Alkoholittomuus naurettavaa?
Hei!
Esitän kysymyksen heti alkuun.
Mitä mieltä olette siitä, että joku ei juo laisinkaan alkoholia? Onko se teistä hienoa ja arvostettavaa, vaiko säälittävää ja naurettavaa touhua? Olen 23 vuotias nuori nainen, enkä siis enää juo laisinkaan alkoholia, lopetin yli kaksi vuotta sitten. Mielenkiinnokseni olen huomannut yhden seikan. Monet nuoret miehet, puhutaan noin 20 vuoden molemmilla puolilla pitävät asiaa naurettavana ja säälittävänä, mutta naiset arvostettavana asiana. Mitä vanhempia henkilöt ovat, sitä enemmän he asiaa arvostavat ja tukevat minun päätöstäni. Kun vastaat aiheeseen, pyytäisin lisäämään sukupuolen ja ikäsi mukaan kyselyn tuloksia varten, tämä ihan vain itselleni mielenkiintoa varten.
Kiitos etukäteen!
Kommentit (99)
Minusta alkoholittomuudessa ei ole mitään naurettavaa, vaan se on jokaisen oma valinta. Käytännön elämä voi joskus olla vaikeaa jos kieltäytyy ehdottomasti tervetulomaljasta tms. mutta se ei saa silti olla mikään syy ivaamiseen tai kiusaamiseen.
mies 35
79:lle
ihailtava taito sulla ymmärtää asiat väärin ja vääntää ne ääripäähän!
Siis TOTTA KAI, se, jos juo alkoholia ja se sattuukin nousemaan päähän huolella (tyhjä maha, kuukautiskierto, kirkas viina tottumattomalla...) tarkoittaa JUST istä, että sitten hyppää autonrattiin ja ajelee kännissä!
ihan mahtavaa, suorastaan ihailen sua!
Mun sisko on juonut viinaa kerran, muuten rajoittuu lasilliseen kaupan siideriä pari kertaa kuussa saunan jälkeen. Se oli päälle 30-vuotias, kun otti viskiä ihan vaan kotona. Joi kolme paukkua ja sammui. Kyllä se on paska ihminen, typerä ja huono äitikin vielä tuosta hyvästä (lapset eivät tokikaan olleet äidillään vaan ensimmäistä kertaa eron jälkeen isällään).
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 09:01"]
Minusta alkoholittomuudessa ei ole mitään naurettavaa, vaan se on jokaisen oma valinta. Käytännön elämä voi joskus olla vaikeaa jos kieltäytyy ehdottomasti tervetulomaljasta tms. mutta se ei saa silti olla mikään syy ivaamiseen tai kiusaamiseen.
mies 35
[/quote]
Mä en ole ainakaan koskaan ollut juhlissa, missä ei olisi tarjolla myös alkoholitonta alkumaljaa. Joskus jossain häissä on ollut silleen, että koko illan aikana ei sitten alkumaljan jälkeen ollutkaan tarjolla muuta alkoholitonta kuin hanavettä. Se oli vähän tylsää.
Vaikka itse toki aina otankin sen alkoholillisen xD
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 09:05"]
mies 35
[/quote]
Mä en ole ainakaan koskaan ollut juhlissa, missä ei olisi tarjolla myös alkoholitonta alkumaljaa. Joskus jossain häissä on ollut silleen, että koko illan aikana ei sitten alkumaljan jälkeen ollutkaan tarjolla muuta alkoholitonta kuin hanavettä. Se oli vähän tylsää.
[/quote]
Tästä tuli mieleen, että myös alkoholia käyttävä saattaa mieluummin ottaa välillä alkoholittoman vaihtoehdon. Pitkän tilaisuuden aikana itsekin mielelläni otan limun tai mehun tai vesilasillisen väliin. Loput sitten prosenttijuomia.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 07:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 07:03"]Suomessa alkoholittomuutta joutuu selittelemään samalla tavalla kuin uskonnottomuutta. Mutta ajat muuttuu. Täysraittiiden osuus sekä uskonnottomien osuus kasvaa kaiken aikaa.
Vielä tulee sekin aika kun perjantaipullon ostoa täytyy selitellä, samoin kun joutuu selittelemän sitä miksi haluaa littää maailmasta mitään ymmärtämättömän vauvan seurakuntaan.
[/quote] enemmän kai uskoa jumalaan joutuu selittelemään, kuin uskonnottomuutta. Sehän on muotitrendi. Kaksi asiaa, mistä saan aina ihmiset paasaamaan, jos menen sanomaan, että en juo ja uskon jumalaan t. Eräs kirkosta silti jo 30 vuotta eronnut absolutisti
[/quote]No älä nyt viitsi. Kyllä siinä vähän saa silmienpyörittelyä osakseen jos totetaa työpaikan kahvipöydässä että ei meillä vietetä ristiäisiä, tai että lapsi ei käy rippikoulua tai että ei ole kennekään kummi. Aivan samalla tavalla kuin jos sanoo firman pikkujoulussa että en käytä alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 06:58"]
Ei siinä ole mielestäni mitään naurettavaa että ei juo alkoholia. Mutta kyllähän se voi herättää kysymyksiä että miksi joku ei käytä lainkaan alkoholia, onko siihen joku erityinen syy, terveydellinen, uskonnollinen, alkoholismi?
