Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholittomuus naurettavaa?

Vierailija
19.02.2014 |

Hei!

Esitän kysymyksen heti alkuun.
Mitä mieltä olette siitä, että joku ei juo laisinkaan alkoholia? Onko se teistä hienoa ja arvostettavaa, vaiko säälittävää ja naurettavaa touhua? Olen 23 vuotias nuori nainen, enkä siis enää juo laisinkaan alkoholia, lopetin yli kaksi vuotta sitten. Mielenkiinnokseni olen huomannut yhden seikan. Monet nuoret miehet, puhutaan noin 20 vuoden molemmilla puolilla pitävät asiaa naurettavana ja säälittävänä, mutta naiset arvostettavana asiana. Mitä vanhempia henkilöt ovat, sitä enemmän he asiaa arvostavat ja tukevat minun päätöstäni. Kun vastaat aiheeseen, pyytäisin lisäämään sukupuolen ja ikäsi mukaan kyselyn tuloksia varten, tämä ihan vain itselleni mielenkiintoa varten.
Kiitos etukäteen!

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysabsolutismi on jotenkin friikkiä. Miksi ei voi ottaa onnittelumaljaa jne. En ymmärrä.

Vierailija
42/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vuosiin juonut alkoholia, mutta empä pahemmin ole missään baareissa ollutkaan että olisi joku olettanut että minäkin juon, mutta silloin kun olen ollut aikoinaan, niin jos ei huvittanut juoda alkoholia, otiln limsaa, ja kukaan ei tiennyt onko siellä mukana alkoholia vai ei. Ja myöskään minua ei pahemmin kiinnosta muiden alkoholin käyttö jos se humalainen käyttäytyminen ei minua häiritse. Kännissä on turha tulla mulle sönkkäämään. Tottakai ne kännikalat on niitä naurettavia. 

Minä olen huumorintajuinen, ja osaan pitää hauskaa ilman alkoholia, alkoholi ei tee minusta hauskempaa tai puheliaampaa, koska olen niitä molempia jo muutenkin. Alkoholi alkaa vaan väsyttää, ja siitä taas ei ole mitään hyötyä. Alkoholilla "juhlivat" ovat kai sitten normaalisti ujoja ja estoisia ihmisiä jotka ei uskalla ihmisten kannsa olla ilman että on jotenkin päihtynyt.

Minun mielestäni on myös naurettavaa sekin että jos joku tekee omasta juomattomuudestaan kauhean numeron, miksi siitä edes pitää puhua? Olen ollut esimerkiksi isomman porukan kanssa syömässä hienossa ravintolassa ja suurin osa porukasta sanoi että ei ota viiniä, lähes kaikki olivat omilla autoillaan matkassa, eikä kukaan niistä jotka ottivat alkoholia päivitelleet sitä että kaikki eivät ota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:50"]

Mulla ei ole mitään väliä sille, miten kukakin elää ja mitä käyttää tai ei käytä. Ärsyttäväksi, tai ainakin ajatteluni ja huomioni kohteeksi, se nousisi sitten, jos kyseinen henkilö tekisi siitä jotenkin kummallisen ison numeron tai yrittäisi itse käännyttää toisia tai nostaisi itsensä muiden yläpuolelle siksi, että ei toimi kuten muut. Jokaisen oma asenne ja käytös ratkaisee aina :)

[/quote]

Sama toisinpäin. Toisten alkoholinkäyttö ei kiinnosta, ellei se nouse pääasiaksi ja aleta mainostamaan, kuinka hienoa se on ja miksi et ota ja ota nyt vähän ja olet nipo jos et ota. Eli ei aleta tuomitsemaan, jos joku ei halua ottaa alkoholia sinä iltana tai vaikka ikinä.

Ääripäät kummassakin ovat rasittavia.

