Alkoholittomuus naurettavaa?
Hei!
Esitän kysymyksen heti alkuun.
Mitä mieltä olette siitä, että joku ei juo laisinkaan alkoholia? Onko se teistä hienoa ja arvostettavaa, vaiko säälittävää ja naurettavaa touhua? Olen 23 vuotias nuori nainen, enkä siis enää juo laisinkaan alkoholia, lopetin yli kaksi vuotta sitten. Mielenkiinnokseni olen huomannut yhden seikan. Monet nuoret miehet, puhutaan noin 20 vuoden molemmilla puolilla pitävät asiaa naurettavana ja säälittävänä, mutta naiset arvostettavana asiana. Mitä vanhempia henkilöt ovat, sitä enemmän he asiaa arvostavat ja tukevat minun päätöstäni. Kun vastaat aiheeseen, pyytäisin lisäämään sukupuolen ja ikäsi mukaan kyselyn tuloksia varten, tämä ihan vain itselleni mielenkiintoa varten.
Kiitos etukäteen!
Kommentit (99)
Mulle ei ole mitään väliä toisten alkoholinkäytöllä tai käyttämättömyydellä. Vain siinä tapauksessa jos jollain on alkoholiongelma ja se hankaloittaa minun elämääni. Olen siis nainen. Harvemmin kenenkään absolutismi tulee edes esille, kun en liiku niissä piireissä joissa tyrkytettäisi ja painostettaisi ketään juomaan.
Sanoisin että naurettavaa alkoholittomuus on vain silloin kun aletaan riehua pitkään säilyvästä ciabatta-leivästä (joka siis paistetaan ostamisen jälkeen uunissa) että tähän on käytetty ALKOHOLIA ja minä en sitä käytä, miksei ole merkitty monta prosenttia tässä on, tästähän vois vahingossa kärähtää ratista, tai ei voi syödä punaviinikastiketta koska se on alkoholia (alkoholihan kastikkeen valmistuksessa haihtuu pois joten sitä ei ruuassa ole). Olen tavannut myös erään joka suureen ääneen toitotti ettei hän voi yhtä tiettyä suuvettä käyttää kun siinä on sitä alkoholia ja hänhän ei alkoholia juo. Silloin touhu on naurettavaa, mutta ei se juomattomuus sinänsä. Vain se numeron tekeminen siitä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:50"]
Ei ole mitään järkevää syytä käyttää alkoholia.
[/quote]
Mielihyvä ja parantunut elämänlaatu eivät ole järkeviä syitä?
Ei ole naurettavaa. Se on sinun päätöksesi ja muiden tulee kunnioittaa sitä.
Minä en saa mitään tukea lähipiiriltäni juomisen lopettamiseen. Juon liikaa, liian usein ja vääristä syistä, esim. siksi että on vaan tylsää. Haluan ja pyrin alkottomaan elämään ensisijaisesti oman henkisen ja fyysisen terveyteni vuoksi, mutta haluan silti pitää ystäväpiirini. Tai halusin. En ole muiden juomista vastaan, enkä huutele omaa päätöstäni tai saarnaa muille alkoholinkäytöstä. Itseasiassa olen viimeiseen asti yrittänyt olla ilmaisematta, että nyt en juo, mutta heti kun se tulee ilmi niin alkaa sellainen "Ai mikset? Ootko raskaana? Onks sulla joku lääkitys? No jos ei oo kumpaakaan niin kyl sä voit pari ottaa, siis pliis ota seurana kun yksin on niin tylsää lässynlää". Ihankuin minun seura ei kelpaa jos olen selvinpäin. Kutsun myös ystäviä kylään ja lähden kyllä ulos jos joku pyytää, en vain juo. Ei siinä ole mitään muuta muutosta entiseen kuin se, että lasissa onkin pelkkä energiajuoma vodkabatteryn sijaan. Mutta harvoin minua enää kutsutaan mukaan ja jos kutsutaa, pyyntö kuulostaa suunnilleen tältä: "hei me oltais menossa Maikin luo istuu iltaa, mut et sä varmaan haluu tulla ku otetaan siinä vähän bissee..."
Kaveripiiri koostuu 23-28 vuotiaista pääosin lapsettomista, että varmasti tässä ikäluokassa juomattomuus on "sosiaalisesti hankalampaa".
