajantasalla kun lääke haetaan.
Toinen ongelmakohta on, kun vanhemman pitäisi kysyä lapsen lääkityksistä apteekissa. Virallisesti tietoa saa antaa vain huoltajalle, jonka henkilöllisyys siis on tarkistettava. Entä jos äidillä (tai isällä) on eri sukunimi kuin lapsella? Virallisesti hänen on mahdoton siinä todistaa olevansa huoltaja. Apteekki ei saisi silloin antaa tietoja. Käytännössä mikään apteekki tuskin haluaa olla noin byrokraattinen.
Koko homma on idioottiteknoraattien suunnittelema vailla mitään kosketusta käytännön elävään elämään. Laaditaan tietosuoja-ansoja, joiden pilkuntarkka noudattaminen (eikö tietosuojaa aina pitäisi noudattaa?) tekee arkielämästä hyvin hankalaa.
Mutta jos hakija tietää, mitä lääkkeitä ereseptillä on ja kysyy niitä itse, ongelmaa ei ole. Tai tietää edes, minkä sairauden hoitoon.
[/quote]Maksaa tai ei maksa. Viimeksi reseptini uusittiin apteekin toimesta, eikä siitä peritty mitään maksua. Toisessa apteekissa perivät edellisellä kerralla 3€. Monet lääkärit eivät suostu uusimaan reseptiä ilman "kontrollikäyntiä" ja se maksaa julkisellakin selvästi enemmän.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:42"]
Niin mihin olisit tarvinnut paperista tulostetta reseptistä? Jos sen haluaa, niin kannattaa pyytää jo siinä vaiheessa kun käy lääkärissä, lääkäri voi samantien tulostaa sen lapun jos jostain syystä tarvitset/haluat.
Tai tuo uusismisjuttu, miksi olisit siihen tarvinnut paperilla olevaa versiota? Reseptithän myös uusitaan nykyisin suoraan e-reseptikeskukseen, ei siihen mitään lappuja tarvita.
[/quote]
Sairaan lapsen kanssa lääkärissä ei aina älyä kaikkea kysyä, oma moka tietysti. Itse asiassa olisin halunnut tietää lääkärin nimen, ja olisin katsonut sen paperista, sitä ei lue lääkkeen kyljessäkään. Monenlaista keikkalääkäriä käy meillä päin, siksi olisin ollut kiinnostunut. Lääkäri ei sanonut nimeään, nimikylttiä ei muistaakseni ollut.
Toinen juttu on se, että eihän sitä reseptiä voi meidän apteekissa uusia, se pitää hoitaa terveyskeskuksen kautta (e-reseptinä ei siis, ja olisi helpompaa jos edes tietäisi lääkkeen nimen (vuosi sitten saatu resepti, lääke hävitetty sen jälkeen, e-reseptillä muistaakseni saatu).
E-resepti on muuten tosi hyvä systeemi, hyvä että se on olemassa. -ap
...viesti karkasi, korjaan että e-reseptinä ei siis voi itse uusia -ap
E-resepti näkyi apteekissa kun menimme sinne 5min lääkärikäynnin jälkeen. Loistavaa, että lääkettä saa haettua vaikka mökkikunnasta, kun lääkkeet ja reseptit on unohtuneet kotiin.
Hyvä kysymys. Omathan voi tsekata pankkitunnuksilla kanta.fi palvelusta.