[/quote]

Kyllä, ehdottomasti. Molemmat ovat raivostuttavia, tämä sama pätee myös vaikkapa uskontoon tai uskonnottomuuteen tai ylipäätään aika moneenkin juttuun. Olisi ahdistavaa, jos ihmiset vaatisivat selitystä, miksi joku ei missään nimessä halua juoda alkoholia edes sitä yhtä lasillista! Argh! Antakaa ihmisten olla rauhassa! :D

t. 36, joka unohti kertoa että on 30 v. nainen

Vierailija
44/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:59"]

Täysabsolutismi on jotenkin friikkiä. Miksi ei voi ottaa onnittelumaljaa jne. En ymmärrä.

[/quote]

Miksi ei voi tarjota alkoholitonta. Kiusallinen tilanne oli kerran, kun olin flagyl-kuurilla, mikä toimii kuin antabus.

No mielestäni antibioottikuurini ei kuulu kenellekään, mutta mitään alkoholitonta ei ollut tarjolla. Emäntä alkoi tinkaamaan sitten kaikkien kuullen, että "et kai ole raskaana tirsk, ei se yks lasi haittaa,jos oot paksuna"

Kohteliasta on tarjota alkoholitonta AINA vaihtoehdoksi

Vierailija
45/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienommassa ravintolassa saatan juoda lasin viiniä, mutta en käytä alkoholia muuten. Piireihini ei kuulu näitä ns. kännääjiä, joten arvostusta ei normille juurikaan heru. Lähinnä oudoksuntaa niitä humalahakuisesti juovia kohtaan.

Olen 19-vuotias tyttö, suurin osa tutuista 18-25-vuotiaita.

Vierailija
46/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se pitää edes sanoa kenellekään että en ota alkoholia enää koskaan, eikö voi niissä tilanteissa kun alkoholia tarjotaan sanoa että en ota nyt tällä kertaa, eikä kenenkään tarvi taivastella, jos joku tyhmä kysyy, voi sanoa jonkun syyn, vaikka antibioottikuurin tai että on autolla tms.

Vierailija
47/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:17"]

[/quote]

Miksi ei voi tarjota alkoholitonta. Kiusallinen tilanne oli kerran, kun olin flagyl-kuurilla, mikä toimii kuin antabus.

No mielestäni antibioottikuurini ei kuulu kenellekään, mutta mitään alkoholitonta ei ollut tarjolla. Emäntä alkoi tinkaamaan sitten kaikkien kuullen, että "et kai ole raskaana tirsk, ei se yks lasi haittaa,jos oot paksuna"

[/quote]

onko hieman poikkeus jos on joku helvetin emätinkuuri päällä. Nyt oli kyse ihmisestä kenellä ei ole mitään kuuria päällä.

Vierailija
48/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:21"]

Miksi ihmeessä se pitää edes sanoa kenellekään että en ota alkoholia enää koskaan, eikö voi niissä tilanteissa kun alkoholia tarjotaan sanoa että en ota nyt tällä kertaa, eikä kenenkään tarvi taivastella, jos joku tyhmä kysyy, voi sanoa jonkun syyn, vaikka antibioottikuurin tai että on autolla tms.

[/quote]

Todella suomalainen vastaus. Jos et käytä alkoholia, keksi joku tekosyy, miksi et käytä, auto tai lääkekuuri :)

Miksi ei voi sanoa, että en käytä lainkaan alkoholia. Miksi pitää keksiä tekosyitä :)

Onkohan missään muussa näin erikoista kantaa alkoholinkäyttöön, että jos haluaa alkoholitonta, pitää keksiä olevansa vaikka kuskina, koska se on jotenkin tuomittavaa.

Onneksi minulla on tuttuja, jotka varaavat kumpaakin laatua ja ei tarvitse alkaa valehtelemaan ja keksimään tekosyitä.

Vierailija
49/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:17"]

[/quote]

[/quote]

onko hieman poikkeus jos on joku helvetin emätinkuuri päällä. Nyt oli kyse ihmisestä kenellä ei ole mitään kuuria päällä.

[/quote]

Oletusarvoisesti pitäisi olla tarjolla alkohollisista ja alkoholitonta ja ei aleta kyselemään, miksi ottaa alkoholitonta. Tämä on nimittäin juuri niin suomalaista, että sitä, joka ottaa alkoholitonta, tollotetaan kuin lehmä uutta navettaa. Se kun on nähtävästi niin harvinaista.