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:14"]
Ei ole naurettavaa. Se on sinun päätöksesi ja muiden tulee kunnioittaa sitä.
Minä en saa mitään tukea lähipiiriltäni juomisen lopettamiseen. Juon liikaa, liian usein ja vääristä syistä, esim. siksi että on vaan tylsää. Haluan ja pyrin alkottomaan elämään ensisijaisesti oman henkisen ja fyysisen terveyteni vuoksi, mutta haluan silti pitää ystäväpiirini. Tai halusin. En ole muiden juomista vastaan, enkä huutele omaa päätöstäni tai saarnaa muille alkoholinkäytöstä. Itseasiassa olen viimeiseen asti yrittänyt olla ilmaisematta, että nyt en juo, mutta heti kun se tulee ilmi niin alkaa sellainen "Ai mikset? Ootko raskaana? Onks sulla joku lääkitys? No jos ei oo kumpaakaan niin kyl sä voit pari ottaa, siis pliis ota seurana kun yksin on niin tylsää lässynlää". Ihankuin minun seura ei kelpaa jos olen selvinpäin. Kutsun myös ystäviä kylään ja lähden kyllä ulos jos joku pyytää, en vain juo. Ei siinä ole mitään muuta muutosta entiseen kuin se, että lasissa onkin pelkkä energiajuoma vodkabatteryn sijaan. Mutta harvoin minua enää kutsutaan mukaan ja jos kutsutaa, pyyntö kuulostaa suunnilleen tältä: "hei me oltais menossa Maikin luo istuu iltaa, mut et sä varmaan haluu tulla ku otetaan siinä vähän bissee..."
Kaveripiiri koostuu 23-28 vuotiaista pääosin lapsettomista, että varmasti tässä ikäluokassa juomattomuus on "sosiaalisesti hankalampaa".
[/quote
Mulla oli tuollaisia kavereita, mutta piirit vaihtui kun ei enää kiinnostanut vähän väliä kännätä. Kyse ei siis ollut mistään iltaa istumisesta missä otetaan muun toiminnan ohessa, vaan itsetarkoituksena sillä porukalla oli hankkiutua humalaan. Krapulalla vitsailtiin ja kännihölmöilyillä. Kun kyllästyin, tajusin että mulla ei ole oikeastaan niiden ihmisten kanssa mitään muuta yhteistä. Epäilemättä he tajusivat saman, eivät ole kaipailleet.
Siirryin vähän vanhempien ihmisten (jopa kolmikymppisten!) seuraan, mutta kyllä mä tunnen parikymppisiäkin jotka eivät juo. Se on yleistymään päin nykyisin.
Absolutisteja ja kohtuukäyttäjiä löytyy esim. urheiluharrastusporukoista, äitiporukoista jne.
Minä itse olen tullut siihen tulokseen että koska en ole osannut käyttäytyä alkoholin vaikutuksen alaisena ja pyhistä lupauksista huolimatta en onnistu pitämään hauskaa vain kahden annoksen voimin, on parempi olla juomatta ollenkaan. Kautta rantain olen kuullut kavereilta että tein järkevän ratkaisun, kaikilla tuntuu olevan hauskempaa kun mulla ei korkki aukea ollenkaan.
Minua ei kenenkään muun alkoholinkäyttö tai -käyttämättömyys haittaa enkä ainakaan päin näköä ole kuullut keneltäkään minut tuntevalta negatiivisia kannanottoja juomattomuuteeni.
n23
Nainen 27 v, juomiset loppui kuin seinään ennen rakkauttani , sen jälkeen otin muutamat lomalla ja poltin sähkötupakkaa, muutama kk niin kyllästyin niihin ja lopetin kaiken, nautin tästä elämästä nyt!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:24"]
Jokaisella on oikeus omiin valintoihinsa, eikä ole minun asiani arvostella niitä. Jokainen myös on vastuussa omista valinnoistaan, eli ei-juovien henkilöiden sosiaalisen elämän kuihtumisesta ovat vastuussa he itse, en minä tai kukaan muukaan.