Itse liputan kaikessa kohtuuden ja sallivuuden puolesta ja pidän hieman hönttinä kaikenlaista totaalikieltäytymistä, liittyy se sitten alkoholiin, lihaan tai hiilihydraatteihin.
[/quote]
Tai heroiiniin tai Lasoliin. Kyllä kaikkea voi kohtuudella ottaa.
[/quote]No miksipä ei, mutta näissä sinun mainitsemissasi määrät ovat vain todella pieniä. Onhan juomavedessäkin vaikka mitä myrkkyjä, mutta pitoisuudet vaan niin pieniä ettei ole terveydelle haittaa.
Hauskaa voi olla ilman viinaakin. Jokaisen oma valinta. Känniääliöt yleensä huomataan.. tosin negatiivisessa mielessä: http://tinyurl.com/kyylat
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 09:05"]
mies 35
[/quote]
[/quote]Kuinka moni huvittaa juomalla itseään jollain alkoholittomalla juomalla? Alkoholia juodaan päihtymistarkoituksessa, muita juomia lähinnä janoon.
Suomessa ymmärretään kännäämistä ja pidetään sitä hyväksyttävänä paheena ja ihannoidaan tiukkaa absolutismia, mutta humaltumatonta kohtuukäyttöä ei tajua kukaan. Jokaisen absolutistin mielestä olen kännääjä ja kuitenkin tempaisen puoli pulloa viiniä kerralla jos pullon avaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:14"]
[/quote]Kuinka moni huvittaa juomalla itseään jollain alkoholittomalla juomalla? Alkoholia juodaan päihtymistarkoituksessa, muita juomia lähinnä janoon.
[/quote]
jos olen vaikka jollain bändin keikalla, saatan juoda siellä yhden oluen ja muuten sitten karpalomehua, alkottomia drinkkejä yms, olen sitten ajokunnossa, kun lähden autolla kotiin.
En tykkää istua ravintolassa montaa tuntia juomalla vain vettä janooni.
Saunan jälkeen mökillä, kun maailma on hiljaa, se jääkylmä olut maistuu oikeasti hyvältä. Eikä ole tarkoitus humaltua.
Sulla taitaa olla vähän alkoholiongelman poikasta itselläsi? Et voi ottaa yhtä kaljaa, koska lähtee mopo käsistä? Ja jopa se alkoholiton drinkki tai karpalomehu muistuttaa niin paljon alkoholista ettet pysty nauttimaan niistä?
No, hyvä että tiedostat rajasi, meillä kaikilla ei moisia ongelmia olw.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:10"]
[/quote]No älä nyt viitsi. Kyllä siinä vähän saa silmienpyörittelyä osakseen jos totetaa työpaikan kahvipöydässä että ei meillä vietetä ristiäisiä, tai että lapsi ei käy rippikoulua tai että ei ole kennekään kummi. Aivan samalla tavalla kuin jos sanoo firman pikkujoulussa että en käytä alkoholia.
[/quote]
Ei voi yleistää. Mä olen tehnyt tuon kaiken, monta kertaa ja eri tilanteissa. En ole KOSKAAN saanut mitään katseita tai muutakaan negatiivista palautetta.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:13"]
Hauskaa voi olla ilman viinaakin. Jokaisen oma valinta. Känniääliöt yleensä huomataan.. tosin negatiivisessa mielessä: http://tinyurl.com/kyylat
[/quote]
Mainoslinkki Seiskan tilaukseen. Sivu lisäksi käyttäytyi silleen, että epäilen olevan virua, onneksi näille Applen mobiililaitteille ei vielä moisia ole.
En juo alkoholia ollenkaan, joskus nuorena tuli vedettyä kännit joka viikonloppu, mutta se jäi sitten ajan kanssa. En tykkää alkoholin mausta, enkä krapulasta, joten annan olla. Kukaan ei ole koskaan tuominnut, miehet joskus ihmettelee, naiset ei.
Mulle se on lähes sama asia kuin jonkun ruuan syöminen, toiset tykkää ja toiset ei.
Itse olen ollut puoli vuotta juomatta (tippaakaan), ja sitä ennen join kyllä reippaasti (2-4/kk, tosin mun ikäiselle aika perus). Enemmän se on kuitenkin ollut muille ongelma, kuin itselleni. Itse en ihan aidosti ole huomannut muuta eroa entiseen, kuin että mulla ei ole krapulaa. En enää ymmärrä mitä väliä olisi juoda se yksikin lasillinen, kun voin juoda alkoholitonta/limua. Toki ymmärrän että muut haluavat juoda, joko pari lasia tai vetää perseet. Sitä en tuomitse.