Minusta sivistyneet ihmiset eivät edes kiinnitä huomiota siihen, kumman lasin vieras ottaa ja ei ainakaan kysy, että miksi.

Vierailija
50/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallista, että alkoholin kautta estoista vapautumista ja ilon ja riehakkuuden hakemista pidetään niin hyväksyttävänä, että siitä jopa leuhkitaan. Jos joku ottaisi pillerin ja snoisi, että nyt mulla ei enää ole estoja ja onpa niin rieheksta ja hauskaa, pidettäisiin urpona.  Samanlaiset kemikaalit aivoihin menee, mutta eri muodossa, vain siinä se ero on. 

Vierailija
51/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettelisi. En oikein tiedä mitä ajattelisin, muuta kuin että et juo alkoholia.

Itse juon hyvin harvoin. Onnittelumaljan voi nostaa, maistan ihan pikkuisen juomaa huulillani ja jätän sitten lasini jonnekin. Kerran-pari vuodessa saatan juoda muutaman baarissa.

En oikeastaan tykkää alkoholijuomista, siinäpä syy. En tykkää mistään viinistä, kaljasta, siideristä tai lonkerosta. Jotkut makeat drinkit on hyviä, mutta kalliita, ja alkoholittomatkin maistuu hyviltä. Salmari- ja tequilashoteista tykkään, täytyy myöntää, mutta hyvin harvoin niitä otan ja silloinkin 1 tai 2. Mielestäni on ihanaa juoda hiostavassa baarissa jääkylmää vettä, juon sitä aina ainakin litran. Ruokajuomana myös vesi, kun en juo maitoa tai mehujakin hyvin harvoin.

Minulla on myös joskus tullut huono olo alkoholista. Siis jo heti ensimmäistä drinkkiä juodessa alkaa huimata ja päätä särkeä.

Enpä vähäistä juomistani kauheasti mainosta. Jos joku tarjoaa jotain, kieltäydyn vaan tai sitten sanon vaikka, että en oikein ole oppinut ikinä pitämään viineistä, otan mielummin vettä jne. tai että ei vaan tee mieli. Nyt en ole tainnut juoda alkoholia ollenkaan puoleen vuoteen.

N20

Vierailija
52/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kohta 2kk tipattomalla. Ihan urheilullisista syistä. Rasva palaa paremmin kun ei ole myrkkyjä kehossa. Olen saanut kummastelua naisilta että miehiltä, lähinnä 20-25-vuotiailta. Harva tuntuu arvostavan. Pitää lähinnä outona lintuna.

Omasta mielestäni juomattomuutta pitäisi kannustaa ja arvostaa ihmisiä jotka pysyvät päätöksissään.

Neiti23

Vierailija
53/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan ihan tahallista, että ei varata alkoholitonta boolia tai muuta juotavaa ja sitten oikein paheksutaan, että miksi nyt et voi edes alkumaljaa ottaa. Maistaisit muka vain ja panet lasin pois ja olet sitten loppuillan kuivin suin.

Samat ihmiset varmaan tekevät kasvissyöjälle lihakeittoa ja sanovat, että maista nyt vain ja jätä sitten syömättä ja ole koko ilta ilman mitään syötävää.

Ja loppuillan oikein koko ajan tyrkyttävät pihviä, että ota nyt, voit sinä nyt yhden pihvin ja makkaran ottaa, älä nyt ole ilonpilaaja.

Vierailija
54/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan ihan tahallista, että ei varata alkoholitonta boolia tai muuta juotavaa ja sitten oikein paheksutaan, että miksi nyt et voi edes alkumaljaa ottaa. Maistaisit muka vain ja panet lasin pois ja olet sitten loppuillan kuivin suin.

Samat ihmiset varmaan tekevät kasvissyöjälle lihakeittoa ja sanovat, että maista nyt vain ja jätä sitten syömättä ja ole koko ilta ilman mitään syötävää.

Ja loppuillan oikein koko ajan tyrkyttävät pihviä, että ota nyt, voit sinä nyt yhden pihvin ja makkaran ottaa, älä nyt ole ilonpilaaja.