M29
[/quote]
Harmillista vaan on tämä: Olen muuten sosiaalinen persoona ja osaan pitää tutussa ja turvallisessa seurassa erittäinkin hauskaa ja joissain tilanteissa olen jopa villimpi kuin humalassa olevat, niin silti en saa kutsua kaikkiin "tapahtumiin". Jos saan, niin yllätytäänkin etten olekaan niin tylsä hissukka mitä luultiin jonka takia en kutsua aikaisemmin ole saanut. Eli en itse ole täysin samaa mieltä asiasta että mun oma vika jos sosiaalinen elämä kuihtuis. Ihmiset vois olla suvaitsevaisempia ja ymmärtäväisempiä vaan, jos en käytä niin entä sitten, _mun mielestä_ se on siitä kiinni. Eri asia jos mun seura ei muutenkaan kiinnostais join tai en. En mä ihmisenä muuten ole yhtään muuttunut verrattuna niihin aikoihin kun "tapahtumiin" kutsuttiin ja käytin alkoholia.
En käytä itse lainkaan alkoholia. Arvostan muitakin, jotka tekevät samanlaisen valinnan. Suurin osa aikuisista ihmisistä käyttää ainakin jonkin verran alkoholia. Alkoholin käyttämättömyyttä joutuu usein perustelemaan, vaikka loogista olisi, että alkoholin käyttö vaatisi ne perustelut (vrt. tupakointi tai muu epäterveellinen tai vaarallinen tapa). Ilman alkoholia pärjää loistavasti, etenkin jos lähipiirissä on samanlaisia ihmisiä.
Absolutisteja pidetään usein ilonpilaajina. Hassua. Uskoisin, että syytökset johtuvat ainakin joskus alkoholin käyttäjien omista syyllisyydentunteista.
N44
Juoppo vielä tässä, moi.
Pistää silmään pari kommenttia, joissa puhutaan tähän tyyliin: "Ajattelisin raivoraittiista, että hän varmaan on alkoholisti." On jännää, millaista salailua asiaan liittyy. Mun alkoholismistani tietää kaikki, joiden kaa vietän aikaa. Ei se ole mikään mystinen salaisuus. Se on sairaus niin kuin diabetes tai allergia. Ettekö koskaan kysy toisilta, mikseivät nää juo? Multa kysytään, ja kerron kysyttäessä asiasta.
Ehkä alkoholisteja ei toisten juominen haittaa samalla tavalla kuin "normaalisyistä" raitistelevia se haittaa - ainakin tästä ketjusta päätellen. Mun mielestä raitis ihminen voi olla ihan mukana tilanteissa, joissa muut juovat. Alkoholi tuo kuitenkin monesti iloa ja rentoutta meininkiin, jos sen viinan kans osaa olla. Musta ainaki on tosi kivaa olla läträäjien kaa. En vain itse osaa käyttää alkoholia. Toiset osaavat, eikä mulla ainakaan ole mitään syytä vetäytyä heistä eri juoman takia.
Harva ihminen on täysi ääliö hiprakassa tai kännissä. (Mä olen :D)
Pointtini on, että näistä asioista pitäis ehkä keskustella ihan avoimesti. Haloo, on kyse kemikaalista eikä mistään sen kummemmasta.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:43"]
En käytä itse lainkaan alkoholia. Arvostan muitakin, jotka tekevät samanlaisen valinnan. Suurin osa aikuisista ihmisistä käyttää ainakin jonkin verran alkoholia. Alkoholin käyttämättömyyttä joutuu usein perustelemaan, vaikka loogista olisi, että alkoholin käyttö vaatisi ne perustelut (vrt. tupakointi tai muu epäterveellinen tai vaarallinen tapa). Ilman alkoholia pärjää loistavasti, etenkin jos lähipiirissä on samanlaisia ihmisiä.
Absolutisteja pidetään usein ilonpilaajina. Hassua. Uskoisin, että syytökset johtuvat ainakin joskus alkoholin käyttäjien omista syyllisyydentunteista.
N44
[/quote]
Sama täällä. Olen viisikymppinen enkä ole ikinä maistanut alkoholia, en edes olutta. Vanhempani käyttivät alkoholia hieman. Emme ole uskovaisia. En näe, että olisin menettänyt mitään, kun en käytä alkoholia. Työkaverini hieman ihmettelivät ensimmäisissä joulujuhlissa, kun nautin vain vettä, ja tyrkyttivät alkoholia. Sanoin kohteliaasti, että en käytä alkoholia, en ole koskaan käyttänyt enkä tule koskaan käyttämään. Ja pyysin, että minulle ei ikinä enää tyrkytettäisi alkoholia. Ei ole tyrkytetty, ja työpaikan juhlissa minulla on ollut ihan yhtä hauskaa kuin muillakin.