Rankimmaksi olen kokenut kun ihmiset selvinpäin ennen illanviettoa tupisee ja pällistelee kun en juo. Siis sellainen ääneen ihmettely, spekulointi raskaudesta jne. Humalassa ihmiset ovat mielestäni hyväksyvämpiä (jännä juttu sinänsä). Monet vaan humalassa meinaavat unohtaa etten juo, ja tarjoavat esim maistiaista hyvästä kuoharista minkä ostivat, ja uudesta siideri/olut -löydöstään. Se on mun mielestä aika sellaista harmitonta tuputtamista, ja johtuu enemmänkin siitä kun on hilpeä olo ja ihan unohtuu ettei se yksi juokaan. Sinänsä tässäkin ketjussa voitaisiin suhtautua vähän rennommin noihin "alkoholin tuputtajiin". Kestän kyllä huumorimielisen/hajamielisen alkoholin tarjoamisen, mutta paheksujia, utelijoita ja irvailijoita en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen raitis, 21-vuotias nainen. Aloitin juomisen 9-vuotiaana, ja lopetinkin sitten ajoissa, n. 15-vuotiaana. Olen siis kotoisin alkoholistiperheestä/-suvusta, jossa lapsetkin opetettiin kotona juomaan. Toiset ovatkin jatkaneet sillä tiellä, minua ja siskoani lukuunottamatta.
En pahemmin ulkopuolisille selittele juomistani/juomattomuuttani, mutta olen kuullut huomattavan paljon kommentteja siitä. Vaikka olen "hyödyllinen" joko kuskina tai yleensä tunnelmannostattajana ( ensimmäisenä laulamassa/tanssimassa/nauramassa, syntymähumala!), kuulen ihmeellisiä kommentteja kun ihmiset tajuavat että olen selvinpäin. Esimerkiksi eräskin avautuminen "Kyllä minä siis niinku ajattelen, että oot nä ihan normaali vaikket ryyppää, vaikka kaverit on kyllä eri mieltä. Minä oonki niille aina sanonu, että on se ihan järkevä ihimine, vaikka toisin vois luulla. Kai se sinäki sitten opit sitä elämää ymmärtämään ja löyät sen ryyppäämisen salat. Voisit n
Vaikutat maaniselta. Hakeudu hoitoon.
Eipä sen pitäisi vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen juoko vai ei. Käytös on se mikä ratkaisee
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 07:50"]
Se riippuu varmaan ihan siitä miten asian ilmaisee.
Mulla on jostain syystä lähi- ja perhepiirissä aika monta absolutistia ikähaarukalla 33-67v.
Heistä kaikki paitsi yksi on ok eli ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Tää yksi on sitten sellainen, joka muistaa aina korostaa illanistujaisissa sitä omaa juomattomuuttaan ja sitä kautta paremmuuttaan. Arvostelee ja tuomitsee. Ja annas olla, jos seurueessa joku juokin itsensä humalaan asti saati sitten jopa vähän liikaa. Siinä missä muut ihmiset kohauttaa olkiaan ajatellen, että oma on juojan asia ja sattuuhan noita, tämä neiti absolutisti on nyrpistelemässä nenäänsä ja tuomitsee vielä pitkään jälkikäteenkin. Ja vaikka tämä humala olisi sille känniselle harvinainen tila, ei ole mitään merkitystä, hänet on ikuisiksi ajoiksi tuomittu ördäilijäksi ja huonoksi ihmiseksi.
Tätä yhtä absolutistia ei enää kutsuta oikein minnekään, koska hänen "paremmuutensa" ihmisenä ei suinkaan rajoitu alkoholiin vaan hänen eettiset arvonsa ovat ylivertaiset ja hän on kaikin puolin omasta mielestään parempi ihminen kuin muut, kylttyyrin suurkuluttaja ja muutenkin mahtava maailmankansalainen. Hänen näkemänsä näyttelyt ovat parempia kuin meidän muiden, hänen matkansa ovat parempia kuin meidän muiden jne.
Hän on tuo nuorin, 33v nainen. On ollut myös sinkku viimeiset 10v eikä kukaan kyllä ihmettele asiaa, tiukkapipoisen ja itserakkaan ihmisen kanssa on pidemmän päälle raskasta olla.
Tuntemistani absolutisteista ei muuten kenelläkään ole alkoholisti-taustaa tms, heille ei vaan koskaan ole maistunut alkoholi.
[/quote]
Sattuu juomaan itsensä humalaan :D
Hups, sillehän pitäisi aina vain nauraa, että joku vahingossa veti itsensä örvelökuntoon ja törttöili ja ajoi lapsen kuoliaaksi, kun sehän oli vahingossa humalassa.
Oikeasti, kännikaloja hyysätään suomessa ihan ihmeellisesti. Jos tapat kännissä autolla lapsen, saat pään silityksen, kun vahingossa menit vetämään lärvit ja satuit tappamaan lapsen.