Vierailija
55/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akoholittmuus on normaali tila ihmisellä. Valitettavasti vaan epänormaali tila on vallitseva.

J-P

Vierailija
56/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:02"]Hei!

Esitän kysymyksen heti alkuun.
Mitä mieltä olette siitä, että joku ei juo laisinkaan alkoholia? Onko se teistä hienoa ja arvostettavaa, vaiko säälittävää ja naurettavaa touhua? Olen 23 vuotias nuori nainen, enkä siis enää juo laisinkaan alkoholia, lopetin yli kaksi vuotta sitten. Mielenkiinnokseni olen huomannut yhden seikan. Monet nuoret miehet, puhutaan noin 20 vuoden molemmilla puolilla pitävät asiaa naurettavana ja säälittävänä, mutta naiset arvostettavana asiana. Mitä vanhempia henkilöt ovat, sitä enemmän he asiaa arvostavat ja tukevat minun päätöstäni. Kun vastaat aiheeseen, pyytäisin lisäämään sukupuolen ja ikäsi mukaan kyselyn tuloksia varten, tämä ihan vain itselleni mielenkiintoa varten.
Kiitos etukäteen!

[/quote]

Absolutismi on hyvä asia. Suosittelen sitä kaikille. Olen mies ja absolutisti. Voin sanoa että ilman alkoholiakin on mukavaa.

Vierailija
57/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla on niin kauhea migreeni että joudun viettämään loppupäivän oksentamassa alkoholin "nauttimisen" jälkeen. Toisen ihmisen terveyttä pitäisi kunnioittaa ja tarjota myös alkoholittomia maljoja.

Vierailija
58/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 24-vuotias nainen ja en käytä alkoholia. About 10 vuotta nuorempana käytin kyllä ja join itseni usein humalaan, koska muutkin tekivät niin. Lopulta kyllästyin ja päätin, että nyt riitti. Ei jaksa enää teeskennellä olevansa niinkuin muut. Itselläni syitä raittiuteen ovat ne, että yksinkertaisesti en voi sietää alkoholin makua ja kotona on joutunut kestämään sukulaisten juomista ihan tarpeeksi.

Raittiuden myötä olen tosin saanut sanoa heipat kaikille kavereille. On hyvin vaikeaa löytää itselleen seuraa, jonka viikonloput eivät kulminoidu alkoholin nauttimiseen. Ja onhan se tullut huomattua, että niiden ihmisten kanssa ollaan vaan niin erilaisia. Eikä sitä jaksa aina uudelleen ja uudelleen toitottaa kaikille miksei juo. Miksi se kenellekään yleensäkään kuuluu? Miksi siihen pitää olla joku syy "hyvä syy"? Usein kuulee myös sanottavan, että ihminen jää jostain paitsi, jos ei kertaakaan ole ollut humalassa. Itse olen kyllä ollut ja en voisi olla enempää eri mieltä.

Onneksi olen sentään löytänyt miehen, joka osaa käyttää kohtuudella ja näiden parin vuoden aikana en ole häntä kertaakaan joutunut näkemään humalassa.

Vierailija
59/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:49"]

[/quote]

Minulla on niin kauhea migreeni että joudun viettämään loppupäivän oksentamassa alkoholin "nauttimisen" jälkeen. Toisen ihmisen terveyttä pitäisi kunnioittaa ja tarjota myös alkoholittomia maljoja.

[/quote]

Voi sitä kohteliaisuuden vuoksi esim. päivällispöydässä ottaa lasin viiniä ja muka maistaa siitä, ettei muille tule vaikea olo, eikä vaatia kovaan ääneen pommakkia

Vierailija
60/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:49"]

[/quote]

[/quote]

Voi sitä kohteliaisuuden vuoksi esim. päivällispöydässä ottaa lasin viiniä ja muka maistaa siitä, ettei muille tule vaikea olo, eikä vaatia kovaan ääneen pommakkia

[/quote]

Miksi muiden pitäisi vaivautua etten ole mukana jakamassa juomia? Sivistyneissä talouksissa ruokapöytään katetaan aina myös vesilasi viinilasien viereen.