Lisään tuohon edelliseen yläpuolella olevaan kirjoitukseeni jossa lainasin kommenttia, entä jos se on myös ihmisten ennakkoluuloista kiinni ettei enää saa kutsuja mihkään kun ei käytä alkoholia ja luullaan että ollaan tosi tylsää seuraa? Voihan sitä käyttäytyminen rauhallisemmaksi muuttuukki niin että todetaan "tylsää seuraa en kutsu", mutta itse kun en ole muuttunut laisinkaan, niin harmittaa tuo..höh..
Arvostan kovasti naista ja miestä, joka ei käytä alkoholia.
Mies, 38v.
Voisiko sit sanoa puolihuumorilla, että hei, oon ihan normaali, vaikken juo?
Minulle aika yhdentekevää, muiden ihmisten alkoholinkäyttö. Lähinnä vaikuttaisi siihen, että esim. illalliselle varaisin sitten jotain muuta kuin viiniä sinulle :) Nainen, 30 v.
Mä olen kanssa ollut yli 10v. alkoholittomana. Mua ei kutsuta tyttöjeniltoihin, pikkujouluihin ym. koska en juo :(
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:05"]
Minulle aika yhdentekevää, muiden ihmisten alkoholinkäyttö. Lähinnä vaikuttaisi siihen, että esim. illalliselle varaisin sitten jotain muuta kuin viiniä sinulle :) Nainen, 30 v.
[/quote]
Olisi kyllä hienoa. Olen itse ollut esim. kerran kuskina työkavereilleni tupaantuliaisiin. Siellä oli alkoholia todella paljon. Oli sitten booliaineksiin monta pulloa limsaa. Yritin pyytää sitä juotavaksi, sitä ei annettu, kun se oli booliin. Muille kaadeltiin alkoholijuomia, minulle ei mitään. Kun kysyin kahvia, emäntä tiuskaisi, että keitä itse.
Että sellainen kokemus "absolutistilla" :)
Mulla ei ole mitään väliä sille, miten kukakin elää ja mitä käyttää tai ei käytä. Ärsyttäväksi, tai ainakin ajatteluni ja huomioni kohteeksi, se nousisi sitten, jos kyseinen henkilö tekisi siitä jotenkin kummallisen ison numeron tai yrittäisi itse käännyttää toisia tai nostaisi itsensä muiden yläpuolelle siksi, että ei toimi kuten muut. Jokaisen oma asenne ja käytös ratkaisee aina :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:50"]
Mulla ei ole mitään väliä sille, miten kukakin elää ja mitä käyttää tai ei käytä. Ärsyttäväksi, tai ainakin ajatteluni ja huomioni kohteeksi, se nousisi sitten, jos kyseinen henkilö tekisi siitä jotenkin kummallisen ison numeron tai yrittäisi itse käännyttää toisia tai nostaisi itsensä muiden yläpuolelle siksi, että ei toimi kuten muut. Jokaisen oma asenne ja käytös ratkaisee aina :)
[/quote]
Sama toisinpäin. Toisten alkoholinkäyttö ei kiinnosta, ellei se nouse pääasiaksi ja aleta mainostamaan, kuinka hienoa se on ja miksi et ota ja ota nyt vähän ja olet nipo jos et ota. Eli ei aleta tuomitsemaan, jos joku ei halua ottaa alkoholia sinä iltana tai vaikka ikinä.
Ääripäät kummassakin ovat rasittavia.
Teininä käytin alkoholia aika reilusti mutta kaksikymppisenä hommasta alkoi mennä maku. Käyn edelleen paljon baarissa mutta käyn lähinnä vain tanssimassa ja juttelemassa. Aloin myös huomata että kavereiden kanssa on paljon kivempaa kun muut tajuavat vähän edes mitä puhut.
Juon alkoholia nykyään ehkä neljästi vuodessa, vähän fiiliksen mukaan ehkä tuopin tai kaksi. Harvoin tekee enää mieli. (Nainen, Tampere, 25, Avoliitossa)
Oletan toisen raivoraittiudesta kuullessani, että taustalla on alkoholismia tai todella rankkoja ryyppäyskokemuksia, jotka ovat saaneet luopumaan alkoholista kokonaan.